Pagina 1 van 1

Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 15:46
door Petertje123
Hoi allemaal,

wij zijn Nicolien en Peter en willen ons graag even voorstellen. Wij rijden een 206 SW en tot voor kort een 5008 en zijn redelijke Peugeotliefhebbers. Dit draadje gaat over de 206 SW 1.6 16V NFU (benzine) uit 2004.

Recent is de distributieriem gebroken bij een snelheid van ca 70 km/h. We weten het: grote kans op grote schade en daarom willen we het stap voor stap gaan onderzoeken.

Stap 1 is monteren van een nieuwe distributieriem en omdat we zelf niet onhandig gaat het sleutelwerk wel lukken. Echter, omdat de huidige riem dwars af is, is het op tijd zetten van de distributieriem even een dingetje waar we graag jullie hulp voor vragen.

Alle tips, kopieen werkplaatshandboek etc zijn meer dan welkom.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 17:15
door beeperhorrie
Welkom hier.

Ik ben niet echt thuis in de modernere Peugeots maar als de riem is gebroken is het dan niet verstandiger om een gelijk model te zoeken wat de komende APK niet gaat redden en die dan voor de sloopprijs gekocht kan worden?
Voordeel is dat je dan het blok kan controleren op werkzaamheid en dat is bij het huidige blok dus nog maar de vraag (een heel grote vraag ook nog eens).

Ik heb tot nu toe drie keer een blok onderhanden genomen waarvan de distributie riem gebroken was. Geen van deze blokken kwam na openschroeven (waar ik mee begin) nog in aanmerking om te herstellen. Zelf zou ik er geen cent aan uitgeven voor ik wist wat de interne schade is. Met een sloopauto ernaast heb je meteen het voordeel van een berg extra reserve onderdelen. Als je technisch genoeg bent is de auto in een dag uit elkaar geschroefd. Zelf heb ik geen garage dus heb ik dit klusje twee keer gewoon in het parkeervak gedaan. Vroeg beginnen en met de lokale sloperij de afspraak dat ze eind van de middag het karkas konden ophalen.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 17:40
door Petertje123
Hallo Beeperhorrie, Bedankt!. Je voorstel is wellicht onze stap nummer 2; we hebben ervoor gekozen om €35 uit te geven aan de riem en dan te testen in hoeverre het werkt. Mocht het werken, dan hebben we geluk; functioneert het niet dan kijken we naar de volgende stap. We hebben de ruimte om te sleutelen (gezegend met een loods met oude smeerput). Ook bij het wisselen van een motor zou een werkplaats handboek wellicht goed van pas komen.

De handboeken die online te vinden zijn, zijn voor het oudere model. Elke suggestie voor de 2004 uitvoering is van harte welkom.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 18:35
door beeperhorrie
Maar waarom dan niet even de kop eraf trekken? Een koppakking kost ook niet de wereld en dan heb je tenminste meer zekerheid dat er geen kromme kleppen in zitten of erger.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 19:38
door Petertje123
Ook dan moeten we de distributieriem monteren en op tijd zetten. We dwalen af van het onderwerp.

Wie weet hoe je deze 206 op tijd zet?

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 22:03
door MikeB

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 24 dec 2022, 22:19
door RogerSch
Volgens mij geeft beeperhorrie een goed ad ies om eerst te doen... zou ik niet zomaar in de wind slaan.....

Op de genoemde website staat:
CAUTION: This engine has been identified as an INTERFERENCE engine in which the possibility of valve-to-piston damage in the event of a timing belt failure is MOST LIKELY to occur. A compression check of all cylinders should be performed before removing the cylinder head(s).

Ik denk dat zegt genoeg.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 25 dec 2022, 14:21
door jerilo
Uit ervaring vanuit de werkplaats kan ik melden dat bij 70km/h de distributieriem breekt je zeker klepschade hebt. En ook al voorgekomen dat de zuigers beschadigd waren. Maar dat is niet altijd het geval.

Mijn advies om gewoon de cilinderkop te demonteren en kijken hoe groot de schade is. Daarna gewoon nieuwe kleppen monteren en inslijpen. Alles bij elkaar zal het nog zeker goedkoper zijn dan een "sloop" motor te nemen.
Gelijk de waterpomp, pakkingen etc mee vervangen en je hebt weer een motorblok die goed is. Wel even goed naar de zuiger kijken.

Zo'n cilinderkop heb je ook binnen 2 uur gedemonteerd, zo spannend is dat nu ook weer niet. Inlaat en uitlaatspruitstuk laten zitten dat scheelt een berg werk met het eraf halen. Die kunnen er altijd nog afgehaald worden als de cilinderkop op de werkbank ligt.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 27 dec 2022, 13:08
door Petertje123
Goedemorgen allemaal,

dank voor jullie input en goede suggesties! De kans dat er grotere schade is, schatten we evenzo groot in. We gaan ermee aan de slag en hopen er het beste van.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 27 dec 2022, 22:53
door beeperhorrie
Hou je ons op de hoogte? Ik ben niet bekend met deze blokken maar ervaringen en kennis delen vergroot altijd de opzoek waarde van een forum. :wink: (daarbij ben ik ook nieuwsgierig)

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022, 17:12
door BertPleizier
Je kan altijd eerst nog via het bougiegat met een endoscoop in de cilinders kijken of er schade zichtbaar is aan de zuigers / kleppen.

Re: Voorstellen en "probleempje" met distributieriem

BerichtGeplaatst: 11 jan 2023, 23:32
door Keezx
Dat heeft allemaal geen zin en is 100% tijdverspilling.
Kop eraf en als de zuigers nog heel zijn nieuwe kop zoeken.