Klussen aan de 205 XS deel 2
Geplaatst: 29 dec 2020, 01:12
Hoi!
Heb onlangs besloten de handschoen weer op te pakken omtrent m'n 205 XS en om de updates hier te posten in een nieuw topic.
Het oude topic staat ook op dit forum, hier is de link: http://peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=32792
We hebben de 205 met ontzettend veel plezier ingezet op onze trouwdag in september. Zoals in vorig topic te lezen, was het
behoorlijk wat werk om er een beetje mee voor de dag te kunnen komen. En er was een deadline te halen dus de vaart
zat er goed in, mede daardoor zijn er ook minder overwogen keuzes gemaakt, vooral onder de motorkap.
Ik was vastbesloten om de XS aan de praat te krijgen met de Dellorto DHLA40 carburateurs die al een paar jaar op de plank lagen.
Van het een kwam het ander, ik vond er een 205 Rallye inlaatspruitstuk bij (plug en play met de carbs, aansluitingen zijn hetzelfde
als de Rallye Webers) en uiteindelijk ook een Rallye cilinderkop. Voor de rest is het onder de kap dus origineel gebleven.
Het doet absoluut wat, het blok schiet veel sneller in de toeren en het geluid is fenomenaal! Op de rollenbank zaten we op
97,2PK bij 6575rpm (+22, 29%) en 126,3 Nm (+17, 16%) bij 4314 rpm. Maar in de praktijk.... Na ruim 500km moet ik concluderen
dat deze setup nog niet de ultieme glimlach geeft waar ik op had gehoopt! Vooral onder in de toeren (onder de 3000) is de setup
ronduit lui. Bij volgas komt er alleen geluid en geen duw. Pas boven de 3000 komt er een beetje leven in de brouwerij. Hogerop is
de power goed, maar keer op keer doorhalen tot 7000 past niet bij mijn rijstijl, dus zal er wat moeten gebeuren. Ik weet dat de
compressieverhouding iets gezakt is door de Rallye kop ivm grotere verbrandingskamers. Ik heb niet gemeten maar ben bang dat
we aan de verkeerde kant van de 9:1 zitten. Verbruik is niet exact gemeten maar 1:10 haal ik waarschijnlijk niet ghehe.. Dat vreet
toch wel een beetje. Maar ach het is ook hobby, heb de auto nog niet eerder zo uitgebreid aangepakt dus ik zie het ook wel als een mooie les.
Gezien er in de tussentijd ook nog een nieuwe olielekkage is ontstaan, gaat het weer flink aangepakt worden. Het hele blok is er
vandaag uit gegaan, 2 middagjes werk dankzij goed gereedschap wat ik kon lenen van 1 van m'n vrienden. Zo'n dikke DeWalt is toch
wel heel prettig werken, die komt ook op mijn verlanglijstje
Dus maar aan de slag gegaan!
Motorkap verder omhoog of de voorkant eraf? Toch maar dat laatste. Er is rondom ruimte zat om het blok er eenvoudig uit te maneouvreren.
Ook gelijk de bak en koppeling verwijderd en klaargemaakt voor montage op de bok. En dat was de dag wel weer.
Overigens kwam de olielekkage van een slechte carterpan afdichting, een lekke krukaskeerring en een lekkende O-ring van
het ontstekingsmechanisme.
Het plan: De cilinderkop, carburateurs en versnellingsbak blijven. Het onderblok wordt vervangen door een nader te bepalen TU5. Een andere
nokkenas behoort ook tot de opties. Ik heb nog geen blok gekocht, moet binnenkort gebeuren. Gezien het feit dat er geen E10 in gaat maar
E5 (RON98), wil ik kijken hoe en hoever we de compressieverhouding kunnen opkrikken. Zo rond de 10,5 a 11 : 1 zou te doen moeten zijn.
En heb ook geen doel wat betreft meetbare vermogenswinst, ik wil gewoon een blok dat onderin de toeren ook lekker sleurt! Hoop dat 'ie
in de loop van juni '21 weer rond knapt.
Zin om dit verder op te pakken. Uiteraard tips en trucs zijn welkom!
Heb onlangs besloten de handschoen weer op te pakken omtrent m'n 205 XS en om de updates hier te posten in een nieuw topic.
Het oude topic staat ook op dit forum, hier is de link: http://peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=32792
We hebben de 205 met ontzettend veel plezier ingezet op onze trouwdag in september. Zoals in vorig topic te lezen, was het
behoorlijk wat werk om er een beetje mee voor de dag te kunnen komen. En er was een deadline te halen dus de vaart
zat er goed in, mede daardoor zijn er ook minder overwogen keuzes gemaakt, vooral onder de motorkap.
Ik was vastbesloten om de XS aan de praat te krijgen met de Dellorto DHLA40 carburateurs die al een paar jaar op de plank lagen.
Van het een kwam het ander, ik vond er een 205 Rallye inlaatspruitstuk bij (plug en play met de carbs, aansluitingen zijn hetzelfde
als de Rallye Webers) en uiteindelijk ook een Rallye cilinderkop. Voor de rest is het onder de kap dus origineel gebleven.
Het doet absoluut wat, het blok schiet veel sneller in de toeren en het geluid is fenomenaal! Op de rollenbank zaten we op
97,2PK bij 6575rpm (+22, 29%) en 126,3 Nm (+17, 16%) bij 4314 rpm. Maar in de praktijk.... Na ruim 500km moet ik concluderen
dat deze setup nog niet de ultieme glimlach geeft waar ik op had gehoopt! Vooral onder in de toeren (onder de 3000) is de setup
ronduit lui. Bij volgas komt er alleen geluid en geen duw. Pas boven de 3000 komt er een beetje leven in de brouwerij. Hogerop is
de power goed, maar keer op keer doorhalen tot 7000 past niet bij mijn rijstijl, dus zal er wat moeten gebeuren. Ik weet dat de
compressieverhouding iets gezakt is door de Rallye kop ivm grotere verbrandingskamers. Ik heb niet gemeten maar ben bang dat
we aan de verkeerde kant van de 9:1 zitten. Verbruik is niet exact gemeten maar 1:10 haal ik waarschijnlijk niet ghehe.. Dat vreet
toch wel een beetje. Maar ach het is ook hobby, heb de auto nog niet eerder zo uitgebreid aangepakt dus ik zie het ook wel als een mooie les.
Gezien er in de tussentijd ook nog een nieuwe olielekkage is ontstaan, gaat het weer flink aangepakt worden. Het hele blok is er
vandaag uit gegaan, 2 middagjes werk dankzij goed gereedschap wat ik kon lenen van 1 van m'n vrienden. Zo'n dikke DeWalt is toch
wel heel prettig werken, die komt ook op mijn verlanglijstje
Dus maar aan de slag gegaan!
Motorkap verder omhoog of de voorkant eraf? Toch maar dat laatste. Er is rondom ruimte zat om het blok er eenvoudig uit te maneouvreren.
Ook gelijk de bak en koppeling verwijderd en klaargemaakt voor montage op de bok. En dat was de dag wel weer.
Overigens kwam de olielekkage van een slechte carterpan afdichting, een lekke krukaskeerring en een lekkende O-ring van
het ontstekingsmechanisme.
Het plan: De cilinderkop, carburateurs en versnellingsbak blijven. Het onderblok wordt vervangen door een nader te bepalen TU5. Een andere
nokkenas behoort ook tot de opties. Ik heb nog geen blok gekocht, moet binnenkort gebeuren. Gezien het feit dat er geen E10 in gaat maar
E5 (RON98), wil ik kijken hoe en hoever we de compressieverhouding kunnen opkrikken. Zo rond de 10,5 a 11 : 1 zou te doen moeten zijn.
En heb ook geen doel wat betreft meetbare vermogenswinst, ik wil gewoon een blok dat onderin de toeren ook lekker sleurt! Hoop dat 'ie
in de loop van juni '21 weer rond knapt.
Zin om dit verder op te pakken. Uiteraard tips en trucs zijn welkom!