Een nieuwe 205 op benzine?? voor 403diesel
Geplaatst: 20 jul 2016, 13:25
Zoals elders op het forum reeds gemeld heb ik de 205 Junior uit '86 van Maan overgenomen.
Ik was al een tijdje op zoek naar een leen / boodschappenautootje voor mijn bedrijf en een 205-je is wat makkelijker dan een 404 met stuurkolomschakeling. Niet iedereen kan daar snel mee overweg.
Ik heb even de historie bekeken en er is de afgelopen jaren al best het een en ander aan gedaan.
Hieronder nog even een opsomming geleend van Maan:
Huidige stand:
Bestuurdersstoel heeft wat slijtplekken en kleine scheurtjes. Verder wat oppervlakkige roest. 1 handremkabel is gebroken maar dat wordt nog gemaakt ( heb de nieuwe kabels al liggen). Verder trilt de auto wat bij remmen dus de schijven zijn ietsje krom, jammer, want ze zijn vrij nieuw en hij remt verder uitstekend.
De banden kunnen nog wel 2 jaar mee, de reserveband is oud, daarom 2 extra stalen velgen met oude zomerbanden erbij.
Carterplug zit gekit, anders druppelde die olie. Is nu helemaal dicht
Wil je er gewoon in rijden, dan heb je er geen werk aan, wil je hem mooi maken, dan heb je wat roest weg te werken, moeten de remschijven afgedraaid worden en de carterplug vervangen worden.
Technische Historie
2016
Contactslot defect, vervangen door een goed gebruikt exemplaar uit een 205 cabrio :) . 2x 2 sleutels aanwezig
2015
12 V plug ingebouwd, olie, oliefilter, benzinefilter, luichtfilter vervangen, lampsteller vervangen, verdroogde benzineleidingen vernieuwd
Rotte plek in carosserie boven wiel l.a. professioneel laten lassen
2014
Schakelstangen schieten los, 1 vervangen en 1 geborgd met een slangenklem, ( zit nog steeds goed)
Fuseekogelhoes vervangen, hoofdsteunen met langere pennen geplaatst.
2013
Remleidingen naar achteren vervangen, inclusief slangen en ook de stukjes op de draagarmen natuurlijk. Gehele remsysteem voorzien van verse remolie.
Voorremklauwen gereviseerd. Alle rubbers dus vernieuwd. Tevens nieuwe schijven en blokken.
Nieuwe deurpennen linkerdeur. Valt ie er tenminste niet ineens uit.
2011
Nieuwe hoofdremcilinder. Remde slecht, dus vervangen door nieuw.
Olie, filters en bougies. Waarschijnlijk ook nieuw luchtfilter. Ook verdelerkap en rotor een keer vervangen.
Nieuwe schokbrekers voor (Monroe original). Nieuwe draagarmen. Nieuwe stuurkogels, uitgelijnd. Nieuwe remslangen en 1 remleiding vernieuwd. En natuurlijk de 2 remslangen.
Veerpootlagers vervangen door nieuw.
Linker dorpel achter door een professional gelast. Lassen ging goed. Maar er zit nog wel wat vliegroest
2009
Nieuwe uitlaat. Nieuwe accu erin. Carburateur gereviseerd mbv een revisieset,
Vorige eigenaren
eind 2013 gekocht door Maan
2010 Gekocht door B. R. met 103.000 km’s die heeft hem verder opgeknapt
2009 Gered van de sloop door "forumlid" die hem 5 maanden heeft gehad en opgeknapt
2008 Gekocht door student die hem verwaarloosd heeft
17/10/1986 1e eigenaar heeft hem ruim 20 jaar gehad.
De urgentere puntjes hierboven zoals remmen e.d. zullen binennkort worden aangepakt zodat de 205 wat lekkerder remt en de cosmetische zaken komen wat later. Er is toch wat roestvorming op de dorpelhoeken achter, niet heel ernstig maar er moet wel een keer wat aan gebeuren.
Tevens hikt de auto een beetje na terugschakelen voor een bocht als je weer gas geeft.
En bij hogere buitentemperaturen in de file zoals ik gisteren al mocht ondervinden.
De auto viel echt stil en 10 min afkoelen was niet genoeg. Ik (en m'n hond Colin) zijn even opgehaald en 's avonds kon de 205 na enig doorstarten op eigen kracht weer verder.
Met name door het moeten doorstarten denk ik dat de brandstofpomp niet meer helemaal lekker is dus die heb ik maar vast besteld. Ze zijn niet duur en makkelijk te vervangen dus dat is de eerste stap. Dan kan ik in ieder geval de auto weer naar het bedrijf rijden en beginen met de rest van het lijstje.
Ik zal proberen het wel en wee vand e Junior hier een beetje bij te houden.
Groet, Serge
Ik was al een tijdje op zoek naar een leen / boodschappenautootje voor mijn bedrijf en een 205-je is wat makkelijker dan een 404 met stuurkolomschakeling. Niet iedereen kan daar snel mee overweg.
Ik heb even de historie bekeken en er is de afgelopen jaren al best het een en ander aan gedaan.
Hieronder nog even een opsomming geleend van Maan:
Huidige stand:
Bestuurdersstoel heeft wat slijtplekken en kleine scheurtjes. Verder wat oppervlakkige roest. 1 handremkabel is gebroken maar dat wordt nog gemaakt ( heb de nieuwe kabels al liggen). Verder trilt de auto wat bij remmen dus de schijven zijn ietsje krom, jammer, want ze zijn vrij nieuw en hij remt verder uitstekend.
De banden kunnen nog wel 2 jaar mee, de reserveband is oud, daarom 2 extra stalen velgen met oude zomerbanden erbij.
Carterplug zit gekit, anders druppelde die olie. Is nu helemaal dicht
Wil je er gewoon in rijden, dan heb je er geen werk aan, wil je hem mooi maken, dan heb je wat roest weg te werken, moeten de remschijven afgedraaid worden en de carterplug vervangen worden.
Technische Historie
2016
Contactslot defect, vervangen door een goed gebruikt exemplaar uit een 205 cabrio :) . 2x 2 sleutels aanwezig
2015
12 V plug ingebouwd, olie, oliefilter, benzinefilter, luichtfilter vervangen, lampsteller vervangen, verdroogde benzineleidingen vernieuwd
Rotte plek in carosserie boven wiel l.a. professioneel laten lassen
2014
Schakelstangen schieten los, 1 vervangen en 1 geborgd met een slangenklem, ( zit nog steeds goed)
Fuseekogelhoes vervangen, hoofdsteunen met langere pennen geplaatst.
2013
Remleidingen naar achteren vervangen, inclusief slangen en ook de stukjes op de draagarmen natuurlijk. Gehele remsysteem voorzien van verse remolie.
Voorremklauwen gereviseerd. Alle rubbers dus vernieuwd. Tevens nieuwe schijven en blokken.
Nieuwe deurpennen linkerdeur. Valt ie er tenminste niet ineens uit.
2011
Nieuwe hoofdremcilinder. Remde slecht, dus vervangen door nieuw.
Olie, filters en bougies. Waarschijnlijk ook nieuw luchtfilter. Ook verdelerkap en rotor een keer vervangen.
Nieuwe schokbrekers voor (Monroe original). Nieuwe draagarmen. Nieuwe stuurkogels, uitgelijnd. Nieuwe remslangen en 1 remleiding vernieuwd. En natuurlijk de 2 remslangen.
Veerpootlagers vervangen door nieuw.
Linker dorpel achter door een professional gelast. Lassen ging goed. Maar er zit nog wel wat vliegroest
2009
Nieuwe uitlaat. Nieuwe accu erin. Carburateur gereviseerd mbv een revisieset,
Vorige eigenaren
eind 2013 gekocht door Maan
2010 Gekocht door B. R. met 103.000 km’s die heeft hem verder opgeknapt
2009 Gered van de sloop door "forumlid" die hem 5 maanden heeft gehad en opgeknapt
2008 Gekocht door student die hem verwaarloosd heeft
17/10/1986 1e eigenaar heeft hem ruim 20 jaar gehad.
De urgentere puntjes hierboven zoals remmen e.d. zullen binennkort worden aangepakt zodat de 205 wat lekkerder remt en de cosmetische zaken komen wat later. Er is toch wat roestvorming op de dorpelhoeken achter, niet heel ernstig maar er moet wel een keer wat aan gebeuren.
Tevens hikt de auto een beetje na terugschakelen voor een bocht als je weer gas geeft.
En bij hogere buitentemperaturen in de file zoals ik gisteren al mocht ondervinden.
De auto viel echt stil en 10 min afkoelen was niet genoeg. Ik (en m'n hond Colin) zijn even opgehaald en 's avonds kon de 205 na enig doorstarten op eigen kracht weer verder.
Met name door het moeten doorstarten denk ik dat de brandstofpomp niet meer helemaal lekker is dus die heb ik maar vast besteld. Ze zijn niet duur en makkelijk te vervangen dus dat is de eerste stap. Dan kan ik in ieder geval de auto weer naar het bedrijf rijden en beginen met de rest van het lijstje.
Ik zal proberen het wel en wee vand e Junior hier een beetje bij te houden.
Groet, Serge