PSA, het concern waar Peugeot en Citroën toe behoren, wil hogerop en gaat daarom een eigen luxedivisie oprichten. Het roemruchte merk Panhard zou een ideale kapstok zijn voor nieuwe luxemodellen.
Dat meldt het doorgaans goed geïnformeerde Automobilwoche. De grote limousines met een Citroën- of Peugeot-logo voorop weten nooit door te dringen tot de hoogste regionen van de verkooplijst. Een chique logo van een merk als Panhard voorop moet de verkopen van Franse luxeauto’s opstuwen.
Panhard is een van de alleroudste automerken, met een geschiedenis die teruggaat tot in de negentiende eeuw. De autofabrikant werd namelijk in 1890 opgericht door René Panhard en Emile Levassor en heette toen nog Panhard et Levassor. Tussen 1895 en 1903 won het merk vele races en in 1925 scherpte een Panhard het uurrecord aan met een gemiddelde snelheid van 185,51 kilometer per uur.
Na de Tweede Wereldoorlog richtte Panhard zich vooral op de bouw van lichtgewicht auto’s. In 1965 nam Citroën het merk over. Vanaf 1967 maakte Panhard alleen nog maar militaire voertuigen, omdat het moederbedrijf zich de productie van de personenauto’s had toebedeeld. In 2005 verkocht PSA de militaire tak van Panhard aan een andere fabrikant van militaire voertuigen, Auverland. Internationale PSA-woordvoerders hebben aangegeven ‘niet te willen reageren op dergelijke speculaties’.