Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels
Geplaatst: 20 apr 2012, 15:21
Na het vervangen van olie en carterpanpakking kwam ik tot de ontdekking dat in de buurt van de waterpomp een beetje koelwater verloren ging.
Bij nadere inspectie kon ik zien dat het er allemaal niet zo gezellig uitzag bij de meeste slangen rond de waterpomp.
groen en witte aanslag, droogtescheurtjes, slijtageplekken van slangen die tegen de distributiedeksel zitten om e.e.a te noemen: reden genoeg om e.e.a. preventief te vervangen.
Bovendien vind ik dat de temperatuur van het koelwater steeds hoger wordt (de wijzer staat meest over het midden 110 km/h) en wanneer harder (140 km/h) gereden wordt stijgt ook de temperatuur navenant. Ook in stadsverkeer gaat de temperatuur een stuk over het midden. De koelkapaciteit is afgenomen maar de radiateur lijkt niet de oorzaak te zijn; waterpomp misschien?
Een inspectie is op zijn plaats. Een "MEGA projekt" voor mij in mijn onervarenheid (maar niet lang maar... ).
Dus de stoute schoenen aangetrokken en radiateur uitgebouwd, nieuwe slangen, klemmen, o-ringen en pakkingen besteld en we gaan ervoor:
-massameter eraf
-inlaatspruitstuk eraf
-dan kunnen we makkelijk bij de verdeler: rotor en kap kunnen dan vervangen worden plus bougies NGK en bougiekabels van Bougicord
-Controle van de thermostaat en eventueel vervangen
-Controle van de waterpomp en eventueel vervangen
Zo zag het eruit:
Zo is de status nu:
De radiateur met de gevormde en ingesleten slang (een nieuwe ligt te wachten van Serie04):
De radiateur is eigenlijk nog erg goed: geen enkele aanslag. Alleen van buiten ziet die er niet mooi uit, maar dat is kosmetisch wel voor elkaar te krijgen.
Nu mijn vragen:
Het thermocontact op de radiateur; hoe test ik die het beste? (weerstand meten koud en met z'n neus in kokend water??)
De Thermostaat: hoe test ik die het beste? (in een pannetje opkoken med goede thermometer) en observeren?)
De Waterpomp: hoe test ik die het beste? Waar moet ik op letten?
De viscokoppeling hoe weet ik of die ok is?
De elektrische ventilator, die draait op 12V maar de vraag is hoe weet ik of die ok is (hij klinkt een beetje vermoeid en draait wel erg rustig...)
Moet ik de koperen ringen voor de aansluiting van de banjos op de radiateur (koeling versnellingsbak) ook vervangen?
Nu ik toch de zooi los heb tussen de cylinderbanken moet ik nog andere dingen kontroleren/preventief vervangen??
V-Snaar waterpomp en S-bekrachtiging wordt ook vervangen, speciale trukjes?
Ik houd dit bij met foto's voor andere geinteresseerde 604/PRV sleutelaars.
Groet
Walle
Bij nadere inspectie kon ik zien dat het er allemaal niet zo gezellig uitzag bij de meeste slangen rond de waterpomp.
groen en witte aanslag, droogtescheurtjes, slijtageplekken van slangen die tegen de distributiedeksel zitten om e.e.a te noemen: reden genoeg om e.e.a. preventief te vervangen.
Bovendien vind ik dat de temperatuur van het koelwater steeds hoger wordt (de wijzer staat meest over het midden 110 km/h) en wanneer harder (140 km/h) gereden wordt stijgt ook de temperatuur navenant. Ook in stadsverkeer gaat de temperatuur een stuk over het midden. De koelkapaciteit is afgenomen maar de radiateur lijkt niet de oorzaak te zijn; waterpomp misschien?
Een inspectie is op zijn plaats. Een "MEGA projekt" voor mij in mijn onervarenheid (maar niet lang maar... ).
Dus de stoute schoenen aangetrokken en radiateur uitgebouwd, nieuwe slangen, klemmen, o-ringen en pakkingen besteld en we gaan ervoor:
-massameter eraf
-inlaatspruitstuk eraf
-dan kunnen we makkelijk bij de verdeler: rotor en kap kunnen dan vervangen worden plus bougies NGK en bougiekabels van Bougicord
-Controle van de thermostaat en eventueel vervangen
-Controle van de waterpomp en eventueel vervangen
Zo zag het eruit:
Zo is de status nu:
De radiateur met de gevormde en ingesleten slang (een nieuwe ligt te wachten van Serie04):
De radiateur is eigenlijk nog erg goed: geen enkele aanslag. Alleen van buiten ziet die er niet mooi uit, maar dat is kosmetisch wel voor elkaar te krijgen.
Nu mijn vragen:
Het thermocontact op de radiateur; hoe test ik die het beste? (weerstand meten koud en met z'n neus in kokend water??)
De Thermostaat: hoe test ik die het beste? (in een pannetje opkoken med goede thermometer) en observeren?)
De Waterpomp: hoe test ik die het beste? Waar moet ik op letten?
De viscokoppeling hoe weet ik of die ok is?
De elektrische ventilator, die draait op 12V maar de vraag is hoe weet ik of die ok is (hij klinkt een beetje vermoeid en draait wel erg rustig...)
Moet ik de koperen ringen voor de aansluiting van de banjos op de radiateur (koeling versnellingsbak) ook vervangen?
Nu ik toch de zooi los heb tussen de cylinderbanken moet ik nog andere dingen kontroleren/preventief vervangen??
V-Snaar waterpomp en S-bekrachtiging wordt ook vervangen, speciale trukjes?
Ik houd dit bij met foto's voor andere geinteresseerde 604/PRV sleutelaars.
Groet
Walle