het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor tim1993 » 27 jan 2021, 09:56

Dit valt in mijn optiek in de categorie vliegroest. Gewoon de leidingen los klikken, opschuren in de tectyl zetten en terug monteren. Niks aan de hand
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 12 feb 2021, 12:52

Ha, daar zijn we weer! Dank jullie voor het gerust stellen over m'n remleidingen, daar ga ik (hopelijk) vandaag mee aan de slag.
Even snel iets anders:
Ik verwacht dat de distributieriem na 145.460 km wel een keer is aangepakt, maar ik weet niet precies wanneer. Ik verwacht ergens tussen 2016-2019, maar ik weet het niet.
de koppakking in in 2016 gedaan (94.715 km)- maar geen D-riem op de bon
de waterpomp in 2017 (~101.000 km) + zender & thermostaat, geen D-riem
in 2019 is er voor 80,- iets opgezet , maar ik weet niet wat
dit is de bon: Afbeelding

Omdat het dus een beetje wazig is, vraag ik jullie maar even wat jullie qua uiterlijk vinden van m'n distributieriem, en of die nog vervangen moet worden vóórdat ik deze zomer -corona volente- naar FR afreis
Afbeelding

Afbeelding

Verder vermoed ik niet dat er wat mis mee is, maar ik wil ook niet langs de D514 staan met kromme kleppen :-|
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Doornekamp33 » 12 feb 2021, 20:09

Altijd tricky om op gezicht te bepalen, een riem die er niet goed uitziet kan beter en langer meegaan dan een nieuw uitziende riem, de koortlagen bepalen de sterkte en die kun je niet controleren.

Maar koppakking gedaan, dan zou de riem vervangen moeten worden, je moet nooit een riem opnieuw gebruiken.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor beeperhorrie » 13 feb 2021, 13:16

Ga ik ook helemaal in mee, als je de riem los hebt gehad gewoon vervangen al zit hij er bijvoorbeeld pas 5000 kilometer op. De schade weegt nooit op tegen de prijs van de riem. Want wat kost dat nu? Ik dacht zo'n vijftig euro inclusief lager en waterpomp.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor tim1993 » 17 feb 2021, 15:04

Er is een vrij dubieuze vuistregel dat als de tekst op de riem nog goed leesbaar is, de riem nog goed is... Maar zoals hierboven al is gezegd, bij twijfel gewoon doen want het kost niks als je het zelf kan.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 21 feb 2021, 18:52

Dank jullie allemaal! Ik ga maar ruim op tijd vóór de APK naar de garage, en ik vraag m'n garagist wat hij ervan vindt. Hij heeft vroeger heel veel oude Peugeootjes uit deze tijd voorbij zien komen, en weet dus best het e.e.a. van 205jes af.
Hij kent me ook wel goed, dus hij zal me niet zomaar afzetten :-)

De vorige eigenaar wist wel redelijk van wanten qua techniek, dus ik ben niet heel erg ongerust. Zelf ben ik -zoals jullie vast wel weten- nog niet zo'n mechanische durfal, dus ik ga nog maar geen distributieriem in m'n uppie vervangen.
Hij reed vandaag weer ontzettend goed, dus hij vertoont nog geen sporen van opgeven (zoals slecht lopen, olielekkage bij de poelie, geluid, et cetera)
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 25 feb 2021, 23:34

Afbeelding
Misschien wordt het toch 'es tijd om eens langs Wilfred van 205totaal te gaan...
Vorig jaar had ik dit al op het ook, maar nu wilde ik alle schade vaststellen, dat valt een beetje tegen :oops:
Dit is ook wel een bekende rotplek met 205jes, dus ik ben niet heel erg verbaasd.
Afbeelding
'Het Gat' met hoofdletter G gezien vanuit de rechter wielkuip: Daar kun je zo'n vier vingers naast elkaar doorheen steken,
maar dit is ook wel zo ver als het gaat.
Afbeelding
Dit is de linker (bestuurders) kant aan de binnenkant van de wielkuip. Zo'n twee à drie gaatjes zitten er al, maar dit is relatief van minder zorg.
Afbeelding
gezien vanaf boven, dat valt op zich mee, toch?

In principe is het geen ramp, maar fijn is anders. Ik wil het natuurlijk wel laten fiksen, dat lijkt me duidelijk!
Hoeveel zou zo'n reparatie ongeveer kosten, hebben jullie enig idee?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 04 maart 2021, 22:37

Afbeelding
Nog wat beautyshots van m'n remleidingen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat kan nog net, toch?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor RogerSch » 05 maart 2021, 08:55

Mmm als Joep van klokje rond altijd hoor over roest op remleidingen dan kan dit niet
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 05 maart 2021, 11:23

Misschien een idee om er even mee naar de garage te gaan? Die kunnen de auto op de brug zetten en er een goede blik op werpen. Eventueel dan alles netjes laten opschuren en in de tectyl zetten, als de roest niet te erg is.
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 05 maart 2021, 17:07

205RJ schreef:Misschien een idee om er even mee naar de garage te gaan? Die kunnen de auto op de brug zetten en er een goede blik op werpen. Eventueel dan alles netjes laten opschuren en in de tectyl zetten, als de roest niet te erg is.


RogerSch schreef:Mmm als Joep van klokje rond altijd hoor over roest op remleidingen dan kan dit niet


Ja, het is op sommige plekken inderdaad wel te ver heen om nog te gaan tectyleren, anders staat het volgend jaar wel op de planning. Geen schande, de leidingen hebben er natuurlijk ook al weer 27 jaar op zitten.

Ik maak deze maand maar een afspraak met m'n garagist voor een grondige inspectie, met als aandachtspuntjes deze remleidingen, en het afstellen van de koppeling.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 05 maart 2021, 20:31

Lijkt me verstandig! Dan weet je zeker dat er even goed naar gekeken is, met je remmen wil je geen risico's nemen. Mijn originele remleidingen zitten er ook nog onder maar heb al eens goed naar laten kijken, is toen ook wat bijgewerkt. Van de zomer ook de remvloeistof laten verversen, dan kan het weer even mee.

Die roest aan de carrosserie is vervelend, wat dat gaat kosten hangt echt vanaf hoe je het laat doen. Bij een normale garage wordt dat al gauw duur, als je iemand kent die handig ermee is en je wilt helpen scheelt het ook al. Je kan het ook zelf (tijdelijk) aanpakken:
-Roest wegschuren (makkelijkst is met staalborstel-kop op boormachine)
-Goed behandelen met anti-roestmiddel
-In de lak zetten

Het gat blijft dan wel over maar het verder roesten wordt zoveel mogelijk beperkt. Ik heb zelf 3 roestgaten in de bodem van m'n 205 zitten, en wil dit binnenkort gaan doen (tevens de gaten tijdelijk dichten met plamuur. Niet ideaal, maar is meer een tijdelijke optie zodat het dicht is). In de toekomst wanneer ik even wat meer financiële middelen heb laat ik het allemaal netjes lassen.
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 05 maart 2021, 23:46

205RJ schreef:Lijkt me verstandig! Dan weet je zeker dat er even goed naar gekeken is, met je remmen wil je geen risico's nemen. Mijn originele remleidingen zitten er ook nog onder maar heb al eens goed naar laten kijken, is toen ook wat bijgewerkt. Van de zomer ook de remvloeistof laten verversen, dan kan het weer even mee.

Die roest aan de carrosserie is vervelend, wat dat gaat kosten hangt echt vanaf hoe je het laat doen. Bij een normale garage wordt dat al gauw duur, als je iemand kent die handig ermee is en je wilt helpen scheelt het ook al. Je kan het ook zelf (tijdelijk) aanpakken:
-Roest wegschuren (makkelijkst is met staalborstel-kop op boormachine)
-Goed behandelen met anti-roestmiddel
-In de lak zetten

Het gat blijft dan wel over maar het verder roesten wordt zoveel mogelijk beperkt. Ik heb zelf 3 roestgaten in de bodem van m'n 205 zitten, en wil dit binnenkort gaan doen (tevens de gaten tijdelijk dichten met plamuur. Niet ideaal, maar is meer een tijdelijke optie zodat het dicht is). In de toekomst wanneer ik even wat meer financiële middelen heb laat ik het allemaal netjes lassen.


Yep! Ik heb meteen de roest weggehakt, -geschuurd, en alle rubbercoating een paar cm teruggetrokken om te kijken of het daaronder niet verder ging. Daarna heb ik met tectyl alles grondig ingesprayed, ook de dorpels en de rest van de wielkuipen. Morgen post ik nog wel wat foto’s.
Op het dorp is er via m’n familie wel een andere klassiekerfanaat met een lasapparaat. Hij heeft -naar horen zeggen- dus meer ervaring met het lassen van ouwe beestjes! Als ik met ‘m contact kan opnemen, vraag ik hem of hij me kan helpen. Zelf gaan lassen lijkt me nu nog wel een wat grote stap..

Het grote gat is een redelijk makkelijke plek om bij te komen, de kleine gaatjes aan de bestuurderskant zitten wat ongelukkiger.
enne, waar heb jij gaten in de bodem? Bij de achterbank, in de voetenbak, of weer ergens anders?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 06 maart 2021, 14:51

zoals beloofd, hoe het er nu uitziet:
Afbeelding
Afbeelding

(excusez voor het rare afsnijden van de foto's)
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 13 maart 2021, 18:47

Tectyl, primer, en verf zijn alvast in huis gehaald!

Op marktplaats heb ik nog een setje XS-velgen kunnen scoren, 5 voor 45,- zilverlingen!
Oké, dat is ze ook wel af te zien,
dus ik heb weer een restauratieprojectje voor een vrij weekend.
Afbeelding

Afbeelding
een mock-up
Afbeelding

En om nog maar even schaamteloos reclame te maken:
ik ga, als het allemaal ivm onze favoriete pandemie doorgaat, deze zomer
met een mede-205'er en iemand van ons forum (Brownie) naar de Noordkaap:
viewtopic.php?f=8&p=305747#p305747

Zet maar even een berichtje in dat draadje als je éventuellement mee wilt, we willen natuurlijk zoveel mogelijk Peugeots mee krijgen!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 13 maart 2021, 20:08

Cool, die XS-velgen erbij! Kun je mooi laten stralen en poedercoaten, dan
heb je er weer jaren plezier van.

En heel vet, dat van jullie Noordkaap plannen! Wij zijn in 2017 met de 206
tot aan Helsinki gekomen, dat vonden we al een aardig eind! :mrgreen: Maar dat is
nog niks vergeleken hiermee haha. Ben benieuwd!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 13 maart 2021, 23:09

Goed dat je de roest gelijk behandeld hebt! Dan is het verder roesten voorlopig even beperkt en kan je rustig eens op zoek naar een adresje om het een keer te laten lassen. Zou daar inderdaad een behulpzaam iemand voor proberen te vinden.

De roest in de bodem van mijn 205 zit op een aantal plekken. Dat is veroorzaakt door lekkage wat lange tijd in de geluidsisolatie is gaan zitten (bij mij bestond dat uit glaswol, niet het originele spul. Zuigt lekker vol met water in ieder geval). Dat water lekte langs de klapraamrubbers naar binnen en bleef daar staan. Laatst kwam ik erachter dat het ook achter het dashboard vandaan lekt, daar moet ik nog naar kijken. Het is dus zaak om de waterlekkages zoveel mogelijk te stoppen, en het isolatiemateriaal te laten drogen. Ik kwam hier pas veel te laat achter en zodoende zitten er nu een paar gaten in de bodem. Kan dus geen kwaad om even de vloerbedekking los te trekken, en te voelen of het daaronder droog is en te kijken wat de staat van de bodem is!

De bestuurderskant:
Afbeelding

De bijrijderskant:
Afbeelding
Hier zit de roest er nog op maar prik je zo een even groot gat in als aan de bestuurderskant (of groter). Een oorzaak van deze schade is ook het verkeerd opkrikken van de auto, daardoor is het plaatwerk beschadigd.

Tot slot zit er nog een klein gat (als je er doorheen gaat prikken) in de voetenruimte van de achterbank, passagierskant. Dit is een vervelende plek aangezien de benzinetank er precies achter zit, dat wordt een aandachtspunt tijdens het lassen (brandgevaar).
Afbeelding

Het beste is om de slechte roestplekken eruit te slijpen en een mooi stukje metaal terug te lassen, echter gaat me dat budgettair voorlopig niet lukken. Binnenkort wil ik de roest wegschuren en met epoxy-primer behandelen en in de lak zetten, dan roest het voorlopig niet verder. Ook kijk ik even naar een manier om het tijdelijk te dichten, zodat ik weer geluidsisolatie kan plaatsen (die ontbreekt nu, want zou gelijk weer vollopen met water). Dan kan ik weer harder dan 100 rijden zonder pijn aan m'n oren! :D

Mooi die velgjes! Staat erg leuk lijkt me. Gaaf van de Noordkaap-plannen! Staat ook nog op mijn lijstje ooit 8)
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 14 maart 2021, 11:30

205RJ schreef:Goed dat je de roest gelijk behandeld hebt! Dan is het verder roesten voorlopig even beperkt en kan je rustig eens op zoek naar een adresje om het een keer te laten lassen. Zou daar inderdaad een behulpzaam iemand voor proberen te vinden.

De roest in de bodem van mijn 205 zit op een aantal plekken. Dat is veroorzaakt door lekkage wat lange tijd in de geluidsisolatie is gaan zitten (bij mij bestond dat uit glaswol, niet het originele spul. Zuigt lekker vol met water in ieder geval). Dat water lekte langs de klapraamrubbers naar binnen en bleef daar staan. Laatst kwam ik erachter dat het ook achter het dashboard vandaan lekt, daar moet ik nog naar kijken. Het is dus zaak om de waterlekkages zoveel mogelijk te stoppen, en het isolatiemateriaal te laten drogen. Ik kwam hier pas veel te laat achter en zodoende zitten er nu een paar gaten in de bodem. Kan dus geen kwaad om even de vloerbedekking los te trekken, en te voelen of het daaronder droog is en te kijken wat de staat van de bodem is!

Hier zit de roest er nog op maar prik je zo een even groot gat in als aan de bestuurderskant (of groter). Een oorzaak van deze schade is ook het verkeerd opkrikken van de auto, daardoor is het plaatwerk beschadigd.

Tot slot zit er nog een klein gat (als je er doorheen gaat prikken) in de voetenruimte van de achterbank, passagierskant. Dit is een vervelende plek aangezien de benzinetank er precies achter zit, dat wordt een aandachtspunt tijdens het lassen (brandgevaar).

Het beste is om de slechte roestplekken eruit te slijpen en een mooi stukje metaal terug te lassen, echter gaat me dat budgettair voorlopig niet lukken. Binnenkort wil ik de roest wegschuren en met epoxy-primer behandelen en in de lak zetten, dan roest het voorlopig niet verder. Ook kijk ik even naar een manier om het tijdelijk te dichten, zodat ik weer geluidsisolatie kan plaatsen (die ontbreekt nu, want zou gelijk weer vollopen met water). Dan kan ik weer harder dan 100 rijden zonder pijn aan m'n oren! :D

Mooi die velgjes! Staat erg leuk lijkt me. Gaaf van de Noordkaap-plannen! Staat ook nog op mijn lijstje ooit 8)


Dank je voor de info, dat is fijn om te weten! Naar mijn weten heeft hij op die plekken (vanaf beneden gezien iig) geen roest, maar het loont dus wel om te kijken. Zeker omdat mijn forevertje natuurlijk al wat ouder is dan jouw generation. Die velgen hebben nog wel flink wat werk nodig, maar dat gaat er gaaf uit zien!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 14 maart 2021, 11:36

Wout_Holsbeek schreef:Cool, die XS-velgen erbij! Kun je mooi laten stralen en poedercoaten, dan
heb je er weer jaren plezier van.

En heel vet, dat van jullie Noordkaap plannen! Wij zijn in 2017 met de 206
tot aan Helsinki gekomen, dat vonden we al een aardig eind! :mrgreen: Maar dat is
nog niks vergeleken hiermee haha. Ben benieuwd!


poedercoaten is wel gaaf ja, maar kost ook wel weer zo'n 250,- :? . Ik schuur en vul de velgranden, die zijn het meest beschadigd. Dan zo plaatselijk mogelijk overspuiten, dat zal al met al een flinke bak geld schelen.. En dat zullen we nodig hebben ook, wan 6400 km aan benzinegeld gaat 'n mooie duit kosten, denk ik!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor 205RJ » 14 maart 2021, 13:20

MarkVDE schreef:Dank je voor de info, dat is fijn om te weten! Naar mijn weten heeft hij op die plekken (vanaf beneden gezien iig) geen roest, maar het loont dus wel om te kijken. Zeker omdat mijn forevertje natuurlijk al wat ouder is dan jouw generation. Die velgen hebben nog wel flink wat werk nodig, maar dat gaat er gaaf uit zien!


Ik zou er zeker nog een keer naar kijken, aangezien het roesten van binnenuit gebeurt (door de waterlekkage). Dat zie je in eerste instantie niet van buitenaf. Zolang het nog oppervlakteroest is, kun je het opschuren en behandelen. Dan is het in orde!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 14 maart 2021, 13:35

Ja snap wat je bedoelt. Het is maar net waar de verhouding ligt tussen geld erin stoppen - en eer van je werk.
Ik heb jaren terug ook mijn XS-velgen op jouw manier aangepakt. Zelfde gedachte. :wink:

Het resultaat mocht er zeker zijn maar helaas niet voor lange duur. Bij m'n LM honingraat velgjes heb ik geen
seconde getwijfeld, die heb ik direct naar de poedercoater gebracht. Scheelt uren en uren werk, schuren etc,
wat normaal gesproken natuurlijk niet erg is want het is hobby! Maar ja bij mij kwam de roest dezelfde winter
er nog weer doorheen, afbladderende lak enzo dus had er niet echt eer van haha :p

250 euro is wel veilig om aan te houden ja. Misschien dat sommige partijen met 13" nog wel iets schappelijker zijn.

Succes!! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 14 maart 2021, 23:19

205RJ schreef:Ik zou er zeker nog een keer naar kijken, aangezien het roesten van binnenuit gebeurt (door de waterlekkage). Dat zie je in eerste instantie niet van buitenaf. Zolang het nog oppervlakteroest is, kun je het opschuren en behandelen. Dan is het in orde!

Ja, komt goed! over een weekje heb ik de garage even voor mezelf. Dan schuur en (re)tectyleer ik de remleidingen opnieuw, en kan ik net zo goed 'even' het tapijt loshalen.
En misschien dan ook maar even de motor & transmissie wat nieuw levensbloed geven, als we toch bezig zijn.
Philippe heeft in anderhalf jaar en ~3500 à 4000 km zo'n 200-300 ml olie minder in het carter, volgens de peilstok.

Wout_Holsbeek schreef:Ja snap wat je bedoelt. Het is maar net waar de verhouding ligt tussen geld erin stoppen - en eer van je werk.
Ik heb jaren terug ook mijn XS-velgen op jouw manier aangepakt. Zelfde gedachte. :wink:

Het resultaat mocht er zeker zijn maar helaas niet voor lange duur. Bij m'n LM honingraat velgjes heb ik geen
seconde getwijfeld, die heb ik direct naar de poedercoater gebracht. Scheelt uren en uren werk, schuren etc,
wat normaal gesproken natuurlijk niet erg is want het is hobby! Maar ja bij mij kwam de roest dezelfde winter
er nog weer doorheen, afbladderende lak enzo dus had er niet echt eer van haha :p
Succes!! 8)

Dank je, jouw velgen zijn inderdaad ook wel erg gaaf!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 19 maart 2021, 11:13

Afbeelding
Zo, 4 van de 5 XS-velgjes zijn klaar, ze zijn ontzettend opgeknapt!
Waarschijnlijk leg ik er maar even winterbanden omheen, omdat mijn setje zomerbandjes nog gloednieuw is
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 24 maart 2021, 18:40

Afbeelding

Zo, voor 20,- twee Cibiés 95 op de kop weten te tikken!
(Ik heb gecheckt, het zijn verstralers, gen mistlampen)
Ik moet nog even kijken hoe ik ze ga monteren, en moeilijker- aansluiten...

Sommige 205s hebben gewoon aansluitingen af fabriek, maar aangezien Philippe nooit met verstralers leverbaar is geweest, weet ik niet of het zomaar 'plug and play' is.
Verder ben ik bezig met de remleidingen, die zijn bijna klaar voor nog een paar jaartjes dienst.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 24 maart 2021, 23:11

Cool, je hebt natuurlijk de Forever voorspoiler al, dat scheelt!

Ze horen op stalen beugeltjes te staan die vast horen te zitten aan de 'bril' van je carrosserie.
De beugels hebben een horizontale zetting, hier rust de uitsparing in de voorspoiler op,
en vervolgens steek je daar het schroefdraad van je verstraler door en ook gelijk door het
gat van het stalen beugeltje. Moer erop aan de onderkant en klaar is kees!

Wat aansluiten betreft, misschien heb je de gele stekkertjes al voorbereid achter je koplampen, deze dingen:
Afbeelding

Dan zal het alleen een kwestie zijn van zekering en relais checken. Zekering is F4 (15A, alleen voor de verstralers).
Relais weet ik even niet, zal wel die van groot licht zijn want het mooist is als je ze daar natuurlijk op schakelt 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten