Pagina 1 van 1

Besparingen door Peugeot begin jaren 80

BerichtGeplaatst: 02 dec 2007, 19:19
door Harrie
Toen ik op microfiche naar chroomlijsten met ruitlikkers zocht
voor 604 en 505, viel me iets op, dat ik nog niet wist... :shock:
Peugeot heeft bij 604 de dikte van de portierruiten met 1 mm dunner gemaakt,
ook bij de 505. Geld besparing en / of gewichtbesparing? De gewichtsbesparing zal
amper een paar kilo zijn... :cry:
En bij 505 ging men van 4 mm naar 3 mm dikte ! :evil:
Gegevens 604 portierruiten:
Blank 5 mm tot chassisnr. 6.594.067
Groen 5 mm tot chassisnr. 6.578.101
( periode 1975 tot medio 1977 )
Daarna:
Blank 4 mm vanaf chassisnr. 6.594.068 tot Model 80
Groen 4 mm vanaf chassisnr. 6.578.102 tot Model 80
Brons 4 mm vanaf chassisnr. 6.593.694 tot Model 80
Vanaf Model 80 Blank en Brons 4 mm.
Dit betekend dus, dat er verschil zit in de ruitlikkers tussen
de eerste types tot medio 77 en de latere types.
En dus verschillende onderdeelnummers.
Nog afgezien van de kortere lijst op de voorportieren
toen men overging op 505-spiegels.
Daarvoor werd toen ook het portier aangepast, namelijk
een driehoek voor en gewijgde raamlopen en ruiten.
Ook een opmerkelijk detail: voorportier 604 I is gelijk aan 504 fase II..

De besparing had ook andere gevolgen: de koplampen werden
eenvoudiger/goedkoper uitgevoerd, de gedeeltes van de reflector
die geen dienst doen, werden simpel zilvergrijs gespoten, hetgeen
goed zichtbaar is, en erg lelijk! Ook de achterlicht-units werden goedkoper
gemaakt, voor de eerste series zware units van gegoten "Zamak";
later een goedkoper ander goedje. Ik zou er een moeten slopen om
te kunnen achterhalen wat dat is, maar ik heb geen slechte unit om
te slopen... :roll: