LPG in 604 (carburatie)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

LPG in 604 (carburatie)

Berichtdoor ger schmitz » 28 okt 2008, 20:31

Om een oordeel te krijgen wat LPG doet met mijn 604 uit '76 heb ik de vraag gesteld in de rubriek "brandstoffen en smeermiddelen". Alle reacties zijn welkom en nuttig voor wie er z'n voordeel mee wil doen.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

gasfabriek in de 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 29 okt 2008, 00:18

Beste Ger,

Sinds jaar en dag heb ik een aantal 6 :lol: 4's in de vaart, met een gasfabriek uitgerust (en een aantal niet op gas). Persoonlijk heb ik alleen ervaring met injectie-motoren op gas. Daarentegen ken ik een aantal tevreden 6 :lol: 4 rijders met carburatiemotoren op gas.

Zaak is wel, om eerst alles motorisch op orde te hebben. Dat is wel belangrijk, maar dat weet je inmiddels in verband met eerdere topics.
Om backfire te voorkomen, is het belangrijk om iedere 40.000 km klepspeling en de ontsteking te controleren.

Een 6 :lol: 4 op gas loopt geweldig mooi. En ook vooral rustiger, omdat het vlamfront trager is. Een idee is dan ook, de ontsteking plusminus twee graden vroeger te zetten.

Zelf-inbouw kun je overwegen, maar stel ik voor, uitsluitend met nieuwe materialen. RDW let scherp op gecertificeerde codes cq. nummers op de onderdelen. Op vulslang en bijvoorbeeld gasslang staan datumstempels, en deze mogen hooguit 1 jaar oud zijn. Je kunt ook overwegen het geheel door een erkend station in te laten bouwen, dan ben je ook verzekerd van certificering.

De PRV motoren zijn uit aluminium opgetrokken en daarom allemaal voorzien van harde klepzetels. Eén van onze gas-6 :lol: 4's heeft bijna 450.000 km op gas gelopen en loopt nog ronduit prachtig.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Voor gedetailleerd advies kun je altijd contact opnemen.
Er gaan vele verhalen over Peugeot 6 :lol: 4 op gas, en vooral verteld door mensen zonder 6 :lol: 4 (op gas).

"Plaisir partagé est plaisir doublé"
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Harrie » 14 dec 2008, 00:57

ik vond dit in het Peugeot Modellenboek 1977.
Paull heeft gelijk, 604 cylinderkop kán op LPG, maar zoals je leest, gaven ze er géén garantie op..( zou ik ook niet doen.. :mrgreen: )
grt, Harrie
Afbeelding
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Oscarnmgn » 14 dec 2008, 14:10

beetje tegenstrijdig dat bericht? Wel een aangepaste kop erop zetten voor de garantie, maar daarna adviseren dat dit niet nodig is? :D
Peugeot 404 Break 1963
Citroen Dyane 6 1983
Avatar gebruiker
Oscarnmgn
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 03 apr 2007, 12:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Harrie » 14 dec 2008, 23:14

nee, het eerste stuk tekst gaat over alle Peugeot types, dus 104, 304, 504, J7.
Daarna wordt er een uitzondering gemaakt voor 604.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

LPG of niet

Berichtdoor Paull en Paulla » 15 dec 2008, 21:18

Harrie schreef: Paull heeft gelijk, 604 cylinderkop kán op LPG, maar zoals je leest, gaven ze er géén garantie op..


Dank je Harrie voor het speurwerk.
Gelijk of ongelijk, ach....
Ik deel alleen wat ervaringen met jullie, zoals bijvoorbeeld hónderduizenden kilometers op gasgestookt. En niet één keer een motor opgerookt.
Als ik mij goed herinner is de enige garantie die nog geldt: roestgarantie. Na al die jaren is Peugeot die trouw nagekomen. Afbeelding

Laten we dit keer het maar niet over het type brandstof hebben, of over mensen die goedkoop proberen auto te rijden.
Het rijden in een 6 :lol: 4 is sowieso niet goedkoop qua verbruik en qua onderhoud (plus de onderdelen). Overigens is LPG wel de schoonste brandstof, uitgezonderd waterstof (als we de productie daarvan even buiten beschouwing laten).

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Ik ben een leuk project aan het voorbereiden, namelijk om een volgende 6 :lol: 4 op LPG gasdampinjectie te bouwen met één sproeier per cilinder en een ontsteking met één bobine per cilinder. Dit aangestuurd door een microcomputer en via laptop uit te lezen en te programmeren.
Uiteraard krijgt dit systeem een terugkoppeling via een lambda sonde.
Dit wordt vermoedelijk de eerste Peugeot 6 :lol: 4 in Nederland met een dergelijke installatie en vermoedelijk milieutechnisch gezien de schoonste qua emissie in zijn soort.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Harrie » 16 dec 2008, 01:26

kun je dat straks ook op mijn 604 GTI leveren / monteren? :mrgreen:
dan kan de 305 GR-GTX regenjas naar de sloop en ga ik lekker met de 604 GTI rijden. :D :D :D :D 8) 8)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

LPG gasdampinjectie bouwen

Berichtdoor Paull en Paulla » 17 dec 2008, 22:47

Harrie schreef:kun je dat straks ook op mijn 604 GTI leveren / monteren? :mrgreen:


Hoi Harrie,

Zover is het nog niet :!:
Ik ben nog een verlanglijstje aan het maken en verwacht er in het voorjaar mee aan de slag te kunnen.

Dan ben ik zelf proefkonijn en kan op die manier het tunen in de vingers krijgen.
Zodra ik het juiste fingerspitzengefühl heb, ben je de eerste die het hoort.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Mark » 17 dec 2008, 23:04

Leuk project! Ik heb wat met autogas, rij er al zo'n 20 jaar op. Ook in de geblazen Zweed weer. Met jongste generatie Vialle Lpi, met 6 injectoren. Huh 6? tis toch een vijfcillinder? Zekers, maar die 6e is om... extra gas te geven :wink:. Geweldige gasinbouwer, die dat bij alle 850 turbo's aanbeveelt. Bij de getunede versies zoals de mijne leidt dat eerder tot vermogenswinst dan -verlies. Maximale sapaanvoer (c.q. te leveren Nm's) van die 6 gasspuitertjes is meer dan de 5 benzine-injectoren. Leuk hoor hoor, als je op z'n staart gaat staan, hoor je de lpi-pomp in de kofferruimte stevig extra pompen. Dan wel lekker dat het maar 40 ct kost.

Oh ja, maar nu weer on topic :oops:.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor peusjoost » 18 dec 2008, 19:00

Hallo Paull,

Doe je dit met Megasquirt? Voor het geval je de info niet kent: op de site van BS-autotune staat uitvoerig de ombouw naar LPG injectie met behulp van Megascuirt beschreven. Welliswaar geen 604 maar wel een Volvo met onze PRV motor.

Succes en houd je ons op de hoogte? Ben zeer benieuwd. Of ik neem afscheid van mijn 604 of ik voorzie haar vanMegasquirt gasinjectie.


Peusjoost
peusjoost
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 22 aug 2006, 10:45

Berichtdoor Harrie » 18 dec 2008, 22:04

indrukwekkende site, www.bs-autotune.nl
ik zie echter nergens een PRV V6.., peusjoost :roll:
alle getoonde Volvo's (242) zijn 4-cylinders..
Wel een Audi V6 met KE-Jetronic, enigzins vergelijkbaar met K-Jetronic.
Zou dus ook op een PRV V6 met K-Jetronic passen en werken.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Gasdampinjectie

Berichtdoor Paull en Paulla » 18 dec 2008, 22:23

Beste Joost,

Het zou inderdaad met Megasquirt kunnen, maar ook KD4 is een goede
kandidaat. De uitdaging in ons geval (de PRV motor) is, dat de motor
een "odd-fire" is.

Met Jeroen heb ik intussen al kennisgemaakt.
Hij wordt de leverancier van alle benodigdheden en zo nodig voor advies.

Naar verwachting zal onze leeuw op gezette tijd af en toe wel even
mogen brullen. Ik verwacht dat de motor een heel ander
koppelkarakteristiek krijgt en dus een andere loopcultuur.

Met "even-fire" motoren is het al vaker gedaan. Daarom lijkt me dit een
leuk project. Je moet toch wat met je zakgeld. :P

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor peusjoost » 19 dec 2008, 00:18

Harrie en PAull,

Inderdaad het PRV project van Funs Schuurmans staat er niet meer op.
Achter www.performance-parts.nl gaat de eigenaar schuil van het Volvo PRV project. Hier zijn wel MegaSquirt spullen te koop maar ik lees daar ook niets over zijn Volvo 264.
Ik heb wel een uitgeprinte versie. Voor de liefhebber maak ik een kopie.
Laat maar weten.

Peusjoost
peusjoost
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 22 aug 2006, 10:45

Berichtdoor Mark » 19 dec 2008, 12:48

Had ik al verteld wie mijn LPG-prof is? www.mesman.nl dus.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Re: LPG of niet

Berichtdoor Remco504coupe » 19 dec 2008, 18:46

Paull en Paulla schreef:
Harrie schreef: Paull heeft gelijk, 604 cylinderkop kán op LPG, maar zoals je leest, gaven ze er géén garantie op..



PS:
Ik ben een leuk project aan het voorbereiden, namelijk om een volgende 6 :lol: 4 op LPG gasdampinjectie te bouwen met één sproeier per cilinder en een ontsteking met één bobine per cilinder. Dit aangestuurd door een microcomputer en via laptop uit te lezen en te programmeren.
Uiteraard krijgt dit systeem een terugkoppeling via een lambda sonde.
Dit wordt vermoedelijk de eerste Peugeot 6 :lol: 4 in Nederland met een dergelijke installatie en vermoedelijk milieutechnisch gezien de schoonste qua emissie in zijn soort.


Dit klinkt zeker als iets heel interessants. Dit onderwerp ga ik in de gaten houden..
Het duurt toch nog even voordat ik zover ben.

Groet,
Remco.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Harrie » 03 jan 2009, 01:01

peusjoost schreef:Harrie en PAull,
Ik heb wel een uitgeprinte versie. Voor de liefhebber maak ik een kopie.
Laat maar weten.Peusjoost

Vandaag viel er een DIKKE A4 enveloppe door de bus... BEDANKT !! 8) 8)
peusjoost, je hebt een PB
en inmiddels van Paull via email al veel info en tips ontvangen, GEWELDIG, bedankt. 8)
superforum, zo helpen we elkaar voort :D
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten