Naar aanleiding van de opmerkingen van Lion604 over mijn voormalige préfectuur auto.
Had hem één keer eerder ook al verkocht aan een specialist en een paar maanden later weer terug gekocht, nou dat zegt wat. Dat heb ik één keer vaker gedaan met een 504 Ti, die gaat ook niet meer weg, komt in mijn nalatenschap. Jammer dat die specialist het originele fabrieksplastic destijds helemaal verwijderd heeft, interieur was nog helemaal fabrieksnieuw verpakt in folie.
Er zijn er overigens nog een paar(zwarte 604's), maar ik klap niet uit de school.
Ik heb hem weg gedaan omdat het toch weer een zoveelste snoepie was en ik wel weer wat dollars kon gebruiken, maar ook omdat ik uiteindelijk de techniek van een 604 iets te storingsgevoelig vind, niet uitontwikkeld, zoals bv. wel bij een 505. Los het meestal zelf wel op, maar het stoort me wel.
Ik heb er zelf relatief veel aan 604's gepruld, geprutst en gesleuteld, de techniek vind ik persoonlijk redelijk, maar duidelijk minder dan zijn voorgangers, afgezien nog van het feit dat sommige elementaire delen behoorlijk moeilijk bereikbaar zijn, net als bij een DS.
Dat de techniek complexer en dus gevoeliger was zat overigens wel opgesloten in het concept van de auto.
Een 604 rijdt echt weergaloos, super modern, strak, stil, snel.
De kwaliteit v/h plaatwerk en de lakafwerking zijn matig voor een destijds hele dure auto uit het Peugeot segment.
Bij een 604 die roest ontstaan vaak geen blazen, de lak valt er als het ware af. Heb me hier altijd over verbaasd, slechte en minimale undercoating. De injecties zijn beter als de carburaties, zag vandaag de witte Zwitserse 604 weer voorbij schuiven op Marktplaats, nou dat duurde ooit heel lang voordat ik die weer netjes aan het lopen kreeg, bij de Gallery kregen ze het niet voor elkaar: contacthoek niet goed, voorste carburateur plofte(doen ze vaker), kapotte choke(waxelement),twee kapotte bobines, te groot verschil in weerstands waarden bougiekabels etc,verkeerde condensatoren(te hoge ingangsweerstand), daarom is hij destijds ook voor een prikkie van de hand gedaan en inmiddels weer tig keer van eigenaar en/of showroom gewisseld. Als je als leek tegen dit soort technische onvolkomenheden aanloopt, loop je wel even financiël helemaal leeg.
Met name bij de carburaties is het erg moeilijk om ze voor langere tijd mooi lopend te houden, in het bijzonder in het stationaire gebied, maar wat wil je: eerste carburateur met wat membraamwerk en wax element voor aansturing choke en tweede trap carburateur die voor een deel op onderdruk werkt, dubbele contactpunten, dubbele condensators, dubbele bobines.
Dan de automatische bakken van de types t/m 1980 zijn zeker niet van fabelachtige kwaliteit.
Garages die echt regulier onderhoud aan deze auto's kunnen doen zijn in Nederland op de vingers van één hand te tellen, dus het blijft een uitgesproken liefhebbers auto.
Maar voor een Peugeot uit die tijd is het toch een vrij majestueuze auto en zoals al ik al zei de rijeigenschappen en het comfort zijn eigelijk onovertroffen, ik ken geen andere europese auto uit die tijd die net zo lekker rijdt.