Hoge carterdruk/blow-by?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoge carterdruk/blow-by?

Berichtdoor Tinus77 » 06 apr 2021, 00:12

Dag mensen,

Afgelopen weekend heb ik de kleppendekselpakking van mijn Peugeot 205 1.4 benzine uit '97 vervangen omdat er olie langs lekte. Na de reparatie kwam ik er per toeval achter dat er best wel wat lucht vanuit de olievulopening naar buiten geblazen wordt zodra je bij een draaiende motor de oliedop eraf haalt. Ik vraag mij af of dit normaal is bij dit type motoren, misschien is er iets kapot?
De motor presteert overigens verder prima. Het olieverbruik is niet abnormaal hoog en het is altijd starten en lopen. De motor heeft zo'n 130k km gelopen.

Ik heb een video toegevoegd om een indruk te krijgen van wat ik bedoel:

Laatst bijgewerkt door Tinus77 op 06 apr 2021, 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Tinus77
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 apr 2021, 23:31

Re: Hoge carterdruk/blow-by?

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 apr 2021, 11:08

Hey dat werkt wel handig met zo'n filmpie!

Elke motor blaast er altijd wel iets langsheen, ik zou me op basis hiervan nog niet echt zorgen maken denk ik.
Misschien even kijken met de olievuldop erop of je 'm echt hoort blazen langs de peilstok. Da's een betere test, dat hoort niet.

Verder kan je even kijken of je ontluchtingsslang nog goed is en goed zuigt (die van het kleppendeksel naar de inlaat).
Als dat niet goed is zoekt de carterdruk de eerstvolgende makkelijkste weg. Dus idd vuldop of peilstok.

Echte blowby moet je ook kunnen merken aan een benzinelucht onder de olievuldop. Dat zou je ook nog kunnen checken.

Je zou nog een compressietest kunnen doen al hoeft een slecht resultaat niet altijd aan de zuigerveren te liggen.

Dit zijn wat dingen die je zou kunnen doen, maar zoals je zegt zolang ie nog goed rijdt is er zo niet echt een reden
voor paniek denk ik.

Succes!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Hoge carterdruk/blow-by?

Berichtdoor Tinus77 » 06 apr 2021, 11:45

Bedankt voor je reactie.
Wat mij opviel was dat de ontluchtingsslang wel heel hard was geworden maar of hij verstopt zat weet ik niet, om eerlijk te zijn heb ik daar ook niet heel erg op gelet. Benzinelucht heb ik niet geroken en dat van peilstok zal ik binnenkort eens proberen.
Tinus77
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 apr 2021, 23:31

Re: Hoge carterdruk/blow-by?

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 apr 2021, 16:17

Ohh kijk aan. Ja als 'ie gewoon goed start en loopt kan er haast geen sprake zijn van significant compressieverlies.
Geen benzinelucht in de olie duidt niet op blow by. Dus denk dat het wel meevalt.

Voor de zekerheid gewoon even die ontluchtingsslang bekijken, misschien dat daar wat troep in zit.

Is dit filmpje gemaakt vlak na (koude) start? Dat kan ook nog wel invloed hebben. Naarmate die warmer wordt kan dit ook nog wel minder worden.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Hoge carterdruk/blow-by?

Berichtdoor Tinus77 » 06 apr 2021, 20:28

Ja de motor was op dat moment nog koud, hij had de hele nacht stilgestaan en net voor de opname van het filmpje hooguit een paar minuten gelopen.
Tinus77
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 apr 2021, 23:31


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron