Wie helpt?...(slecht lopende motor) HET vervolg

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wie helpt?...(slecht lopende motor) HET vervolg

Berichtdoor ger schmitz » 02 apr 2008, 19:33

Vooraf...iedereen bedankt voor de tips.
Punt 2: De repen chocolade ben ik niet vergeten
Met een beetje schaamrood vervolg ik mijn verhaal; De peugeot, 604, bj1976, carb., start altijd slecht, koud of warm. Niet alle 6 de cilinders zijn dan "actief". Ik laat hem 10 min. warm draaien voordat er gereden wordt... kan lastig zijn. Maar ook dan heeft hij nauwelijks vermogen. Dat komt langzaam, zodat na pakweg weer 10 minuten alles koek en ei lijkt. Zalig om in te rijden.
De choke werkt goed, althans de klep.
Alle adviezen zijn welkom!!
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Berichtdoor Cor Rosie » 02 apr 2008, 20:49

Ondertussen rotor (/verdeelkap) al vervangen?
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor ger schmitz » 02 apr 2008, 21:14

Neen.
Wie mij daaraan kan helpen...graag.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

slecht starten

Berichtdoor Pininfarina504 » 02 apr 2008, 22:01

Je moet van A tot Z alles nalopen anders is het allemaal weinig zinvol.
Begin maar bij de: kleppen,onsteking,contactpunten,condensators,bobines en bougies,verdeelkap en kabels. Als dat allemaal oké is kijken hoe de eerste carburateur opneemt en kijken of de choke daadwerkelijk functioneert, met name de waxstift, anders maar even waxstif eruit en even de choke handmatig bedienen met behulp van een priem b.v..
Verder is het ook raadzaam even alle membramen in de startcarburateur te controleren, schroef je er redelijk snel uit.

Rotor,kap en contactpunten heb ik vermoedelijk nog wel,eveneens bougies,nieuw revisieset carburateurs,2 nieuwe middendempers,franstalig Peugeot 604 garagehandboek,paar koplampjes en 3 nieuwe achterdempers 604SL eerste type,bj 76,77(zeer zeldzaam) , verder nieuwe chromen buitenspiegels links en rechts en tenslotte nog een nieuwe tankvlotter 2 nieuwe handremhendels met mechanismen(interieur), sierlijsten(nieuw) en één linkervoorspatbord(occassion roest- en deukvrij).
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor ger schmitz » 02 apr 2008, 23:19

Aan de ontsteking denk ik alles, uitgezonderd de rotor en verdeler, vervangen en/of te hebben verwisseld.
De 34-er carburateur heb ik gereviseerd, helaas biedt dit geen garantie.
Toch zou ik deze graag willen uitwisselen, al is het maar om te proberen.
voor de sierlijsten moeten we een afspraak maken (pininfarina 504).
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Start slechtL

Berichtdoor Pininfarina504 » 03 apr 2008, 10:38

ger schmitz schreef:Aan de ontsteking denk ik alles, uitgezonderd de rotor en verdeler, vervangen en/of te hebben verwisseld.
De 34-er carburateur heb ik gereviseerd, helaas biedt dit geen garantie.
Toch zou ik deze graag willen uitwisselen, al is het maar om te proberen.
voor de sierlijsten moeten we een afspraak maken (pininfarina 504).

Rotor en verdeelkap moet je ook proberen.
Had twee reserve start carburateurs zijn weg, heb alleen de tweede trap carburateur nog.
Ploft de eerste carburateur evt. als het filter eraf ligt?
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor ger schmitz » 03 apr 2008, 18:32

De carburateur ploft niet, alles oogt heel normaal
De compressie op alle 6 cilinders is goed.
Helaas heb ik slechts de franse beschrijving van de 34-er carb. en begrijp ik de werking van deze niet wanneer de motor koud is.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

slecht lopen

Berichtdoor Pininfarina504 » 03 apr 2008, 18:52

Teken even de ontsteking af en verdraai hem eens bij lopende motor, beetje gassen en kijk eens hoe de motor hier op reageert en kijk tevens of je hem zo beter lopend krijgt? Verder even de choke of chokeklep handmatig bedienen en kijk hoe de motor hier op reageert, pas wel op voor backfire, kan ook zijn dat hij te weinig brandstof bij koude motor krijgt. Staat de chokeklep netjes dicht als je bij koude motor het filter licht?
Nog geen resultaat spuit eens een flinke wolk remmenreiniger in de mond v/h filter bij koude motor, starten beetje gassen en kijk even of de motor onmiddellijk meer acceradius afgeeft.Wel remmenreiniger gebruiken, geen startspray dat gaat te heftig.
Wat is de kleur van je uitlaatgassen, zwart/roetachtig soms??
Stinkt je motor bij aanslaan echt naar verzadigde benzinedamp(slaat als het ware op je ogen)?
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 04 apr 2008, 06:55, in totaal 2 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor ger schmitz » 03 apr 2008, 19:40

Het effect van remmenrein. is minimaal bij de start; spuit ik tijdens het "lopen" dreigt hij af te slaan. De uitlaatgassen zijn donkergrijs (?!) volgens mijn zoontje van 11. De chokeklep is volledig dicht. Het verdraaiien van de ontst. wil ik ev. zaterdag proberen...het nut ervan begrijp ik niet helemaal.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Berichtdoor Paull en Paulla » 03 apr 2008, 22:43

Beste Ger,

Opmakende uit je laatste post, vermoed ik dat het chokemembraam
uitgehard is. Tijdens het eerste moment van lopen, trekt onderdruk het
chokemembraam het chokeklepje ietsje open om voldoende lucht te
krijgen. Even later neemt de wasstaaf deze functie over doordat deze
opwarmt door het koelwater. Als het rubberen membraam uitgehard is,
kan deze het chokeklepje niet een stukje openen, waardoor de motor dan

smoort. Een beetje kun je dat zien doordat er grijze rook uit de uitlaat
komt. Als het goed is kun je dat ook ruiken. Als je net gestart hebt, en
met de hand de chokeklep ietsje opent, zou die al beter moeten lopen.
Het toeval wil, dat pasgeleden in een 2 :D 5 rubriek dezelfde vraag
gesteld werd.

Afbeelding

Op bovenstaande foto kun je zien hoe je een nieuw stukje rubber kunt
maken (van bijvoorbeeld een stukje fietsband)

Veel knutselplezier en vriendelijke groet,
Paull

PS:
Probeer zo lang mogelijk de verleiding te weerstaan om allerlei afregel-
schroefjes te verdraaien. Daarmee kun je de carburateur ook ernstig
ontregelen.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor ger schmitz » 03 apr 2008, 23:02

Met het weekend voor de boeg en het weer zoals april dat wil...een leuke en leerzame klus. Dit wordt zeker vervolgd.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Berichtdoor Jeroen van der Werf » 04 apr 2008, 14:29

Hallo Ger!

Ik heb je probleem even aan een "collega" voorgelegd (een chauffeur die vroeger bij Peugeot Seegers in Meerssen gewerkt heeft) en die zei :

De contacthoek van de onsteking is heel belangrijk en voor beide contactpunten NIET gelijk! Daarnaast is inderdaad de verdeelkap/rotor en bougiekabels van groot belang. Ook zijn de stekkerverbindingen een zwak punt, zowel van de stroomverdeler als van de overige verbindingen.

De aansluitingen op de stroomverdeler van de contactpunten is kwetsbaar vanwege de isolator die daartussen zit. Vaak is deze slecht geworden waardoor er een lekstroom ontstaat/spanningsverlies/kortsluiting.......

Tot zover deze lezing!! :P

Succes!!
Salut

Jeroen
Jeroen van der Werf
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 21 dec 2005, 20:23
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor ger schmitz » 04 apr 2008, 16:12

Ik kon de verleiding niet weerstaan. Het membraan is inderdaad uitgehard.
Nog een tip hoe ik het stiftje aan de rubber bevestigd krijg?
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Chokemembraam vervangen

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 apr 2008, 22:29

ger schmitz schreef:Ik kon de verleiding niet weerstaan. Het membraan is inderdaad uitgehard.
Nog een tip hoe ik het stiftje aan de rubber bevestigd krijg?


Hoi Ger,

Als je handig bent, lukt het vast wel om het membraam plus stiftje uit het
chokehuis te fröbelen. Het verwijderen van het stiftje is echter wel een
"Fingerspitzengefühl". Heel omzichtig kun je het stiftje uit het membraam
tikken met een centerpunt. Als dat met beleid gelukt is, kun je het rubber
wisselen, het stiftje weer door de twee blikken ringen steken en opnieuw
proberen het stifje vast te klinken.

Als je dit ingewikkeld vindt en niet zo direct aandurft, wil ik het ook wel
voor je doen, om niet. Tot nu toe is mij dit altijd gelukt.

Veel knutselplezier en mvg,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor ger schmitz » 04 apr 2008, 23:06

Ik doe m'n best.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Berichtdoor ger schmitz » 05 apr 2008, 12:26

Heb gedaan zoals uitgelegd; leuke en niet al te moeilijke klus.
Helaas, het probleem is juist erger geworden.
Zet ik daarentegen de chokeklep met de hand verder open, loopt de motor bijna goed...mijn indruk is dat hij teveel benzine krijgt.
Het stiftje, waaraan het membraan zit beweegt niet met starten. Bovendien vind ik de speling tussen het stiftje en de hefboom erg ruim, pakweg 3 mm.
De "waxstift"zet uit, maar langzaam. Na 10 min. staat de chokeklep half open.

Il faut être extrêmement intelligent pour suivre un bon conseil, George Sand .
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Chokefabriek

Berichtdoor Paull en Paulla » 07 apr 2008, 20:29

ger schmitz schreef:Heb gedaan zoals uitgelegd; leuke en niet al te moeilijke klus.
Helaas, het probleem is juist erger geworden.
Zet ik daarentegen de chokeklep met de hand verder open, loopt de
motor bijna goed...mijn indruk is dat hij teveel benzine krijgt. Het stiftje,
waaraan het membraan zit beweegt niet met starten. Bovendien vind ik
de speling tussen het stiftje en de hefboom erg ruim, pakweg 3 mm.
De "waxstift"zet uit, maar langzaam. Na 10 min. staat de chokeklep half open.


Beste Ger,

Mogelijk is het toegepaste stukje rubber iets stugger dan het
oorspronkelijke in nieuwstaat.

Aan het asje, waar de chokeklep in gemonteerd is met 2x M3 schroefje,
zit als ik me niet vergis uit mijn hoofd, een veertje. Ik herinner mij dat dit
veertje wel wat strak is en, met wat inzicht, uitgerekt moet worden opdat-
ie minder strak wordt.

Verders is het vanzelfsprekend dat voor optimale werking wel alles op
orde moet zijn.
Dit betreft:
- de kleppenfabriek
- de ontsteking, zowel statisch als dynamisch
- bougies, rotor en verdeelkap
- de carburateurs

Heb je een idee van het CO-gehalte bij warme motor? Dit zou idealiter
tussen de 1 en 2 % moeten zijn, bij ongeveer 900 toeren.

Zo te lezen werkt je waxstiftje prima, deze reageert op
koelwatertemperatuur.

Overigens is het niet makkelijk met beperkte informatie gerichte
adviezen te geven. Als de motor goed op temperatuur is, d.w.z. motorolie
rond de 80 graden, rijdt de auto dan wel plezierig? Reageert de tweede
trap vanaf ongeveer 2000 toeren? Werkt de kickdown goed?

Op zich, als alles in orde is, moet de auto vlot reageren op het aanraken
van het gaspedaal en de tweede trap moet echt een soort "trap in je rug"
kunnen geven.

Houd me maar op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Door drukte ben ik niet iedere avond in de gelegenheid om het forum te
bezoeken.
ger schmitz schreef: Il faut être extrêmement intelligent pour suivre un
bon conseil, George Sand .

Een goede spreker roept (bijna) geen vragen meer op.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

slecht lopen

Berichtdoor Pininfarina504 » 07 apr 2008, 21:02

Je moet inderdaad zoals Paull zegt alles nalopen, de basis moet goed zijn.

Nog twee dingen:
-10 minuten is te lang, werkt de wasstif goed? Anders polijst de naald even met een polijstpoets, vaak helpt dat, helaas niet altijd.
-Werkt je thermostaat wel correct, blijft deze niet open staan toevalligerwijze, water verwarmd normaal gesproken relatief snel in het gebied waarin je thermostatisch choke element zich bevindt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor ger schmitz » 08 apr 2008, 17:25

Ik heb, na nog eens goed gekeken te hebben, het veertje iets gerekt, het pakkinkje voor de onderdruk vervangen, de speling op de chokebediening
(direkt na starten) verkleind.
In de auto gestapt, starten... en lopen, direkt op alle cilinders?!
Morgen probeer ik het nog eens en maak dan meteen een proefrit.

Le bonheur semble fait pour être partagé. RACINE
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

koudstartfabriek

Berichtdoor Paull en Paulla » 08 apr 2008, 21:38

ger schmitz schreef: het veertje iets gerekt, het pakkinkje voor de onderdruk vervangen
Le bonheur semble fait pour être partagé. RACINE


Beste Ger,

Zo'n veertje oprekken kan wonderen doen. Aan het pakkinkje had ik
even nog niet gedacht. Het is voor mij tenslotte al weer enige jaren
geleden, dat ik me daarmee serieus bezig gehouden heb. Uit mijn hoofd: 1989.

Dit is een hele mooie basis om verder te gaan met het goed lopend
krijgen van de motor. Ik ben benieuwd hoeveel km de motor gedriaaid
heeft en of je de historie kent.

ger schmitz schreef: Le bonheur semble fait pour être partagé. RACINE

Gedeeld geluk is dubbel geluk. PAULL

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor ger schmitz » 09 apr 2008, 17:52

Zoals gezegd; vandaag de 604 gestart en direkt gaan rijden. Alles liep eigenlijk zoals ik gehoopt had. Het versnellen met warme motor gaat niet vlekkeloos en er lekt een weinig koelvloeistof. Dingetjes die met en met nagekeken kunnen worden...

C'est quelque chose d'avoir entassé un amas de connaissances, si on sait les classer et les utiliser; sinon, c'est moins que rien, c'est une acquisition funeste. M. DE CHARNAGE
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek

Machinefabriek

Berichtdoor Paull en Paulla » 10 apr 2008, 22:12

Beste Ger,

Kun je zien waar precies koelwater ontstnapt? Een koelwaterlekkage in
het algemeen is goed op te lossen, alleen kachelradiator lekkage en
lekke koppakking zijn aanzienlijk meer werk.
Van de motor zelf heb ik qua conditie en gepleegd onderhoud te weinig
informatie om doelgericht te kunnen adviseren.

Een vacuumlekkage of gedeeltelijk verstopte sproeier kan al een reden
zijn om niet vlot "weg te kunnen stappen".

Au pays des aveugles, les borgnes sont rois.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor ger schmitz » 11 apr 2008, 22:21

Helaas kan ik niet zien waar de koelvloeistof vandaan komt. Toch nog een keer goed kijken; spiegeltje en zo. Desnoods het inlaatspruitstuk verwijderen, nadat de motor gelopen en gelekt heeft. Niet ideaal dus.
Over de historie: Ik heb de auto gekocht uit een erfenis, nadat de auto 9 jaar had stilgestaan ...d.w.z. de auto had na de dood van pa 4 eigenaren: ma, 2 zonen en 1 dochter. Van iedere eigenaar heb ik dus een certificat de cession, in 2-voud.
Omdat de auto eigenlijk al aan een zuiderbuur verkocht was in 2006, zat er nog een CT op. Nu nog, tot juli dit jaar. Afgezien van het feit dat de barbecue te kort bij het linker-achterscherm gestaan heeft, ziet de auto er netjes uit.
Contentement passe richesse.
ger schmitz
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 26 aug 2007, 20:55
Woonplaats: Hoensbroek


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast