Camber op achteras

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Camber op achteras

Berichtdoor MarkVDE » 24 feb 2020, 10:20

Goeiemorgen!
Ik moest m’n 205’je vandaag parkeren bij de buurtsuper ipv de oprit, en het viel me op dat het rechterachterwiel wat meer camber/wielvlucht heeft dan het linkerwiel. Ik heb gelezen dat dat ligt aan versleten lagers of bussen in de achteras, en dat dag geen acute ramp is. Wel kan het tot verdere schade leiden, toch?
En het viel me ook op dat het raam linksachter een klein lekje heeft. Da’s op te lossen door de raamrubbers te verwarmen met een föhn? Het is geen grote lekkage, maar ik wil liever elke kans op verdere vochtproblemen voor zijn.

Ik hoor graag of jullie antwoorden of tips hebben! Ik heb al een hoop fora doorgespit, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Voor foto’s; https://share.icloud.com/photos/0bmKdsB ... jrCQAQlT5Q
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Camber op achteras

Berichtdoor Keezx » 24 feb 2020, 13:00

Zodra je duidelijk camber waarneemt is de schade al ontstaan en heeft het geen vliegende haast om er wat aan te doen, je blijft er niet snel mee staan.
Kijk het gewoon aan, leg af en toe een paar vingers achter het wiel om te tsjekken of het snel erger wordt.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Camber op achteras

Berichtdoor MarkVDE » 24 feb 2020, 14:37

Dank je voor het gerust stellen! Ik was al bang dat ik een klein fortuin zou moeten uitgeven aan revisie, iets wat mijn 18-jarigen-budget niet zo leuk gevonden zou hebben na een setje nieuwe bandjes ;)
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Camber op achteras

Berichtdoor Keezx » 24 feb 2020, 20:32

Blijf je er nog lang mee rijden, dan zal er ooit wat aan gedaan moeten worden, maar je kan het goed monitoren en acuut blijf je er niet mee staan.
Ooit had ik met mijn toenmalige 306 zo'n situatie, waarbij het wiel ging aanlopen, maar een tijdelijk ander wiel met smaller bandje loste dat voor een hele tijd op.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Camber op achteras

Berichtdoor ~Orin » 25 feb 2020, 15:05

Rijdt er al 5 jaar zonder problemen mee! :wink:

Hier kun je het een klein beetje zien (2 jaar geleden ongeveer;
Afbeelding

En hier 5 jaar terug:
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Camber op achteras

Berichtdoor Mockenrue » 26 feb 2020, 02:49

Ach, in andere kringen wordt je juist een held

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Camber op achteras

Berichtdoor MarkVDE » 27 feb 2020, 08:46

Keezx schreef:Blijf je er nog lang mee rijden, dan zal er ooit wat aan gedaan moeten worden, maar je kan het goed monitoren en acuut blijf je er niet mee staan.
Ooit had ik met mijn toenmalige 306 zo'n situatie, waarbij het wiel ging aanlopen, maar een tijdelijk ander wiel met smaller bandje loste dat voor een hele tijd op.


Ik ben wel van plan ‘m -als het even kan- voor altijd te houden als vervoer naast het OV en de fiets, en als klassieker. Wel dat het probleem geen haast heeft, dan kan ik dus met een gerust hart op examenreis!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Camber op achteras

Berichtdoor beeperhorrie » 27 feb 2020, 12:59

De kever is niet helemaal een goed vergelijk; deze heeft pendelassen. Die scharnieren vlak bij de versnellingsbak met afgebeeld gevolg bij verlaagde (of ingedrukte vering) het camber verandert totaal de andere kant op in verhoogde of uitgeveerde toestand.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Camber op achteras

Berichtdoor jacqabe » 01 maart 2020, 00:17

Keezx schreef:Ooit had ik met mijn toenmalige 306 zo'n situatie, waarbij het wiel ging aanlopen, maar een tijdelijk ander wiel met smaller bandje loste dat voor een hele tijd op.

Nou als het wiel al gaat aanlopen dan wordt het toch echt wel tijd om actie te ondernemen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten