Distributieriem probleem

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Distributieriem probleem

Berichtdoor Benno Z » 07 okt 2024, 19:58

Ik heb mijn distributieriem laten vervangen (Peugeot 807 +/- 16 jaar oud en 315.000 km op de teller) en bij het wegrijden bij de garage stopte de auto na ongeveer 3km. Nu zegt men bij de garage dat er een poelie van de multiriem is gebroken en daardoor de timing is versprongen waardoor de kleppen nu krom zijn. Er moet nu een nieuwe motor in volgens hun. Ze hebben de compressie gemeten en aan de hand daarvan weten ze dat de kleppen krom zijn. Heel bijzonder; bij mijn weten kun je geen compressie meten met onjuiste timing.
Zij geven aan dat ze de poelie met het juiste aanhaalmoment hebben vastgezet en dat het door ouderdom is gebroken. Dat ‘juiste aanhaalmoment’ kan ik natuurlijk nooit checken en ik geloof ook niet dat ze bij elke auto het werkplaatshandboek raadplegen. Volgens mij hebben ze 'ergens' een foutje gemaakt. Ik vermoed dat de spie is gebroken bij het monteren waardoor het distributie-tandwiel vrij kan draaien op de krukas.
Zij willen de schuld niet op hun nemen omdat zij zeggen dat dit door ouderdom komt. Wel willen ze (iets?) tegemoet komen in de kosten maar ik ben van mening dat zij de volledige kosten moeten betalen, ik heb toch garantie op reparatie?

Heeft iemand a.u.b. advies voor mij? Ik zit nu al mijn twee weken zonder auto en dat is knap vervelend.
Benno Z

Re: Distributieriem probleem

Berichtdoor MikeB » 07 okt 2024, 23:27

Bovag garage? Zoja, dan zou ik de Bovag eens bellen om advies te vragen.
MikeB

Berichtdoor Benno Z » 08 okt 2024, 09:35

Bedankt voor de tip. Het is een Bosch garage en die zijn aangesloten bij de Bovag.
Benno Z

Berichtdoor jerilo » 08 okt 2024, 17:25

Of het een fout is of niet dat zal een expert moeten uitzoeken. Maar als je alles open heb liggen en gezien de leeftijd en kilometers had ik geen risico genomen en gewoon alles in 1x vervangen. Dus complete distributie incl rollen en waterpomp en het complete multi-riem verhaal dus snaar + alle (span)rollen en bouten dan weet je zeker dat alles nieuw is.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo

Berichtdoor Benno Z » 08 okt 2024, 17:46

ALLES is vervangen aan de distributieriemzijde, maar de poelie zit aan de buitenkant van het blok en drijft de multiriem aan. De poelie is kapot gegaan en heeft de timing verplaatst van de distributieriem.
Vandaag hebben ze een foto laten zien en dat ziet er inderdaad niet goed uit, de bout is door de poelie heen gegaan.
Benno Z

Berichtdoor Doornekamp33 » 08 okt 2024, 18:49

Dat kan volgens mij helemaal niet, distributie zit achter de kap, deze heeft weinig van doen met de poeli van de multiriem, waar een rubber in zit om te dempen.
Dan zou nu de hele boel kapot geslagen moeten zijn om die distributie van tijd te krijgen, heb ik nog nooit gezien bij de 2.0 motoren van PSA, wel gebroken riem maar dat was kwestie van verkeerd boutje terugplaatsen die te lang was en de halve riem had opgevreten.
Doornekamp33

Berichtdoor Benno Z » 08 okt 2024, 19:03

Het leek mij ook sterk maar volgens de Peugeot garage die ik ook heb gevraagd klopt dit toch wel, het schijnt dat deze in verbinding met elkaar staan.
Benno Z

Berichtdoor MikeB » 08 okt 2024, 19:22

Die poelie is niet stuk gegaan omdat de distributie is vastgelopen door een montagefout? Dus het verhaal andersom; distributie stuk en als gevolg multiriem poelie stuk? Blijft natuurlijk wel heel toevallig dat die poelie stuk gaat 3 km na vervanging van de distributie. Misschien willen ze je tegemoet komen en gratis een sloopmotor monteren die jij koopt? Blok hoeft de wereld niet te kosten en als je er dan bijvoorbeeld 200.000km op vooruit gaat dan hebbje in ieder geval dat voordeel.
MikeB

Berichtdoor Benno Z » 08 okt 2024, 19:32

Het was op de foto duidelijk te zien dat de poelie stuk is gegaan bij de bevestiging. Ze hebben de centrale bout volgens specificaties aangedraaid (maar dat is nooit te achterhalen natuurlijk) en na een klein stukje rijden is dat geknapt. Ik heb de foto opgevraagd en zodra ik die heb zal ik hem hier wel even plaatsen.
Ze zoeken nu een nieuw(er) blok voor mij wat ik moet betalen en ze monteren het kosteloos.
Benno Z

Berichtdoor Benno Z » 12 okt 2024, 12:01

Benno Z

Keer terug naar Overige modellen