Pagina 1 van 1

Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2022, 23:10
door Mr.Drexciya
Weet iemand meer over deze 604 SL uit 1978 die in Frankrijk te koop staat? Ik ga deze volgende week bekijken.

https://www.leboncoin.fr/voitures/2171253899.htm
https://www.flickr.com/photos/xavnco2/2 ... otostream/

De verkoper (handelaar) weet er weinig over te melden en is niet zo mededeelzaam.

Alle info is welkom!

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 14 jul 2022, 07:59
door Martijn
Oppassen
1. SL is niet de uitvoering die je wil ( lastig met die carburateurs en erg dorstig voor weinig power)
2. 1978 kan nog de oude ontsteking met dubbele contactpunten hebben
3. Geen leer en geen schuifdak (hoort bij een 604)
4. Franse restauraties pakken vaak anders uit dan in NL lakdiktemeter mee
5 volr dat geld kooop je ook een mooie TI/STI/GTI die beter rijden

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 15 jul 2022, 09:43
door Mr.Drexciya
Dag Martijn,

dank voor jouw reactie, ik hoor het graag van de kenners :-)

Ik had al wat rondgestruind op de driverse 604 fora. De complexiteit van de carburateurs ben ik me van bewust. Al vraag ik me af hoe betrouwbaar de injectievarianten zijn... Benzineverbruik zal bij elke 604 navenant zijn, uitgezonderd de D Turbo en SRD dieselversies dan. Dat zullen bij 2000-3000km per jaar rustig toeren de kosten niet zijn. Deze auto heeft nog de dubbele contactpunten en bobines dus statistisch gezien 2x grotere kans op storing... 136pk vermogen is voor mij voldoende, die 144 of 155 paardekrachten heb ik niet nodig. Op een elektrische schuifdak uit die tijd ben ik niet zo dol (even ervan uitgaande dat die uit de 604 gebaseerd op de storingsgevoelige versie in de 305 en 505 met die staalkabels, al kan ik me hier vergissen). Leder is voor mij geen must. Evenmin andere Grand Confort opties zoals centrale vergrendeling, airco en getinte ramen. Hamvraag zal zijn hoe de restauratie gedaan is en hoe het met de corrosie zit, in en uit het zicht. A.s. maandag ga ik een kijkje nemen met de auto op de brug en een proefrit maken om te bepalen of het wat is... Ben benieuwd.

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 15 jul 2022, 22:54
door Frank.04
Hallo Drexciya,

Met Martijn ben ik het ten dele eens.

Een Franse restauratie is hetzelfde als een integere bewindvoerder: uiterst onwaarschijnlijk.

Het is interessant te weten wat ze gedaan hebben, motorrevisie, onderstel aangepakt, remmen gedaan, gespoten?

De flinke prijs schept verwachtingen, maar is wellicht aanleiding voor teleurstelling.

Over de uitvoering: Ik heb vele 604's gehad en nu nog drie, een SL, een STI en een GTI.

En wat denk je: de SL is toch de fijnst rijdende!

Weliswaar op LPG, dus geen carbu gezeik, en de dubbele verdeler vervangen door een elektronisch geregeld exemplaar.

De STI is zuiniger en heeft in principe een betere automaat, namelijk van ZF ipv GM.

De GTI is de sportiefste, maar heeft iets minder comfort.

Martijn vindt een schuifdak essentieel, ik zweer daarnaast bij een automaat.

Een 604 heeft specifieke pijnpunten, het is wel handig wanneer je deze weet voordat je op stap gaat.

In elk geval succes en veel plezier met 604.

Frank

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2022, 03:03
door Brownie
Kleine tip. Haal bij de bezichtiging in de kofferbak de plastic sierkap die aan de kant van de kenteknplaat zit meer eens los. Daar zou bij zo'n nette auto, wel een nette metalen koker te zien moeten zijn.... Ik zag laatst een 604 waarbij die voor 3/4 verdwenen was.

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2022, 21:52
door Mr.Drexciya
Dank voor de tips, Frank04 en Brownie. Dat wegroesten van de koker zal wel te maken hebben met hemelwater dat via de achterlichtenrubbers naar binnen dringt, zeker? Enfin, wordt vervolgd.

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 17 jul 2022, 09:46
door Martijn
Schuifdak is andere constructie
In mijn ervaring is een SL wel aardig dorstiger dan een injectie, 2 tot 5 liter per 100 meer.
Bij goed onderhoud is injectie betrouwbaar, en start makkelijker.
Kijk goed rond de randen van voorruit en schuifdak en bij de spatbordranden achter naar roest (of plamuur)

Re: Iemand bekend met deze Franse 604 SL op Leboncoin?

BerichtGeplaatst: 19 jul 2022, 11:03
door Mr.Drexciya
Deze 604 is het niet geworden. De algehele staat van de auto stond m.i. niet in verhouding tot de uiteindelijke prijs. De auto is zeker niet "entièrement restauré" zoals vermeld in de advertentie.