Potente turbomotor van Peugeot

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Potente turbomotor van Peugeot

Berichtdoor alexxie_m » 26 feb 2009, 10:02

Potente turbomotor van Peugeot
Uitgegeven: 25 februari 2009 15:54
Laatst gewijzigd: 25 februari 2009 15:54


Peugeot heeft in de vorm van de geblazen 1,6-liter al een prima turbomotor in huis, maar het merk wil meer. Met de onthulling van een geheel nieuw blok wil het merk op de Autosalon van Genève de concurrentie op een achterstand zetten.

De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm.

Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.

Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet.

Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.

Belangrijke stap

Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt.

Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.

(bron: nu.nl & autoweek)
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Harrie » 26 feb 2009, 19:42

Heftuggg! 8)
De ontwikkelingen staan niet stil, en dat is maar goed ook.
De uitstoot van oa. CO2 moet gereduceerd worden ( al moeten ook industrieën en luchtvaart daar hun bijdrage eens snel aan gaan leveren :!: )
en brandstofverbruik moet omlaag.
Doordat auto's de laatste 10 jaar alsmaar zwaarder worden is het brandstofverbruik niet echt hard gedaald,
ondanks sterk verbeterde motoren met goede injectie, motormanagement en goede ontsteking.
Peugeot was ook de 1e met roetfilter met zelfreiniging, een goede zaak voor "ons" merk! 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor vreugden » 26 feb 2009, 20:12

Harrie schreef:Doordat auto's de laatste 10 jaar alsmaar zwaarder worden is het brandstofverbruik niet echt hard gedaald,
ondanks sterk verbeterde motoren met goede injectie, motormanagement en goede ontsteking.
grt, Harrie


Ik rijd met mijn zakjapanner echt 1:22 a 23. Met een kleine auto kan het dus wel.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Harrie » 26 feb 2009, 20:26

vreugden schreef:
Harrie schreef:Doordat auto's de laatste 10 jaar alsmaar zwaarder worden is het brandstofverbruik niet echt hard gedaald,
ondanks sterk verbeterde motoren met goede injectie, motormanagement en goede ontsteking.
grt, Harrie


Ik rijd met mijn zakjapanner echt 1:22 a 23. Met een kleine auto kan het dus wel.

ik bedoel "gelijkwaardige" auto's in de zin van z'n opvolgers.
een 405 uit 1987 woog slechts +/- 900 kg, reed 1 op 12, een 407 sedan weegt ?? ( 1200?) en rijdt ook 1 op 12.
Zó bedoelde ik het. Heel veel auto's zijn zwaarder geworden door iets groter formaat, anti-kreukelzones, balken in de portieren en dashboard, ABS, airbags, airco, kathalysator,
die leggen veel gewicht in de schaal. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Potente turbomotor van Peugeot

Berichtdoor Mark » 26 feb 2009, 23:40

alexxie_m schreef:een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm.
(...)
Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.

Nou, ik haal uit 2,3 geblazen Zweedse liters ook 280 pk en 400 Nm, van 2600-5200 tpm. Maar dan wel met een verbruik van 11 liter per 100. Wat nog niet eens zo gek is voor 1700 kg automaat. Not natuurlijk als je pogingen doet voor de beloofde 7 sec naar 100 of de top van 260 kmpu. En dat alles bedacht in 1996.

Wel een mooie ontwikkeling trouwens en leuk dat je dit verhaal plaatst.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten