Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor 309NL » 09 dec 2025, 21:42

Gefeliciteerd met de garage met brug, ideaal!
309NL
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor Jasper4980 » 26 dec 2025, 20:53

Inmiddels 2 weekjes bezig met de technische restauratie, en de volgende foto laat het best de huidige status zien:
Afbeelding
Inderdaad, de auto is flink wat lichter geworden aan de voorzijde. Omdat ik alle kleine roestplekjes in de motorruimte wil aanpakken moet alles eruit.
Voordat het blok eruit ging heb ik de cilinderkop laten reviseren, aan de oude koppakking is goed te zien waar alle smerigheid vandaan kwam:
Afbeelding
Aangezien de klepseals vergaan zijn was alles zwartgeblakerd, maar dat ik nu mooi schoongemaakt, en dat zou zo moeten blijven!
Afbeelding
Het dashboard is eruit geweest om de binnenradiateur te vervangen, en de rest van de ventilatie schoon te maken.
Afbeelding
Dat was hard nodig, aangezien er geen interieurfilter bedacht is door de fransozen
Afbeelding
Alles zat onder de "natuurresten", dus ik ga een mooi inzetbaar filter ontwerpen die bij de luchtingang geplaatst kan worden.

Bij het loshalen van de remklauwen kwam ik erachter dat er enorm veel speling op de klauwgeleiders zit! Moet ook vervangen worden dus. Maar het blijkt best lastig om deze te krijgen met nieuwe geleiders! Als iemand een tip heeft om aan de "Girling" type klauwgeleiders te komen, geef het alsjeblieft door! :)
Afbeelding

Het onderstel en de stabilisatorstang gaan binnenkort naar de poedercoater voor een sterk nieuw laagje zwart, en dan kan alles weer in elkaar gezet worden. (oja, ik moet de olieresten nog van het motorblok af schrapen) Genoeg te doen!

Alvast een fijn uiteinde gewenst aan iedereen die dit leest :D
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor 309NL » 11 jan 2026, 21:53

Wauwww, je bent weer hard aan het werk. Respect!
309NL
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor Jasper4980 » 30 jan 2026, 16:09

Eindelijk het onderstel en stabilisatorstang terug van de poedercoater!
Afbeelding
Nergens meer roest te bekennen, en alles zit nu in een keiharde halfglanzende coating. Die kan er weer een aantal jaar tegenaan

2 weken geleden heb ik de (nu deels gereviseerde) motor er weer in gehangen, toen was het wachten...
Nu kan ik eindelijk weer verder!
Afbeelding
Afbeelding

Nu hangt de motor weer aan 3 motorsteunen, dus kan ik hem proberen te starten. Ik had het geprobeerd toen hij aan 2 steunen hing maar hij ging zoveel bij schommelen in het motorruim dat ik het maar even gelaten heb.
Ik moet nog spelen met de ontstekingstiming, ik had een mooi streepje gezet op de cilinderkop en verdelerkap, maar die zijn bij het ultrasoonreinigen van de kop met de noorderzon vertrokken. Oeps!
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor 309NL » 07 feb 2026, 15:07

Respect wat je allemaal aan mijn ex-309 doet!!!
309NL
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor 309NL » 09 mei 2026, 06:58

Ik zie net op de rdw site dat je 309 apk goedgekeurd is tot juni 2027. 8) :-)
Super, dus je hebt de auto weer goed rijdend gekregen. TOP!
309NL
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor Jasper4980 » 09 mei 2026, 09:42

Was dat maar zo... De vervaldatum klopt, maar dat is omdat hij 2 jaartjes gekregen heeft in 2025.
Vandaag ga ik proberen een vervangende distributeur te vinden en te testen, want er zit nog steeds geen vooortgang in :(
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange vent in een kleine auto: 309 Jubilée klusdagboek!

Berichtdoor 309NL » 09 mei 2026, 13:34

Oh jammer. Ik was nieuwsgierig en dacht ik kijk ff op de rdw site.
309NL
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Vorige

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten