We zijn weer bijna twee weken verder, er is heel veel gebeurd!
De afgelopen week ben ik helemaal vrij geweest om te klussen aan de wagen, van 's ochtends tot 's avonds (laat).
Op 18 juli de auto weer opgehaald in Lutten. Hoewel deze datum volgens afspraak was, was de auto niet volgens
afspraak afgemonteerd. Ramen, elektra en sluitwerk waren niet terug gezet. Dit moet ik dus nog zelf doen. Beeeetje jammer.
Hoe dan ook, het spuitwerk is wel strak. Als nieuw!
Maandag maar eens begonnen met het plaatsen van een paar 'kleurtjes' en bumpers zodat het direct wat meer auto lijkt.
's Avonds met 1 van m'n maten begonnen onder de motorkap. Cilinderkop er vast af geschroefd (binnen een uur incl pizza
)
Uit nieuwsgierigheid vast even de nieuwe kop gepast met de carburateurs. Benieuwd hoe het allemaal uit komt. Het opruimen en
schoonmaken onder de kap komt later wel!
Helaas was het niet allemaal plug en play, bleek dat het inlaatspruitstuk en een stuk motorsteun elkaar in de weg zaten.
We hebben de motorsteun maar wat bijgewerkt om het pas te krijgen. Voor de rest past het! Ook zit er voldoende ruimte tussen
de trompetten van de carbs en het schutbord (ca. 40mm, vuistregel).
Dinsdag begonnen aan de elektra. De kabelbomen naar beide portieren en naar achteren moesten vervangen worden. Bij het inbouwen
van de CV en elektrische ramen heb ik er ooit een mooie creatieve boom van gemaakt.
De deuren moesten eruit voor het spuiten
dus de schaar is erin gegaan. Blij dat er nu origineel spul voor in de plaats komt. Was even bang dat alle stekkers anders zouden zijn maar
eigenlijk is het gewoon plug en play! Alleen de CV en elektrische ramen moeten nog prik krijgen uit de zekeringkast.
Daarna kon het tapijt er weer over. Bij het strippen heb ik de oude isolatiematten onder het tapijt met een plamuurmes en een stofzuiger
moeten verwijderen, daar was echt helemaal niks meer van over. Waar je nieuwe matten haalt, geen idee. Ik heb door Edwin van Wijk
(de stoffeerder) nieuwe isolatiematten in vorm laten snijden uit dik, zwaar schuim. Met wat hele kleine aanpassinkjes zit het prima!
Woensdag de remmen aangepakt, de trommeltjes achter zijn weer schoon en hebben aan de buitenkant een nieuw laagje zwarte lak.
Wel zo mooi achter de gepoedercoate velgjes! Voor ook alles schoongemaakt en voorzien van nieuwe schijven en blokken. De remklauw
is ook weer zwart. Kijk je wel weer zo mooi tegenaan.
Ook de kachelradiateur vervangen, want dat was de reden dat de auto uiteindelijk in de stalling is gedrukt.. Die was lek. De oude
was er zo uit. De nieuwe is van een iets ander type waarvan de buisjes met 4 boutjes vast zitten, daar kom je niet heel makkelijk bij.
Maar het is gelukt.
Donderdag een begin gemaakt aan de motorische kabelboom. Zonder injectiesysteem tel ik 8 stekkers aan de kabelboom die niet
gebruikt worden. Deze zijn allemaal terug te leiden naar de ECU in het dashboardkastje. Ik heb het niet afgeknipt, maar teruggeleid
door het schutbord, opgerold en achter de ECU een plekje gegeven. Op dit moment is de chaos onder de kap het grootst. Gelukkig
hiervoor al schoongemaakt, veel prettiger om te werken. Overigens zaten niet alle 8 stekkers ook daadwerkelijk aangesloten.
Ook was er tijd om de voorkant erop te bouwen. Daar word je wel vrolijk van!
Nieuwe oranje knipperlichten,
nieuwe verstralers maken het af.
Vrijdag grotendeels bezig geweest met klaarmaken om te starten. Helaas kreeg ik nog geen prik op de brandstofpomp met het
contact op stand 2. De stroom schijnt de pomp vanuit de ECU te krijgen. Die moet ik dus shortcutten. Starten kon ik vrijdag dus
nog uit m'n hoofd zetten. En al helemaal toen bleek dat m'n custom made 4-2-1 spruitstuk (nog) niet pastte. Met veel tijd en
moeite dat ding weer verwijderd en de originele downpipe (tijdelijk) teruggeplaatst. Ook was het tijd om de brandstofdruk
converter te plaatsen (achter de rechter koplamp vond ik een plekje). En de gereviseerde dynamo was weer klaar om opgehaald
te worden, dat was de dag wel weer zo'n beetje!
Gisteravond was het dan tijd om te starten. Samen met m'n maat in de loods afgesproken. Distributie erop, dynamo aansluiten,
vloeistoffen erop, accu erin, kabeltje trekken voor de brandstofpomp, klepspeling goed zetten, etc... Dan het spannende moment!
Starten.. Hij gaat mooi rond maar slaat niet aan. Geen vonk. Zag het al gebeuren dat op één of andere manier ook hier de ECU bij
betrokken zou zijn. Maar wat bleek, ik was vergeten de rotor onder de verdeelkap terug te plaatsen
Gelukkig kwamen we daar gauw achter.
Rotor terug geplaatst en opnieuw proberen. Vrijwel direct plofte er het één en ander, dus dat was een heel goed teken!
Met behulp van twee provisorische startkabels (de accu was inmiddels leeg gestart) konden we buiten in het donker nog een paar
minuutjes door met troubleshooten. Uiteindelijk bleek de ontsteking niet helemaal op tijd te staan. Ontstekingshuis iets bijgedraaid.
Nog een keer starten... It's alive!!!
Met alleen wat primitieve afstelling blijft de auto lopen. Zij het wat aan de rauwe kant, maar
o zo fel op het gas.. Met de dikke teen gas geven is genoeg! Nu al zin om een stukje te rijden! Misschien morgen, nadat we met behulp
van stroboscoop en synchonisatie apparatuur alles gefintuned hebben. Zin aan!!