Monopoint injectie teveel brandstof

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Monopoint injectie teveel brandstof

Berichtdoor Jasper4980 » 23 feb 2026, 22:50

Hoi allen,

Ik zit nu al een tijdje te stoeien met het weer aan de praat krijgen van mijn tu3m 309 (monopoint injectie)
Na het vernieuwen van de koppakking en diverse afdichtingen had ik de motor lopend. Hij draaide best mooi, alleen kwam er een plof uit de inlaat als ik het gas snel opentrok. Ook viel hij soms uit als ik aan de kabelboom ging morrelen. Oorzaak: ik was vergeten de massakabel op de motorsteun bij de distributieriem vast te zetten (stom!)
Die natuurlijk vast gezet, maar nu slaat hij niet meer aan.
Ik vermoed dat er teveel brandstof wordt toegevoerd. De bougies zijn nat, en als ik probeer te starten met het brandstofpomprelais los (na een keer starten mét) komt er heel even wat leven uit de motor.
Ik weet even niet waar ik het moet zoeken. Ontstekingstiming is correct afgesteld, en als ik de betreffende aardekabel weer losmaak wil hij ook niet starten. Hebben jullie tips?
Jasper4980

Re: Monopoint injectie teveel brandstof

Berichtdoor Johan_309GTI16 » 27 feb 2026, 10:36

Hoi, vervelend. Ik had ook een probleem met het starten, bougies zwart en stinken naar benzine. Bleek dat het contact vlak v/d rotor helemaal zwart was. Deze schoon gemaakt, starten maar nog niet echt fijn lopen. Uit eindelijk ook de bougies vervangen nu loopt hij weer als nieuw. Je zou de sterkte van de vonk kunnen controleren met een tester.
Mss heb je er wat aan.
Johan_309GTI16

Berichtdoor Jasper4980 » 27 feb 2026, 11:16

Hoi Johan, Das een goeie, de rotor checken. Al heb ik de vonk gecontroleerd en die is prima bij alle 4. Het zijn ook nieuwe bougies
Bedankt voor de tip! Ik ga ook proberen een gasklephuis van de sloop te halen, misschien dat de brandstofdruk regelaar naar de knoppen is...
Jasper4980

Berichtdoor Johan_309GTI16 » 27 feb 2026, 12:25

Bij mij werd ik op het verkeerde been gezet,(zelf niet goed gekeken), ik had wel een vonk, maar de afstand op de tester had ik te klein, waardoor er wel een vonk was maar veel te zwak. Succes
Johan_309GTI16

Berichtdoor Jasper4980 » 01 maart 2026, 09:47

Een vervangend gasklephuis heeft geholpen, hij loopt weer! Nog niet perfect, hij heeft last van backfires onder belasting, had ik met het oude gasklephuis ook.
Zou dat te maken kunnen hebben met de koelvloeistof temperatuursensor? Het lampje op het dashboard brandt al als hij nog niet eens op temperatuur is.
Volgens Haynes zit deze sensor niet aangesloten op de ecu, maar toch komt er ook een motorstoringslampje als ik de sensorstekker los haal.
Jasper4980

Berichtdoor Jasper4980 » 01 maart 2026, 09:48

Een vervangend gasklephuis heeft geholpen, hij loopt weer! Nog niet perfect, hij heeft last van backfires onder belasting, had ik met het oude gasklephuis ook.
Zou dat te maken kunnen hebben met de koelvloeistof temperatuursensor? Het lampje op het dashboard brandt al als hij nog niet eens op temperatuur is.
Volgens Haynes zit deze sensor niet aangesloten op de ecu, maar toch komt er ook een motorstoringslampje als ik de sensorstekker los haal.
Jasper4980

Keer terug naar 205/309