Dodenbankje

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Dodenbankje

Berichtdoor Koffiemolen » 19 feb 2011, 21:27

Waar ik al langer bang voor was, blijkt waar: het (optionele) 3e bankje in moderne mpv's is een dodenbankje.
In de verplichte EuroNCAP-tests (die het fenomeen veiligheid gecommercialiseerd hebben en ons daarmee veel veiliger auto's hebben gebracht) wordt in allerlei richting getest, maar de kont wordt overgeslagen. Terwijl we met elkaar heel wat bij elkaar naar binnen rijden.
Duitse TUV/Dekra heeft tests gedaan met de Toyota IQ en de Renault Grand Scenic. Conclusie: inzittenden op de 3e bank hebben geen schijn van overlevingskans als er iemand achterop rijdt.
Ik houdt de kofferruimte van m'n 5008 dus maar als kreukelzone en bij onze Toyota blijft het 3e bankje lekker platliggen. :roll:
Hoe het met de grote breaks met 3e bank gaat is (nog?) niet bekend. Volvo is er geloof ik ook mee gestopt. Feit is wel dat die auto's vaak net iets meer ruimte nog over hadden. Bij veel mpvs' zit de achterklep tegen de rugleuning van de 3e bank aan. Denk dat de echte monospaces zoals de Renault Espace het beter zullen doen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Mark » 20 feb 2011, 11:47

Wetend hoever de kont van een Volvo stationcar naarbinnen komt (tot aan achteras/brandstoftank), met een forse klapper, vreesde ik dit inderdaad ook al... Moet t met 7, dan versieren we er wel een tweede auto bij.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Daan-405 » 20 feb 2011, 23:44

Deze test is een aantal weken geleden ook behandeld bij Fifth gear op discovery :wink:

Daar kwamen ze ook tot de conclusie dat de derde bank erg gevaarlijk is.
De passagiers klapten eerst naar voren en erna met hun hoofd naar achteren door de achterruit heen.
Avatar gebruiker
Daan-405
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 24 aug 2006, 03:59
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Break-Rider » 21 feb 2011, 13:23

Ik rij al voorzichtig met Woef en Waf achterin, maar in geval van nood vangt het hondenrek ze op. Ik denk niet dat ik achterom durf te kijken mocht ik ooit goed van achter aangereden worden mjet de honden achterin.......
Volgens mij stort ik in :(
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Berichtdoor Break-Rider » 21 feb 2011, 13:25

Mark schreef:Wetend hoever de kont van een Volvo stationcar naarbinnen komt (tot aan achteras/brandstoftank), met een forse klapper, vreesde ik dit inderdaad ook al... Moet t met 7, dan versieren we er wel een tweede auto bij.


Kinders in een topkoffer op dak met lanceerinrichting zodat ie met een klapper los komt?? :mrgreen:
Auto variant op de schietstoel :mrgreen:
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Berichtdoor Koffiemolen » 21 feb 2011, 22:48

Break-Rider schreef:
Mark schreef:Wetend hoever de kont van een Volvo stationcar naarbinnen komt (tot aan achteras/brandstoftank), met een forse klapper, vreesde ik dit inderdaad ook al... Moet t met 7, dan versieren we er wel een tweede auto bij.


Kinders in een topkoffer op dak met lanceerinrichting zodat ie met een klapper los komt?? :mrgreen:
Auto variant op de schietstoel :mrgreen:


Ja, dat is best een briljant idee, hahaha!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor eri©on » 21 feb 2011, 23:34

Bedankt voor de melding Bas.

Zoals je weet heb ik een 7 persoons Grand Scénic, waarvan ik altijd al met een schuin oog naar de laatste zitrij heb gekeken.
Nu heb ik nog een AH kratje ruimte tussen de klep en de stoeltjes, echter de touran van mijn broer heeft het bankje akelig dicht tegen de klep staan :?

Nu word de besproken zitrij in mijn GS op zich maar enkele keren per week gebruikt, EN alleen in de bebouwde kom,....... maar gerust ben ik er niet op.
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor GoodOldDiesel » 22 feb 2011, 08:52

Als je een trekhaak hebt hoef je binnen de bebouwde kom nog niet zo bang te zijn.

Ooit met een stilstaande citroen BX en suzuki Vitara met nep bull-barr achterop gekregen (+/- 50 km/u)... Er zat nog wel degelijk blik achter de achterwielen, koets was bol, maar de as zat er nog recht onder, alleen de bodem uit de kofferbak was naar beneden getrokken door de trekhaak, deze sleepte over het wegdek...

Dus zo bang ben ik niet met de 406, bovendien zitten ze tegen de rijrichting in....
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Koffiemolen » 24 feb 2011, 14:04

eri©on schreef:Bedankt voor de melding Bas.

Zoals je weet heb ik een 7 persoons Grand Scénic, waarvan ik altijd al met een schuin oog naar de laatste zitrij heb gekeken.
Nu heb ik nog een AH kratje ruimte tussen de klep en de stoeltjes, echter de touran van mijn broer heeft het bankje akelig dicht tegen de klep staan :?

Nu word de besproken zitrij in mijn GS op zich maar enkele keren per week gebruikt, EN alleen in de bebouwde kom,....... maar gerust ben ik er niet op.


Touran is nog korter, klopt. In m'n 5008 zou ik het ook niet willen. GS is al wat langer, dat scheelt. In bebouwde kom zal de botsnelheid zelden op 50 km/h liggen, er wordt toch vaak nog even geremd, dus langere snelheid. Buiten de bebouwde kom is het een ander verhaal.
Volgens mij zit je alleen in een Grand Espace vrij goed, verder weet ik niet. Van busjes zoals de VW Transporter weet ik dat die sowieso minder goed presteren dan personenauto's andere normen ook volgens mij. Zo'n ding is zwaar, dat scheelt, maar zegt niks over de crashveiligheid. Er is dus weinig keuze.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor jurgen » 24 feb 2011, 16:48

net de reden waarom zoveel europese constructeurs het niet halen in de states, want daar testen ze wel (in beperkte mate) de sterkte van de achterzijde. Het is geen nieuw gegeven, want daarvoor was ook al gebleken dat een auto met volle koffer (zoals je op vakantie vertrekt) de overlevingskansen van de achterste passagiers ook drastisch verkleint.
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Berichtdoor risky » 24 feb 2011, 18:47

Mark schreef:Wetend hoever de kont van een Volvo stationcar naarbinnen komt (tot aan achteras/brandstoftank), met een forse klapper, vreesde ik dit inderdaad ook al... Moet t met 7, dan versieren we er wel een tweede auto bij.



als volvo man moet ik ff reageren
Ik denk dat volvo daar wel rekening mee gehouden heeft
anders zouden zij nooit deze bankjes verkopen
volvo staat voor veiligheid
Bij een forse klapper ik bedoel de klapper waar jij het over hebt
zit je bij de gewone middenklasser op de achterbank ook niet veilig
voordat een bv 850 tot de achteras in elkaar zit
moet het ook wel heel hard gaan
ik kreeg met mijn 850 op de snelweg een grote dodge 4x4 achterop
die ff niet zag dat er file stond die dook er zeker met 80km p uur in
de volvo was wel totalos maar zeker niet tot aan de achteras hoor
zo.n 10cm korter en ontzet
sinsdien zweer ik bij volvo
bij een ander auto had het wel eens heel anders af kunnen lopen :shock:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 24 feb 2011, 22:39

jurgen schreef:net de reden waarom zoveel europese constructeurs het niet halen in de states, want daar testen ze wel (in beperkte mate) de sterkte van de achterzijde. Het is geen nieuw gegeven, want daarvoor was ook al gebleken dat een auto met volle koffer (zoals je op vakantie vertrekt) de overlevingskansen van de achterste passagiers ook drastisch verkleint.

die koffers worden naar voren gedrukt....
ik heb veel in de autoschade-wereld gewerkt, voobeeldje: passat variant met frontschade
had een totaal verfrommelde en verbogen achterbank... door de spullen die achterin lagen...
dus: ook al heb je een meter achter de achterste rugleuning, de bagage kan doorslaggevend zijn...
en dát wordt nooit getest :roll:
En leg vooral geen zware dingen zoals 'het beste boek voor de weg' op je hoedenplank !
bij een frontale aanrijding gaat dat boek nog met grote snelheid vooruit...
die wil je niet in je nek of aan je hoofd hebben.. :roll:
En het begrip van een "veilige auto" is maar betrekkelijk, vaak hoofdzakelijk voor de inzittenden van die 'veilige auto'.
Als je namelijk met zo'n auto, bijv,.een SUV een zakjapannertje in de zijkant ramt, zitten de raamslingers links en rechts
van dat doosje tegen elkaar.....daar wil je niet tussen zitten. :cry:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Daan-405 » 24 feb 2011, 23:50

Zelfde als met een paraplu op de hoedenplank.....Moet er niet aan denken :?
Avatar gebruiker
Daan-405
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 24 aug 2006, 03:59
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Koffiemolen » 25 feb 2011, 23:10

@Risky: k denk dat het een teken aan de wand is dat Volvo is gestopt met het 3e bankje. Bij mijn weten bij de nieuwe V70 niet meer leverbaar! Terwijl de auto zelf 'veliger dan ooit' is.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor risky » 26 feb 2011, 20:06

Koffiemolen schreef:@Risky: k denk dat het een teken aan de wand is dat Volvo is gestopt met het 3e bankje. Bij mijn weten bij de nieuwe V70 niet meer leverbaar! Terwijl de auto zelf 'veliger dan ooit' is.


Dat zou kunnen hoor
ik weet wel dat volvo de echte klappers opkoopt
om daar leering uit te trekken,teminste dat was zo toen ik er werkte.
als er rare dingen waren gebeurt met die bankjes zouden ze niet 20 jaar lang verkocht zijn
die bankjes lopen trouwens al vanaf de 145 tot aan v70 classic
er van uitgaande dat ze nu idd niet meer verkocht worden
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten