mysterieus stekkertje en kleppen stellen 604 sti
Geplaatst: 07 jun 2012, 13:51
Afgelopen zondag was ik bij Dirk (Risky) omdat hij zo aardig was mij een setje oude velgen met trx-en cadeau te doen. Toen heeft hij mij meteen uitgelegd hoe het forum in elkaar zit, dus vandaar dat ik hier nu ben. Sommigen kennen mij al van de club of de 604 rit en het ongelukje.... Ik ben gek op grote, vierkante zuipbakken van een jaar of 30 oud en ben trotse eigenaar van een onder andere deze mooie 604 sti waar ik al 2 jaar druk mee bezig ben en die inmiddels roest en schadevrij is
Als alles goed is afgesteld één van de mooiste en fijn rijdende auto's ooit gemaakt. Nu ben ik afgelopen zondag natuurlijk ook een ritje gaan maken in die blauwe ti automatique van Dirk. Hij heeft veel werk in de auto gestoken en dat was te merken.
Wat een fantastische auto ! En wat een wereld van verschil met de mijne qua rijden. Nu is de mijne een 5-bak en ook is de vering minder soepel, daar kun je niks aan veranderen, maar het belangrijkste is dat de motor veel minder soepel draait en mijn auto op benzine trager is dan zijn automaat op gas . Stationair loopt de motor wel mooi als ie warm is, maar wel bij een veel te hoog CO. Zodra ik het CO onder de 3 afstel gaat de motor slecht lopen. Ontsteking is al geheel vervangen en afgesteld, er zit ook een nieuwe benzinepomp in, brandstoffilter is vervangen, injector cleaner al een paar keer geprobeerd, een vacuumlek in de buurt van de choke is al gemaakt.... en ik kan zo 1, 2, 3 met remreiniger geen andere lekken opsporen. Nu vielen Dirk 2 dingen meteen op. Er ontbreekt een stekkertje op de spinnekop en de kleppen tikken flink, dus die staan waarschijnlijk te wijd afgesteld. Hierbij de foto's van het stekkertje :
En ik vond nog een stekkertje waar niks aan zat, maar ik denk dat deze niet zo belangrijk zal zijn :
Nu zijn dit mijn vragen :
1. Wat is de functie van de stekkertjes en vooral de eerste. Waar lopen ze naar toe ?
2. Wat is het effect van te wijd afgestelde kleppen op het motorverloop ?
3. Op welke verborgen plekken kunnen zich bij de 604 nog vacuumlekken voordoen ? (o-ringen luchtinlaat, injectoren en bij de choke is volgens mij nog allemaal ok)
Ik hoop dat een aantal prv-professoren hier mij meer kunnen vertellen zodat ik (nog meer) plezier aan mijn auto kan gaan beleven.
groeten Jan-Willem
Als alles goed is afgesteld één van de mooiste en fijn rijdende auto's ooit gemaakt. Nu ben ik afgelopen zondag natuurlijk ook een ritje gaan maken in die blauwe ti automatique van Dirk. Hij heeft veel werk in de auto gestoken en dat was te merken.
Wat een fantastische auto ! En wat een wereld van verschil met de mijne qua rijden. Nu is de mijne een 5-bak en ook is de vering minder soepel, daar kun je niks aan veranderen, maar het belangrijkste is dat de motor veel minder soepel draait en mijn auto op benzine trager is dan zijn automaat op gas . Stationair loopt de motor wel mooi als ie warm is, maar wel bij een veel te hoog CO. Zodra ik het CO onder de 3 afstel gaat de motor slecht lopen. Ontsteking is al geheel vervangen en afgesteld, er zit ook een nieuwe benzinepomp in, brandstoffilter is vervangen, injector cleaner al een paar keer geprobeerd, een vacuumlek in de buurt van de choke is al gemaakt.... en ik kan zo 1, 2, 3 met remreiniger geen andere lekken opsporen. Nu vielen Dirk 2 dingen meteen op. Er ontbreekt een stekkertje op de spinnekop en de kleppen tikken flink, dus die staan waarschijnlijk te wijd afgesteld. Hierbij de foto's van het stekkertje :
En ik vond nog een stekkertje waar niks aan zat, maar ik denk dat deze niet zo belangrijk zal zijn :
Nu zijn dit mijn vragen :
1. Wat is de functie van de stekkertjes en vooral de eerste. Waar lopen ze naar toe ?
2. Wat is het effect van te wijd afgestelde kleppen op het motorverloop ?
3. Op welke verborgen plekken kunnen zich bij de 604 nog vacuumlekken voordoen ? (o-ringen luchtinlaat, injectoren en bij de choke is volgens mij nog allemaal ok)
Ik hoop dat een aantal prv-professoren hier mij meer kunnen vertellen zodat ik (nog meer) plezier aan mijn auto kan gaan beleven.
groeten Jan-Willem