het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 27 maart 2021, 00:16

Hoi Wout,
Ik ga morgen even kijken voor een hoekanker of een kleine planksteun, kijken of dat werkt.
Deze lampen zijn wat groter, dus ze moeten een beetje uit de bumper steken...

Dat komt uiteindelijk wel goed, maar het hoofdstuk Elektra is moeilijk;
Ik heb die gele stekker niet, geloof ik. Daarom moet ik zelf wat in elkaar zetten

Om heel eerlijk te zijn heb ik -op een paar YouTube-video's na- geen enkel verstand van
auto-elektra, dus dat wordt wat..
Ik moet dus nog even kijken of ik een signaal van het grootlicht af kan tappen (hoe zou dat werken?)
of dat ik een apart circuit met een schakelaar in het dash installeer.
We zullen zien, ik houd jullie op de hoogte!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 27 maart 2021, 00:48

Het aansluiten van de verstralers op mijn 205 (ik heb die aansluiting ook niet) heb ik als volgt aangepakt:

De verstralers zijn aangesloten met behulp van een relais. Die krijgt voeding rechtstreeks van de accu, daartussen heb ik een zekering geplaatst. Het 'trigger' signaal van het relais heb ik simpelweg afgetapt van de grootlicht-aansluiting door een draadje tussen de stekker en m'n H4-koplampje te klemmen. Op deze manier hoef je dus ook niet te knippen in de originele bedrading, en het werkt tot op heden perfect!

Laat maar weten als je een iets gedetailleerde uitleg nodig hebt, dan zal ik het proberen met de juiste termen etc. uit te leggen en even uitzoeken welk type relais ik heb gebruikt :D

Een losse schakelaar op het dashboard plaatsen mag volgens mij niet, verstralers dienen altijd met het groot licht geschakeld te zijn (anders dan mistlampen).

Edit:
Volgens mij heb ik dit type relais gebruikt:
https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/relais/c876/relais-12v-30a-5-polig-aan-aan-uit/p350961.html#specificaties

Daarop zitten twee pinnen waarvandaan je de + draad kan trekken naar de verstralers, de massa van de verstralers sluit je ergens aan op de carrosserie (het beste kun je zo'n doosje met verschillende soorten elektrische aansluitingsmaterialen kopen, zitten van die 'oogjes' bij die je aan een boutje vast kan maken).

Vervolgens heb ik de voeding naar het relais toe op de accu aangesloten met behulp van zoiets:
https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/zekeringen-houders/c1445/zekeringhouder-steekzekering-30a/p107438.html (juiste ampèrage van de zekering weet ik zo even niet, moet je even uitzoeken van te voren)

Dan dus alleen nog een 'trigger-draadje' (weet even niet de juiste term daarvoor) naar je koplamp trekken en die tussen het grootlicht-pinnetje van de koplamp en de stekker klemmen. Succes!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 maart 2021, 23:55

@Mark de volgende keer in de hal kan ik evt wel even die beugels voor je opmeten,
als je wat zelf gaat maken weet je ongeveer waar de gaten moeten komen.

Hoe 205RJ het uitlegt lijkt me inderdaad een prima oplossing wat betreft de aansluiting!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 29 maart 2021, 16:38

Dank jullie!
@205rj, ik heb het relais en die zekering besteld, en kabels en stekkers e.d. hebben we gelukkig al in huis.
Donderdag kan ik dan al aan de slag met aansluiten, dan kan ik me nu met de bevestiging van
de Cibiés gaan bezig houden.

Na genoeg mock-ups, geprobeer, en geschaafde knokkels zit ik nu aan deze oplossing te denken:
Afbeelding
Ik weet het, Paint is niet m'n forté...
-Ik boor een klein gaatje in de bovenkant van het gat, om de bout doorheen te halen.(rood)
-Als het nodig is (misschien niet, de spoiler is best stevig) heb ik 125x125x46 hoekankers die ik als
extra bevestigingspunt kan inzetten. (blauw)

Dat laat nog ruimte over om ze te richten, maar ook dat ze niet voor de bumper uitsteken-da's wel handig.
Alleen bereikbaarheid wordt nog een dingetje, d.w.z. een halfuur prutsen met een steeksleuteltje 13...

S.P.
Wout_Holsbeek schreef:@Mark de volgende keer in de hal kan ik evt wel even die beugels voor je opmeten,
als je wat zelf gaat maken weet je ongeveer waar de gaten moeten komen.

Hoe 205RJ het uitlegt lijkt me inderdaad een prima oplossing wat betreft de aansluiting!

Dat zou natuurlijk erg fijn zijn voor het geval dat dit plan niet werkt, dank je!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 03 apr 2021, 20:51

205RJ schreef:Het aansluiten van de verstralers op mijn 205 (ik heb die aansluiting ook niet) heb ik als volgt aangepakt:

De verstralers zijn aangesloten met behulp van een relais. Die krijgt voeding rechtstreeks van de accu, daartussen heb ik een zekering geplaatst. Het 'trigger' signaal van het relais heb ik simpelweg afgetapt van de grootlicht-aansluiting door een draadje tussen de stekker en m'n H4-koplampje te klemmen. Op deze manier hoef je dus ook niet te knippen in de originele bedrading, en het werkt tot op heden perfect!

Laat maar weten als je een iets gedetailleerde uitleg nodig hebt, dan zal ik het proberen met de juiste termen etc. uit te leggen en even uitzoeken welk type relais ik heb gebruikt :D


Dan dus alleen nog een 'trigger-draadje' (weet even niet de juiste term daarvoor) naar je koplamp trekken en die tussen het grootlicht-pinnetje van de koplamp en de stekker klemmen. Succes!


Dank je!
Alles is binnen, morgen ga ik (als het weer mee zit) aan de slag!
Dus, als ik het goed heb:
pin
30- Input van accu (via de zekering) naar relais
85-input van 'grootlicht-signaal' naar relais
86-aarde van relais
87 (beide)- gaan naar verstralers, zijn gelijk geschakeld.

Jij had dus een draadje van de koplampstekker naar het relais getrokken. Heb je nog een bepaalde pool van de koplampstekker gebruikt? (dus bruin, groen, of grijs?). Hopelijk vindt m'n keurmeester dat oké :D

En dan moet ik de verstralers per stuk weer gewoon aarden naar het chassis, toch?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 04 apr 2021, 01:20

Mooi! Ik heb even wat schema’s bekeken, volgens mij moet je 85 en 86 net omdraaien. Even checken nog!

Kwa aansluiten op het grootlicht: ik heb destijds even gemeten op welke pool stroom kwam te staan bij het aanzetten van grootlicht. Maar als ik Google op ‘H4 stekker schema’ kom ik uit op de rechter van de 3 pinnen van een H4 lamp, met de middelste naar boven. Als je de stekker naar je toe houdt is dat dus de linker aansluiting. Zie schema op Google.

Met de APK nooit gedoe mee gehad, lijkt me ook niet echt een probleem.

Die lampen heb ik met een eigen draad van massa voorzien, maar op dezelfde plek bevestigd aan de carrosserie! Uit m’n hoofd met dezelfde bout als waarmee ik het relais vast heb gezet, daarmee netjes alles op 1 plek. Succes!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 04 apr 2021, 21:57

https://youtube.com/shorts/FvPXdIfbZoI

Dank je! Dit is de work in progress-opstelling: de rechter Cibié doet in ieder geval mee! Links heb ik nog niet aangesloten, dat duurt nog even. De komende dagen is het een kwestie van de installatieAPK-waardig maken, en de lampen permanent installeren.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 04 apr 2021, 22:27

Lekker bezig! Staat gelijk heel leuk, en scheelt een bak licht als het donker is
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 apr 2021, 18:46

Afbeelding

Even snel: Philippe's verstralers zijn bijna helemaal af, ze moeten alleen nog even worden afgesteld.
Ik heb sinds die video de peertjes vervangen voor nieuwe H2's, en een paar draden vervangen voor wat dikkere exemplaren.
Alles heb ik goed ingetaped tegen slijtage en vocht, maar voor het mooie moet ik de heleboel nog wat netter routen.
En, zoals je vast snel ziet, staan de nu nog wat scheef:
Aan 't richten van de Cibié's was ik nog even niet toegekomen, maar da's ook niet zo spannend om nog over te posten, natuurlijk.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 06 mei 2021, 09:26

Daar zijn we weer, met een update:

Philippe heeft weer een jaar APK, nadat de trommelrem rechtsachter weer soepel lopend was gemaakt. Die lief wat aan, dus hopelijk is het nu gefikst!
Ik vroeg m'n garagist nog van
"Ik ga zo'n 10.000 km rijden dit jaar, dat zou u nog aan de auto doen?"
"Neuh, wat nieuwe vloeistoffen erin en dan komt het wel goed" Dat geeft vertrouwen :mrgreen:

En ik heb weet wat nieuw speelgoed weten te scoren: een tellerblok met een toerenteller, voor 25 piek!
Afbeelding
Deze is ideaal, want dan kan ik m'n oude tellerkap houden.

Afbeelding
Alleen dit is minder...

Afbeelding
Hij mist wat lampjes, maar verder is hij good to go, denk ik.

Afbeelding
Zelfs de originele tape van 30 jaar oud zit er nog op

Afbeelding
De benzinemeter kan iig alles weergeven wat mijn huidige ook kan

Dus: wat zeggen jullie, is het handiger om alleen de toerenteller over te zetten, of de hele bak (als ik hem terg kan klokken naar 146.000 km)?
Is het gewoon plug and play, of moet ik een kabel trekken naar de 112-draad?

En waar kan ik nog lampjes vinden?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor dimi_v » 06 mei 2021, 10:11

Lampjes lijkt me minste probleem, die kun je toch uit je huidige halen?
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 06 mei 2021, 10:20

dimi_v schreef:Lampjes lijkt me minste probleem, die kun je toch uit je huidige halen?

Da's ook weer waar, maar dit is natuurlijk wel hét moment om die boel te controleren en zo nodig vervangen!
Maar inderdaad, dat is van later zorg
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor RogerSch » 06 mei 2021, 11:19

Ik zou toch echt nieuwe lampjes kopen. Dat is het geld toch ook niet....
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 06 mei 2021, 15:22

Yep, de lampjes zijn besteld! LED'jes, maar dat zal wel werken. Iemand enig idee hoe ik het 'glaasje' van de bak af kan krijgen zonder hem te slopen? Ik probeer er nu met een mes tussen te wrikken, maar suggesties zijn welkom!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 07 mei 2021, 09:54

Mooi bezig! Volgens mij heb je bij deze tellerbakken de verlichting aan de voorkant zitten toch?
Met andere woorden, alle lampjes die achterin gedraaid zitten zijn controle lampjes, dus zou
daar wel even allemaal werkende lampjes in draaien idd!

Die lampjes zijn W5W'tjes, en per 10 voor een habbekrats te koop bij elke automaterialenzaak.
LED kan natuurlijk ook en gaat misschien wel langer mee, anderzijds vind ik die gloeilampjes altijd
wel heel 'gezellig' staan :mrgreen:

Het glaasje en de zwarte kap zou ik aan elkaar laten zitten. Ik zou het glaasje en de zwarte kap
samen van de witte behuizing af halen. Die zitten als het goed is geklikt. Dan kan je overal bij.

Ik heb bij mijn GTI tellerbak dat glaasje nog gepolijst, daar knapt ie echt van op trouwens.
Tip als je het toch los hebt! :wink:

Je kan ook overwegen om je snelheidsmeter met kilometerteller en al over te zetten. Dat is
namelijk alleen een kwestie van die twee schroefjes op de achterkant, heel simpel! Dan heb je
geen gedoe met bedrading. Alleen even voorzichtig de zwarte tellerplaat aan de voorkant loshalen,
die zit geplakt. Maar goed dat moet je ook als je besluit de toerenteller over te zetten.

Succes!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 07 mei 2021, 16:22

Wout_Holsbeek schreef:Mooi bezig! Volgens mij heb je bij deze tellerbakken de verlichting aan de voorkant zitten toch?
Met andere woorden, alle lampjes die achterin gedraaid zitten zijn controle lampjes, dus zou
daar wel even allemaal werkende lampjes in draaien idd!

Het glaasje en de zwarte kap zou ik aan elkaar laten zitten. Ik zou het glaasje en de zwarte kap
samen van de witte behuizing af halen. Die zitten als het goed is geklikt. Dan kan je overal bij.

Je kan ook overwegen om je snelheidsmeter met kilometerteller en al over te zetten. Dat is
namelijk alleen een kwestie van die twee schroefjes op de achterkant, heel simpel! Dan heb je
geen gedoe met bedrading. Alleen even voorzichtig de zwarte tellerplaat aan de voorkant loshalen,
die zit geplakt. Maar goed dat moet je ook als je besluit de toerenteller over te zetten.


Dank je!
Yep, dit is de 'standaard' tellerbak, met alle ramplampjes achterop. Daar gaan de LED'jes in, de nog goede gloeilamjes gaan de instrumenten verlichten.

Ik heb -onhandig genoeg- het glaasje van de zwarte kap afgehaald, en daarna realiseerde ik me pas dat die kap gewoon los klikt...
Wat bedoel je precies met 'de snelheidsmeter en km teller over te zetten'?
Bedoel je dan dat ik gewoon dit blok in z'n geheel over moet zetten, en mijn originele kilometerteller daarin doe?


Afbeelding
Ik zou ook niet weten hoe ik aan deze dunne traces een ander kabel zou moeten verbinden...

Afbeelding
Work in progress

Afbeelding
Ik heb nog geprobeerd om de 'nieuwe' kilometerteller te verzetten, maar dat is nog niet gelukt.
Met de boor draaien de cijfers wel netjes achteruit, maar in z'n 'vooruit' doet hij het niet :?
Daar zit dus nog iets fout. (Hoe legaal dit is weet ik ook niet, dus dat is misschien sowieso niet zo'n goed idee)

Afbeelding
De kap heb ik er nog niet af gekregen. De 'pootjes' die bij de stuurkolom zitten willen nog niet los, vrees ik.
Sowieso is het oppassen, wan mijn kap heeft al een paar barstjes, die wil ik liever niet groter maken...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 09 mei 2021, 23:21

De tussenstand:

De kap is eraf, dat ging gelukkig makkelijk!
De lampjes zijn binnen, en bijna alles lijkt te werken.

Afbeelding
Onder de dashboardkap zat een sticker, gedateerd 11-4-1994. Dit moet wel de productiedatum van Philippe zijn!

Afbeelding
De km-teller-kabel is er na wat gevloek en veel gehannes vanaf: een pincet helpt een hoop.

Afbeelding
De 112-draad heb ik gespot bij de bobine (midden-rechts naast de groene),
Hopelijk gaat-'ie gewoon naar de zekeringkast...


Afbeelding
Het originele blok (boven) ziet er nog irritant netjes uit, bijna zonde om hem te demonteren.
De traces aan de achterkant zijn bijna identiek aan die van de 'nieuwe', maar er verschillen een paar kleine dingetjes.
Ik geloof dat ik met dit blok m'n lampje voor de remmenslijtage verlies, dat is jammer.
De originele klok zit nu trouwens in het toerentellerblok.

Afbeelding

Als ik het goed heb, met ik een draad van het 112-signaal naar die lege plek links op de witte connector zien te krijgen.

Afbeelding
Deze vent deed dat zo, al was de zijne een TU met carburateur, dat zit weer anders

De tussenstand: Ik moet nog een signaal naar de teller krijgen,
alle lampjes e.d. testen,
de kilometertellerkabel vastzetten,
en alles weer terugbouwen.
Komt vast goed, maar daarna beloof ik mezelf even minder ambitieuze klussen aan te pakken :lol:
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Mr.Drexciya » 10 mei 2021, 10:11

Ik heb deze ombouw ook gedaan en wel in mijn 205 XR Phase II en XY8 motor (1987) m.b.v. een tellerbak uit een 205 GT Phase I (1983).
Er zaten in mijn geval een aantal adders onder het het gras:

1: De complete tellerbak overzetten ging bij mij niet want de Phase II tellerbak zit L +R vast met extra schroefgaten die de Phase I tellerbak niet heeft.
Dus ik heb alleen de klok in mijn Phase II bak eruitgehaald en de toerenteller er voor in de plaats gezet. Dat paste mechanisch 1:1.
Bijkomend voordeel: ik kon de originele snelheidsmeter + kilometerteller met juiste km-stand laten zitten.

Wat mij wel stoorde was dat het font van de toerentellercijfers ("vette" cijfers) niet matchte met die van de snelheidsmeter ("dunne" cijfers). Dus ik heb de snelheidsmeterplaat vervangen door eentje uit een Phase I die nog "vette" cijfers had. Het was eventjes spannend om de snelheidsmeternaald d.m.v. tegelijkertijd opdrukken met twee schroevendraaiertjes links en rechts eraf te wippen zonder schade...

2: De flexibele printplaat voor de klok heeft twee geleiderbanen: + en -. De toerenteller heeft er echter drie nodig: +, - en pulssignaal.
Bij de oudere Phase I en Phase II bakken is de flexibele printplaat voor versies zonder en met toerenteller gelukkig min of meer uitwisselbaar. Dus voor mij was het een kwestie van de printplaat omwisselen met behoud van de juiste werking van alle controlelampjes. De vraag is of dat goed gaat bij jouw veel nieuwere tellerbak. Ofwel: lichten de juiste lampjes nog op indien de printplaat vervangen wordt?

3: Het pulssignaal heb ik bij mij rechtstreeks van de bobine gehaald en aangesloten op de meerpolige stekker die op de tellerbak aangesloten wordt. Die stekker had bij mij ook nog een loze positie over waarin ik m.b.v. een donorstekker een extra contact voor het pulssignaal heb gezet die al naar het derde printbaantje van de toerenteller liep. Voor het pulssignaal moet een draadje door het schutbord worden getrokken vanuit de bobine naar binnen heen. Ergens linksonder zat bij mij een loze kleine gele plastic afdichtplug dus boren was niet nodig om die draad door te voeren.

Het is oppassen met het eraf halen en weer terugzetten van de tellerkap. Je moet goed weten waar alle verborgen schroeven zitten. Bij het erop zetten moet er soms iets gedrukt, gebogen en verdraaid worden en het broze plastic kan daarbij gemakkelijk scheuren.
Ik zit na de ombouw met een gescheurde bruine kap en een vervanger daarvoor is bijna niet te vinden in die kleur... Ik hoop dat je een zwarte kap hebt, die zijn nog wel te vinden ;-)

Ik heb ervoor gekozen die 1,2W gloeilampjes niet te vervangen door LED's. En ik heb ook geleerd dat het vervangen van de twee aparte 1,2W lampjes voor de verlichting door een zwaarder type (2W) voor meer licht niet aan te raden is want de flexibele printplaat smelt dan vanwege de extra hitte langzaam weg met als gevolg dat het licht dooft. Ik heb er nu 1,5W inzitten en dat gaat goed en geeft net dat kleine beetje extra licht dat ik wilde.

Het is inderdaad een gedoe met de tellerkabel: die moet je er met enige kracht opdrukken en er is maar weing ruimte tussen de tellerbak en het dashboard...
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Mr.Drexciya » 10 mei 2021, 10:47

Nog een detailpuntje: je moet het frontglas ook overzetten. Anders heb je voor de toerenteller een loos gat zitten voor de draaiknop om de klok op tijd te zetten.

En dan komt er nog een ander project aan natuurlijk ;-) De inbouw van een digitale klok naast de asbak. Wat is nou een auto zonder klok? Inbouw is redelijk simpel: je haalt de blinde afdekplaat naast de asbak weg (kun je met de hand eruit wippen) en zet er het het frame van de klok met klok erin voor in de plaats. Dan nog een permanente en geschakelde plus en een min erachter zoeken die op de alarmlichtenschakelaar en achteruitverwarmingsschakeaar zitten en klaar is kees. Wel even opletten dat het frontplaatje van de schakelaars met twee verborgen schroeven vastzit, Dus niet forceren anders is het krak.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 10 mei 2021, 23:26

Mr.Drexciya schreef:1: De complete tellerbak overzetten ging bij mij niet want de Phase II tellerbak zit L +R vast met extra schroefgaten die de Phase I tellerbak niet heeft.
Dus ik heb alleen de klok in mijn Phase II bak eruitgehaald en de toerenteller er voor in de plaats gezet. Dat paste mechanisch 1:1.
Bijkomend voordeel: ik kon de originele snelheidsmeter + kilometerteller met juiste km-stand laten zitten.

Wat mij wel stoorde was dat het font van de toerentellercijfers ("vette" cijfers) niet matchte met die van de snelheidsmeter ("dunne" cijfers). Dus ik heb de snelheidsmeterplaat vervangen door eentje uit een Phase I die nog "vette" cijfers had. Het was eventjes spannend om de snelheidsmeternaald d.m.v. tegelijkertijd opdrukken met twee schroevendraaiertjes links en rechts eraf te wippen zonder schade...

2: De flexibele printplaat voor de klok heeft twee geleiderbanen: + en -. De toerenteller heeft er echter drie nodig: +, - en pulssignaal.
Bij de oudere Phase I en Phase II bakken is de flexibele printplaat voor versies zonder en met toerenteller gelukkig min of meer uitwisselbaar. Dus voor mij was het een kwestie van de printplaat omwisselen met behoud van de juiste werking van alle controlelampjes. De vraag is of dat goed gaat bij jouw veel nieuwere tellerbak. Ofwel: lichten de juiste lampjes nog op indien de printplaat vervangen wordt?

3: Het pulssignaal heb ik bij mij rechtstreeks van de bobine gehaald en aangesloten op de meerpolige stekker die op de tellerbak aangesloten wordt. Die stekker had bij mij ook nog een loze positie over waarin ik m.b.v. een donorstekker een extra contact voor het pulssignaal heb gezet die al naar het derde printbaantje van de toerenteller liep. Voor het pulssignaal moet een draadje door het schutbord worden getrokken vanuit de bobine naar binnen heen. Ergens linksonder zat bij mij een loze kleine gele plastic afdichtplug dus boren was niet nodig om die draad door te voeren.

Het is oppassen met het eraf halen en weer terugzetten van de tellerkap. Je moet goed weten waar alle verborgen schroeven zitten. Bij het erop zetten moet er soms iets gedrukt, gebogen en verdraaid worden en het broze plastic kan daarbij gemakkelijk scheuren.
Ik zit na de ombouw met een gescheurde bruine kap en een vervanger daarvoor is bijna niet te vinden in die kleur... Ik hoop dat je een zwarte kap hebt, die zijn nog wel te vinden ;-)

Ik heb ervoor gekozen die 1,2W gloeilampjes niet te vervangen door LED's. En ik heb ook geleerd dat het vervangen van de twee aparte 1,2W lampjes voor de verlichting door een zwaarder type (2W) voor meer licht niet aan te raden is want de flexibele printplaat smelt dan vanwege de extra hitte langzaam weg met als gevolg dat het licht dooft. Ik heb er nu 1,5W inzitten en dat gaat goed en geeft net dat kleine beetje extra licht dat ik wilde.

Het is inderdaad een gedoe met de tellerkabel: die moet je er met enige kracht opdrukken en er is maar weing ruimte tussen de tellerbak en het dashboard...


Dank je voor deze enorme bak aan informatie, ik kom er nu pas echt aan toe om erop te reageren!
Jij hebt dus ook een TU? Kun je evt. wat fotootjes posten of sturen? Hoeft niet hoor, maar dan kan ik wat afkijken ;)


1-de tellerbak:
Mijn tellerbakken lijken tot nu toe prima verwisselbaar, gelukkig! de boutjes zitten op dezelfde plekken (n.l. aan de zijkant, niet aan de 'bovenkant'. Ik heb mijn originele kilometerteller op de toerenteller-bak gezet, dat werkt ook wel, toch?
Die wijzerplaat is inderdaad minder fraai, maar ik kijk nog even aan wat ik daarmee doe. Misschien eerst even oefenen op de 'nieuwe, niet-die-van-mijn-auto-teller, Als ik die zonder slopen van z'n naald verlos, zie ik wel of ik dan die wijzerplaat overzet.

Afbeelding
Zo ziet alles er nu uit

2-de Printplaten:
Ik heb nu gewoon de toerentellerbak gebruikt. Ik ben veels te bang om iets te slopen als ik die overzet naar mijn originele bak. En ik denk dat dat geen verschil maakt met welke lampjes werken, omdat hij natuurlijk nog steeds dezelfde 'plek' een signaal geeft. (zeg maar: 'lampje 3 van links krijgt stroom als de tank bijna leeg is') Het signaal 'lege tank' zou dan op de t.t.-bak dan wèl kloppen, maar misschien niet op de originele 'klok-bak'. Toch?

3-Het signaal:
Dit is het Belangrijkste met hoofdletter B. Als ik het goed heb, moet ik deze terminal hebben.
Dat lijkt te kloppen, want er zit een trace, maar geen stekker vanuit mijn auto.
Ik moet met mijn TU net als bij jou van de bobine aftappen?
Dat klint op zich raar (waar gaat die draad dan heen?), maar het zal natuurlijk kloppen!
Afbeelding
De draad zit er in. Nu nog naar een bron voor de puls.

Eerst moet het dashboardpaneel voor de zekeringkast weg, wat moeilijk is. OP YouTube rukken ze dat ding er zó af, maar Philippe zit erg stevig in elkaar geschroefd! En dan zeggen dat Franse auto's slecht zijn gebouwd.....

De kap
Yeah, deze kappen zijn broos. De mijne had al scheurtjes, maar gelukkig zijn ze niet echt groter geworden. Met wat superlijm en tape binnenin hoop ik dat alles zometeen heel blijft, en anders haal ik op de sloop maar een nieuwe, de zwart/grijze zijn zo zeldzaam niet.

[De lampjes:/b]
Ik heb deze gebruikt, die lijken redelijk goed te werken:
https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto ... stuks.html
https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto ... rlamp.html

[b]De tellerkabel:

Yep, het is inderdaad een krappe boel! Het is met gelukt om hem eraf te krijgen, dus erop moet vast ook weer lukken!

Het glas
Ik heb het t.t.-venster overgezet, dus dat lelijke gat heb ik niet, zie ook de foto.
Dat klokje is wel gaaf, maar ik gebruik ze nooit zo. Ik draag altijd horloges, en iedereen heeft nu, anders dan in de 80s- smartphones.
Wel leuk om in de winter op te pikken, maar ik ben hierna wel weer even klaar met elektra.

Dank je voor je bericht, alle info helpt! Volgende stap is dus om van de bobine af te tappen, right?
Zeg het vooral als ik iets fout heb!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 10 mei 2021, 23:37

viewtopic.php?t=27241
Hier heeft Orin het overigens wel over de bruine stekker, en zegt dat je bui de generation nìet van debobine moet tappen :?

http://www.pug205.nl/index.php?pid=5&sid=10

Seppie's 205-site zegt juist weer dat het bij de bobine moet..

Anyway, ik ga slapen, à demain!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 mei 2021, 16:03

Afbeelding

Afbeelding
Zo, weer een stap verder!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Mr.Drexciya » 11 mei 2021, 16:28

Mijn 205 XR heeft geen TU motor maar de voorloper daarvan (type XY8, zgn. "kantelblokmotor"). Bij de XY8 motor kan het toerentalsignaal rechtstreeks van de bobine afgehaald worden. Jouw tellerbak is ontworpen voor toepassing met zo'n kantelblokmotor toen de TU motoren nog niet bestonden. Hoe het precies bij de TU motor zit qua afleiden van een toerentalsignaal durf ik niet te zeggen. Dat signaal zou wel eens "ergens anders" vandaan moeten komen...

Foto's van mijn ombouw heb ik niet van dus ik kan het alleen in woorden of met links naar plaatjes omschrijven.

Zolang je de originele snelheidsmeter houdt zul je natuurlijk niet met compatibiteitsproblemen zitten tussen die meter en de de tellerkabel. Peugeot ging namelijk nog wel eens vreemd tussen Veglia en Jaeger en ik weet niet of een kabel voor bijv. een Vegliateller altijd goed werkt op een Jaegerteller (en andersom). Maar ik zie dat de tellerbak met toerenteller ook een Veglia snelheidsmeter heeft dus dat zal wel 1:1 passen, mocht je die over willen zetten.

Ik heb tijdens in mijn ombouwproject wel geprobeerd de kilometerteller die met de toerenteller meekwam om te zetten naar de stand van mijn originele meter. Niet met de boormachine maar door demontage. Het was net als met een tube tandpasta: je krijgt het wel uitelkaar maar niet meer goed inelkaar... . Dus ik heb de frontplaat met schaalverdeling voorzichtig overgezet en dat was goed gelukt. Maar je kunt het natuurlijk ook laten zoals het is.

Vervangen van de klok door de toerenteller in de originele tellerbak zal op zich mechanisch passen. Alleen zit je dan met een printspoor te weinig op die flexible printplaat. Als je de printplaat niet durft te vervangen dan kun je eventueel drie draadjes aan de printplaat van de toerenteller solderen en die dan ergens verbinden met een geschakelde +, een - en daar waar je het toerentalsignaal vandaan kunt plukken (bijv. bobine ofwel "ergens anders."). En dan opletten dat je niet de + en de - verwisselt anders ben ik bang dat de elektronische schakeling op het printje naar zij grootje gaat. Is trouwens wel een beetje een beun-de-haasmethode dus allicht beter niet doen.

Als de tellerbak in zijn geheel goed past dan zou ik de aangeschafte tellerbak erin zetten en de toerenteller mooi laten zitten. Dan hoef je alleen de snelheidsmeter te vervangen en eventueel nog een niet-werkend waarschuwingslampje werkend zien te krijgen.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Mr.Drexciya » 11 mei 2021, 16:31

Hir moet het signaal op de bobine van een kantelblokmotor worden afgeleid: zie de rode pijl:
http://www.planete-205.com/planimg/cev1 ... b1mkja.JPG

De vraag is (voor mij) hoe dat dan bij een TU ontstekng moet...
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 mei 2021, 20:16

Mr.Drexciya schreef:Mijn 205 XR heeft geen TU motor maar de voorloper daarvan (type XY8, zgn. "kantelblokmotor"). Bij de XY8 motor kan het toerentalsignaal rechtstreeks van de bobine afgehaald worden. Jouw tellerbak is ontworpen voor toepassing met zo'n kantelblokmotor toen de TU motoren nog niet bestonden. Hoe het precies bij de TU motor zit qua afleiden van een toerentalsignaal durf ik niet te zeggen. Dat signaal zou wel eens "ergens anders" vandaan moeten komen

Vervangen van de klok door de toerenteller in de originele tellerbak zal op zich mechanisch passen. Alleen zit je dan met een printspoor te weinig op die flexible printplaat. Als je de printplaat niet durft te vervangen dan kun je eventueel drie draadjes aan de printplaat van de toerenteller solderen en die dan ergens verbinden met een geschakelde +, een - en daar waar je het toerentalsignaal vandaan kunt plukken (bijv. bobine ofwel "ergens anders."). En dan opletten dat je niet de + en de - verwisselt anders ben ik bang dat de elektronische schakeling op het printje naar zij grootje gaat. Is trouwens wel een beetje een beun-de-haasmethode dus allicht beter niet doen.

Als de tellerbak in zijn geheel goed past dan zou ik de aangeschafte tellerbak erin zetten en de toerenteller mooi laten zitten. Dan hoef je alleen de snelheidsmeter te vervangen en eventueel nog een niet-werkend waarschuwingslampje werkend zien te krijgen.


Dank je!
Goed nieuws en slecht nieuws:

Goed nieuws: De 112 kabel is gevonden, hij zit bij de bruine connector ìn de auto (dus niet bij de bobine)

Slecht nieuws:
Hij doet-'t nog niet....

https://www.youtube.com/watch?v=hvXzMvBcPos
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten