Pagina 8 van 16

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 21 sep 2011, 23:30
door risky
vandaag mijn 50% hulpveren binnen gekregen deze tillen die zware kont weer ophoog :mrgreen:
wel van een backfire gehad vandaag maar de klep ving hem mooi op.
hij sloeg bijna af toen hij koud was en ik gaf gas en poef toch mooi system zo`n klep :mrgreen:
koud blijft een beetje een probleem loopt erg laag als ik hem in zijn drive zet.
dit doet hij op benzine ook ongeveer 500 tpm dit deed hij altijd al :roll:
hij zou eigenlijk wat hoger moeten draaien als hij koud is.
mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 00:05
door Harrie
inderdaad, een automaat heeft altijd een iets hoger toerental.
niet té hoog, want dan gaat de koppelomvormer kracht leveren, en de auto 'kruipen'.
automaat; +/- 850 á 950 rpm stationair.
grt, Harrie

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 00:16
door risky
Harrie schreef:inderdaad, een automaat heeft altijd een iets hoger toerental.
niet té hoog, want dan gaat de koppelomvormer kracht leveren, en de auto 'kruipen'.
automaat; +/- 850 á 950 rpm stationair.
grt, Harrie


ja dat klopt dat doet hij ook alleen na het inschakelen trekt hij hem naar beneden :?

ik verdenk de bak ook een beetje...
bij warm trekt hij hem ook van de 950 naar de 700 :shock:
en dan staan hij ook een beetje te kwakkelen terwijl hij in zijn neutraal perfect glad draait.
niet iritant maar loopt niet strak zeg maar dit doet hij al vanaf aankoop.
maar ik laat het voorlopig zo hij loopt voor de rest perfect
mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 08:00
door jan-03
Ik heb in het verleden ook automaat gereden de laatste een Saab en die vallen ook terug in toerental hoor als je hem in de drive zet.
Dat bedoel je toch Dirk.. In de Neutraal iets hoger toerental en dan in de drive en dan voel je al dat die gaat "pakken" zeg maar..
Ik denk dat het ook moet in laag toerental anders schiet je wel heel hard weg.. :mrgreen:
Maar dus verschil met koude en warme motor.. Dat is mij niet opgevallen maar ergens wel logisch dat die dan wat hoger zit..
De dafjes vroeger schoten ook als een pijl weg kan ik me herrinneren...
Maar ja hij moet wel blijven draaien in de file Dirk.. Poot op de rem en in de drive en gas los dan moet die blijven lopen..
Dat deed die de eerste rit die hij maakte wel Dirk!! :D
Niet afgeslagen volgens mij.. Maar hij is ook nog een beetje onwennig van het nieuwe drankje dat die nu slurpt...
Het ik ook altijd met een vreemd biertje. Moet even wennen.. :D
gr Jan.

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 22:54
door risky
janbachee schreef:Ik heb in het verleden ook automaat gereden de laatste een Saab en die vallen ook terug in toerental hoor als je hem in de drive zet.
Dat bedoel je toch Dirk.. In de Neutraal iets hoger toerental en dan in de drive en dan voel je al dat die gaat "pakken" zeg maar..
Ik denk dat het ook moet in laag toerental anders schiet je wel heel hard weg.. :mrgreen:
Maar dus verschil met koude en warme motor.. Dat is mij niet opgevallen maar ergens wel logisch dat die dan wat hoger zit..
De dafjes vroeger schoten ook als een pijl weg kan ik me herrinneren...
Maar ja hij moet wel blijven draaien in de file Dirk.. Poot op de rem en in de drive en gas los dan moet die blijven lopen..
Dat deed die de eerste rit die hij maakte wel Dirk!! :D
Niet afgeslagen volgens mij.. Maar hij is ook nog een beetje onwennig van het nieuwe drankje dat die nu slurpt...
Het ik ook altijd met een vreemd biertje. Moet even wennen.. :D
gr Jan.


Ja dat is normaal dat terug zakken in toerental alleen de mijne begint dan wat onregelmatig te lopen.
nou las ik ergens dat deze motoren niet glad lopen omdat het eigenlijk een v8 hoorde te zijn ??
Een Daf jan die bijft stil staan bij stationare in drive die kruipt niet.
die vertrekt pas met gasgeven door zijn fantatsche cvt
Deze heeft ook gewoon een koppeling maar deze word met vacum bediend.
Deze staat nog op mijn verlanglijstje een daf 55
mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 23:10
door Harrie
risky schreef:nou las ik ergens dat deze motoren niet glad lopen omdat het eigenlijk een v8 hoorde te zijn ??
mvg
nee, was wel het oorspronkelijke idee...
De V6 heeft een blokhoek van 90 graden en de kruktappen staan zoals bij elke V6 1/3 van een cirkel, dus op 120 graden.
Dit geeft de "Douvrin" / 'PRV" V6 dat kenmerkende geluid en loop:
2 cylinders hebben kort na elkaar arbeidsslag, dan even niks, dan weer 2, dan weer even rust, dan de laatste 2.
zie het V6 topic:
viewtopic.php?f=34&t=14010

grt, Harrie

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 23:50
door joospeugeot
risky schreef:Ja dat is normaal dat terug zakken in toerental alleen de mijne begint dan wat onregelmatig te lopen.
nou las ik ergens dat deze motoren niet glad lopen omdat het eigenlijk een v8 hoorde te zijn ??
Een Daf jan die bijft stil staan bij stationare in drive die kruipt niet.
die vertrekt pas met gasgeven door zijn fantatsche cvt
Deze heeft ook gewoon een koppeling maar deze word met vacum bediend.
Deze staat nog op mijn verlanglijstje een daf 55
mvg


een daf heeft geen gewone koppeling die ook zeker niet door vacuum word bedient !. wel bij een volvo trouwens. een daf heeft een echte centifugaal koppeling. door een hoger toerental gaan deze segmenten meer naar buiten.
een volvo heeft dus wel een kopplingsplaat. deze word nog een stukje geregeld door een vacuumpot. ze kunnen hier volgens mij de hoeveelheid slip mee regelen. in de drukgroep zitten ook centrifugaal gewichten die de koppeling meer of minder bedient.

een daf heeft geen koppelomvormer en dus geen slip als ie stationeer loopt. dus motortoerental word niet beinvloed.
wel had daf een vacuum regeling op variomaat zitten voor de variomaat te regelen. daf had ja een kop voor bergversnelling.
een daf kon je in alle standen starten, dus voorruit, vrij en achterruit. bij een volvo hadden ze dit veranderd, die kon je alleen nog maar in de N (vrij) starten. de latere modellen hadden er ook nog eens een P-stand bij gekregen. de volvo hadden p-r-n-d stand of r-n-d stand(zonder p). eigenlijk zoals we bij alle automaten zo een beetje gewend zijn. de daf voor pook naar voren de voorruitrijstand en pook naar achteren de achterrij stand. daar tussenin lag ergens een vrij. als je iets te hard/snel was ging de de vrij stand zo weer voorbij.

de daf 55 coupe versies zijn eigenlijk wel de mooiste daf's die gemaakt zijn. maar de prijzen hiervan vallen wel tegen voor een mooie moet ik zeggen.

oh ja. autorijden heb ik een daf geleerd, toen was ik 5 jaar trouwens :-) , de eerste schakel waar ik in heb gereden was een 304 cabriolet, was toen 6 jaar.

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 05:31
door risky
joospeugeot schreef:
risky schreef:Ja dat is normaal dat terug zakken in toerental alleen de mijne begint dan wat onregelmatig te lopen.
nou las ik ergens dat deze motoren niet glad lopen omdat het eigenlijk een v8 hoorde te zijn ??
Een Daf jan die bijft stil staan bij stationare in drive die kruipt niet.
die vertrekt pas met gasgeven door zijn fantatsche cvt
Deze heeft ook gewoon een koppeling maar deze word met vacum bediend.
Deze staat nog op mijn verlanglijstje een daf 55
mvg


een daf heeft geen gewone koppeling die ook zeker niet door vacuum word bedient !. wel bij een volvo trouwens. een daf heeft een echte centifugaal koppeling. door een hoger toerental gaan deze segmenten meer naar buiten.
een volvo heeft dus wel een kopplingsplaat. deze word nog een stukje geregeld door een vacuumpot. ze kunnen hier volgens mij de hoeveelheid slip mee regelen. in de drukgroep zitten ook centrifugaal gewichten die de koppeling meer of minder bedient.

een daf heeft geen koppelomvormer en dus geen slip als ie stationeer loopt. dus motortoerental word niet beinvloed.
wel had daf een vacuum regeling op variomaat zitten voor de variomaat te regelen. daf had ja een kop voor bergversnelling.
een daf kon je in alle standen starten, dus voorruit, vrij en achterruit. bij een volvo hadden ze dit veranderd, die kon je alleen nog maar in de N (vrij) starten. de latere modellen hadden er ook nog eens een P-stand bij gekregen. de volvo hadden p-r-n-d stand of r-n-d stand(zonder p). eigenlijk zoals we bij alle automaten zo een beetje gewend zijn. de daf voor pook naar voren de voorruitrijstand en pook naar achteren de achterrij stand. daar tussenin lag ergens een vrij. als je iets te hard/snel was ging de de vrij stand zo weer voorbij.

de daf 55 coupe versies zijn eigenlijk wel de mooiste daf's die gemaakt zijn. maar de prijzen hiervan vallen wel tegen voor een mooie moet ik zeggen.

oh ja. autorijden heb ik een daf geleerd, toen was ik 5 jaar trouwens :-) , de eerste schakel waar ik in heb gereden was een 304 cabriolet, was toen 6 jaar.



idd de daf 33 44 46 hadden een centifugaal koppeling dit waren ook de 2 cilinder motoren van daf zelf.
vanaf de 55 hadden ze gewoon een koppelingsplaat vacuum bediend hier zat ook een 4 cilinder renault motor in
ik heb daar heel veel aangewerkt ben bij daf begonnen daarna volvo jaartje of 15 :wink:
de daf had d-n-r stand en de volvo 66 had p-r-n-d dit zorgde nog wel eens voor problemen als je verwacht om vooruit weg te rijden :lol:
heel wat dafjes/volvo 55/66 gehad heb er ook wel eens een 1.4 van 340 ingezet deze was onverslaanbaar bij het stoplicht wegrekken :mrgreen:
nog een leuk wetenschapje de volvo 343 is ook ontworpen door daf en zou eigenlijk de Daf 77 worden
mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 07:36
door jan-03
Zo leer je nog eens wat door een zijdelingse opmerking :D Een Oom had er eentje en dat ging nog wel eens mis omdat de daf sneller reageerde als m,n Oom.
Type weet ik niet en kan het ook niet navragen, Oom is net als de Daf na het hiernamaals.
Maar Dirk ontopic maar weer In drive zonder gas zeg maar krijgt de motor als iets meer weerstand doordat die tegen het weggrijden aanzit..
Misschien even op dat moment ff te weinig brandstof?? Stationair oke en iets hoger toerental en dan in de voor of achteruit weerstand en dan heeft die al wat meer peut nodig.. Lijkt me.. Of door het zakken van het toerental juist iets te veel..
gr Jan.

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 15:26
door risky
Jan hij is vandaag overnieuw afgesteld op gas en benzine en hij is weer helemaal toppie.
ook het inschakelen gaat weer goed en loopt niet meer te waggelen :D
mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 16:48
door 403diesel
Stond de motor te arm of te rijk? Ik denk iets te arm. Je hebt maar één carburateur toch?

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 18:01
door risky
ik heb een ti (toering injection) dus geen carburateur.
hij stond op 3000 tpm te rijk op gas en op benzine heb ik niet gevraagd.
dit was denk ik van slag omdat de luchtschijf vervangen is door 1 met backfire klep.
mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 18:57
door 403diesel
risky schreef:ik heb een ti (toering injection) dus geen carburateur.


Ah, dat was ook zo. :oops:

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 22:08
door joospeugeot
403diesel schreef:Stond de motor te arm of te rijk? Ik denk iets te arm. Je hebt maar één carburateur toch?


deze 604 is een ti, en dus injectie. maar dat wist je middels al.

een 604 sl heeft 2 carbarateurs. 1 enkele en een dubbele carbarateur ! daarbij heeft een sl ook nog eens dubbele contactpunten. de latere hadden ook elektronische onsteking

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 22:41
door 403diesel
joospeugeot schreef:een 604 sl heeft 2 carbarateurs. 1 enkele en een dubbele carbarateur !


Dit roept vragen op. :mrgreen:
Ik ben benieuwd hoe dat zit. Meestal heb je 2 carb's die elk een paar cilinders voor hun rekening nemen Bij een V8 elk 4. Ik kan me voorstellen dat dit bij een V6 al lastiger is omdat de carb minder makkelijk in het middel van de 3 cilinders te plaatsen is (zodat elke inlaatpoort gelijk van weerstand en lengte is)
Eén carb per bank is ook niet ideaal.

Maar met 2 carb's van ongelijke construktie kunnen ze toch eigenlijk alleen maar in serie staan? Maar dat heeft ook geen zin. Ik kan me niet voorstellen dat 3 cilinders met een enkele en 3 cilinders met een dubbele carb aangestuurd worden.
Ben wel erg benieuwd hoe dit zit. Heb je er een schemaatje van?

Sorry Risky, als het teveel offtopic is maak ik even een nieuw onderwerp aan. :D

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 22:53
door risky
nee hoor ga maar door ik kan dit system ook niet dus ben benieuwd :D

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 22:56
door Harrie
403diesel schreef:
joospeugeot schreef:een 604 sl heeft 2 carbarateurs. 1 enkele en een dubbele carbarateur !
Dit roept vragen op. :mrgreen:
even héél kort:
zowel de enkele áls de dubbele carburateur bij 504 Coupe/Cabrio en 604 met V6 Carb. worden alle cylinders tegelijk gevoed door dit 3-span,
dus geen carburateur voor 2 cylinders en een volgende voor de volgende 2 cylinders en de 3e voor de laatste 2 cyl. grt, Harrie
Afbeelding

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 27 sep 2011, 10:31
door risky
De 604 op wolfrace velgen
De meningen zullen wel verdeeld zijn maar dit is toch wel mooi onder zo`n 604.
staan er erg breed onder en ligt als een blok op de weg
ik ben er blij mee :D

Afbeelding

met wieldoppen

Afbeelding

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 27 sep 2011, 22:35
door Harrie
staat inderdaad mooi !
hoe kom je toch aan zulke mooie Wolfrace-velgen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en er zaten ook nog redelijke ( brede ) Michelin MXV bandjes op :wink:
heb je de wielmoeren en drukplaatjes een drupje olie gegeven ?
grt, Harrie

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 27 sep 2011, 23:15
door Brownie
In eerste instantie ziet het wat onwennig uit, maar eigenlijk staan ze helemaal niet slecht.

Trouwens, weet je nog dat ik op de meeting een chroom strip voor je had in de kofferbak. Ik weet niet hoe dat is gegaan, maar hij ligt er nog steeds in. :oops:
Ik bewaar hem hoor, komt nog wel een keer. Geef maar een seintje als je eens in een straal van 100km rond Eindhoven bent. :wink: Of zal ik hem in Groningen droppen?

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 27 sep 2011, 23:59
door Remco504coupe
hmm, mag ik eerlijk zijn?
-Ik vind de lm trx (praktisch liefst de 15'inch look a likes), het mooist.
-Gas is om op te koken.
-Op zo'n 604 horen gele platen :mrgreen:
-Ik hou niet van automaten :mrgreen:
-Je hoeft echt geen fabrieksrijder te zijn om met een handbak de acceleratie specs te halen :mrgreen:

Risky, als je bijna in slaap valt hier in de buurt; de koffie staat klaar :wink:

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 28 sep 2011, 00:12
door jan-03
De naam van deze velgen vindt ik zeker mooi!! En het staat prachtig!! 8)
Lekker gas gestookt, veel beter voor de steeds vuiler worden lucht dan andere brandstoffen en ook nog voordelig in gebruik..
Dat zouden alle oldtimerrijders moeten doen... Nou moeten hou ik zelf ook niet van, maar willen doen.. 8)
oh ja die blauwe platen met witte opgelegde letter staan haar super mooi..
gr Jan.

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 28 sep 2011, 06:51
door risky
Harrie schreef:staat inderdaad mooi !
hoe kom je toch aan zulke mooie Wolfrace-velgen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en er zaten ook nog redelijke ( brede ) Michelin MXV bandjes op :wink:
heb je de wielmoeren en drukplaatjes een drupje olie gegeven ?
grt, Harrie


Ik zou het niet weten maar zijn naam begint met een H en eindigt op arrie :mrgreen:

ja ik heb idd ff een druppel olie gegeven en die bandjes perfect en super stil :D

mvg

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 28 sep 2011, 06:56
door risky
Brownie schreef:In eerste instantie ziet het wat onwennig uit, maar eigenlijk staan ze helemaal niet slecht.

Trouwens, weet je nog dat ik op de meeting een chroom strip voor je had in de kofferbak. Ik weet niet hoe dat is gegaan, maar hij ligt er nog steeds in. :oops:
Ik bewaar hem hoor, komt nog wel een keer. Geef maar een seintje als je eens in een straal van 100km rond Eindhoven bent. :wink: Of zal ik hem in Groningen droppen?


Ja ik had er ook totaal niet meer aan gedacht :oops:
Die strip komt vanzelf goed we spreken wel een keer af.
ik had tot dat je het zei de strip helemaal niet gemist op de auto :mrgreen:
mvg

Na 9 jaar heb ik de strip :mrgreen: :lol:

Re: de 604 van risky

BerichtGeplaatst: 28 sep 2011, 07:00
door risky
Remco504coupe schreef:hmm, mag ik eerlijk zijn?
-Ik vind de lm trx (praktisch liefst de 15'inch look a likes), het mooist.
-Gas is om op te koken.
-Op zo'n 604 horen gele platen :mrgreen:
-Ik hou niet van automaten :mrgreen:
-Je hoeft echt geen fabrieksrijder te zijn om met een handbak de acceleratie specs te halen :mrgreen:

Risky, als je bijna in slaap valt hier in de buurt; de koffie staat klaar :wink:


ik vind jouw fietsbel ook niet zo mooi :mrgreen: