309 1.4 U9 slaat niet aan

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Harke » 14 feb 2024, 08:37

Wie heeft voor mij een goede tip om de volgende storing te verhelpen?

Al jaren rijd ik (bijna) probleemloos met een 309 uit 1992 als ik hem uit de zomerstalling haal, nadat hij zo'n 9 maanden stil heeft gestaan, moet ik echt tijden doorstarten voordat hij aanslaat maar daarna start hij wel steeds vlot.
maar de laatste tijd duurde het wel wat langer voor hij aansloeg,
Afgelopen weekend sloeg hij helemaal niet meer aan.
De bougies vonken wel maar de brandstof pomp krijgt geen spanning, hier heb ik de de oorzaak nog niet van kunnen vinden dus heb ik daar een rechtstreekse 12V voeding opgezet waardoor hij weer pompt.
Helaas slaat hij nu nog steeds niet aan.
Ik heb de vraagbaak uitvoerig bestudeert maar de elektrische schema's daarin vind ik niet super duidelijk.
De onstekings-unit heb ik vervangen voor eentje die ik nog had liggen uit een vorige 309 die ik net nieuw had geplaatst toen deze de sloot in werd geduwd door een haastige audi rijder waardoor ik nu twijfel of hij nog goed werkt.
Alle zekeringen die ik heb kunnen vinden (11 links onder bij het stuur en 3 bij de linker koplamp) zijn goed.
De twee relais bij de zekeringen zijn ook goed waardoor ik vermoed dat het één of andere elektronische schakeling is die niet meer doet wat hij zou moeten doen.
Wie heeft de gouden tip?
Harke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 17 apr 2017, 22:16
Woonplaats: Hurdegaryp

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Eikelstruik » 15 feb 2024, 00:57

Als u de auto voor enige tijd wegzet kan het zijn dat de brandstofleidingen en injector "vergommen". De benzine verminderd altijd in kwaliteit na langere tijd en gaat als het ware overdatum. Dan krijgt u een soort slijkachtige materie in uw leidingen die de injector, en in mindere mate de leidingen, kan verstoppen.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat u, zoals noodzakelijk is bij de leeftijd van deze auto's, premium/E5 benzine tankt. De E10 benzine is namelijk ook slecht voor het brandstofsysteem.

Gezien de brandstof pomp het doet met een vaste voeding, zou ik eerst eens kijken of de brandstof de injector bereikt. Dit kunt u zien door de aanvoer leiding in de motorruimte af te koppelen en te kijken of daar brandstof uit komt. Daarna kunt u kijken of de injector ook werkt. Door de boel weer aan te sluiten en de luchtaanvoer kap af te nemen van het injectie huis ziet u of deze sproeit. Wekt de injector niet, raad ik aan wat brandstof systeem reiniger aan te schaffen en die met verse benzine door de leidingen naar de injector te laten stromen. En licht klapje met een rubberen hamer op de injector tijdens het starten wil dan ook nog wel eens helpen.

U zegt ook dat de relais werken, dus dat zou geen probleem moeten zijn. De contacten allemaal reinigen doet hopelijk wat voor de aansturing van de brandstofpomp.
Peugeot 106 1.4 XT 1994
Peugeot 306 2.0 Cabriolet 1996
Peugeot SV 50 1994
[i][/i]
Eikelstruik
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 17 jan 2023, 16:25
Woonplaats: Hattem

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Harke » 15 feb 2024, 08:01

Beste Eikelstruik,

Ik gebruikte de auto wekelijks en de brandstof (E5) komt inderdaad door het brandstoffilter, vanavond ga ik kijken of deze ook door de injector komt.
Bedankt voor de tip.
Harke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 17 apr 2017, 22:16
Woonplaats: Hurdegaryp

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Harke » 15 feb 2024, 19:36

Zojuist de nieuwe onsteking module geplaatst maar helaas geen verandering.
Er komt geen benzine in de carburateur (ook niet nadat ik overal op geklopt heb) en ik vermoed dat de benzine pomp ook wordt aangestuurd door een schakeling aan de carburateur dus nu probeer ik een andere carburateur of een gedeelte daarvan te pakken te krijgen.
Harke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 17 apr 2017, 22:16
Woonplaats: Hurdegaryp

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Eikelstruik » 15 feb 2024, 19:47

Heeft uw auto een carburateur of een monopoint injector? U schrijft over een U9; die hebben een monopoint injector. Wat is dan precies het verhaal?

Als u een U9 heeft zal de motor beschikken over een Bosch MA2.0 of ouder motormanagement systeem. Ik zal eens in de bedrading schema's kijken hoe dat precies zit.

Heeft u de brandstofpomp al uitgenomen om eens een blik in de tank te werpen? Is er nog wat te zien aan de brandstofpomp?
Peugeot 106 1.4 XT 1994
Peugeot 306 2.0 Cabriolet 1996
Peugeot SV 50 1994
[i][/i]
Eikelstruik
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 17 jan 2023, 16:25
Woonplaats: Hattem

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Harke » 15 feb 2024, 21:58

Hoi Eikelstruik,

Ik heb inderdaad een monopoint injectie.
De brandstofpomp doet het goed op een externe voeding.
Ik heb niet in de tank gekeken maar ik rijd alweer vanaf eind november zonder problemen tot nu toe dus ik ga ervan uit dat de brandstof wel goed is, zodra de motor weer loopt zal ik brandstofreiniger toevoegen aan de brandstof.
Vanavond de kap/luchtfilter boven de carburateur gedemonteerd en gekeken of er benzine uit de injector komt wat niet zo is.
Wel zag ik behoorlijk wat bedrading waaronder dezelfde soort als die de brandstofpomp aanstuurt, waaruit ik de conclusie trek dat er iets aan de hand moet zijn met de aansturings unit bij de carburateur. Ik hoop morgen eentje te kunnen krijgen uit een 309 1.4 van 89 en zal zien of die wel werkt.
Ik zal ook alle contacten die ik tegenkom met contact spray gaan inspuiten.
Harke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 17 apr 2017, 22:16
Woonplaats: Hurdegaryp

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Harke » 17 feb 2024, 20:25

De motor loopt weer.
Één van de twee groene relais (die gewoon los achter het dashboard hangen) was ooit eens vervangen door een hella waarvan de aansluitingen in een andere volgorde zitten, wel vreemd dat ik er toch nog vier jaar mee heb kunnen rijden, verder heb ik alle stekers die ik tegen kwam ingespoten met contact spray.
De garage waar ik hem indertijd heb gekocht had ook al een hella relais geplaatst ter vervanging van het ruiterwisser relais waardoor de sproeier pomp van het ruitenwisser reservoir doorbrandde omdat peugeot ook daar een afwijkende aansluiting van het relais toepast.
Weer helemaal blij dat ik weer kan rijden.
Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken.
Harke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 17 apr 2017, 22:16
Woonplaats: Hurdegaryp

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor 309NL » 18 feb 2024, 00:01

Super nieuws! :D
309NL
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: 309 1.4 U9 slaat niet aan

Berichtdoor Bocaj67 » 04 maart 2024, 18:33

Harke schreef:De motor loopt weer.
Één van de twee groene relais (die gewoon los achter het dashboard hangen) was ooit eens vervangen door een hella waarvan de aansluitingen in een andere volgorde zitten, wel vreemd dat ik er toch nog vier jaar mee heb kunnen rijden, verder heb ik alle stekers die ik tegen kwam ingespoten met contact spray.
De garage waar ik hem indertijd heb gekocht had ook al een hella relais geplaatst ter vervanging van het ruiterwisser relais waardoor de sproeier pomp van het ruitenwisser reservoir doorbrandde omdat peugeot ook daar een afwijkende aansluiting van het relais toepast.
Weer helemaal blij dat ik weer kan rijden.
Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken.

Bekend probleem. Heb er ook mee zitten stoeien.
2 relais (Benzinepomp en aansturing ecu) achter de dash bij handschoenkastje. (ECU zelf zit daar ook.)
Deden het bij mij wel of niet. (eruit en erin, je voelde dat ze klikten als je er tegen aantikte.)
Die 2 vernieuwd (waren nog origineel 30 jaar oud) maar later ook nog de ontsteking zelf want ik bleef op een gegeven moment maar 'orgelen' zonder aanslaan.
Daarna ook nog een tijdlang lekstroom gehad. Bleek 1 van de nieuwe relais (ecu) zeer warm te zijn, dus die nog eens vervangen door een heel ander merk. Toen was er weer rust in de tent.
(Ik weet wel dat schijnbaar dezelfde relais per merk toch net anders kunnen zijn.)
Peugeot 309 Plus 1.4i 1993
Bocaj67
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 aug 2013, 10:29


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten