Pagina 9 van 10

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 06 aug 2015, 07:28
door IVARIO
Mijn vriendin vertelde gisteren dat Herman's knipperlichten het soms wel en soms niet deden.
De (kapotte) zekering had ik pas vervangen en de nieuwe was nu nog goed.
Wel bleek dat als ik aan het knipperlicht-relais frummelde, dit invloed had op de werking van de knipperlichten.
Heb het (Valeo) relais er vervolgens even uitgehaald en weer terug geplaatst.
Sindsdien doet ie het goed.

Nu vraag ik me af of ik niet beter een andere er in zou zetten.
Gaan zo'n relais vaak kapot?
En is het aan te raden een nieuwe te zoeken of kan het net zo goed een exemplaar van de sloop zijn?

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 06 aug 2015, 12:53
door joospeugeot
ik heb die relais maar zelden kapot gezien. een gebruikte kan evt ook.
ga je naar café et voitures ??

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 06 aug 2015, 14:52
door CinqCentCinq
Precies wat Joos schrijft, de relais gaan zelden stuk...

Misschien was het opnieuw monteren voldoende om weer goed contact te maken, maar je kunt natuurlijk een gebruikte als reserve in de auto leggen voor als het toch weer mis gaat, Joos heeft ze liggen! :wink:

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 07 aug 2015, 21:58
door IVARIO
Hoi Joos en Diego,

Zoals jullie al hebben vernomen via de PB's, ga ik inderdaad naar Café et Voitures.
IK kom met Claudette, mijn gele 2CV, bij droog weer, en anders mag Herman de honneurs waarnemen.

Gr.,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 21:40
door IVARIO
De grotere luchtbuis, die Diego afgelopen zaterdag had meegenomen zit er inmiddels in. En in navolging van Orin moet ook ik zeggen dat ik het gevoel heb dat Herman sneller reageert op het gaspedaal en beter optrekt (Ja Joos, misschien is het slechts "wishful thinking", maar toch!)

Verder heb ik de linker koplamp eruit gehaald en het steuntje waarin deze zit vastgeklikt (naast de radiateur) zo ver mogelijk naar beneden vastgezet, waardoor de koplamp weer keurig netjes recht zit.
Afbeelding

Gelijk even gekeken of er roest te zien was. Nee dus, helemaal niets! Het moet wel zo zijn dat Herman het grootste deel van zijn leven heeft binnen gestaan want het verbaast me echt hoe weinig roest hij heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Verder het volgende onderdeel even opengemaakt (sorry, ik weet niet hoe dit onderdeel heet) en een beetje schoon gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals al eens gemeld, hapert Herman (heel) lichtjes bij half gas rijden en ik had begrepen dat dit onderdeel hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Wat moet ik hier aan doen om het (beter) schoon te maken? Moet ik ook iets losdraaien?

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 21:44
door maan
Kijk hier eens Ivar over het schoonmaken van een bijna hetzelfde injectiehuis.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 22:55
door IVARIO
Bedankt, Maan (Albert?)

Ik ga die link eens grondig bestuderen...

Gr.,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 22:13
door CinqCentCinq
Lekker bezig Ivar, en fijn dat de luchtbuis bevalt! :-)

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 07:54
door IVARIO
Afgelopen weekend met Herman gereden naar en van mijn moeder in Drenthe.

Het was op de terugweg wel te merken dat er een volle aanhanger met zware slaapbank en stoel achter Herman hing, die trouwens zelf ook goed vol zat, maar toch is de 300+ km prima te doen.
Zelfs af en toe tegen 120 km/h op de snelweg gaat best. Je merkt dan wel dat ie het dan uiteraard wat zwaarder heeft met accelereren, maar ik vind dat de 1.4 motor best sterk is.

O ja, de remlichten van de aanhanger deden het niet, maar met behulp van de technische buurman in het dorp, is dit euvel verholpen. Een (knijp)connectie in het rechter achterlicht was niet goed meer. Nu werkt alles weer naar behoren.

Groetjes,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 13:34
door joospeugeot
die knijpdingen is het niet meer. kunnen problemen mee komen.
beter is solderen

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 18:19
door IVARIO
Hoi Joos,

Ja, dat moet ik ooit maar eens proberen. Krimpkous erom en klaar (de krimpkous heb ik al, maar nog geen tijd voor gehad/gemaakt)

Het was trouwens geen "normale" knijper, die je plat knijpt met een tang, maar eentje die je als je hem dicht doet, tegelijk door het plastic van meerdere electriciteitsdraden zou moeten prikken...

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 18:31
door pauldevries
Afbeelding

Ik neem aan deze dingen
Ze zijn juist slecht omdat je de ommanteling van de kabel rondom insnijd met het ijzeren lipje,
en je daarbij ook kans loopt dat de kabel op die plek gaat doorbreken omdat die verzwakt is.
Ook is het absoluut geen gegarandeerde verbinding die betrouwbaar is.

Solderen is een redelijke optie al kan door de trillingen de kabel nog breken op de soldeerverbinding daar tin een stugge verbinding is.
Ik doe er altijd nog een buisje van een adereindhulsje op wat ik samen knijp en dan krimpkous

Afbeelding

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 04 nov 2015, 07:35
door IVARIO
Klopt, Paul, dat is hem.

En bedankt voor de tip!

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 11:19
door IVARIO
Gisteren was ik met Herman onderweg naar Antwerpen toen ineens het waarschuwingslampje van de accu ging branden.
Ik ben er nog mee thuis gekomen, maar toen ik Herman daarna wilde starten zat er niet genoeg leven meer in de accu.
Heb er een andere accu ingezet en Herman deed het weer.
Het lampje bleef gewoon branden, dus ik denk niet dat er iets mis is met beide accu's.
Beide accu's zijn hooguit een paar jaar oud en staan altijd aan de accu-druppelaar.
Ik neem aan dat het ofwel een los draadje is van de dynamo (moet ik nog checken), ofwel dat de dynamo kapot is.

Nu heb ik wat vragen die ik graag "in de groep wil gooien":
1) Is de dynamo wellicht een bekend "zwak" punt bij de 205? De mijne is van 1997, in Spanje gebouwd en heeft 145.000 km gelopen.
2) Is zo'n 150K km een normale levensduur voor een dynamo?
3) Zijn dynamo's voor 205jes gemakkelijk te verkrijgen? Nieuw en/of tweedehands?
4) Is een tweedehandse aan te raden?
5) Zijn er wellicht andere types Peugeot en/of merken auto's die dezelfde dynamo gebruiken (Citroën AX of Saxo of zo?
6) Is het moeilijk de dynamo te vervangen?

Alvast bedankt!

Mvg.,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 12:40
door CinqCentCinq
=Nee, ik kan de dynamo geen zwak punt noemen, en hij heeft het prima gedaan. Stuk gaan ze allemaal een keer...

=Hoeveel dynamo's wil je hebben? :wink: Gebruikt en nieuw volop te krijgen, de prijzen zijn variabel maar reken op een Euro of 35 voor een gebruikte met garantie en maximaal 100 (is al erg veel) voor een nieuwe.

=Ja, deze dynamo's zijn in meerdere PSA modellen met TU-motor gebruikt. Let wel op dat het een 50 Ampère is.

=Ik kocht en koop ze niet nieuw en ook niet meer gereviseerd, de laatste gereviseerde die ik kocht maakte meer herrie dan de oude... :? Met sloop-exemplaren heb ik nog geen problemen gehad.

Maar ik moet zeggen dat ik wel veel geluk heb met een goede sloperij in de buurt waar ik garantie krijg op zulke onderdelen. Heb je dat niet en wil je zekerheid hebben dan koop je een mooie nieuwe! :wink:

=Vervangen is niet moeilijk, draadjes los, de stelinrichting schroef je eraf, V-snaar eraf en de grote bout eruit en je hebt 'm in je handen.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 13:32
door joospeugeot
.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 17:59
door IVARIO
Bedankt, Diego en Joos

Ik zou dan eerst wel willen kijken naar de spanningsregelaar, voordat ik voor een "ruildynamo" ga.
Hm, hoe ziet zo'n regelaar er eigenlijk uit? :-)
Ik heb even gegoogled en ik moet dus zoeken naar iets tussen de accu en de dynamo, zo ver ben ik al!
En waar zou ik dan op moeten letten? Losse draden of iets wat er doorgebrand uitziet?

Nee, van spanningsregelaars en dynamo's heb ik nog weinig kaas gegeten, maar ik vind het leuk en ga het zeker proberen.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 19:22
door joospeugeot
z

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 20:00
door CinqCentCinq
Klopt Joos, zo'n ding is het, als die kapot is en de dynamo is verder in orde dan is het een goede optie om 'm los te vervangen, daar had ik nog niet aan gedacht... :wink:

@Ivar: De spanningsregelaar zit (in dit geval) dus op de dynamo zelf geschroefd, niet los in het stroomcircuit! :wink:

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 11 nov 2015, 23:17
door IVARIO
Bedankt, mannen

Ik hoopte er vandaag aan toe te komen, maar door verbouwingswerkzaamheden en de (heel) tijdelijke huur van een bouwkraan kwam het er niet van, maar heb ik wel de schoorsteen moeten en kunnen afbreken. :-)

Wordt vervolgd...

Mvg.,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 14 nov 2015, 20:27
door IVARIO
Ik heb vandaag de dynamo losgehaald en de spanningsregelaar eruit gehaald.
Vergeleken met de foto van Joos hierboven, is de mijne volgens mij erg afgesleten:

Afbeelding
Zijn het "koolborsteltjes", zoals in een startmotor? Die heb ik bij mijn 2CV ook vervangen en zagen er net zo (slecht) uit...

Ik ga maandag dus eerst een nieuwe spanningsregelaar kopen (18 EUR + btw) en hoop dat hiermee de accu weer oplaadt.

Ben benieuwd!

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 14 nov 2015, 22:49
door joospeugeot
ja het zijn ook koolborstels zoals in een starter maar hier bij de dynamo alleen met regelaar te koop.

maar hoe zien de sleepringen eruit. daar waar dus die bortels tegen aan komen. zijn die ver ingevreten moet je die ook vervangen of beter neem een ruil. dan is een nieuwe regelaar (met borstels) alleen maar van korte duur (bijv een jaar)

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 15 nov 2015, 12:44
door IVARIO
Joos, ik heb de dynamo net nog even bekeken en gezien dat de sleepringen inderdaad wel iets zijn ingesleten, maar ik denk (hoop) dat het voldoende meevalt.
Overmorgen dus toch maar eerst de nieuwe spanningsregelaar ophalen...

Mvg.,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 15 nov 2015, 14:43
door joospeugeot
ietsjes is normaal. maar heb ook al gezien dat de ring al zoiets 5 mm ingesleten is.

succes

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 16 nov 2015, 17:23
door IVARIO
joospeugeot schreef:ziet er vaak zo uit en dus simpel te verwijderen en/of te vervangen. 2 boutjes los. kan meestal zo op de auto


Afbeelding


Ik heb er eentje gekocht van Hella. Duits, dacht ik, maar "made in China", zag ik later.
Tja, wat komt er nu niet meer uit China...
Ziet er trouwens precies zo uit als "Hugo" op de foto van Joos.
Enfin, één dezer dagen eens kijken of hiermee het probleem is opgelost.