Pagina 3 van 3

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 23:10
door Wout_Holsbeek
Sinds de vorige update weer veel aandacht besteed aan de Dellorto's, aangezien
ze nog niet helemaal lekker liepen over het hele toerengebied. Dus wat rondgezocht naar
andere bestaande DHLA40 setups. Vroegere Alfa's zijn er immers standaard mee uitgerust.
Uiteindelijk via de man achter het Youtube-kanaal Scuderia Usignolo aan een geweldig mooi
overzicht gekomen met alle sproeierbezettingen van zo'n beetje alle Alfa's die ooit met dubbele carburateurs
nieuw geleverd zijn. Vooral goed gekeken naar diverse 1300cc Alfa's, want dat komt het dichtst in de buurt
bij de XS-specs.

Ik had al een vermoeden, maar ik zat er toch mooi naast met de setup die ik eerder dit jaar met behulp van
m'n boek heb vastgesteld. Vooral de hoofdventuri zijn eigenlijk te groot voor deze cilinderinhoud. Maar ook
een deel van de sproeierbezetting kwam niet overeen met de 1300's van Alfa.

Inmiddels een afspraak gemaakt voor een rollenbanktest, alleen had de beste man geen Dellorto onderdelen
op voorraad. Dus heb ik via diverse kanalen de nodige venturis en sproeiers bij elkaar gekregen.

Afbeelding
Als eerst een setje Ø28mm venturis erbij geregeld. De bovenste rij zijn de uitgedraaide venturis
waar ik aanvankelijk mee begon (Ø31,7mm). De onderste rij zijn dus de onverprutste 28'ers. Het verschil is goed te zien.

Afbeelding
Een dag later nog een setje Ø30'ers erbij geregeld, want je weet maar nooit! :mrgreen: Inmiddels waren ook alle andere
onderdelen binnen. Ook even een overzichtelijk bordje gemaakt met alle opties per uit te wisselen onderdeel. Handig
voor bij de rollenbank. Uiteindelijk moet er met 1 combinatie van deze onderdelen een fijn lopende motor gebouwd worden.

Afbeelding
Klaar voor de rollenbank! Ook (eindelijk) de sierstrip aan de voorkant gemonteerd :mrgreen:

Afgelopen vrijdag was het dan zover, op naar de rollenbank.. Uiteindelijk 3,5u bezig geweest om het in orde
te krijgen, maar het is allemaal best gelukt. Het eerste uur wat troubleshooten gedaan, aangezien er nog
een minuscuul vacuumlek was rond 1 van de inlaatpoorten. Uiteindelijk opgelost en opnieuw gesynchroniseerd.

Daarna het echte leuke werk, de vermogensmetingen natuurlijk. Ook hier weer troubleshooten, want het stotteren
van de motor bleek steeds een misfire te zijn op cilinder 4, die een dusdanig rijk mengsel had dat het niet eens
tot ontbranding gebracht kon worden. Bleek te liggen aan 1 van de hoofdsproeiers die niet goed geinstalleerd zat
waardoor er teveel benzine langs kwam.

Na dat opgelost te hebben trok de motor eindelijk door van 1000 naar 7000 rpm zonder problemen. Wel werd
het mengsel bovenin het toerengebied aan de arme kant, wat is opgelost door een iets grotere sproeier te plaatsen
in combinatie met het andere type mengbuis. Dit viel perfect te meten met een speciale sonde die in het gat van
de lambdasonde gedraaid werd. Hierdoor viel de AFR-waarde op elk moment perfect af te lezen.
Uiteindelijk is dit de veranderde setup:
Afbeelding

Uiteindelijk hebben we met de setup in de rechter kolom de test afgesloten. Het resultaat:
97,2 PK bij 6575 rpm en 126,3 Nm bij 4314 rpm. Naast het mooie geluidje is er dus ook leuk wat power bij gekomen.
Om precies te zijn 22 pk (+29%) en 17 Nm (+16%). Stiekem beetje balen, net geen 100 pk haha :mrgreen:
Gaat ooit nog wel aan gewerkt worden.

Belangrijkst is nu dat de auto met deze afstelling ook gewoon door de APK komt (CO-meting).
Gaan we komende week achter komen. Kan niet wachten om er een stukje mee te scheuren. 8)

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 20:35
door Richard92
Ziet er super strak uit, ik zag hem vanavond bij Wilfred de Ronde staan. Misschien komen wij elkaar nog wel tegen daar ben benieuwd hoe hij nu klinkt

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 20:38
door Leeuwtje
Richard92 schreef:Ziet er super strak uit, ik zag hem vanavond bij Wilfred de Ronde staan. Misschien komen wij elkaar nog wel tegen daar ben benieuwd hoe hij nu klinkt

Die heb ik ook zien staan maar is een GTI van iemand anders. Wel dezelfde kleur :mrgreen:

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 20:59
door Wout_Holsbeek
Thanks Richard, ben er ook erg blij mee tot nu toe!

Je kan wel gelijk hebben, want die van mij staat nu inderdaad ook bij Wilfred.
Dus niet verwarren met die ene GTI die er ook staat. :mrgreen:

Overigens is die GTI nog veel strakker (gewoon weer 100% nieuw eigenlijk).
Inderdaad dezelfde kleur al zou het ook nog M0TW kunnen zijn. Ik heb M1TW
en nog nooit echt het verschil kunnen zien.

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020, 15:56
door ~Orin
Poah! Lekker bezig geweest weer. Top werk.

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 13:19
door Wout_Holsbeek
De 205 is weer back on the road! 8)
Afbeelding

Donderdag de eerste rit van Lutten naar onze loods in Twente. Gewoon direct 60km rijden haha.
Bij volgas heel veel kabaal en het gaat ook serieus vooruit! Ik mis nog wel wat
souplesse in het accelereren, ik verdenk de ontsteking. Misschien heb ik het
vacuüm niet goed aangesloten. Maar nog niet mee geëxperimenteerd.

Er zit nog geen choke op dus de koude start is wel heel rauw maar na een
seconde of 30 wordt alles beter.

Bij de APK was het CO% goed, maar dat was nog niet voldoende.. In de trommels
zaten de wielremcilinders vast (vond al dat 'ie heel matig remde :mrgreen: ). En er
moest toch nog een andere einddemper onder. Verder niet veel bijzonders!

Afbeelding
Gisteren begonnen met de resterende plastics en de stickers. Vooral de twee dunne
lijntjes over de zijkant laten zich heel lastig kaarsrecht plakken. En het moet in 1x goed!
Dit is een aftermarket sticker setje van de Franse Ebay. Alsnog duur en een lange levertijd.
Er zit niet veel verschil in maar op de bijrijderskant is 'ie het mooist gelukt uiteindelijk.

De rubber stootstripjes zijn voor het spuiten nog in de spuiterij verwijderd, zo te zien met flink wat geweld
want de aluminium filmpjes op de achterkant zijn verbogen. Waardoor ze onmogelijk nog recht
op de zijkant van de auto te plakken zijn. Kom ik nu pas achter :(. Beetje jammer, voor nu laat ik ze even weg.
Moet dus nog op zoek naar een setje fatsoenlijke rechte strips.

Afbeelding
Nou tadaa!! 8) Het zijn trouwens transfer-stickers, de dunne lijntjes zitten voorgeplakt op
lange stroken met transparante folie. Voor elk paneel was er een voorgesneden lengte, maar
van die lengte klopte niet veel. Dus ben alsnog met de schaar aan de slag geweest.
Not great, not terrible. :roll:

Oja, vlak voor de APK kwam ik erachter dat de kitnaad van het koplampglas aan het loslaten was.
Bij nadere inspectie kon ik de koplampen het best weggooien. Ben met de koplampen van de rode
donor-205 naar de APK geweest, inmiddels nieuwe besteld en geïnstalleerd!

Afbeelding
De rode kleur op de stickers is mooi intens en heel contrasterend op de donkere lak. Echt super.

Afbeelding
Als laatst de ribbelplaat opgeplakt en een sierstukje op de uitlaat gemonteerd. Blij met het
resultaat!

Komende week nog het rubber spoilertje kitten boven de achterruit en de spatlappen plaatsen
achter de voorwielen. De spatlappen worden bovenaan samen met de spatborden vastgezet
achter dezelfde M6-bout, nou is aan de bestuurderskant de kop van de bout afgebroken :evil: .
Dus hoop dat ik er nog wat van kan maken met wat kruipolie en een linkse tap. Gaan het zien.

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 14:02
door 205RJ
Ziet er geweldig uit, top!

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 15 okt 2020, 22:49
door Wout_Holsbeek
Zo, er is alweer een maand voorbij gevlogen! Geen tijd gehad om te updaten.
Dat had alles te maken met onze bruiloft en vakantie. :D

Het is al bijna een jaar geleden dat ik gestart ben met dit project, en moet zeggen dat
de vaart er goed in zat want ik had een deadline om te halen, haha. Misschien raden jullie het al: :mrgreen:
Afbeelding










Vooral de periode van opbouwen was erg spannend en kostte soms veel moeite, maar het was het
dubbel en dwars waard! 8) Wat een ontzettend leuke ervaring was het.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het najaar er weer aan komt zal 'ie waarschijnlijk niet meer buiten komen, wil hem vanaf nu alleen
in gaan zetten voor de mooi weer ritjes. Maar dan moeten er nog wel dingen gebeuren want echt
perfect is het nog niet (gaat het waarschijnlijk ook nooit worden, maar er is nog steeds verbetering :mrgreen: ).

Moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben over de power, ben er gewoon van overtuigd dat er meer in zit.
Heb er nu zo'n 350 km mee gereden en dat is me dus wel opgevallen. Ook is er net een flinke olie lekkage begonnen,
waarschijnlijk 1 van de krukas keerringen. Die heeft samen met de rest het onderblok 4 jaar stil gestaan en heeft
al het nieuwe enthousiasme waarschijnlijk niet zo goed ontvangen? I don't know. Het zal waarschijnlijk wel weer uit elkaar gaan.
Zal hiervoor de tijd nemen tot de lente weer begint! 8) Updates zullen in een nieuw topic komen.

Cheers! :wink:

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 16 okt 2020, 09:28
door pEus
Ziet er prachtig uit :!:

En gefeliciteerd met je huwelijk :D

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 16 okt 2020, 11:19
door 205RJ
Prachtig doel van alle werkzaamheden, gefeliciteerd!

Met de puntjes op de i zetten moet het vast ook goed komen. Succes!

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 24 okt 2020, 17:13
door Wout_Holsbeek
Dank jullie wel 8)

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 29 okt 2020, 17:55
door ~Orin
Proficiat met het huwelijk en de prachtige 205 die je nu in je bezit hebt :D

Succes met de laatste puntjes!

Re: Klussen aan de 205 XS

BerichtGeplaatst: 21 nov 2020, 01:46
door IVARIO
Geweldig gedaan, man!