Ik heb mijn distributieriem laten vervangen (Peugeot 807 +/- 16 jaar oud en 315.000 km op de teller) en bij het wegrijden bij de garage stopte de auto na ongeveer 3km. Nu zegt men bij de garage dat er een poelie van de multiriem is gebroken en daardoor de timing is versprongen waardoor de kleppen nu krom zijn. Er moet nu een nieuwe motor in volgens hun. Ze hebben de compressie gemeten en aan de hand daarvan weten ze dat de kleppen krom zijn. Heel bijzonder; bij mijn weten kun je geen compressie meten met onjuiste timing.
Zij geven aan dat ze de poelie met het juiste aanhaalmoment hebben vastgezet en dat het door ouderdom is gebroken. Dat ‘juiste aanhaalmoment’ kan ik natuurlijk nooit checken en ik geloof ook niet dat ze bij elke auto het werkplaatshandboek raadplegen. Volgens mij hebben ze 'ergens' een foutje gemaakt. Ik vermoed dat de spie is gebroken bij het monteren waardoor het distributie-tandwiel vrij kan draaien op de krukas.
Zij willen de schuld niet op hun nemen omdat zij zeggen dat dit door ouderdom komt. Wel willen ze (iets?) tegemoet komen in de kosten maar ik ben van mening dat zij de volledige kosten moeten betalen, ik heb toch garantie op reparatie?
Heeft iemand a.u.b. advies voor mij? Ik zit nu al mijn twee weken zonder auto en dat is knap vervelend.