Peugeot wil budgetmerk?

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mooie naam voor dit nieuwe merk?

Simca
17
55%
Talbot
9
29%
Anders, namelijk...
5
16%
 
Totaal aantal stemmen : 31

Peugeot wil budgetmerk?

Berichtdoor 404 » 03 sep 2008, 15:41

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9661

PSA wil budgetmerk
2 september 2008 · Tekst Nic de Boer
PSA wil budgetmerk
PSA (Peugeot en Citroën) kijken met lede ogen naar het succes van Dacia in West-Europa. Dat wakkert bij het concern de plannen aan om zelf een budgetmerk te beginnen. Dat weet de Franse krant La Tribune te melden.
Met een nieuw budgetmerk wil PSA modellen die overzee worden geproduceerd, zoals deze Chinese Dongfeng Citroën, naar Europa halen. Ook modellen uit Zuid-Amerika moeten deze kant op komen. Die voldoen doorgaans niet helemaal aan de hoge West-Europese standaard. Om de merken Peugeot en Citroën daardoor niet te veel te schaden, moet daarvoor een nieuw merk in het leven worden geroepen. Vanaf 2010 moet het project met de overzeese modellen gaan lopen.
La Tribune ziet daarvoor een nieuw leven voor oude merk Talbot wel zitten. “Dat merk werd vroeger al gebruikt om producten van Chrysler mee om te dopen voor de West-Europese markt.” In 1986 hield Talbot op als personenautoproducent. Het geplande nieuwe model van het merk werd op het laatste nippertje omgedoopt tot Peugeot 309.

Panhard
Eerder gaf PSA aan graag wat hoger in de mark te willen opereren. Het eerste wapenfeit daarvan wordt de Peugeot 308 RCZ en ook een cabrioversie van de Citroën C5 lijkt in het vat te zitten. Toen PSA de dure plannen aankondigde, droomden de liefhebbers van Franse auto’s al van een wedergeboorte van Panhard. Daarvan hebben we echter nooit meer iets gehoord. Dus of Talbot werkelijk wordt teruggehaald van de eeuwige jachtvelden, moeten we ook nog maar zien.


Simca lijkt me een leuke naam voor dat nieuwe merk, mijn eerste auto was een Simca 1100...
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor JT » 03 sep 2008, 16:33

ABSOLUUT iets anders.
De roemruchte merken/namen moet je gebruiken voor leuke projecten. Verzin maar een nieuwe prutsnaam voor een budgetmerk. :twisted:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Justice » 03 sep 2008, 16:36

Talbot terug! Zolang het maar frans oogt heb ik er niks op tegen!
Justice to All
past:
1985 305 GL
1993 405 1.8 GRI
future:
505?
Justice
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:49
Woonplaats: Plano, Texas, USA

Berichtdoor pEus » 03 sep 2008, 17:16

Talbot is van oudsher een wat duurder merk en later gebruikt ter vervanging van Simca.

Met de naam Simca heb ik wat meer dus ik heb voor Simca gekozen :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Chris De Backer » 03 sep 2008, 20:07

Simca lijkt me beter, Talbot had de laatste jaren van zijn bestaan niet zo'n beste naam in Frankrijk.
Vind de oude Simca's ook leuker dan de Talbotjes.
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor JD » 04 sep 2008, 00:42

JT schreef:ABSOLUUT iets anders.
De roemruchte merken/namen moet je gebruiken voor leuke projecten. Verzin maar een nieuwe prutsnaam voor een budgetmerk. :twisted:

Helemaal mee eens. Als je een bestaande naam neemt die goed aangeschreven staat komt het "budget" niet uit de verf, maar als je een naam neemt die slecht aangeschreven staat wordt het bij voorbaat nooit wat. Een nieuwe (moderne klinkende!) naam dus.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor jon » 04 sep 2008, 12:44

Budgeot?

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Jeetje » 04 sep 2008, 13:02

Matra? 8)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 04 sep 2008, 15:00

jon schreef:Budgeot?

Groet, Jon.


Doet me denken aan een smerig biermerk........ :cry: :cry: :cry: en dat uit jouw mond Jon. Als bierkenner. :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor ton » 04 sep 2008, 19:53

talbud ?
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor eri©on » 04 sep 2008, 21:19

jon schreef:Budgeot?

Groet, Jon.


:lol: :lol: hij is goed!
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Mockenrue » 04 sep 2008, 23:52

Elcheapo 8)
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor pEus » 05 sep 2008, 08:11

Autorijden blijft emotie dus een nieuwe naam zal niet of nauwelijks verkopen. Zeker niet aan een autoliefhebber.

Simca lijkt mij nog steeds het beste :!:
En met alle respect was dit destijds ook een budgetmerk :?
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Chris De Backer » 05 sep 2008, 17:44

Ik denk nu niet dat men op auto liefhebbers mikt, zie me als autoliefhebber ook geen Dacia kopen.
Men mikt duidelijk op mensen die met hun "portemonnee" kopen en niet meteen met hun hart.
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor L'Animal » 05 sep 2008, 21:54

Volgens Wikipedia, is er naast Simca nog veel meer keus. Dit is een lijst met oude en actuele merken die uit Frankrijk blijken te komen:

Aixam
Ajax
Alda
ALM
Alpine, ook Alpine-Renault
Amilcar
Ariès
AROLA
Astra
Audibert & Lavirotte
Auto (automerk)
Auverland
AVA

Baboulin
Bignan
BNC
Bonnet
Bugatti
Brasier
Bucciali

Canta
CGV
Chappe et Gessalin (CG)
Charles Deutsch (CD)
Charron
Chatenet
Citroën
Clément Bayard
Coste
Cottin & Desgouttes
Cournil

DB
De Dion-Bouton
Delage
Delahaye
Delamare-Deboutteville
Delaunay-Belleville

Facel Vega
Ford(Frankrijk), zie ook: Matford

Gobron-Brillié
Gordini

Hispano-Suiza
Hotchkiss

Le Zèbre
Ligier
Lorraine-Dietrich

Mega
Mathis
Matford Mathis & Ford joint-venture werd Ford Frankrijk
Matra
Motobloc

Panhard
Panhard et Levassor
Philos
Peugeot

Renault
Rochet-Schneider
Rosengart

Simca
Sizaire-Naudin

Talbot
Talbot-Lago
Tracta

Voisin

Keus te over zou ik zeggen. Was eeb Hispano-Suiza niet een budgetautootje :?:
Watch my tail lights, fade.... http://www.youtube.com/watch?v=kQVomwDEzFM

504Gl blauw '73
206 Gentry blauw '00
Discovery2 "ko de boswachter groen" '01
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor wowo » 07 sep 2008, 12:04

L'Animal schreef:Was eeb Hispano-Suiza niet een budgetautootje :?:


Een ruim budgetautootje ja :-)
Afbeelding
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor pEus » 07 sep 2008, 19:36

:mrgreen:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor JT » 07 sep 2008, 19:48

Funny Chris schreef:Ik denk nu niet dat men op auto liefhebbers mikt, zie me als autoliefhebber ook geen Dacia kopen.
Men mikt duidelijk op mensen die met hun "portemonnee" kopen en niet meteen met hun hart.

Een goede constatering... ben het helemaal met je eens.

Maar dan het volgende, ook al kost een auto maar 10000 of 7000 euro. Niemand gaat zeggen dat zijn grote investering in een nieuw gekochte auto lelijk is.
Ik herinner me een rapportage over een meeting van Dacia-rijders, met kampeer-overnachting en al! Meer mensen dan vorig weekend in Eefde!
Een persoon staat me nog bij, huisvader, Dacia, LM velgen, brulpijp, gepimpt op alle mogelijke manieren, en helemaal into the dacia lifestyle.
Helemaal blij.
En aan de ene kant heeft ie nog gelijk ook! Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Nu ik de argumenten in de vorige posts lees is Simca de logische keuze. Talbot ontwierp zijn eigen auto's. Simca begon met het in licentie maken van andere auto's....
Talbot moeten ze maar in de koelkast houden voor een toekomstig individualistisch/apart/buitenbeentje design....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Evert G.D » 11 sep 2008, 00:51

Simca spreekt me ook het meest aan, mijn vader reed vroeger Simca, ik heb er zelf ook een gehad (1100 Fourgonnette). Toen het Talbot werd, stapte hij prompt over naar Ford.
Met alle respect voor de mooie dingen die Simca ook maakte, het was inderdaad een budgetmerk (ontstaan vanuit Ford, later verzelfstandigd). Toch is een 1000 coupé bijvoorbeeld niet te versmaden, net als de snelle versies van de 1100 en niet te vergeten de 1000 Rally's. Met genoegen denk ik terug aan de 1000 GLS in Rouge Borromées (bordeauxrood metallic, kenteken 31-65-EN) die m'n vader ooit had. Was het toptype van de 1000-serie. Was zeker een behoorlijk luxe auto, met fraai dashboard, extra chroom, heerlijk grote stoelen... Daar stak de goedkoopste 1000 met z'n kunststof achterruit :!: wel heel schril bij af. De prestaties waren prima, zeker nadat pa een nieuwe motor had laten inbouwen, van hetzelfde type als in de Rally I. Ook de 1300 / 1500 series vond/vind ik schitterend, net als de Chambord (Vedette). Al was dat eigenlijk een Ford natuurlijk. :?

Van de naam Panhard moeten ze voor een budgetmerk met hun vingers afblijven. Panhard was indertijd een zeer innovatief merk, dat zeer fraaie auto's maakte. En wat te denken aan de bijzondere velgen die Panhard op een gegeven moment had, met een vast middenstuk? Fenomenale techniek, zeker voor die tijd. Panhard lijkt me meer iets voor een sportwagenlijn van Peugeot, of een zeer luxe merk, zoals Toyota (sorry :mrgreen: ) bijvoorbeeld Lexus heeft (opnieuw sorry :mrgreen: )

Talbot vind ik ook een uitstekende optie, was destijds ook het B-merk van Peugeot, met alle respect voor het eerdere verleden ervan. Maar als het komt tot een budgetmerk Simca, zou ik ernstig gaan nadenken eerlijk gezegd om er een aan te schaffen.
Al is het maar uit nostalgische gevoelens bij het merk en al zou 'ie dan uit China komen...
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Chris De Backer » 11 sep 2008, 11:55

Ik denk nu wel dat de classic Simca liefhebber hier niet gelukkig mee gaat zijn.
Hun geliefde autootjes vallen daardoor plots onder de noemer "budget car"

Als classic Mini liefhebber zou ik het ook niet leuk gevonden hebben moest BMW de nieuwe Mini als budget auto op de markt hebben gebracht
Wat ze nu doen met de nieuwe Mini is trouwens ook niet helemaal naar mij zin, maar ja...
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor Evert G.D » 11 sep 2008, 12:14

Funny Chris schreef:Ik denk nu wel dat de classic Simca liefhebber hier niet gelukkig mee gaat zijn.
Hun geliefde autootjes vallen daardoor plots onder de noemer "budget car"

Als classic Mini liefhebber zou ik het ook niet leuk gevonden hebben moest BMW de nieuwe Mini als budget auto op de markt hebben gebracht
Wat ze nu doen met de nieuwe Mini is trouwens ook niet helemaal naar mij zin, maar ja...


Kan de beste overkomen. Het toch wel prestigieuze merk Chevrolet werd ook plots een budgetmerk van Slopel (dus een budgetmerk van een budgetmerk :twisted: ) toen Daewoos ineens werden 'omgekat' tot Chevrolet. 'k Bedoel maar, je zou maar net een dure Chevrolet Tahoe of iets dergelijks gekocht hebben... Daar gaat je imago. :mrgreen:

Simca is eigenlijk altijd ook in Frankrijk een merk geweest dat zich in de goedkope prijsklasse bewoog. Hoe ik als kind ook zeurde tegen mijn vader dat 'ie een Peugeot moest kopen (zat er al vroeg in dus...), hij weigerde. De reden: "Bij Peugeot betaal je de naam mee. Bij Simca niet, maar het merk is net zo goed." Punt uit... :roll:
Overigens was ik dat laatste niet met hem eens. De kwaliteit van Peugeot was ook in de jaren zestig veel hoger dan van Simca, dat wel. :wink: Helemaal toen Simca opging in Talbot, toen werd het veel slechter... :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Chris De Backer » 14 sep 2008, 20:30

Evert G.D schreef:Het toch wel prestigieuze merk Chevrolet...

Zo prestigieus is Chevy in de states niet hoor, is daar ook het merk voor wie niet te veel centen heeft, en toch iets wil dat rijd.
Weet ik van een Chevy liefhebber, dus die gaat daar niet om liegen denk ik.
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten