Sinds de vorige update weer veel aandacht besteed aan de Dellorto's, aangezien
ze nog niet helemaal lekker liepen over het hele toerengebied. Dus wat rondgezocht naar
andere bestaande DHLA40 setups. Vroegere Alfa's zijn er immers standaard mee uitgerust.
Uiteindelijk via de man achter het Youtube-kanaal Scuderia Usignolo aan een geweldig mooi
overzicht gekomen met alle sproeierbezettingen van zo'n beetje alle Alfa's die ooit met dubbele carburateurs
nieuw geleverd zijn. Vooral goed gekeken naar diverse 1300cc Alfa's, want dat komt het dichtst in de buurt
bij de XS-specs.
Ik had al een vermoeden, maar ik zat er toch mooi naast met de setup die ik eerder dit jaar met behulp van
m'n boek heb vastgesteld. Vooral de hoofdventuri zijn eigenlijk te groot voor deze cilinderinhoud. Maar ook
een deel van de sproeierbezetting kwam niet overeen met de 1300's van Alfa.
Inmiddels een afspraak gemaakt voor een rollenbanktest, alleen had de beste man geen Dellorto onderdelen
op voorraad. Dus heb ik via diverse kanalen de nodige venturis en sproeiers bij elkaar gekregen.
Als eerst een setje Ø28mm venturis erbij geregeld. De bovenste rij zijn de uitgedraaide venturis
waar ik aanvankelijk mee begon (Ø31,7mm). De onderste rij zijn dus de onverprutste 28'ers. Het verschil is goed te zien.
Een dag later nog een setje Ø30'ers erbij geregeld, want je weet maar nooit! Inmiddels waren ook alle andere
onderdelen binnen. Ook even een overzichtelijk bordje gemaakt met alle opties per uit te wisselen onderdeel. Handig
voor bij de rollenbank. Uiteindelijk moet er met 1 combinatie van deze onderdelen een fijn lopende motor gebouwd worden.
Klaar voor de rollenbank! Ook (eindelijk) de sierstrip aan de voorkant gemonteerd
Afgelopen vrijdag was het dan zover, op naar de rollenbank.. Uiteindelijk 3,5u bezig geweest om het in orde
te krijgen, maar het is allemaal best gelukt. Het eerste uur wat troubleshooten gedaan, aangezien er nog
een minuscuul vacuumlek was rond 1 van de inlaatpoorten. Uiteindelijk opgelost en opnieuw gesynchroniseerd.
Daarna het echte leuke werk, de vermogensmetingen natuurlijk. Ook hier weer troubleshooten, want het stotteren
van de motor bleek steeds een misfire te zijn op cilinder 4, die een dusdanig rijk mengsel had dat het niet eens
tot ontbranding gebracht kon worden. Bleek te liggen aan 1 van de hoofdsproeiers die niet goed geinstalleerd zat
waardoor er teveel benzine langs kwam.
Na dat opgelost te hebben trok de motor eindelijk door van 1000 naar 7000 rpm zonder problemen. Wel werd
het mengsel bovenin het toerengebied aan de arme kant, wat is opgelost door een iets grotere sproeier te plaatsen
in combinatie met het andere type mengbuis. Dit viel perfect te meten met een speciale sonde die in het gat van
de lambdasonde gedraaid werd. Hierdoor viel de AFR-waarde op elk moment perfect af te lezen.
Uiteindelijk is dit de veranderde setup:
Uiteindelijk hebben we met de setup in de rechter kolom de test afgesloten. Het resultaat:
97,2 PK bij 6575 rpm en 126,3 Nm bij 4314 rpm. Naast het mooie geluidje is er dus ook leuk wat power bij gekomen.
Om precies te zijn 22 pk (+29%) en 17 Nm (+16%). Stiekem beetje balen, net geen 100 pk haha
Gaat ooit nog wel aan gewerkt worden.
Belangrijkst is nu dat de auto met deze afstelling ook gewoon door de APK komt (CO-meting).
Gaan we komende week achter komen. Kan niet wachten om er een stukje mee te scheuren.