startprobleem 604 STI = OPGELOST!!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

startprobleem 604 STI = OPGELOST!!

Berichtdoor Martijn » 17 nov 2007, 22:17

Hallo allemaal,

He jullie advies nodig mbt en startprobleem bij mijn STI. Als ik m start en hij is koud dan slaat ie meteen aan, bij wijze van spreken binnen een halve slag. Is de motor echter warm, nou vergeet t dan maar. Nieuwe bougies, rotor, verdelerkap hielpen niet. Klepspeling is okee. Iemand nog een idee? Benzinepomp loopt wel bij aanzetten contact.
Laatst bijgewerkt door Martijn op 01 dec 2008, 22:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Marinus » 18 nov 2007, 11:21

Zou vuil in het brandstofsysteem de oorzaak kunnen zijn?
Wellicht eens brandstofaddictief toevoegen om vuil op te lossen en injector te reinigen?
Heb zelf wel eens Comma Petrol Magic gebruikt met voldoende resultaat. Een flesje van 400ml is goed voor ongeveer 60 liter brandstof en kost iets van 10 euro per flesje. Meestal is een keer niet voldoende overigens, dus je bent al snel een paar tientjes kwijt. Dit zou alleen de oorzaak kunnen zijn als de auto en tijd niet tot weinig gebruikt is.
Ik ben onvoldoende technisch om je verder te helpen, maar vergelijkbare klachten komen voor bij veel uiteenlopende lijkt mij, dat maakt het idd lastig om het euvel te vinden.
Succes in ieder geval.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: startprobleem 604 STI

Berichtdoor Harrie » 18 nov 2007, 18:46

Martijn schreef:Hallo allemaal,

He jullie advies nodig mbt en startprobleem bij mijn STI. Als ik m start en hij is koud dan slaat ie meteen aan, bij wijze van spreken binnen een halve slag. Is de motor echter warm, nou vergeet t dan maar. Nieuwe bougies, rotor, verdelerkap hielpen niet. Klepspeling is okee. Iemand nog een idee? Benzinepomp loopt wel bij aanzetten contact.


hey Martijn,
volgende zaken controleren:
1) De extra luchtschuif mag alleen werken als de motor koud is,
deze zorgt voor extra luchttoevoer voor verhoogd stationair.
2) koude startsproeier: spuit gedurende 8 seconden extra brandstof
tijdens het starten, als deze door de thermotijdschakelaar wordt
aangestuurd. Die thermotijd-schakelaar zit bij de waterpomp.
Die mag dus geen signaal geven als de motor warm is. Deze staat
elektrisch in serie met de koudstartsproeier. test op het rechter aansluitcontactje
( de thermotijdschakelaar van voren gezien met de stip op het zeskant
naar je toe gericht, dan het rechter lipje dus )
Ik vermoed dat de thermotijdschakelaar defect is en er bij warme start
een dot benzine ingespoten wordt waardoor de STI verzuipt.
Stinkt de uitlaat sterk naar benzine met warme start?
succes, Harrie.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rinke » 19 nov 2007, 17:37

Heb hetzelfde probleem met een 604 Ti uit 1978 gehad. Uiteindelijk bleek de accumulator achter bij de benzinepomp kapot te zijn. Deze houdt mede het brandstofsysteem op druk.

Hieronder tekst van een mede forumlid, welke mij geholpen heeft:

"Achterop de accumulator (is een drukvat) zit een tuutje. Daar mag geen benzine uit komen, want dat duidt op lekkage. Dat is vooral goed te zien als je na bijv. een half uur op nieuw zou starten. Of de benzinepomp te bekrachtigen door het beveiligingsrelais in te knijpen. Het relais zit links onder de zekeringkast, heeft waarschijnlijk een plastic huis met een parker aan het relaisframe geschroefd. De accumulator veroudert door de nieuwe samenstelling van benzine: het membraam scheurt door toegevoegde alcohol.
Drukaccumulator is van Bosch, met ref. nr. 0 438 170 014 en is te koop bij automateriaalzaak of Boschservice-station/dealer. Onlangs heb ik er zelf een vervangen op een 6 4 die pas 12.000 km had gelopen."

Bij mij was de accumulator lek, waardoor deze vol stond met benzine. Na vervang probleem opgelost.

Succes
Rinke
305 SR 1987
406 Break Automaat 2003
Rinke
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 13 maart 2005, 22:31
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor pinow » 29 nov 2007, 01:03

ik gok temperatuursensor ecu (geen verstand van 604 speciaal)
maar wel van injectie.



als hij warm is.. en niet start
draai dan 1 van de bougies er eens uit, als deze zeiknat van de benzine zijn krijgt hij iniedegeval benzine :mrgreen:
Nu even controleren of hij vonkt (benzine even wegvegen).

vonkt hij - > meet nu de temperatuursensor eens door. en de koudstartsproeier controleren zoals eerder gezegt.

vonkt niet -> bobine of ontstekingsmodule controleren.


(weet neit of het mechanische of normale injectie is)
Avatar gebruiker
pinow
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 15 nov 2007, 17:06
Woonplaats: hiero

Re: startprobleem 604 STI

Berichtdoor Martijn » 01 dec 2008, 17:59

Martijn schreef:Hallo allemaal,

He jullie advies nodig mbt en startprobleem bij mijn STI. Als ik m start en hij is koud dan slaat ie meteen aan, bij wijze van spreken binnen een halve slag. Is de motor echter warm, nou vergeet t dan maar. Nieuwe bougies, rotor, verdelerkap hielpen niet. Klepspeling is okee. Iemand nog een idee? Benzinepomp loopt wel bij aanzetten contact.


Hallo allemaal,

Eindelijk de tijd gehad om me samen met een bevriende monteur aan het startprobleem te wijden. Alle speciaalgereedschap qua benzineinjectie en afstellingen bijeen gehaald en meten maar via het schema in het werkplaatshandboek. De accumulator was al vervangen, maar duidelijk niet de oorzaak.

Na heel wat meetwerk kwamen we erachter dat iemand waarschijnlijk ooit eens de "spinnekop" van de benzineinjectie uiteen heeft gehaald. Overal zaten resten vloeibare pakking en aan de afstelschroeven was duidelijk gerommeld. Hmmm... gelukkig had ik nog een aantal inlaatspruitstukken en motorblokken op voorraad , dus heb het inlaattraject van een 1984 GTI overgebouwd. Na montage, het spannende moment... koud startte ze altijd goed, maar warm nu ook! Ze loopt echt prachtig!

Meteen beloond met verse olie, oliefilter, koelvloeistof en remsap! Daarna toch maar een nieuwe middendemper eronder en de 15" lichtmetalen velgen gemonteerd. Bougies, kabels ,rotor en kap waren al gedaan.Vorige week naar de RDW getogen voor de schouwing, met de originele typegoedkeuring van Peugeot Nederland onder de arm. Dat werkte prima, binnen 5 minuten was alles geregeld en vandaag kreeg ik het kenteken binnen. Nieuwe combi (HHP) maar ik heb wel "luxe" gele platen laten maken.

Nu nog APK keuren... moet nog wel een paar dingetjes doen, o.a. een sterretje in de voorruit laten harsen, de schakelaar startbeveiliging van de automaat vervangen (waar is die te koop?). Hier en daar wat lampjes vervangen en dan zou ze er klaar voor moeten zijn. Ben benieuwd!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Harrie » 02 dec 2008, 00:45

goed werk Martijn!
Diagnose is lastig te stellen als er zo mee geknoeid is, dat had niemand kunnen gissen hier op het forum...
Veel succes met de APK, al zal dat een makkie zijn.
Ik vernieuw liever altijd alle lampjes, koop dozen van 10 stuks bij Brezan.
Dan kun je meteen de fittingen en contactlipjes controleren.
Daarna heb ik er jaren geen omkijken meer naar.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: startprobleem 604 STI

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 dec 2008, 00:00

Martijn schreef:Na heel wat meetwerk kwamen we erachter dat iemand
waarschijnlijk ooit eens de "spinnekop" van de benzineinjectie uiteen
heeft gehaald. Overal zaten resten vloeibare pakking en aan de
afstelschroeven was duidelijk gerommeld.


Hoi Martijn,

Inderdaad lees ik nogal eens dat Fransen de brandstofverdeler (zgn.
spinnekop), tegen alle adviezen in, uit elkaar halen. Los van het feit, dat
dit volstrekt zinloos is, krijg je zo'n brandstofverdeler niet meer
vloeistofdicht gemonteerd. (waarschijnlijk heeft Vanhille dat ook gedaan)

K-jetronics is een mechanisch systeem, dat erg gevoelig is voor drukverlies.
En daar heb je dus onmiddellijk last van, waar ook in het circuit.

Martijn schreef: Hmmm... gelukkig had ik nog een aantal
inlaatspruitstukken en motorblokken op voorraad , dus heb het
inlaattraject van een 1984 GTI overgebouwd.


Ik heb wat huiswerk voor je gedaan en uit onderstaande documentatie
wordt je duidelijk, dat er een verschil is tussen de luchtweger voor TI/STI
en voor GTI motoren.
Is ook wel logisch, want een GTI motor vraagt meer lucht (en brandstof).
Zoals je ziet, is de venturi van de luchtweger belangrijk. Als het goed is,
hebben ze beide een ander Peugeot referentienummer. Het
garagehandboek Peugeot 6 :lol: 4 besteedt hier niet zo dolveel aandacht
aan, maar gelukkig de Bosch-organisatie wel.

Zoals je ziet, geeft de afbeelding van de luchtweger een omgekeerde
werking aan, vergeleken de constructie op onze 6 :lol: 4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort wéér een 6 :lol: 4 op 's herenswegen? :P


Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: startprobleem 604 STI

Berichtdoor Martijn » 04 dec 2008, 11:37

Paull en Paulla schreef:Ik heb wat huiswerk voor je gedaan en uit onderstaande documentatie
wordt je duidelijk, dat er een verschil is tussen de luchtweger voor TI/STI
en voor GTI motoren.


Binnenkort wéér een 6 :lol: 4 op 's herenswegen? :P


Met vriendelijke groet,
Paull


Bedankt voor de tip! Ze loopt nu als een zonnetje maar ik zal zaterdag even een inlaatsysteem van een STI monteren, die ligt nog in voorraad.
Er komt inderdaad weer een 604 op de weg, maar helaas verdwijnt de Groene Dame binnenkort naar de eeuwige snelweg. De lichte zijschade was de druppel, als ik haar nu weer wil opknappen moet er zóveel geld tegenaan dat het voor mij niet meer te doen is. Wat niet uitsluit dat ik weer een 604 met 5bak uit Frankrijk ga halen. Of een Tagora :mrgreen:
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: startprobleem 604 STI

Berichtdoor Walle69 » 05 dec 2008, 12:13

Martijn schreef: Of een Tagora :mrgreen:


Dan is dit een leuke misschien??

http://www.leboncoin.fr/vi/26481974.htm?ca=17_s
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron