Vanochtend vroeg op pad gegaan richting provincie Groningen voor een 1.6 blok!
Het is iets anders gelopen, heb nu een NFZ blok te pakken uit een 106 automaat uit '95 met circa 107 dkm.
Hier net van de aanhanger:
Het blok ziet er nog heel netjes uit, en met de dikke DeWalt erop is ie binnen no-time kaal!
Bij de 106 zit de motorsteun aan de achterkant ietsje anders, namelijk aan de kant van de versnellingsbak. De 205
heeft deze steun aan de distributiekant zitten, in combinatie met het aandrijfas tussenlager. De 106 heeft hier
dan weer alleen het ophangpunt voor het tussenlager. Hoe dan ook, de 205 motorsteun past hier dus ook gewoon
prima. Het schroefdaad voor de bout rechtsonder moet nog even opnieuw getapt worden, deze wordt bij de
106 blijkbaar niet gebruikt, er zit aardig wat roest in. Op de foto niet te zien maar het zit er wel
Kop d'r af! Mooi om te zien dat de rand van de zuiger zo goed als vlak komt te liggen met het dek. De koppakking
dikte heeft dus een aardige vinger in de pap mbt de compressieverhouding. Ik kom met een gangbare pakkingsdikte
van 1,57mm op een theoretische CR van 10:34:1 met de Rallye cilinderkop.
Ter vergelijking: heb op dezelfde manier het XS-onderblok opgemeten en berekend, duidelijk is te zien dat de zuiger
in BDP niet helemaal tot bovenaan de rand van de cilinderbus komt. De theoretische CR hier bedraagt 8,71:1.
Dat is dus aardig laag!
Heb bij het 1.6 blok ook een set TU5JP4-zuigers gekocht. Deze komen in BDP ook gelijk met het dek te liggen, maar zijn
op het topvlak voorzien van een bolling ipv een holte, de theoretische CR met een 2mm pakking bedraagt hier 11,96:1.
Dit lijkt me dan weer pittig hoog maar het is wel de uitdaging om dit mooi lopend te krijgen! Hopelijk blijft er genoeg
vrije ruimte over tussen kleppen en zuiger, als het zover is wordt dat opgemeten met een stukje klei. En hoop dat we
met RON98 de boel klopvrij kunnen houden.
En ook de NFZ heeft zuigerbodemkoeling! Dacht dat alleen de XSi/Rallye 1.6 dit had, maar niet dus. Fijne verrassing!
En de peilstokken zijn niet hetzelfde! Bij de TU3 komt 'ie links langs het uitlaatspruitstuk omhoog en bij de TU5 rechts.
Even kijken of ik de bevestiging op de Rallye kop zo terecht kan maken. De lengtes zijn ook verschillend, die van de TU5 is
langer. Zou ik de gele gebruiken, dan geeft deze eerder een te laag oliepeil aan. Voor de lange nog even een nette
erbij zoeken, want dit is niet wat haha.
Ook bij dit blok weer het een en ander gewogen, conclusie is dus wel degelijk dat het gietijzeren blok een stuk zwaarder
is, ik verwacht dat de auto straks zo'n 25kg zwaarder in de neus zal zijn. Gaan het wel zien in hoeverre dat opgemerkt
gaat worden tijdens het sturen. Anders ga ik me richten op de tips van Gianni205 in het mooie topic hiernaast
De versnellingsbak had ik vanochtend ook achtering gelegd, op de terugweg richting Twente heb ik deze achter de deur
gelegd bij autohandel Strijker in Hollandscheveld welke een dikker differentieel zal plaatsen. De eindoverbrenging
blijft hierbij gelijk. Heb wel eens met de gedachte gespeeld om de bak korter te laten maken, maar na wat rekenwerk
hier toch maar van af gezien. De 2CA97 is van zichzelf echt al kort zat
Oja, ook nog de choke knop opgeknapt, zie hier de grijze knop, nouja eerder bruin van de sjekkies denk ik
Goed schoonmaken en ontvetten met remreiniger en een ouwe tandenborstel, daarna wat hele dunne laagjes matzwart erop
met de knikkerbus. Dan zit het echt goed en is primer niet eens nodig. Met een witte stift het icoontje weer strak gemaakt