west204 schreef:Dat was een geintje, maarre
Die bussen zijn wel degelijk Functie voor vorm
Die belachelijke styling betekend namelijk dat je door middel van 1 onderdeel (en wat stukkies plastic op t dashboard) te vervangen, je het merk van de bus kunt veranderen. das namelijk lekker goedkoop...
Daar gaat je eigen identiteit als merk....
Dat is ten dele waar. Maar de achterliggende gedachte is om het vervangen van plaatdelen te vereenvoudigen, volgens Peugeot.
De koplampen zijn hoog geplaatst, zodat ze in geval van een aanrijding niet meteen stuk zijn, dan kan de auto tenminste nog even doorrijden. Bij een auto met lage koplampen zijn die vaak het eerste 'slachtoffer' bij een aanrijding, met als gevolg dat je 's avonds niet kunt (door)rijden.
Het front is zo gemaakt dat na aanrijdingsschade delen goedkoop en snel vervangen kunnen worden. Hoe of je het ook wendt of keert, daar vraagt de huidige bedrijfswagenmarkt om. Een stilstaande bedrijfswagen kost in veel gevallen namelijk geld.
Dat je op die manier ook gemakkelijk van 'merk kunt wisselen' is voor de fabrikant een aardige bijkomstigheid.
De bedrijfswagenmarkt vraagt ook om ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Als je een besteller zo maakt dat je twee europallets achter elkaar kunt plaatsen, ben je als merk gewoon in het voordeel. Want dat vraagt een groot deel van de markt. En dat vereist een bepaalde lengte/breedte- en ook nog hoogteverhouding en een bepaalde breedte/hoogte voor de achter- en zijdeuren. Ook moet de vloer dan zo vlak mogelijk zijn.
In deze markt kun je wel heel idealistisch denken en iets moois neerzetten, maar ondernemers denken heel gemakkelijk op dat gebied: van een mooie tafel kun je niet eten. Dus is een merk wel gedwongen om mee te gaan in 'functie voor vorm'. Wat mij betreft helaas, maar het is de tijdgeest. Over vijfentwintig jaar vinden we deze auto's misschien zelfs mooi en ontwikkeld naar de geest van de tijd. Wie zal het zeggen...
Auto's hebben een ZIEL...