Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Wout_Holsbeek schreef:@Mark de volgende keer in de hal kan ik evt wel even die beugels voor je opmeten,
als je wat zelf gaat maken weet je ongeveer waar de gaten moeten komen.
Hoe 205RJ het uitlegt lijkt me inderdaad een prima oplossing wat betreft de aansluiting!
205RJ schreef:Het aansluiten van de verstralers op mijn 205 (ik heb die aansluiting ook niet) heb ik als volgt aangepakt:
De verstralers zijn aangesloten met behulp van een relais. Die krijgt voeding rechtstreeks van de accu, daartussen heb ik een zekering geplaatst. Het 'trigger' signaal van het relais heb ik simpelweg afgetapt van de grootlicht-aansluiting door een draadje tussen de stekker en m'n H4-koplampje te klemmen. Op deze manier hoef je dus ook niet te knippen in de originele bedrading, en het werkt tot op heden perfect!
Laat maar weten als je een iets gedetailleerde uitleg nodig hebt, dan zal ik het proberen met de juiste termen etc. uit te leggen en even uitzoeken welk type relais ik heb gebruikt
Dan dus alleen nog een 'trigger-draadje' (weet even niet de juiste term daarvoor) naar je koplamp trekken en die tussen het grootlicht-pinnetje van de koplamp en de stekker klemmen. Succes!
dimi_v schreef:Lampjes lijkt me minste probleem, die kun je toch uit je huidige halen?
Wout_Holsbeek schreef:Mooi bezig! Volgens mij heb je bij deze tellerbakken de verlichting aan de voorkant zitten toch?
Met andere woorden, alle lampjes die achterin gedraaid zitten zijn controle lampjes, dus zou
daar wel even allemaal werkende lampjes in draaien idd!
Het glaasje en de zwarte kap zou ik aan elkaar laten zitten. Ik zou het glaasje en de zwarte kap
samen van de witte behuizing af halen. Die zitten als het goed is geklikt. Dan kan je overal bij.
Je kan ook overwegen om je snelheidsmeter met kilometerteller en al over te zetten. Dat is
namelijk alleen een kwestie van die twee schroefjes op de achterkant, heel simpel! Dan heb je
geen gedoe met bedrading. Alleen even voorzichtig de zwarte tellerplaat aan de voorkant loshalen,
die zit geplakt. Maar goed dat moet je ook als je besluit de toerenteller over te zetten.
Mr.Drexciya schreef:1: De complete tellerbak overzetten ging bij mij niet want de Phase II tellerbak zit L +R vast met extra schroefgaten die de Phase I tellerbak niet heeft.
Dus ik heb alleen de klok in mijn Phase II bak eruitgehaald en de toerenteller er voor in de plaats gezet. Dat paste mechanisch 1:1.
Bijkomend voordeel: ik kon de originele snelheidsmeter + kilometerteller met juiste km-stand laten zitten.
Wat mij wel stoorde was dat het font van de toerentellercijfers ("vette" cijfers) niet matchte met die van de snelheidsmeter ("dunne" cijfers). Dus ik heb de snelheidsmeterplaat vervangen door eentje uit een Phase I die nog "vette" cijfers had. Het was eventjes spannend om de snelheidsmeternaald d.m.v. tegelijkertijd opdrukken met twee schroevendraaiertjes links en rechts eraf te wippen zonder schade...
2: De flexibele printplaat voor de klok heeft twee geleiderbanen: + en -. De toerenteller heeft er echter drie nodig: +, - en pulssignaal.
Bij de oudere Phase I en Phase II bakken is de flexibele printplaat voor versies zonder en met toerenteller gelukkig min of meer uitwisselbaar. Dus voor mij was het een kwestie van de printplaat omwisselen met behoud van de juiste werking van alle controlelampjes. De vraag is of dat goed gaat bij jouw veel nieuwere tellerbak. Ofwel: lichten de juiste lampjes nog op indien de printplaat vervangen wordt?
3: Het pulssignaal heb ik bij mij rechtstreeks van de bobine gehaald en aangesloten op de meerpolige stekker die op de tellerbak aangesloten wordt. Die stekker had bij mij ook nog een loze positie over waarin ik m.b.v. een donorstekker een extra contact voor het pulssignaal heb gezet die al naar het derde printbaantje van de toerenteller liep. Voor het pulssignaal moet een draadje door het schutbord worden getrokken vanuit de bobine naar binnen heen. Ergens linksonder zat bij mij een loze kleine gele plastic afdichtplug dus boren was niet nodig om die draad door te voeren.
Het is oppassen met het eraf halen en weer terugzetten van de tellerkap. Je moet goed weten waar alle verborgen schroeven zitten. Bij het erop zetten moet er soms iets gedrukt, gebogen en verdraaid worden en het broze plastic kan daarbij gemakkelijk scheuren.
Ik zit na de ombouw met een gescheurde bruine kap en een vervanger daarvoor is bijna niet te vinden in die kleur... Ik hoop dat je een zwarte kap hebt, die zijn nog wel te vinden
Ik heb ervoor gekozen die 1,2W gloeilampjes niet te vervangen door LED's. En ik heb ook geleerd dat het vervangen van de twee aparte 1,2W lampjes voor de verlichting door een zwaarder type (2W) voor meer licht niet aan te raden is want de flexibele printplaat smelt dan vanwege de extra hitte langzaam weg met als gevolg dat het licht dooft. Ik heb er nu 1,5W inzitten en dat gaat goed en geeft net dat kleine beetje extra licht dat ik wilde.
Het is inderdaad een gedoe met de tellerkabel: die moet je er met enige kracht opdrukken en er is maar weing ruimte tussen de tellerbak en het dashboard...
Mr.Drexciya schreef:Mijn 205 XR heeft geen TU motor maar de voorloper daarvan (type XY8, zgn. "kantelblokmotor"). Bij de XY8 motor kan het toerentalsignaal rechtstreeks van de bobine afgehaald worden. Jouw tellerbak is ontworpen voor toepassing met zo'n kantelblokmotor toen de TU motoren nog niet bestonden. Hoe het precies bij de TU motor zit qua afleiden van een toerentalsignaal durf ik niet te zeggen. Dat signaal zou wel eens "ergens anders" vandaan moeten komen
Vervangen van de klok door de toerenteller in de originele tellerbak zal op zich mechanisch passen. Alleen zit je dan met een printspoor te weinig op die flexible printplaat. Als je de printplaat niet durft te vervangen dan kun je eventueel drie draadjes aan de printplaat van de toerenteller solderen en die dan ergens verbinden met een geschakelde +, een - en daar waar je het toerentalsignaal vandaan kunt plukken (bijv. bobine ofwel "ergens anders."). En dan opletten dat je niet de + en de - verwisselt anders ben ik bang dat de elektronische schakeling op het printje naar zij grootje gaat. Is trouwens wel een beetje een beun-de-haasmethode dus allicht beter niet doen.
Als de tellerbak in zijn geheel goed past dan zou ik de aangeschafte tellerbak erin zetten en de toerenteller mooi laten zitten. Dan hoef je alleen de snelheidsmeter te vervangen en eventueel nog een niet-werkend waarschuwingslampje werkend zien te krijgen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten