oh hier kan je je in details verliezen
in 1971 begon men met de ontwikkeling gebaseerd op grotendeels de 504,
(de vóórportieren zijn zelfs tot en met Juli 1979 identiek)
Geintroduceerd in Maart 1975 (Genève)
geproduceerd is deze wagen van 1975 tot en met eind 1985.
Tijdens deze periode is het belangrijk om de Année Modele te onderscheiden, dwz het modeljaar dat iedere keer veranderde na de zomervakantie, dus AM79 is geproduceerd vanaf zeg Augustus 1978 enzovoort. Theoretisch is het geloof ik zo dat het modeljaar officieel op 1 Juli begint. Bijna ieder modeljaar heeft zo zijn eigen veranderingen en dat hangt ook nog eens (vaak qua uitrustingsdetails) af van het land van bestemming. In Frankrijk duidt men de modellen ook wel aan met
"Repère 6", Repère 7, etc
In grote lijnen is het ongeveer zo en geldt voor de europese markt:
AM76 maart 75 repère 6, SL
AM77 augustus 1976 repère 7, 2 ipv 3 roosters in de ventilatieopening, SL
AM78 augustus 1977 repère 8, nieuw type dashboard, nieuw stuurwiel (4 ipv 3 spaken) plastic wieldoppen, introductie TI met "ZMJ" motor Bosch K-jetronic inspuitsysteem in combinate met 5-bak, pneumatisch centrale vergrendeling, van binnenuit verstelbare spiegel chroom, andere kleuren en bekleding, nieuwe voorstoelen (met zachte achterkant), diagnosesteker onder motorkap
van binnenuit verstelbare koplampen
SL, TI
AM79 augustus 1978 repère 9 vierkante tankklep, introductie Turbo D maart 1979, securiflex voorruit met dat speciale beschermlaagje aan de binnenkant.
Ik geloof dat je NL nu de optie "Grand Comfort" kon bestellen op de normale "vastdak"uitvoering: El schuifdak, El ramen achter, centrale vergrendeling
SL, TI, Dturbo
Nu komt wat jij de facelift noemt:
AM80 augustus 1979 repère A, plastic spiegels, gescheiden uitlaten op de 6 cylinders, nieuwe stuurhendels, nieuwe pookknop, richtingaanwijzer naar links, typeaanduidingen in plastic, geen typeaanduiding meer op de motorkap, bredere geplakte sierstrips (onduidelijk wanneer die precies op de auto gekomen zijn), Stalen TRX wielen worden nu geleverd op de luxe uitvoeringen,
Ook de SR met 4 cylinder benzine motor voor franse ambtenaren wordt nu gemaakt, XN6 motor van de 504/505 TI
SL, (SR), TI, Dturbo
AM81 augustus 1980 repère B, introductie nieuwe typebenamingen zoals GRD turbo, SRD turbo, STI, de automatische versnellingsbak is vanaf begin 1981 van ZF (voorheen GM), Bruin getint glas ipv groen, de "ruitjes" velours bekleding doet zijn introductie. De Lichtmetalen TRX wielen (gepolijste randen) zijn nu leverbaar
Sl, (SR), TI, STI, GRDturbo, SRDturbo
AM82 augustus 1981 repère C, de kofferklep en de tankklep zitten nu ook in de centrale vergrendeling, cruiscontrol wordt standaard op de luxe types
Sl, TI, STI, GRDturbo, SRDturbo
AM83 augustus 1982 repère D, er gebeurt niet veel
Sl, STI, SRDturbo
AM84 augustus 1983 repère E, aha! de GTI met 2,9l en 155 PK wordt leverbaar plus GTD turbo met 2,5l en 95PK. De lichtmetalen wielen zijn nu 15 inch (ipv 390 mm)zonder gepolijste randen maar gewoon gris argenté metallic gespoten met 195/60/15 IPV 190/65/390. 25% antislipdifferentieel is standaard
SL, GTI, GTDturbo
AM85 augustus 1984 repère F Koelvloeistofniveau waarschuwingslampje GTI (extra aansluiting op de radiateur, als nog iemand die radiateur voor een automaat heeft liggen houdt ik met aanbevolen!)
Bandenmaat wordt 205/60/16 (oh nee 15)
SL, GTI, GTDturbo
AM86 augustus 1985 repère G geen veranderingen
SL, GTI, GTDturbo
productie stopt november 1985
Dat is even zo wat ik snel bij elkaar kan schrapen. Zoals gezegd hangt het ook van het land van leverantie af: in Frankrijk zijn tot AM 80 de auto's geleverd met witte knipperlichten vóór (in NL altijd met oranje geloof ik), in sommige landen bestond de 2,9l al eerder, in sommige landen hadden 604s ronde koplampen, in sommige landen een dubbele airco, kleinere carburateurs, géén van binnenuit verstelbare buitenspiegels en er zijn nog tal van details die zekere opduiken nu je deze post hebt geopend; veranderingen aan onstekingssystemen, veranderde bak en differentieelverhouding, andere veren, nieuwe kleuren, veranderde portierbekleding enzovoort enzovoort
groet
Walle
PS1 bumpers zijn nooit veranderd, qua buitenplaatwerk zijn alleen voorportieren verschillend voor en na de facelift en het rechter achterscherm/tankdop voor en na AM79/augustus 1978
PS2 het boek La 604 de mon père is een must voor de 604 liefhebber; daar kun je een heel deel wijsheid vandaan halen, plus servicebulletins voor de dealers
PS3 aan de foto's te zien bezit jij een AM81 van na augustus 1980 repère B dus jou chassisnummer zou 6 636 001 of hoger moeten zijn, klopt dat??