Wow! Afgelopen weken echt een mega sprint getrokken om met de 205 op pad te kunnen eind deze maand.
Meerdere avonden per week 's avonds weer naar de loods, 2 a 3 uurtjes werken en weer naar huis.
Dat schoot niet op, maar het is niet anders. Maar het resultaat: vandaag weer verse APK en nu 2 jaar geldig!
De benzinetank zat er in april alweer onder met een verse pomp, verse slangen, nieuwe leidingen (Cunifer),
nieuw filter. Het resultaat: netjes de beoogde opbrengst op de retourleiding dus aansluiten die hap en afvinken.
De auto liep goed al vond ik de koude start met die grotere injector wel erg rijkelijk en dan was er ook nog
steeds die pluim.. Bij een opgewarmde motor vond ik de auto ook wat zoetig ruiken. Af en toe een belletje
in het koelvloeistof reservoir. Echt misse bende dus en ik verdacht de MLS koppakking die ik voor het eerst
gebruikt heb en wellicht niet goed naar de montage specs had gekeken, echt geen idee. Bovendien heb ik
het wel eens eerder genoemd volgens mij, maar het pasvlak voor het inlaatspruitstuk staat bij een Rallye-kop
onder een andere hoek, zo'n 10 graden omhoog gericht, met als resultaat dat de standaard setup (spruitstuk-adapterplaat,
injectiehuis, luchtfilter etc) onder een hoek omhoog komt te staan. Luchtfilter past niet, motorkap past niet dicht. Helemaal k#t haha.
De enige oplossing: kop eraf en inspecteren. En tja gevoelsmatig jammer maargoed, de XS kop weer terug erop.
Standaard passing, alles past weer, geen gedonder. Aan de Rallye kop was niks vreemds te zien maar er was dus wel sprake van koelvloeistof
verbruik. Naar wat ik heb kunnen ontdekken, er bleek redelijk wat troep onderin de schroefgaten te zitten voor de
cilinderkop bouten in het TU5-onderblok. Ik was in de veronderstelling dat deze gaten door-en door waren, maar
nee die zijn blind. En waarschijnlijk door de troep onderin zegt je momentsleutel wat eerder 'klik' dan je koppakking
graag zou willen. Anyhow, de XS cilinderkop is nog een keer heel ietsjes gevlakt voor de zekerheid en met de dikste
koppakking die ik kon vinden (de compressieverhouding is naar waarschijnlijkheid nóg iets hoger) 1,7mm de boel
weer in elkaar gedraaid. Schroefgatig grondig uitgespoten en geblazen. Geen MLS meer voor de zekerheid, had gekund maar gewoon niet gedaan. Alles weer
dicht gebouwd, filter erop, motorkap past weer dicht! Adapterplaat in de prullenbak. Jammer maar helaas, wie niet
waagt wie niet wint.
Ohja. Echt jammer dat de Rallye kop qua aansluiting niet zo geschikt was. De XS kop is nu de enige juiste optie. Gevoelsmatig ging ik qua power achteruit
door de kleinere kleppen, inlaatpoorten en natuurlijk de nokkenas. Haal je na zoveel moeite toch niet het meeste eruit..
Wat bleek.. nokkenassen zijn uitwisselbaar! Waar ik eerder altijd dacht dat dat niet zo was.
Dus Rallye nokkenas in de XS kop. Rallye klepveren en klepschotels erbij. De rest is standaard XS kop. Voor de zekerheid nieuwe klepseals.
En nu, het probleem met de pluim is getackeld. Geen koelvloeistof verbruik meer. Dus afvinken!
Vacuum aangesloten zoals het hoort (ochtendje bij Wilfred de Ronde geweest om te spieken).
Voor wat betreft het vacuum. Ik had het wat anders aangesloten zitten dan zoals het heurt haha. En de solenoid
die in dezelfde hoek zit als de rembekrachtiger, die schakelt alleen bij deellast je vacuumvervroeger bij (gemeten
met de oscilloscoop). Met behulp van de stroboscoop afgesteld op de standaard 8 graden vaste voorontsteking. De auto start en rijdt prima, pakt heel mooi op, zelfs bij koud wegrijden geweldig gretig
en veel koppel. Maarja, kom je dichterbij bedrijfstemperatuur: pingelen!! Maar alleen kortstondig en bij heel gematigd accelereren.
Daarboven niet. 98 in de tank helpt niet gek genoeg. Hier kan je niet omheen, moet dus wat aan gebeuren. Dan de vervroeging maar wat temperen. Circa 2 graden vaste vervroeging..
Da's niet veel. Het werkt, maar de andere kant
van de medaille is dat je qua verbranding achter de feiten aanloopt. Ploffen uit de uitlaat, luie motor, benzinegeur uit
de uitlaat. Optie 1: de vacuum vervroeging helemaal afkoppelen. Optie 2: de vacuum vervroeging wat langzamer in laten
kicken voordat de solenoid hem zelf afschakelt bij acceleratie want daar zit hoorbaar het probleem! Gelukkig heb ik
een grote bouwmarkt op de hoek (de oranje winkel zegt mijn dochter) met een aquarium afdeling waar je voor 3 euro
een mini luchtkraantje kan kopen en zo heel gedoseerd je vacuumleiding kan knijpen. Een avondje pielen en het probleem lijkt
opgelost en ik kan nu naar circa 5 a 6 graden vaste vervroeging, gemeten met de stroboscoop. Uitstoot bij de APK
was perfect. Prima tussenoplossing zo!
En dat blijkt want de auto loopt super en trekt mega goed, er lijkt een stuk extra power beschikbaar te zijn.
Maar je kan er niet lang van genieten.. De koppeling slipt! Omwille van het vliegwiel gewicht heb ik er 5 jaar geleden
voor gekozen het TU3 vliegwiel weer terug te plaatsen á 3,5kg, zoiets dergelijks. Daar kun je zowat mee frisbee'en.
Maarja, keerzijde.. 180mm koppelingsplaat. Zou deze combi het koppel dan toch niet aankunnen? Beetje rondspieken op winparts en 200mm is standaard toch wel gangbaarder TU's met hogere output. De enige oplossing:
bak er weer af en op onderzoek uit. De gebruikte koppelingsset was nog zo goed als nieuw weer terug gemonteerd dus
daar was weinig aan te zien. Wel trok het druklager de aandacht, deze was zo'n 5mm dikker dan andere ouwe lagers die
nog rondslingerden en vermoedelijk heeft vroeger de drukgroep daardoor altijd iets onder voorspanning gestaan. Wat je
met een standaard TU3 blijkbaar niet merkt maar nu wel. Misschien een productiefout van het druklager? Geen idee.
Ik wilde de gok niet wagen door alleen een ander druklager terug te plaatsen, want geen zin (en tijd!) om straks wéér
de bak eraf te halen. Dus de veilige optie, TU5 vliegwiel erop met nieuwe 200mm koppelingsset en juist druklager. Vliegwiel geleend van een ander
project in de hal omdat mijn TU5 blok af fabriek met een automaatbak getrouwd was. 5,7kg schoon aan de haak en met
een grotere koppelingsset nog zwaarder. Ik kan verklappen: daar merk ik echt niks van gelukkig. Dat was mijn zorg. Ik heb
ook opties onderzocht met een 180mm 'race' koppeling of iets anders dergelijks voor 'snel straatgebruik'. Maar geen ervaring
mee, misschien totaal niet prettig in stadsverkeer. Mega duur, het meeste alleen leverbaar vanuit de UK dus Joost mag
weten hoelang dat onderweg is. TU5 koppeling it is.
Alles weer terug gebouwd. Dubbel gecheckt en de gaffel van de koppelingskabel heeft wat travel dus het druklager loopt vrij.
Het TU5 vliegwiel heeft geen markeringslijntje voor de stroboscoop, maar een dikke krans voor de BDP sensor. Hierdoor pastte
echter het timingsplaatje niet meer. Daar is de helft van afgeslepen maar nog wel leesbaar gelukkig. De nieuwe markering is
aangebracht door de krukas in service stand te locken en met een beetje verf een lijntje te zetten bij de 0 graden. Ik kan de
timing nu weer goed aflezen met de stroboscoop! Nieuwe aandrijfaskeerringen erin (Passagierskant lekte alweer! Was nieuw bij revisie. Pff wat word
ik moe van die dingen). Maar hey, probleem opgelost! Afvinken.
Laatste grote aandachtspunt, de standaard 'flexibele koppeling' met die staalwolpakking is mij een doorn in het oog.
Bij gelegenheid heb ik mijn profisorisch gelaste uitlaatbuis wat laten oplappen door iemand die wél kan lassen en gelijk
een modern flexibel stuk tussen laten lassen met gevlochten buitenwerk. Uitlaat dicht, afgevinkt.
Vorige week zaterdag is de auto op de trailer naar huis gehaald om van onder de carport nog wat avondjes klein werk te doen.
En vandaag dus APK. Helaas is het droge weer nu net afgelopen, maar ik zal wat proefkilometers moeten maken zodat we
veilig en op tijd op de bruiloft aankomen (zo'n 100km ritje, leuk!).
Nog genoeg te doen maar dit was toch wel even een mijlpaaltje hoor!

Ik ben echt super blij met het resultaat tot nu
en komende week zal blijken of de boel heel blijft, hoewel ik nog niet all the way volgas durf (ik wil eerst minstens 500km inrijden),
doet 'ie het echt super goed, pakt mooi op en is onderin erg gretig! Benieuwd hoe dat bovenin de toeren zit!
Ohja, de originele injector zit er ook weer in. De grote heb je niet eens nodig zo blijkt. Weten we dat ook weer.