P1340 storing blijft terugkomen: 207 CC (WD_) 1.6, bj 2009

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

P1340 storing blijft terugkomen: 207 CC (WD_) 1.6, bj 2009

Berichtdoor jeroen-94 » 18 nov 2021, 11:39

Goedemorgen,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met onderstaand probleem. De reddende engel ben ik voor eeuwig dankbaar.

Sinds een tijdje (enkele weken) komt er regelmatig 'Emissiestoring' in beeld en gaat het motor management lampje aan. Doorrijden lukt wel, maar het lijkt erop dat hij dat op 3 cilinders doet. Het schokken valt mee, maar bij stationair draaien of lage snelheid (bij stoplicht wachten, of vaart minderen bij bijvoorbeeld afrit), wordt het schokken erger. Denk aan een wasmachine die niet in balans is. Uiteraard rijd ik er niet te lang mee door. De OBD-diagnose geeft altijd dezelfde foutcode aan: P1340, dat volgens mij 'misfire cilinder 4' betekent. Daartoe zijn onlangs de bougies uit voorzorg vervangen (niet enkel die van cilinder 4) en ook is er een nieuwe bobine in gegaan voor cilinder 4.

Helaas is het probleem blijven bestaan. Inmiddels zijn ook twee nokkenassensoren vervangen door nieuwe (dat waren de kosten niet), aangezien ik via Google ook zag dat sommigen P1340 relateerde aan storing nokkenassensor.

Enkele feiten:
-Probleem treedt niet meteen op tijdens de eerste kilometers na een koude start, maar pas bij een motorolietemperatuur van ca. 90 graden en dan bijna alleen als er vanaf een constante snelheid, wordt afgeremd. Bijvoorbeeld het nemen van een afslag... Dan gaat het bijvoorbeeld 100 kilometer goed, zonder problemen, zonder lampjes, zonder storing. En bij het nemen van de afslag gaat het mist: Storingsmelding in beeld en enkel P1340 als het vervolgens wordt uitgelezen.
Stilstaan bij stoplicht / kruising etc. zorgt voor trilling (3 cilinders ipv 4?) en als er dan weer wordt opgetrokken, kan er worden doorgereden, maar wel met krachtverlies en een klein beetje schokken. Dat weer erger wordt bij stilstaan, afremmen. Als je gas geeft in zijn vrij, verdwijnt het schokken ook.
-4 bougies vervangen
-1 bobine vervangen (cilinder 4, i.v.m. foutcode P1340)
-2 nokkenassensoren vervangen (i.v.m. alternatieve probleemstelling foutcode P1340)
-Auto heeft bijna 200.000 gelopen

Wie heeft een tip voor me?

Groet,
Jeroen
jeroen-94
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 nov 2021, 11:08

Re: P1340 storing blijft terugkomen: 207 CC (WD_) 1.6, bj 20

Berichtdoor Doornekamp33 » 18 nov 2021, 13:27

Over welke motor hebben we het, kunnen er 3 zijn.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: P1340 storing blijft terugkomen: 207 CC (WD_) 1.6, bj 20

Berichtdoor jerilo » 18 nov 2021, 17:55

Ik zie 2 nokkenassensoren vervangen dus ik vermoed dat het een 1.6 16V VTi motor is (zonder turbo).

Laat maar eens een cilinderlektest en compressietest uitvoeren.
Heb je ook een hoog olieverbruik?

Ik vermoed een zuigerveer probleem waardoor er teveel olie via de zuigerveren in de verbrandingskamer komt wat uiteraard voor een slechte ontsteking zorgt en deze foutmelding neerzet.
Als dit verder goed is dan zou het nog een benzine injector kunnen zijn.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten