Speling op de schakelstangen oplossen? (TU1)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Speling op de schakelstangen oplossen? (TU1)

Berichtdoor MarkVDE » 03 jan 2021, 18:12

Hoi, daar ben ik weer met een vraagje over het verbteren van m'n 205'je!

Ik ga deze zomer met de auto naar z'n moederland, en daarvoor wil ik 'm dus langzaamaan gaan voorbereiden.
Hoog op de lijst staat het schakelmechaniek. Mijn medechauffeur heeft nog niet zo heel veel rij-ervaring, en ik wil dus de auto wat makkelijker bestuurbaar maken voor mensen die nìet gewend zijn aan oude b-segmenters.

Deux-Cent-Cinq's staan natuurlijk sowieso niet bekend om hun feilloze bakken,
maar denk dat de mijne wel héél moeilijk doet.
Hij schakelt, vooral naar z'n 3 en achteruit, erg moeilijk. Het is echt mikken om 'm in z'n 3 te krijgen, en de R (achteruit) is zelfs voor mij vaak nog een heel gedoe. En het gebeurt héél af en toe dat hij niet helemaal lekker zit, en dat schrapend laat horen...
Ik heb zijdelings op de pook zo'n 5 centimeter speling (als-'ie in een versnelling zit, natuurlijk) is dat normaal?
Ik denk/hoop dat de schakelstangen hun beste tijd gehad hebben, en dat deze nog te vervangen zijn.
Als het goed is, zijn deze niet belachelijk duur, dacht ik. Ik heb een 1.1 TU1 met een 5-bak, trouwens.

Dus:
Is ~5 cm speling normaal?
Is dit op te lossen?
Waar kan ik het beste onderdelen vinden?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Speling op de schakelstangen oplossen? (TU1)

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 03 jan 2021, 20:22

Hoi, is zeker iets aan te doen, deze howto op het andere 205 forum al gezien?
http://www.pug205.nl/index.php?pid=5&sid=11

Ik zou dit eerst proberen, speling op de kogeltjes is voor de hand liggend en simpel en goedkoop op te lossen.
Dikke kans dat het hiermee is opgelost. Succes!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Speling op de schakelstangen oplossen? (TU1)

Berichtdoor MarkVDE » 04 jan 2021, 00:51

Wout_Holsbeek schreef:Hoi, is zeker iets aan te doen, deze howto op het andere 205 forum al gezien?
http://www.pug205.nl/index.php?pid=5&sid=11

Ik zou dit eerst proberen, speling op de kogeltjes is voor de hand liggend en simpel en goedkoop op te lossen.
Dikke kans dat het hiermee is opgelost. Succes!


Dank je voor de info, pug205 is inderdaad een goudmijn aan dit soort belangrijke handleidingen!
Morgen kijk ik even of ik die onderdelen nog kan krijgen, hopelijk zijn die nog te vinden.
Het zal, als ik het kan repareren, wel een verschil maken, het schakelen was het enige ècht ouderwetse aan
het rijden met een 205
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten