op bokken zetten

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

op bokken zetten

Berichtdoor Walle69 » 17 jan 2009, 23:14

Bonjour

Ik heb 4 bokken op de kop getikt en ben nieuwsgierig hoe je een 604 op bokken zet, m.a.w. waar plaats ik de bokken en vooral hoe doe ik dat.

Ik kan me goed voorstellen hoe je één as van de auto op 2 bokken zet, maar als je de andere kant omhoog krikt, duw je hem dan niet makkelijk van z'n bokken af?

Hoe stevig staat een auto op 4 bokken?

De mijne kunnen 1,5 ton per stuk aan (als ik goed balanceer heb ik er aan 1 genoeg :wink: ) en hebben dienst gedaan onder een Jaguar XK120.

groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Harrie » 18 jan 2009, 00:47

eerst achter opkrikken en bokken achter plaatsen.
waar? afhankelijk van de hoogte van de bokken, als je die onder de achtertraverse zet,
zakken de draagarmen naar beneden en komen aan de schokbrekers te hangen ( maximale uitslag )
Wel vooraf handrem vrij en voorwielen blokkeren met wiggen voor en achter.
Vóór gaan de veerpoten lineair omhoog, daarom als laatste opkrikken,
Daar zou je 1 bok middenonder de dwarstravers kunnen zetten, óf, als je krik daar al staat, 2 bokken aan weerszijden.
Doe je er rubber of inge-olied hout tussen?
.
ik snap het op bokken zetten eigenlijk niet,,,kun je de 604 niet elke 3 weken iets ver-rollen?
( als je bang bent voor platte banden )
mijn klassiekers staan van najaar tot voorjaar in de stalling, op de wielen.
Nooit last gehad van onronde banden. Als dat al zo zou zijn, is dat na 20 km rijden weg.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JT » 18 jan 2009, 01:46

Harrie schreef:Doe je er rubber of inge-olied hout tussen?

Doe ik ook, als ik de auto op krik, maar waarom inge-olied?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 18 jan 2009, 18:03

JT schreef:
Harrie schreef:Doe je er rubber of inge-olied hout tussen?

Doe ik ook, als ik de auto op krik, maar waarom inge-olied?

hout houdt vocht vast. Als de auto er lang op staat, zou dit roest kunnen geven. Dat was mijn achterliggende gedachte.
Dus niet drijfnat, maar iets vettig. Een stukje plastic ertussen zou ook kunnen.
Indien de bokken onder de gietijzeren traverse komen, hoeft dat niet.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JT » 18 jan 2009, 20:31

Duidelijk, thx.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Walle69 » 18 jan 2009, 21:09

het gaat me niet om de banden, want die heb ik harder opgepompt nu de auto zoveel stilstaat en er wordt af en toe mee gerold en gereden.

Het gaat me om het werken aan en onder de auto. Ik heb die bokken nu en het lijkt me wel handig als ze 30cm hoger staat.

Mijn angst is als ik ga sjorren en trekken aan e.e.a. hoe stevig staat de wagen op 4 bokken?

groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Harrie » 18 jan 2009, 21:14

Walle69 schreef:Het gaat me om het werken aan en onder de auto. Ik heb die bokken nu en het lijkt me wel handig als ze 30cm hoger staat.

Mijn angst is als ik ga sjorren en trekken aan e.e.a. hoe stevig staat de wagen op 4 bokken?
groet, Walle

oh.. dat zou ik niet durven...ik heb mijn leven erg lief!
Een 604 is te zwaar om door geplet te worden! :roll:
.
Hoe ver staan de poten van de bokken uit elkaar? 3-potig?
.
Ik heb mijn 604 V6 SL achter op bokken staan (onder de achtertraverse) omdat de wieldraagarmen en kofferbodem er niet meer onder zitten..
Zelfs met de voorwielen ( op de grond ) geblokkeerd met blokken hout, heb ik nog angst dat de 604 van de bokken afflikkert..
Om er aan te sleutelen zou ik oprijbokken kopen :!:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Indium » 19 jan 2009, 12:41

Ik ben ook als de dood dat een auto van de assteunen aflazert, persoonlijk vind ik de meeste assteunen en oprijbruggetjes er ook niet bepaald stevig uitzien met al dat gevouwen plaatstaal... Een van mijn vroegere collega's kreeg zijn DS op zijn gezicht maar kan het gelukkig nog wel navertellen, ondanks een gebroken nek en een voor een klein deel verlamd gezicht.
Wat ik altijd doe is 2 wielen op elkaar onder de dorpels schuiven (ook bij het verwisselen van een wiel langs de weg altijd 1 wiel onder de dorpel!). Ook heb ik een spoorbiels schuin doorgezaagd die dienst kan doen als oprijbrug of als extra veiligheidsvoorziening onder de dorpels/krikpunten.
Als de auto eenmaal op de assteunen staat, laat ik de (stevige!) garagekrik een fractie zakken. Hij blijft echter wel onder de traverse staan in de hoop dat hij in geval van nood de auto toch opvangt. Mocht de auto van de assteunen vallen, dan landt hij in ieder geval op de wielen/ bielzen/ krik en niet op ondergetekende of anderen/omstanders.
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Martijn » 19 jan 2009, 21:22

Indium schreef:Ik ben ook als de dood dat een auto van de assteunen aflazert, persoonlijk vind ik de meeste assteunen en oprijbruggetjes er ook niet bepaald stevig uitzien met al dat gevouwen plaatstaal... .


Ik heb ok altijd een gezond wantrouwen tegen dit soort hulpmiddelen, vandaar dat ik ook altijd één of meerdere reservewielen onder de balken plaats. Heeft me al 1 keer gered, toen een 205 van de meegeleverde krik aflazerde...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Remco504coupe » 22 jan 2009, 19:40

Mijn coupe staat erg stevig op 4 hoge 6tons bokken.
Toch had ik er meestal nog wat wielen onder liggen.
Nu eerlijk gezegd niet meer, toch maar weer doen als ik dit zo lees...
Ik vind alleen al die extra troep onder de auto erg lastig met stroomkabels en zo.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor GoodOldDiesel » 22 jan 2009, 19:59

Een bok is bepaald niet betrouwbaar om een auto op te planten. Wel als borg middel om een deel van de auto op te planten. dwz als je voorkant opkrikt dat je daar een bok onder kan plaatsen, want een krik is volstrekt instabiel. De auto blijft staan omdat die steun van de achterwielen heeft.

De opvlakte van een bok is gewoon te klein om stabiel te zijn.
Idd auto velgen aan de zijkant eronder is een must have.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten