Oef, we zijn er weer! En belangrijker: Philippe rijdt ook weer, eindelijk. Het heeft even een tijdje geduurd. Of beter gezegd, veel, en veel te lang. In november postte ik in mineur, maar begin dit jaar heb ik de 205 met behulp van autovrienden, clubleden, en hulp van social media weer in elkaar kunnen zetten.
Nu, na weer voorzichtig een paar honderd kilometer te hebben gereden, durf ik te zeggen dat de koppakking gefixt is! Zo ging het:
uitbouwenAllereert moest alles van de motor verwijderd worden: luchtinlaat, slangen, beschermingskapjes, et cetera. We hebben de radiator eruit getrokken, de nokken- en krukas vastgezet, en de uitlaat verwjderd. Daarna de tuimerlaars, de D-riem, en de thermostaat.
Daarna alles gecontroleerd, en de kop met luchtinlaat eruit getrokken.
De kop zag er zo uit:
de kleppen waren door de lekkende klepseals echt
ranzig: dit is een van de betere.
Dit hebben we kunnen schoonmaken, en met nieuwe seals zou het nu goed moeten zijn- hij rookt iig niet meer!
De zuigers zaten ook onder, hiervan heb ik het meeste eraf gekregen met een plastic pakkingschraper, en wat scotchbrite
Natuurlijk heb ik er voor gezorgd om alles schoon te maken toen alles weer in elkaar ging.
Het inbouwenEn dan moet alles weer terug, help!
Allereerst heb ik de kop laten vlakken. Dit was voor zover we het konden zien nooit eerder gebeurd, en hij was dan ook redelijk krom.
Dit was waarschijnlijk de reden dat alles is begonnen met lekken- dus als je iets doet, doe het dan goed.
Bijna alle pakkingen in de kop zijn vervangen, en bij alles rond de motor.
Zo ook de thermostaat, waarvan de flens sterk was gecorrodeerd!
Daarna hebben we de kop weer terug gezet, kleppen gesteld, 1001 dingen aangesloten, en de distributie weer op tijd gezet.
Op een gegeven moment wordt het, na twee zondagen ploeteren met z'n 3en, tijd om de sleutel om te draaien...
En? Niks. He-le-maal niks.
Om de oliedruk op te bouwen had ik de injectie-zekering eruit gelaten, dus toen ik hem écht wilde starten, kreeg hij geen brandstof. Mark, soms ben je een idioot.
Met dat rechtgezet, brulde de kleine leeuw weer tot leven!
De demper lag er tijdelijk af, en hij had aardig wat WD-40 geslikt, dus ik ben nu doof én heb astma, maar hij doet het weer! Geen rare geluiden, geen drama, maar gewoon een 1.1'tje dat voor zich uit pruttelt.
RemleidingenIn de tussentijd moesten de roestende remleidingen ook gebeuren: ik had een setjes koper van een sloop-205 gehaald, maar het installeren was een pijnlijk en vervelend klusje..
Uiteindelijk zit het nu weer redelijk, maar ik moet het allemaal de komende weken eigenlijk nog wat professioneler vastzetten- gaan we nog mee aan de slag.
Ook brakken de ontluchtingsnippels voor af, dus ik heb van iemand goede klauwen kunne overnemen, echt geweldig!
Nieuwe blokken erop, nieuwe hoofdremcilinder, en natuurlijk vloeistof, en nu remt hij een stuk zekerder!
Ook kwamen er niewe rubbers voor de stabilisatorstang, maar dat moet nog beter: er klappert nog steeds iets in het vooronder. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit vooral de draagarmen, die hebben praktisch géén bussen meer (ik heb al vervangers). Verder hebben we de lekkende keerring van de versnellingsbak nog vervangen!
Ik houd het nu even hierbij, ik moet weer verder studeren. Het was een flinke bak werk, maar hopelijk houdt de Peus het nu weer een decenniumpje of meer uit
.
Ik hoop wel z.s.m. een tweede update te geven, over de draagarmen, en het aansluiten van een aankomende KVS-temperatuurmeter! Tot snel!