Veerpoten en meer van dat

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Paull en Paulla » 11 dec 2006, 23:48

Mathieu schreef:Daarna de afwateringsgaatjes (geen idee meer of het er 1 was of 2) en daarna een grote hoeveelheid Owatrol erin laten lopen.
Owatrol is lekker dun en kruipt overal tussen.

Het ontwateringsgaatje is maar een héél dun kiertje, wat heel snel vol zit met zand en ander vuil. Zelf boor ik een flink gat (8mm) op het laagste punt. En ik haal tegenwoordig standaard de rubberen stootbuffer van de veerschotel af. Naar mijn idee doet die meer kwaad dan goed.
Dan secuur (laten) stralen en een degelijk verfsysteem toepassen.
Vergeet vooral niet als de veerpoot toch uit elkaar ligt, om het toplager schoon te maken en te voorzien van nieuw vet.

Ikzelf ben niet zo'n voorstander om alle naden, kieren en gaten dicht te kitten.
Als er water inkomt: geen probleem zolang het er maar uit kan.
En kondens krijg je ook in een afgesloten ruimte als er vochtige lucht in zit...

Roerend mee eens.

Paull: wat denk jij ervan als 'heavy' user?

Ik ben misschien wel een "heavy" user, in de zin van gebruiker, maar zeker niet in de zin van verbruiker.
Tegenwoordig roesten veerpoten en draagarmen bij mij niet meer weg, 't is tenslotte een kwestie van onderhoud. Bijvoorbeeld door middel van tweemaal per jaar een inspectie. Maar dat geldt ook voor rem-fabriek.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Mathieu » 13 dec 2006, 23:04

Dan secuur (laten) stralen en een degelijk verfsysteem toepassen.


@Paull: wat vind jij een degelijk verfsysteem?
Owatrol RLS (met de onvervalste loodmenie) en daaroverheen 2K epoxy primer, of...?
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor peugeot505 » 14 dec 2006, 09:28

Mathieu schreef:Perfekt.

Vanmorgen -op de fiets in de regen (uiteraard)- dacht ik nog even na dat een bijkomstig probleem is dat wanneer 2 stukken metaal kontinu over elkaar 'wringen', de roestwerende laag telkens weggedrukt wordt.

Vandaar dat vettigheid mij handig lijkt.

Owatrol kruipt overal tussen en droogt op (maar niet uit).
Dinitrol 1000 kruipt ook overal tussen, is transparant en blijft een soort vettige wax.

Maar: zoveel mensen, zoveel oplossingen...

De ultieme wens zou zijn om in het geval van draagarmen ze van titanium te laten maken.
Ik weet dat ooit iemand dat met een Lamborghini dat had gedaan.
Voeg die kennis bij mijn stijfkoppigheid en we komen vast wel ergens uit....

inderdaad,ze laten namaken is een goed idee,maar voor dat prijskaartje kan je ze wel een paar keer vervangen door originele,en het is niet dat wij met exclusieve cars rondbollen die dat soort investeringen verantwoorden :mrgreen:

Maar zoals Paull en Paulla komt te zeggen is dit alles ook een kwestie van onderhoud he.Ikzelf rijdt met mijn 505 winter en zomer door maar inspecteer wekelijks de zichtbare dingen en alle maanden de minder zichtbare dingen(over de smeerkuil en derg.).Op deze manier hoop ik nog lang te kunnen genieten van mijn leeuw.
Als onze peugeot's vanaf dag 1 waren bereden door liefhebbers met oog voor onderhoud i.p.v."verbruikers" ,dan zouden we deze gedachtenwissels niet hoeven te voeren.
alvast bedankt voor alle tips,hier ga ik mee aan de slag.en blijf deze topic gezet volgen.
gr Dave
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor Paull en Paulla » 17 dec 2006, 21:53

Mathieu schreef:@Paull: wat vind jij een degelijk verfsysteem?
Owatrol RLS (met de onvervalste loodmenie) en daaroverheen 2K epoxy primer, of...?


Beste Mathieu,

Voor een doe-het-zelver lijkt mij Owatrol RLS (met loodmenie) en daaroverheen een metaallak prima.

Misschien is dit wel een nieuw topic waard:
"Gevraagd aan de specialisten: Wat is een degelijk verfsysteem :?: "
En: "Hoe te handelen in geval van roest :?: "

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Brownie » 17 dec 2006, 22:16

Paull en Paulla schreef:En: "Hoe te handelen in geval van roest :?: "


Hiervoor kun je terecht in dit topic:
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=878
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor kch » 17 dec 2006, 23:01

Ook bij mijn 604 zijn de draagarmen en veerpoten gestraald en gespoten in epoxy primer en afgelakt. De randen zijn na de epoxy afgekit. In de veerpoten zijn de aanslagrubbers verwijderd en afwateringsgaten geboord van 8mm. Na het stralen is de oppervlakte van het metaal erg ruw waardoor de epoxy erg vast zit en roest geen kans krijgt. Bij mijn 505 V6 heb ik zelfs de nieuwe draagarmen ook gestraald en in de epoxy en aflak gezet. Af fabriek zit er bijna geen lak op. Deze draagarmen heb ik ook goed in de tectiel ML gezet.
Voor de APK mag je trouwens niet lassen aan wielophangings delen, dus als je wel gaat lassen netjes werken zodat er niets te zien is.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Harrie » 25 feb 2007, 23:51

Mathieu schreef:
Dan secuur (laten) stralen en een degelijk verfsysteem toepassen.


@Paull: wat vind jij een degelijk verfsysteem?
Owatrol RLS (met de onvervalste loodmenie) en daaroverheen 2K epoxy primer, of...?


Ik lees het ook elders op het forum ( bijv. het item verven met de roller ):
er is een duidelijk onderscheid tussen LAK en VERF.
Owatrol is fantastisch, maar is een VERF-product, op oliebasis,
en AUTOLAK is synthetisch. een en ander verdraagd zich NIET met elkaar! Bij automobielen is het meeste gelakt, carrosserie altijd.
Luchtfilterdelen e.d. zijn soms geverfd ( simpel; dompelbadje ).

Owatrol is perfect om draagarmen, dorpels, holle ruimtes,
veerpootschotels, etc.,. na te behandelen als bescherming.
Owatrol RLS is met menie en kan nadien niet met ( acryl-) lak worden overgespoten. Owatrol is verkrijgbaar bij bedrijven die spullen voor boten verkopen, busje 1/2 liter kost +/- euro 9,50.
Mijn 604 GTI uitlaatdempers zijn zojuist gestraald, in de zinkprimer gezet,
daarna aflakken met hittebestendige lak, daarna giet ik ze inwendig vol met Owatrol! superspul.
Harrie.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Paull en Paulla » 14 mei 2007, 22:15

LION604V6SL schreef: er is een duidelijk onderscheid tussen LAK en VERF


Hallo Harrie,

Ik vind hier een zichzelf bijzonder onderscheidend blikje bij de firma Karwei:

Afbeelding

Wat zou je hiermee kunnen: rollen, kwasten of spuiten of gewoon omkeren en uitdweilen. :P
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Mathieu » 17 mei 2007, 00:19

Paull en Paulla schreef:Wat zou je hiermee kunnen: rollen, kwasten of spuiten of gewoon omkeren en uitdweilen. :P


Geen probleem, bij Karwei :mrgreen:
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor Harrie » 23 mei 2007, 22:53

Paull en Paulla schreef:
LION604V6SL schreef: er is een duidelijk onderscheid tussen LAK en VERF


Hallo Harrie,

Ik vind hier een zichzelf bijzonder onderscheidend blikje bij de firma Karwei:


Wat zou je hiermee kunnen: rollen, kwasten of spuiten of gewoon omkeren en uitdweilen. :P


Daar mag dan wel een zeer duidelijke gebruiksaanwijzing en lijst
van toepassingen bijgeleverd worden.. :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor pietro » 25 feb 2009, 00:07

Ik heb een setje draagarmen als reserve weten te vinden.
Nu is heb ik begrepen dat scouperen een goeie behandeling is.
Zijn jullie het met me eens ?

Verder zijn het de smalle versies, dus niet van een V6 (welke ik eigenlijk nodig heb).
Zijn de losse verbreders zelf te maken ? Weet iemand dan hoeveel er precies bij moet ?

bedankt !
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Vorige

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten