door MarkVDE » 16 okt 2024, 12:49
Oeps, de laatste update was alweer in november '23....
Op zich een goed teken, want dat zegt ook dat Philippe zich het afgelopen jaar goed heeft gedaan! Nog een paar honderd km, en hij staat op 190.000 kilometertjes!
Maar waht heb ik gedaan ondanks die betrouwbaarheid?
Januari: Nieuwe speakers
Het werd toch wel tijd voor nieuwe speakertjes in die voordeuren. De originele waren enkele papieren conusjes uit Taiwan, dat hield toch niet over! Nu zitten er JBL's in, mét tweeters,
Dat klinkt wel een stuk beter. Een tijdje hierna heb ik kabels naar achteren getrokken en de originele speakertjes in de C-stijl gestopt, dan kun je achterin ook nog wat van de radio
horen.
Maart: Nieuwe schokdemper
Een grotere upgrade was wel de weinig gebruikte Bilsteins die ik van een andere 205'er kon overkopen! De originele units waren niet helemaal goed meer: de linker lag een stuk lager
dan de rechter, en bij kleine hobbels leken ze 'vast' te zitten. Niet verrassend na 30 jaar buiten staan, maar tijd voor nieuwe dus. En, hoe bevalt het?
Hij rijdt even soepel (het zijn geen sportieve dempers), maar rustiger, íets minder overhellend- en de garagist werd er oook wel blij van.
April: RG velgjes
Toegegeven, ik moet ze nog monteren. Op de Venyard stond een 205 Rolanf Garros, en die velgen heb ik voor iet boven de 100,- mee kunnen nemen. dit zijn de 13" 'blokjes'velgen,
Mijn persoonlijke favoriet! Alleen niemand heeft in mijn omgeving de adapters om ze te balanceren, dus ik moet maar een dezer dagen naar een Peugeotspecialist om mijn huidige
Banden op die velgen over te zetten (die banden die daar nu op zitten zijn Q-niveau krengen van 10 jaar oud). Ik post weer een foto als ze er op zitten!
Mei: Nieuwe startmotor
Het eerste echte defect van het jaar: het relais van de startmotor was moe, en begon vorige zomer moeilijk te doen. Als het warm werd, sloeg de starter niet meer aan. Toen ik in de
file stond en uit gewoonte m'n motor uit zette... ah ja, je kunt het wel raden- dat was gênant. Nu zit er een nieuwe motor op, die ik kon optrommelen. Ik geloof van een Xsara,
Want hij is een stuk stiller dan dat fossiel die Peugeot er origineel op had geschroefd.
Augustus: Brandstofpomp
Oeps, daaar kreeg ik opeens een telefoon van m'n broer: de Peus doet het niet meer. Sh*t, had ik 'm toch maar niet moeten uitlenen...
Na wat telefoondiagnose wist ik het ook niet meer, tijd voor de ANWB dus! Ja hoor, de originele brandstofpomp was er uit geklapt na 30 jaar. Zo'n 120 euro verder kon ik 'm weer ophalen
in Breda, met een weer werkende (en luidere!) pomp. Dat hoort ook bij ouwe karren, mar hopelijk gaat deze ook minstens even lang mee.
Oktober: schoonmaken van brandstofleidingen
En nu? De remleidingen had ik al vervangen, maar de brandstofleidingen begonnen ook te roesten. Die heb ik gedemonteerd, vollledig gestript tot het staal, roestconverter en een
paar lagen zinkverf en vernis, nu zien ze er weer top uit! Voor de winter kan er nog wat tectyl over, zodra ik zin heb om weer onder die auto te kruipen.
Verder doet hij het goed! Ik heb er een paar deukjes uit geprobeerd te halen met wisselend succes. Foto's volgen als ik wat meer tijd heb!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!