Pagina 1 van 2

mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 13:51
door hoeben16
Afgelopen zondag was ik bij Dirk (Risky) omdat hij zo aardig was mij een setje oude velgen met trx-en cadeau te doen. :D Toen heeft hij mij meteen uitgelegd hoe het forum in elkaar zit, dus vandaar dat ik hier nu ben. Sommigen kennen mij al van de club of de 604 rit en het ongelukje.... Ik ben gek op grote, vierkante zuipbakken van een jaar of 30 oud en ben trotse eigenaar van een onder andere deze mooie 604 sti waar ik al 2 jaar druk mee bezig ben en die inmiddels roest en schadevrij is :D

Afbeelding
Afbeelding

Als alles goed is afgesteld één van de mooiste en fijn rijdende auto's ooit gemaakt. Nu ben ik afgelopen zondag natuurlijk ook een ritje gaan maken in die blauwe ti automatique van Dirk. Hij heeft veel werk in de auto gestoken en dat was te merken. 8)
Wat een fantastische auto ! En wat een wereld van verschil met de mijne qua rijden. Nu is de mijne een 5-bak en ook is de vering minder soepel, daar kun je niks aan veranderen, maar het belangrijkste is dat de motor veel minder soepel draait en mijn auto op benzine trager is dan zijn automaat op gas :oops: . Stationair loopt de motor wel mooi als ie warm is, maar wel bij een veel te hoog CO. Zodra ik het CO onder de 3 afstel gaat de motor slecht lopen. Ontsteking is al geheel vervangen en afgesteld, er zit ook een nieuwe benzinepomp in, brandstoffilter is vervangen, injector cleaner al een paar keer geprobeerd, een vacuumlek in de buurt van de choke is al gemaakt.... en ik kan zo 1, 2, 3 met remreiniger geen andere lekken opsporen. Nu vielen Dirk 2 dingen meteen op. Er ontbreekt een stekkertje op de spinnekop en de kleppen tikken flink, dus die staan waarschijnlijk te wijd afgesteld. Hierbij de foto's van het stekkertje :


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik vond nog een stekkertje waar niks aan zat, maar ik denk dat deze niet zo belangrijk zal zijn :

Afbeelding
Afbeelding

Nu zijn dit mijn vragen :

1. Wat is de functie van de stekkertjes en vooral de eerste. Waar lopen ze naar toe ?
2. Wat is het effect van te wijd afgestelde kleppen op het motorverloop ?
3. Op welke verborgen plekken kunnen zich bij de 604 nog vacuumlekken voordoen ? (o-ringen luchtinlaat, injectoren en bij de choke is volgens mij nog allemaal ok)

Ik hoop dat een aantal prv-professoren hier mij meer kunnen vertellen zodat ik (nog meer) plezier aan mijn auto kan gaan beleven.

groeten Jan-Willem

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 18:33
door joospeugeot
\

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 21:39
door Remco504coupe
Aan je kleppendeksel te zien lijkt het er op dat je een injectie op een carburatieblok hebt.

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 22:14
door risky
nee gewoon een injectie blok maar hier en daar wel wat aan gerommeld,maar dat krijg je door de jaren heen.

te ruime klep afstelling ten eerste slecht voor je nokkenas en ten 2e krijg je een verkeerde cilindervulling dus een verkeerde verbranding..

Ik zie dat de foto`s ook gelukt zijn J.W :mrgreen:

je kan nog eens kijken of je klep van je luchtweger goed staat afgesteld en bij de koudestart verstuiver ff kijken of de o-ring nog dicht is.

mvg

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 22:14
door joospeugeot
\

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 22:59
door Harrie
heej Jan-Willem ! :D
die loshangende stekkers zijn inderdaad over, niet gebruiken.
om 1 kabelboom voor verschillende types toepasbaar te hebben,
blijven er bij bepaalde uitvoeringen stekkers over. Die zou dus wel
voor een USA-versie of zo iets kunnen zijn, geen zorgen om maken.
En dat er in het verleden stalen klepdeksels opgezet zijn, mag geen probleem zijn,
het is en blijft een echte STI :wink:
Misschien heb je juist wel gemak van die klepdeksels, want de 'linker' krijg je er
bij een TI, STI en GTI niet zo maar af, die kan niet tussen de tuimelaarsteun en
rembekrachtiger door, deze stalen misschien nét wel.. het scheelt maar een cm..
pas op, dat je daarbij de klepdekselpakking niet beschadigd !
ik heb de motor moeten laten zakken door de traverse iets te laten zakken.
kleppen stellen moet je wel volgens het schema doen, dat is hier al eens gepost,
maar ik kan het niet zo snel vinden. Het kan gelukkig met 2 x verdraaien v.d. krukas,
eerst poulie op merkteken zetten, dan 6 kleppen stellen, dan 1x krukas rond, wéér op teken
en dan de laatste 6 kleppen stellen . Welke je wanneer moet stellen gaat volgens schema,
heb je een instructieboekje ? Daar staat het ook in !
succes , leeuwebrul (c), Harrie

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 07 jun 2012, 23:52
door joospeugeot
\

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 00:05
door Harrie
idd, Joos, daar had ik nog niet aan gedacht.. :D

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 12:47
door hoeben16
Ten eerste bedankt voor de nuttige reacties. Schade is helemaal gemaakt en ze is mooier dan tevoren. Zoals jullie op de foto kunnen zien moet de andere kant nog wèl weer een keer overgespoten worden want er zit te veel kleurverschil, maar dat gaat gauw geregeld worden. :D Ik heb zeker wel een injectieblok en inderdaad zit aan de linkerkant wel een aluminium kop die je er niet zomaar af krijgt. Volgens Frank (Thunnissen) hebben ze het stalen klepdeksel aan de rechterkant er af fabriek opgezet omdat ze daar nog van over hadden van de SL. Ik weet het niet, er is jammer genoeg ook veel aan gerommeld in het verleden. :evil: Het schema voor het kleppen stellen heb ik niet zo even kunnen vinden op het forum, maar ik heb wel op de PCN site instructies gevonden al is dat volgens mij voor 4-cylinders. Klopt de daar opgegeven klepspeling wel (I) 0,10 en (U) 0,25 ?

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 12:49
door Harrie
ik stuur je het wel per email.
grt, Harrie

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 13:00
door hoeben16
Ik was weer eens iets te snel. Ik zie hier in het boekje wat bij de auto zat de instructies staan voor het kleppen stellen. Volgens mij moet het daarmee lukken. Ik wist niet dat dat het instructieboekje heette Harrie :roll: Dan gaan de kleppen gesteld worden en de tips van Dirk neem ik ook mee en dan horen jullie over een tijdje wel hoe ze dan loopt.... En over die stekkertjes hoef ik me dus blijkbaar geen zorgen te maken :P

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 09 jun 2012, 23:46
door Frank.04
Over de stekkeraansluiting:

Er zijn meerder typen aansturing van de benzinpomp.

Bij het ene type worden dubbele relais gebruikt, de benzinepomp staat stil bij contact aan en begint te lopen tijdens starten door een door de startmotor geactiveerd relais.

Wanneer je ophoudt met starten valt dit reais af, maar wanneer de motor loopt activeert de luchtweger een ander relais waardoor de pomp blijft lopen - en daar is die aansluiting voor.

Bij het andere type werkt de pomp met een tijdrelais en hoor je die even lopen bij contact aanzetten. Als de motor loopt blijft de pomp lopen.

Over de kleppendeksels: Peugeot maakkte wel vaker oude voorraad op, zo ook met deurpanelen, emblermen, dashboards, spiegels etc.

Het ziet er niet uit, zo'n motor met verschillende deksels, maar het relatief eenvoudig op te lossen.

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 00:02
door joospeugeot
\

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 11:02
door Frank.04
Hallo Joos,

Nee, het werkt toch iets anders.

In totaal zijn er drie relais met elkaar geschakeld en is het even puzzelen hoe het werkt.

De luchtweger verbindt in ruststand (van de luchtweger) een relais met massa.

Dit relais is een onmisbare schakel tijdens starten, met andere woorden zonder de luchtweger in ruststand en een goed werkend schakelaartje zal de motor niet starten. (want dan krijgt het relais geen massa en loopt de pomp niet).

Wanneer de motor loopt verbreekt de luchtweger de verbinding en valt het relais in een andere positie waardoor hij door middel van een ander relais de pomp aan de praat houdt. Op dat moment kun je het stekkertje dus lostrekken en blijft de motor lopen.

Het "luchtwegerrelais" heeft dus een dubbele functie!

De door Joos geschetste situatie kan niet voorkomen, wel is het zo dat als de stekker wordt losgetrokken tijdens lopen en daarna de motor stopt, dat dan de pomp door kan blijven lopen.

Met groet van Frank

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 13:02
door joospeugeot
\

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 15:33
door 403diesel
Ingewikkeld systeem. Ik heb op mijn niet peugeot uit dezelfde tijd ongeveer de pomp geschakeld over de oliedrukschakelaar. Het startrelais overbrugt deze. Pomp loopt dus als de stratmotor draait, of als er oliedruk is. Bijkomend voordeel is dat de motor dus stil valt als er geen oliedruk meer is.
Ik zie in het bovenstaande niet waarom het zo ingewikkeld moet zijn. Mis ik dan iets?

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 23:03
door Harrie
403diesel schreef:Ingewikkeld systeem. Ik heb op mijn niet peugeot uit dezelfde tijd ongeveer de pomp geschakeld over de oliedrukschakelaar. Het startrelais overbrugt deze. Pomp loopt dus als de stratmotor draait, of als er oliedruk is. Bijkomend voordeel is dat de motor dus stil valt als er geen oliedruk meer is.
Ik zie in het bovenstaande niet waarom het zo ingewikkeld moet zijn. Mis ik dan iets?

ja, K-Jetronic is iets heel veel ingewikkelder dan jouw situatie. Benzinepompdruk is ( weliswaar gereduceerd ) de inspuitdruk !
Die pomp moet dus stoppen als de motor uitvalt of uitgezet wordt. Neem maar aan dat het niet vergelijkbaar is . grt, Harrie

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 00:37
door risky
k-jetroinic ingewikkeld :mrgreen:
nee,het is het simpelste systeem wat er bestaat op de carburateur na
dus de blauwe stekker is een schakelaar,luchtklep omhoog benzine pomp uit bij type 1
type 2 word door een relais geregeld oke dat betekend in jw zijn geval dat hij een oude type k-jetroinic er op heeft zitten.
maar dit kan ook betekenen dat het hele system niet meer klopt, wie zegt dat de oude type luchtgeverhuis hetzelfde is als het nieuwe type ?
mvg

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 01:01
door hoeben16
Ik hoor mijn pomp aanslaan bij het op contact zetten, dus type 2 door een tijdsrelais geregeld. Dus zou ik dan een andere spinnekop van een ouder type TI erop hebben zitten? Wel vreemd.

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 01:02
door joospeugeot
\

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 09:42
door Bert
kleppen stellen kan volgens dit schema:
Afbeelding

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 12:46
door Harrie
risky schreef:k-jetroinic ingewikkeld :mrgreen: nee,het is het simpelste systeem wat er bestaat op de carburateur na

ik schreef: ingewikkelder dan jouw ( = 403diesel ) situatie.
joospeugeot schreef:@harrie : zover ik weet is de benzinedruk niet de inspuitdruk bij een k-jetronic. de warmloopregelaar veranderd die inspuitdruk.
hoe warmer, hoe lager de druk. De druk aan de pomp is dus meestal hoger.

effe beter lezen: ik schreef "pompdruk is inspuitdruk, weliswaar gereduceerd".
pompdruk is overigens 5,8 Bar. grr, Harrie

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 17:10
door risky
oke Harrie
ik dacht dat Serge meer zijn rovers bedoelde als de 403 diesel..
mvg

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 17:56
door 403diesel
risky schreef:oke Harrie
ik dacht dat Serge meer zijn rovers bedoelde als de 403 diesel..
mvg


Klopt, EFI's hebben hetzelfde systeem qua pompaansturing meen ik.
Volgens mij (bijna) dezelfde voorwaarden als de 604; contact aan geeft pomp aan als starterrelais wordt bekrachtigd en/of de motor draait (oliedruk in mijn geval).

Groet, Serge

Re: mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 19:42
door risky
eigenlijk is de pomp besturing ongeveer gelijk aan de meeste auto`s,die schakelaar voor de pomp kon ik ook nog niet.
dat betekend dat de oude type`s geen brandstof relais hebben denk ik.
maar jou efi is al een computer gestuurde injectie system die is een stukje lastiger om een fout in te vinden
terwijl de k-jetroinic een mechanise injectie is net als kubelfischer een onzuinige maar super betrouwbaar injectiesystem.
mvg