het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 mei 2021, 20:19

Hopelijk is er iets mis met een contact o.i.d., dat zou makkelijk op te lossen zijn.
Misschien is die draad te lang, en zorgt hij voor teveel weerstand- als het probleem dieper zit wordt het een gebed zonder einde...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Mr.Drexciya » 11 mei 2021, 20:25

Je zou dit uitgebreide topic (in het Frans) eens helemaal door moeten lezen. Alles komt voorbij in het kader van hoe een toerenteller in te bouwen: bobine, draad nummer 112, de dieselversie, BDP sensor). Je moet soms even door het off-topic gebep en gemiep heen lezen, dat kunnen die Fransen ook heel goed ;-)
Eventueel de url even in goegol translate halen indien je kennis van het Frans tekortschiet.

https://www.planete-205.com/forum/optio ... t3688.html

https://translate.google.nl/?hl=nl&tab= ... =translate

Aan de lengte van de draad zal het niet liggen; het ingangssignaal van de toerenteller trekt nauwelijks stroom...
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 mei 2021, 20:41

Danke! Ik ga het natuurlijk bekijken, dat Frans zal geen al te groot probleem worden.
Hopelijk is het gewoon een slechte verbinding, ik verwacht niet dat de teller zelf kaputt is, en ik hoop dat de printplaat niet stuk is...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Mr.Drexciya » 11 mei 2021, 20:59

De toerenteller zou je eventueel kunnen testen m.b.v. iemand die een 205 heeft met kantelmotor. Dat is een kwestie van drie draden aansluiten op de +, - en bobine. Dan weet je daarna zeker dat de toerenteller het juiste signaal krijgt en of ie nog goed werkt. Het zou wel lullig zijn een bult tijd kwijt te zijn met het zoeken naar het juiste signaal terwijl de toerenteller defect is...
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 mei 2021, 23:28

Hmmmm, dat zou ook nog kunnen. Hier bij Leiden ken ik alleen zelf niemand met een kantelblok, die zijn zeldzaam...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 20 mei 2021, 15:28

Snelle update:
Philippe staat bij een garage die veel met oudere en custom auto's doet.
Het idee is dat ze doormeten of ik een toerensignaal doorkrijg tot aan de bruine plug, anders moeten we kijken wat de aanpak daarna gaat zijn..
Dat wordt vast niet goedkoop, maar hopelijk krijgen ze 'm werkend...
Ik ben een beetje zenuwachtig, heel eerlijk gezegd.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 21 mei 2021, 21:44

Hoi Mark,

Lekker bezig met die toerenteller. Ik kan je er verder niet zo goed mee helpen helaas, geen ervaring met de bedrading hiervoor.
Maar je krijgt het wel voor elkaar, de aanhouder wint!!

Ik las ook wat over de vermoedelijke productiedatum op die sticker. Die 11-4-1994.
Makes sense, maar helemaal zeker ben ik hier nog niet van. Pin me d'r niet op vast maar het zou ook nog gewoon de
productiedatum van het onderdeel kunnen zijn. :roll:

Ik heb me hier ook eens in verdiept bij de XS, vond dit ook leuk om uit te zoeken.

De daadwerkelijke productiedatum is bij de 205 te herleiden met het DAM-nummer. Dit is een viercijferige code.
Bij de 205 in elk geval. Misschien heb je er al wel over gelezen inmiddels. Je kan 'm als het goed is vinden
ergens op de lak onder de motorkap, of misschien anders op de sticker in de portiersponning. Ik dacht dat dit
nummer op 205'jes vanaf 1993 te vinden moet zijn op de auto. Dus bij die van jou zou het eenvoudig moeten zijn!

Nummer even invoeren op deze website: https://bartebben.nl/map/peugeot-citroen-organisatienummer.html

Mijn XS is van 1991 (eerste tenaamstelling in augustus 1991) en ik kon dat nummer dus nergens vinden op de auto.
Destijds had ik nog een werkend servicebox account en kon het DAM-nummer herleiden via daar, dmv het chassisnummer.
Bij mij was het DAM 5303 --> Productiedatum 17 mei 1991. Leuke zoektocht en leuk om te weten!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 22 mei 2021, 17:45

Hoi,
dit wordt een somber berichtje, vrees ik:
Door het 3 weken maar een keer 2 km rijden, maar wel veel starten om de teller te testen, was de accu compleet leeg-
'de startmotor-draait-niet-meer'-leeg.

de toerenteller is voor nu even een flop.
Ik had 'm bij een garage langs gebracht, die concludeerde dat de teller zelf waarschijnlijk niet werkt. waarover zo meer..
Het signaal werkt, de + en - werken, maar.... geen idee.
Op de terugweg viel me op dat de richtingaanwijzer en benzinemeter raar deden: als het knipperlicht aanstond, wiebelde de brandstofnaald op het (fluctuerende) ritme mee :? .
Ik heb gevonden dat de bout van de aarding achter het ruitensproeier-reservoir los zat, waardoor alle elektra raar deed. Enfin, opgelost.
Nu doet alles het weer, en is er een sprankje domheid/hoop dat die teller hìèrdoor niks deed...
Niet aan denken, gedaan is gedaan. komt wel weer.

Die avond wilde ik, na mijn originele tellerbak en interieur weer te hebben teruggebouwd, even een ritje maken.
Dat begon goed, tot opeens m'n radio uitviel. Daarna begon 'Philippe' te hikken, en strandde ik nog voordat ik mijn dorpje uit was. De eerste keer pech is ook een mijlpaal...
Afbeelding
Een held van een vent redde me met zijn Ducato, En ik ben naar huis gereden. Daar heeft hij nog minstens een halfuur stationair gelopen, zodat de accu wat kom bijladen.

Ik heb hem vanochtend aan de lader gehangen, en de accu houdt nog wel gewoon 12.6 V . Ik was eerst bang dat ik iet had verklooid met het 'Tellerfiasco', maar daar lijkt het niet op. Er is geen 'stroomlekkage' daar heb ik op gemeten.

Ik denk dat mijn (originele, waarschijnlijk) dynamo het grote witte licht wil zien.

Ik meet als de motor uit is gewoon 12.6V, maar al draaiende geeft hij maar 12.07V door bij de polen..
https://www.youtube.com/watch?v=AbkQlB3Tmgo

Zeker met de lampen aan gaat het hard, dan zakken we onder de 12
https://www.youtube.com/watch?v=u_gqhR_s-Zg

Slappe riem misschien?
https://youtu.be/fNjB4OBkmHo

12.07 lijkt me belachelijk weinig, wat ook verklaart waarom de auto stopte met rijden, in plaats van dat hij de accu oplaadde.
Wordt vervolgd, maar ik vrees dat een nieuwe accu, of een gereviseerde, het speelveld gaat betreden.
Edit: Misschien is de dynamo slecht geaard, dat kan ook nog een mogelijkheide zijn. Dat hielp bij de teller in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door MarkVDE op 22 mei 2021, 18:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 22 mei 2021, 17:51

Wout_Holsbeek schreef:Hoi Mark,

Ik las ook wat over de vermoedelijke productiedatum op die sticker. Die 11-4-1994.
Makes sense, maar helemaal zeker ben ik hier nog niet van. Pin me d'r niet op vast maar het zou ook nog gewoon de
productiedatum van het onderdeel kunnen zijn. :roll:

De daadwerkelijke productiedatum is bij de 205 te herleiden met het DAM-nummer. Dit is een viercijferige code.
Bij de 205 in elk geval. Misschien heb je er al wel over gelezen inmiddels. Je kan 'm als het goed is vinden
ergens op de lak onder de motorkap, of misschien anders op de sticker in de portiersponning. Ik dacht dat dit
nummer op 205'jes vanaf 1993 te vinden moet zijn op de auto. Dus bij die van jou zou het eenvoudig moeten zijn!

Nummer even invoeren op deze website: https://bartebben.nl/map/peugeot-citroen-organisatienummer.html

Mijn XS is van 1991 (eerste tenaamstelling in augustus 1991) en ik kon dat nummer dus nergens vinden op de auto.
Destijds had ik nog een werkend servicebox account en kon het DAM-nummer herleiden via daar, dmv het chassisnummer.
Bij mij was het DAM 5303 --> Productiedatum 17 mei 1991. Leuke zoektocht en leuk om te weten!


Merci! aar moet ik eens naar kijken!
er zaten twee stickers op, een kleintje van 1 April, en deze grote van 11 April. Ik heb bij andere onderdelen ook 11 April zien opduiken, dus ik houd het nog even hierop.
Hij is op 29 April hier in Nederland op kenteken gezet, bij dealer Jansen in Gerwen! Hij ging du van Brabant naar Rotterdam, en toen naar gemeente Katwijk, da's wel grappig om te weten
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 mei 2021, 00:21

Balen van die toerenteller. De teller zelf kan natuurlijk kapot zijn, maar dat lijkt me eigenlijk sterk.
Maar goed je geeft aan dat je signaal, plus en min hebt. Dus dan zou je even met een tweede toerenteller
moeten checken. Ik heb nog wel een oude XS-toerenteller los liggen waar ik niks meer mee doe..

Die laadspanning ja die mag wel iets boven de 14V zitten! Het lijkt mij sterk dat dit aan de accu zelf ligt.
Misschien eerst even je massapunten op de carrosserie checken? En anders de dynamo eraf schroeven
en laten doormeten in een werkplaats.. Kan zijn dat je spanningsregelaar is overleden of de hele
dynamo. Op zich niet erg, ik heb de mijne vorig jaar volledig laten reviseren voor zo'n 100euro.
Kwa kosten valt dat wel mee en kun je weer jaren vooruit :wink:

Het rode acculampje hoort je hier ook voor te waarschuwen trouwens, die wel gezien dan?

Die riem lijkt wel goed te zitten. Ik stel die van mij altijd zo af dat ie met duim en wijsvinger nog net
een kwartslag te draaien is, halverwege tussen de poelies. Als 'ie niet slipt is het al gauw goed hoor.
Te strak zetten doet meer kwaad dan goed.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 23 mei 2021, 15:30

Wout_Holsbeek schreef:Balen van die toerenteller. De teller zelf kan natuurlijk kapot zijn, maar dat lijkt me eigenlijk sterk.
Maar goed je geeft aan dat je signaal, plus en min hebt. Dus dan zou je even met een tweede toerenteller
moeten checken. Ik heb nog wel een oude XS-toerenteller los liggen waar ik niks meer mee doe..

Ja, ik zou het nu, met een massa die wèl goed werkt, kunnen proberen! Hoe een toerenteller kapot zou gaan snap ik ook niet, en aangezien alle elektra onbetrouwbaar waren, kan ik het nog proberen.

Wout_Holsbeek schreef:Die laadspanning ja die mag wel iets boven de 14V zitten! Het lijkt mij sterk dat dit aan de accu zelf ligt.
Misschien eerst even je massapunten op de carrosserie checken? En anders de dynamo eraf schroeven
en laten doormeten in een werkplaats.. Kan zijn dat je spanningsregelaar is overleden of de hele
dynamo. Op zich niet erg, ik heb de mijne vorig jaar volledig laten reviseren voor zo'n 100euro.
Kwa kosten valt dat wel mee en kun je weer jaren vooruit :wink:

Het rode acculampje hoort je hier ook voor te waarschuwen trouwens, die wel gezien dan?

Waar zitten die massapunten voor de dynamo?
Ik dacht dat hij door zijn contact met de motor aardde, en dat corrosie daar ook niet zal helpen.

En over dat acculampje:
Die heeft het nooit gedaan. Handig als ik ben viel me dat nu pas op, bij contact gaat die niet branden.
Daar moet ik dus echt wel wat aan doen, dan kan ik meteen de toerenteller opnieuw testen
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 24 mei 2021, 12:30

Klopt, het blok fungeert zelf ook als massa, de kabel van de accu minpool naar de motor zit vast bovenop de versnellingsbak samen
met nog wat andere kabeltjes. En die op de carrosserie zit bij het ruitensproeireservoir maar die had je al gevonden toch?
Slechte massa kan de vreemdste dingen veroorzaken, als je dit uitsluit kan je weer verder kijken.

Daarna misschien eens een andere dynamo proberen. Dikke kans wel dat 't daar aan ligt!

Oja. Acculampje moet branden met het contact in stand 2, voorafgaand aan het starten. Dan kun je 'm checken.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 25 mei 2021, 10:57

Dank je! Ik maak zo even de contacten goed schoon, en kijk dan op het iets verbetert. Als het niet beter wordt, rij ik gewoon heel voorzichtig naar m'n garage, die is niet zo ver!
Als ik het dashboard dus weer los moet halen voor dat lampje, kan ik ook even testen of mijn toerenteller nu wel zou werken.
Ik heb eerst nog even een tentamen vandaag, daarna kont de auto aan de beurt!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 25 mei 2021, 20:03

Yep, we gaan toch maar voor een nieuwe dynamo: alle contactjes heb ik schoongemaakt, maar het haalt niets uit.
De garage raadde het ook aan om te doen, en daar heb ik wel vertrouwen in.
Ik ga maar voor de originele Valeo unit, daar ben ik dan 100,- aan kwijt.
https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 93910.html

Grappig trouwens, deze 205-dynamo's zijn maar 50 Ampère, dat is echt zo goed als niks :D .

Ik wilde zaterdag een nieuw (groen!) tapijt van een colorline ophalen in Friesland, maar dat gaat 'm nog even niet worden.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 30 mei 2021, 12:00

Gisteren de nieuwe dynamo geïnstalleerd,
daar hebben we weer wat van geleerd!
Het ging eigenlijk nog wel makkelijk, alleen heb ik geen ongeschaafde knokkels meer over 8)
De 'ouwe' dynamo was trouwens pas van 2007, maar wel goed smerig.
Ik heb alles héél goed schoongemaakt, dat was wel nodig!

Maarr..
Nope. nog steeds te weinig Volts! Dat is dus het worst case-scenario:
wel 150 uitgeven aan een nieuwe dynamo, maar geen effect hebben...

Dan hebben we dus een paar voor
A-ik heb iets danig verklooid met de bedrading (maar dan weet ik niet wat, misschien kortsluiting?)
1- misschien is er een draadje onder het dashboard bekneld, of zit er iets in de bruine multiplug verkeerd
B- de + van de dynamo komt niet door tot de accu:
1-de kabel zou gebroken zijn (onwaarschijnlijk)
2-De vervangende positieve accuklem maakt niet goed genoeg contact.
Ik had een universele messing klem geïnstalleerd, zo'n model waar je de kabels in schroeft;
Afbeelding
Ik dacht dat die wel goed vast zat, maar dat kan ik nog even proberen

Morgen gaat hij sowieso naar de garage, ik moet hem over een week écht weer up and running hebben.

Kortom: regels 3 van autobezit: je daily is géén projectauto!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor jerilo » 30 mei 2021, 12:24

Wat meet je op de dynamo voor spanning?

Gewoon de massa op de accu min zetten en dan de rode meetpen op de dikke kabel bij de dynamo meten.
Als je daar wel +/- 14V hebt en bij je accu niet dan zit het in de dikke plus kabel. Als je bij de dynamo ook geen 14V meet dan is simpel gezegd de nieuwe dynamo kapot.

Is je massa van accu min naar de versnellingsbak wel in orde?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 30 mei 2021, 18:31

jerilo schreef:Wat meet je op de dynamo voor spanning?

Gewoon de massa op de accu min zetten en dan de rode meetpen op de dikke kabel bij de dynamo meten.
Als je daar wel +/- 14V hebt en bij je accu niet dan zit het in de dikke plus kabel. Als je bij de dynamo ook geen 14V meet dan is simpel gezegd de nieuwe dynamo kapot.

Is je massa van accu min naar de versnellingsbak wel in orde?


Dank je! Ik heb het geprobeerd, van de dynamo + naar de accu -:
https://youtu.be/tfZj-51YJnM

Ik heb ook de weerstand van dynamo + naar accu + gemeten, maar ik kan niet heel veel met dat getal:
https://youtu.be/Wli_9JUmiVg
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor jerilo » 30 mei 2021, 19:34

Het lijkt erop dat de nieuwe dynamo/spanningsregelaar defect is. Deze had daar toch echt 14V moeten aangeven.

Bedenk me net, gaat het accu controlelampje branden bij contact aan?
Als dit niet zo is probeer dan eerst het lampje te controleren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 30 mei 2021, 19:47

jerilo schreef:Het lijkt erop dat de nieuwe dynamo/spanningsregelaar defect is. Deze had daar toch echt 14V moeten aangeven.

Bedenk me net, gaat het accu controlelampje branden bij contact aan?
Als dit niet zo is probeer dan eerst het lampje te controleren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk

Tijden het verwisselen van mijn cluster is er iets misgegaan, en werkt dat acculampje nu even niet, da's balen.
Ik dacht dat de spanningsregelaar op de dynamo zelf zat, maar ik heb er idd ook aan gedacht dat die defect zou zijn.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor jerilo » 30 mei 2021, 20:36

Het kan zijn dat via het werkende lampje een spanning gaat lopen om de spanningsregelaar te voeden/wakker te maken zeg maar (simpel gezegd).
Ik zou eerst zorgen dat het lampje weer gaat werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 30 mei 2021, 22:39

jerilo schreef:Het kan zijn dat via het werkende lampje een spanning gaat lopen om de spanningsregelaar te voeden/wakker te maken zeg maar (simpel gezegd).
Ik zou eerst zorgen dat het lampje weer gaat werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk


Allemachtig, het werkte! Dank je wel!!

Daar had ik als beginner echt nooit aan gedacht, dat een klein gloeilampje zo'n verschil kon maken!
Morgen zet ik het dashboard maar weer in elkaar, en dan kijk ik maar even hoe hij zich gedraagt...


Jemig, dit is een hele grote opluchting :mrgreen:
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor jerilo » 30 mei 2021, 22:50

Soms zit het in kleine dingen :)
Fijn dat het werkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 31 mei 2021, 19:29

Afbeelding

Op de plek waar ik 9 dagen geleden pech had! Hij rijdt weer geweldig als vanouds, en dit keer met 14V en een zonnetje 8)
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 20 jun 2021, 23:25

Terug van een verlate examenreis!

Zoals ik vast al eerder heb geblogd, gingen we naar Frankrijk!
Al vroeg in '19 hadden we plannen voor een roadtrip (ik had toe nog niet eens een auto), en dat 'ie naar Frankrijk moest gaan, stond vast.
Zodoende:
met genoeg olie, KVS, en wat gereedschap, tentjes en dergelijk bagage zat Philippe aardig vol!
De eerste stop was Colmar, Elzas. Prachtig, natuurlijk, dat had ik wel gemist in 2020!

Afbeelding
Stilleven van 205 met tent

Daarna door naar de Provence, we hebben de Peugeot-fabrieken in Mulhouse en Sochaux nog gezien, dat is waarschijnlijk de eerste keer dat dit autootje daar weer terug was

Afbeelding
Col de la Sausse, met uitzicht!

De dag van deze foto, op de col, vond de 205 het mooi geweest: op de terugweg, bij de buurtsuper, roken we opeens iets..

wat was KVS die met een lopende motor op de grond liep! Ik schat dat er toen zo'n 600 ml foetsie was- pas très bien!
Het kwam uit de voorkant van de waterpomp, dus ik heb de reserve erin gemikt en naar het huisje gereden.

Onze buurman, ik zat in een vakantiehuisje van m'n familie, wist een mannetje. Overdag mecanicien, en kon dit voor 250,- ok fiksen.
zo gezegd zo gedaan, en nu zijn we een nieuwe waterpomp, D-riem,- en pulley rijker. Wat de lekkage veroorzaakte was een compleet uitgedroogde O-ring, dat was alles...

Dat kostte drie dagen, en daarna zijn we met een tussenstop in Dijon terug naar huis gereden.

Op de snelweg valt het mee eigenlijk:
Hij is traag met zoveel bepakking, maar als je op snelheid bent, gaat het. De herrie? daar wen je aan.
M'n vrienden konden het gebrek aan stuurbekrachtiging en airco niet begrijpen, elke auto heeft dat toch?
Maar hé, met genoeg water en ARKO kom je ook een eind!
En je komt een heel eid, want met 100-110 kun je tot 1 op 23,3 halen, echt bizar!
Al met al heeft hij deze horde in ieder geval best goed genomen, daar ben ik trots op.

Nou nog veel in NL rondrijden, en kijken of de nieuwe waterpomp zich goed houdt...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 22 jun 2021, 09:07

Mooie reis hoor! Naar de Peugeot fabriek met de 205, super gaaf natuurlijk! :mrgreen:
Een paar jaar terug hebben wij dat ook met een stel vrienden gedaan, verdeeld over
3 205'jes, 6 gele lampen on tour.. Vanwege de zware belading natuurlijk alle 6
verkeerd afgesteld.. Leuke herinneringen aan. 8)

De 1.1 kan inderdaad super zuinig zijn, zelfs zwaar beladen. 1:22 haalde ik nauwelijks met
de 206 en dat was een 1.4 diesel!

Balen van die O-ring, bult miserie van zo'n simpel onderdeeltje, maar op de goede manier
opgelost en de prijs valt echt reuze mee zeg! Aan de andere kant van de waterpomp behuizing
zit een kunststof flens, die heeft ook zo'n O-ring, die was ooit bij mij een keer de boosdoener,
zelfde verhaal :lol:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten