Pagina 1 van 1

Wie helpt?

BerichtGeplaatst: 03 okt 2007, 20:52
door ger schmitz
De 604 die ik gekocht hebt komt uit frankrijk, bouwjaar 1976 en heeft pakweg 9 jaar stilgestaan.
Probleem is dat de auto soms slecht start, niet op alle cilinders.
Loopt de motor eenmaal (soms in één poging), loopt hij onregelmatig.
Trek ik de bougiekabel van 4, 5 of 6 afzonderlijk los, merk ik nauwelijks verschil. Trek ik bv. de bk. 1 los, merk ik dat wèl heel goed.
Trek ik de bobinekabel van de 2e bobine los, loopt de auto op 3 cilinders(uiteraard) en blijft rustig lopen.
Verwissel ik de bobines, blijft het probleem hetzelfde.
Ik heb alle bougie- en bobinekabels vervangen.
Bougies zien er na een lange rit goed uit.
Tijdens het rijden lijkt de auto overigens weinig vermogen te hebben.
Kompressie op alle cilinders ligt boven de 9 atm.
Rara wat kan het probleem zijn?

BerichtGeplaatst: 04 okt 2007, 15:10
door Walle69
hoe is het met de kontaktpuntjes? Versleten? Goed afgesteld?

BerichtGeplaatst: 04 okt 2007, 16:15
door ger schmitz
De kontaktpunten heb ik beiden zo gesteld (ca. 0.4 mm) dat de kontakthoek hetzelfde was. daarna het tijdstip op 10 gr, voorontst. gezet.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2007, 20:06
door Bert
de onstekingsafstelling van de 604 met dubbele punten&bobines is niet zo eenvoudig, je hebt 1 vaste contactpunten paar en 1 van buitenaf verstelbaar contactpunten paar. voor het op tijd zetten de vast contactpunt op een contacthoek van 76 +/-4 gr. zetten ( +/- 0.40 mm) dan op tijd zetten door de stroboscooplamp op cyl.1 & bobine 1 te zetten, als dit goed staat de stroboscooplamp verplaatsen naar cylinder 6 & bobine 2, dan d.m.v. het stelschroefje van contactpuntenpaar 2 het onstekingstijdstip goed zetten van de 2e rij cylinders.contact hoek 76gr +/- 6 ( dus door de contacthoek groter of kleiner te maken wijzig je het onstekingstijdstip van de cylinders 4,5 & 6).
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 04 okt 2007, 21:37
door ger schmitz
Ik ben zeker van plan om dit te proberen.
Het probleem handhaaft zich echter op de cilinders 4 t/m 6, ook als ik de bobines omwissel: ik verwissel dan zowel de bobinekabel als ook de massadraad naar de kontaktpunten.

Ontsteking klassieke versie

BerichtGeplaatst: 05 okt 2007, 20:20
door Paull en Paulla
Beste Ger,

Ik durf er een reep chocola (zonder nootjes) om te verwedden, dat je
sluiting hebt in de rotor. Dit is een dubbele rotor, want twee bobines.
Jáááren geleden heb ik dat eens uitgezocht vanwege een vergelijkbare
klacht, waar dealers niet uitkwamen. Vervang ook gelijk de verdeelkap,
want die is waarschijnlijk net zo oud.
Dit is een klacht die bij de 6 :lol: 4 met klassieke ontsteking nog wel eens
voorkwam.

Veel sleutelplezier.
Met vriendelijke groet,
Paull

BerichtGeplaatst: 06 okt 2007, 12:34
door Jeroen van der Werf
Dat klinkt logisch inderdaad! Wat weten wij hedendaagse automonteurs nog van een klassieke ontsteking.......

BerichtGeplaatst: 07 okt 2007, 15:32
door ger schmitz
Ik ga dit zo snel mogelijk proberen. Dit is mij ook 2 repen chocolade waard!
Jeroen, ik denk dat je gelijk hebt.

Repen chocolade

BerichtGeplaatst: 07 okt 2007, 20:38
door Paull en Paulla
ger schmitz schreef:Dit is mij ook 2 repen chocolade waard!


Geen enkel bezwaar, bij voorkeur melkchocolade. :mrgreen:

Mvg,
Paull

BerichtGeplaatst: 11 okt 2007, 19:00
door ger schmitz
Op advies heb ik de 6 bougies vervangen.
Starten ging prima, maar na enkele tellen gaat de motor wederom onregelmatig en zoals omschreven beroerd lopen.
Rij ik proef, is de auto zo traag als...
Trap ik het gaspedaal helemaal in (automaat), dan loopt en trekt hij geweldig!
Zou er dan toch iets met die 34-er carburateur mis zijn??

Solex 34 TBIA

BerichtGeplaatst: 12 okt 2007, 11:56
door olthof
Mijn 604 had ook zo lang niet of nauwelijks gelopen en ook ik heb er van alles mee beleefd.
Chokewerking is belangrijk, daar zit namelijk een waxstift in die uitzet bij warmte. Deze drukt de choke terug. Als deze niet goed werkt, krijg je te maken met een slecht lopende en trekkende motor.
Ik heb de carburateur helemaal uit elkaar gehaald, goed schoon- en gangbaar gemaakt, membranen vervangen, revisiesetjes zijn in de handel, en zo goed mogelijk afgesteld.
Loopt nu als een zonnetje.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2007, 19:06
door ger schmitz
Vorige week de carburateur gedemonteerd en in onderdelen op de werkbank gelegd. Het choke-gedeelte is overigens in orde; is gesloten in koude toestand en opent zich langzaam bij het opwarmen van de koelvloeistof.
Het huis van de 34-er carb. ligt in de tri en het wachten is op een revisie-setje, om daarna de boel in elkaar te zetten.
Maar eerst op vakantie...juist frankrijk.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2007, 18:54
door Harrie
ger schmitz schreef:Vorige week de carburateur gedemonteerd en in onderdelen op de werkbank gelegd. Het choke-gedeelte is overigens in orde; is gesloten in koude toestand en opent zich langzaam bij het opwarmen van de koelvloeistof.
Het huis van de 34-er carb. ligt in de tri en het wachten is op een revisie-setje, om daarna de boel in elkaar te zetten.
Maar eerst op vakantie...juist frankrijk.

Heb je de rotor en verdelerkap al vervangen?
De oplossing is vaak heel simpel..
En onderschat de kennis over 604 van Paull niet..! 8)
Mijn 604 GTI heeft 18 jaar stil gestaan en liep op 3 cilinders...
Staat nu nog elders gestald maar ik moet er eens mee aan de slag.
Voorjaar 2009 moet ze gaan rijden, dan is ze 25 jaar jong en
presenteer ik haar aan de RDW. Vooraf dus nog veerpoten, draagarmen,
remmen en motor piekfijn in orde maken.