Klussen aan de 205 XS deel 2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 27 jul 2023, 14:03

Hi Wout, ik heb inmiddels mijn motorsteun zo aangepast; extra beugel gemaakt door een staalstrip op een hoekbeugel te lassen. De bestaande boutgaten in het ophangpunt gebruikt en 2 kleine gaatjes in de onderkant van de motorsteun gemaakt. De motorsteun en het ophangpunt kunnen nu niet meer t.o.v elkaar bewegen/wiebelen. Praktijktest moet nog volgen, ik hoop dat het afdoende is.. maar ik denk het wel. De beugel hoeft eigenlijk meer trekkracht op te kunnen nemen dan drukkracht, dus heel dik zou die niet moeten hoeven te zijn.
Heb jij ook je beugel nog gemaakt? Ben nog wel benieuwd hoe dat verlopen is.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 jan 2025, 22:42

Hoi Owen,

Lang niet meer op het forum aanwezig geweest. Hoe werkt je motorsteun tot nu toe?
Ben wel benieuwd! Hopelijk vervangt alles tezamen het gebrek aan de derde bout..

En hoe is het met je uitlaat spruitstuk?

Ik heb vorige week mijn verzaagde motorsteun arm vervangen voor een complete originele,
dat samen met een (tijdelijk) monopoint injectie inlaatspruitstuk.
Lang verhaal kort, na ruim 3,5 jaar stilstand heb ik deze maand de boel weer serieus
opgepakt en werk nu aan een soort van bèta versie van mijn blok, waarmee ik in elk geval
de boel rijdend hoop te krijgen, APK kan halen en van daaruit weer verder te pionieren.

Hoop binnenkort een mooie update te kunnen doen :)

Grt Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Wout_Holsbeek

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 01 feb 2025, 21:37

Grappig, op oudjaarsavond stond de XS beslist niet op de lijst met goede voornemens voor 2025.
Nog geen week later ligt er opeens een plan klaar en een volle bak motivatie om weer aan de slag te gaan.

In 2021 werd er gepionierd aan een mooie Frankenstein TU-motor met hopelijk wat meer (praktische) PK's.
Want inmiddels was duidelijk dat een Rallye-kop op een standaard TU3 met dubbele carbs weliswaar
tot wat meer power leidt, echter niet zozeer voor een betere motorkarakteristiek.
Kort samengevat, wat was er in 2021 qua bewegende delen samengevoegd:
- TU5 8 klepper onderblok
- 205 Rallye cilinderkop
- TU5 16 klepper zuigers voor verhoogde compressie
- De gewone XS versnellingsbak
- TU3 vliegwiel
En daarbij:
- Zelf gefabriceerd 4-2-1 spaghetti spruitstuk
- Weer de dubbele Dellorto's.

Maar het project is dus stilgevallen.
Zoals eerder vermeld ontvingen we de sleutel van ons koop(klus)huis en daar is vervolgens
veel tijd naartoe gegaan. Ook loopt er hier inmiddels een geweldige dochter van 1,5 jaar oud rond :mrgreen:
Dus de 205 staat niet bovenaan de lijst. Zonde maar het is even wat het is.

Hoe dan ook.. vergeten was 'ie zeker niet. Ben er tussen de oren vaak mee bezig geweest hoe ik het
weer op moet pakken. En ik betrap mezelf steeds op een aantal gedachtes:
- Ik ben echt heel veel tegelijk aan het aanpassen. Hoe ga je straks in vredesnaam gericht troubleshooten?
- Ik was niet tevreden over de manier hoe het 4-2-1 spruitstuk op de originele uitlaat zat aangesloten
- Ik heb geleerd dat carburateurs heel veel tijd kunnen kosten - en dat heb ik tegenwoordig een stuk minder :)
- Het idee van de verzaagde motorsteun (om plek te maken voor het inlaatspruitstuk) stond mij eigenlijk helemaal niet aan.
Niet echt gedachten dus waarvan je uit je stoel springt om weer aan de slag te gaan. En opeens is daar het besef
dat je gewoon wilt rijden, maakt niet uit, linksom of rechtsom :). Het heeft lang genoeg geduurd zo.

In de laatste dagen van de Kerstvakantie bedacht ik me opeens: waarom niet eerst een (soort van) bèta versie bouwen
met standaard inlaat, standaard injectiesysteem, ECU, standaard uitlaat. Dat kost niks en ligt voorhanden. Dat eens laten inlopen en APK halen.
Hopelijk in het voorjaar weer stukkies kunnen rijden. En van daaruit eens verder kijken zodra ik dat op de rit heb. :-)
Ik vind voor nu eigenlijk de nieuwe combinatie van de draaiende delen wel spannend genoeg :mrgreen:

Afijn, begin januari heb ik de 205 weer uitgeruimd in de loods :-)
Wat is er inmiddels zoal gebeurd:
- Carburateurs + spruitstuk eraf
- Normale motorsteun erop
- Elektra, injectiehuis en ECU weer volgens schema aangesloten
- Adapterplaat gemaakt om TU3 spruitstuk op de Rallye-kop passend te krijgen
- Ontstekingshuis wat opgefrist (en een nieuw vacuumpotje erin gezet, de oude was lek)

Vandaag alle vloeistoffen en filters erop gezet. 20L nieuwe benzine erbij in (tank was bijna leeg :roll: )
De status tot nu toe: Er is wel vonk maar nog geen benzine (denk dat de aanvoerleiding verstopt zit).
Hij ploft wel een paar keer op remreiniger dus dat is een goed teken :mrgreen:
En dat is dan ook gelijk een knal van jewelste want de uitlaat stopt nog vóór de katalysator haha.

Op de to do lijst voor deze maand:
- Uitlaatbocht spruitstuk -> katalysator netjes maken
- Benzinecircuit schoonmaken en fixen waar nodig
- Starten en lopend krijgen :)
- Voorremmen gangbaar maken en een rondje om het erf

Afbeelding
Oja en ik heb de sierstrips in de bumper zilver gespoten, vind het wel passen zo :mrgreen:
Wout_Holsbeek

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 16 feb 2025, 16:57

Gisteren was het eindelijk zover om de 205 te starten! En hij doet het :mrgreen:
Nog genoeg te doen... maar hij doet het op eigen benzine. Ik verdacht een verstopte aanvoerleiding, maar
kan vrij zeker zeggen dat er twee slangen verkeerd om zaten aangesloten :roll: . Er is nog veel te finetunen
want op zichzelf blijven lopen wil nog niet, bovendien zijn er af en toe wat backfires.
Soms gaat het opstarten goed en soms niet. Wanneer het goed gaat draait de startmotor op
een mooi tempo rond (de evenredige compressie op alle 4 de cilinders is dan mooi en duidelijk te horen). Bij een
volgende poging lijken de startmotor en de compressie (of ontsteking al) wat ruzie te hebben met elkaar.

Het troubleshooten kan beginnen en ik heb het volgende op de lijst staan:
- Vacuum solenoid van het Rallye-thermostaathuis vervangen voor de koelwater sensor die hoort bij het originele TU3 ECU-netwerk. Deze waren nog niet uitgewisseld. Ik had 'm ook niet nodig in de carburateur setup. Zonder deze sensor stuurt de ECU blijkbaar de injector niet aan. Sluit je deze sensor even los aan op de stekker, dan is er wel teken van leven. Ik denk dat wanneer deze sensor weer op de oorspronkelijke plek in het blok zal zitten, dat er ook een degelijke massa gemaakt wordt en dat de ECU tenminste een fatsoenlijk signaal heeft.
- Experimenteren met/zonder vacuumvervroeging bij koude start (ik vermoed dat vacuumvervroeging normaliter niet mee hoort te doen bij koude start, kan me namelijk heugen dat er in de hoek van de rembekrachtiger een solenoid met stekker en twee vacuumaansluitingen heeft gezeten. Alleen heeft dit bij mij vroeger al niet aangesloten gezeten en uiteindelijk heb ik het eruit gesloopt). Wellicht dat het in deze nieuwe situatie wel weer relevant is? Weet iemand of vacuumvervroeging pas mee hoort te gaan doen bij opgewarmde motor?
- Ontstekingshuis (en rotor) controleren op speling, ik heb het vermoeden dat de vonktiming 'all over the place' is, de distributeur steeds iets verdraaien boekt geen logisch effect. Ik heb namelijk het grootste gedeelte van de distributeur uit elkaar gehad om het vacuumvervroegingspotje aan te sluiten (de oude was lek). Misschien heb ik het niet goed geassembleerd.
- Distributeur vervangen voor een andere (tijdelijk zonder vacuumvervroeging)
- Er hangen nog wat andere losse stekkers in het rond, dat moet geadresseerd worden

Wat ik verder nog wil uitzoeken is het oliecircuit. Ik moet uitzoeken hoeveel liter olie voldoende is en hoe zich dat afleest op de peilstok. Want ik heb nu een mixje van TU5 carterpan, TU3 peilstokbuis en een peilstok waar ik de juiste lengte van betwijfel. Op de peilstok is een bepaald niveau af te lezen (net aan de onderste streep bij een litertje of 5 ofzo, kan dat me niet meer heugen). Nou wil ik zeker weten of de opnemer van de pomp goed diep in de olie hangt, dus komende week hoop ik even met een inspectiecamera door het peilstokgat naar binnen te kunnen loeren.

Ik had nog wat foto's van het proces tot nu toe.

Afbeelding
Om te beginnen moest er een adapter gemaakt worden om het TU3-spruitstuk aan de Rallye kop te verbinden. Immers
verschilt het gatenpatroon en ook de diameter en hartmaten van de inlaatpoorten. Dat wordt dus meten, wel handig
als je dan een grote schuifmaat kan lenen :mrgreen:

Afbeelding
Met de meetresultaten heb ik in SolidWorks een adapter getekend (ik werk dagelijks met dat programma). Na wat itereren met wat simpele 3D-prints was het
zover om een lasergesneden onderdeel te bestellen uit 10mm dik aluminium. Viel qua kosten nog best mee. De inlaatpoorten
zijn niet rond vanwege de overlap (of juist het gebrek daaraan) van de inlaatpoorten. Dit is de basis om te gaan portmatchen.

Afbeelding
Na een avondje knooien met een rasp en heel wat dremel gereedschap, is het resultaat zo geworden. Kon slechter :mrgreen:
Ik houd maar in gedachte dat dit een tijdelijke (bèta) setup is, uiteindelijk droom ik van ITB's

Afbeelding
Met het Solidworks bestand was het heel eenvoudig om gelijk pakkingen te laten lasersnijden uit een vel pakkingpapier.

Uiteindelijk zit het hele injectiesysteem erop, nu loop ik tegen een volgend aandachtspunt aan :mrgreen: Namelijk
dat bij een Rallye-kop het pasvlak voor het inlaatspruitstuk iets onder een hoek omhoog gericht staat (ik schat zo'n graadje of 10?).
De andere TU-koppen hebben dit niet. Het resultaat is nu dat het injectiehuis onder een iets andere hoek omhoog steekt,
dusdanig dat straks misschien mijn motorkap niet dicht kan als alle kunststof kappen eraan zitten :lol:

Afbeelding
Dan nog de uitlaat. Ten eerste had ik voorbereid om tijdelijk het originele spruitstuk + downpipe weer te gaan gebruiken.
Want dat zou in 1x moeten passen, quick fix, dan hoef ik die slechte uitlaatbocht niet te gebruiken van het 4-2-1 spruitstuk.
Dus de Supersprint er weer af, het originele spul er weer op... je raadt het al... past niet :mrgreen: de downpipe gaat niet
wijd genoeg om de carterpan heen (de TU5 carterpan is dieper). De supersprint past wel, dan maar direct zelf een verbinding
maken. Ik moet een verbinding zien te krijgen tussen het einde van de Supersprint (die stopt net achter de carterpan), naar
de 'flexibele' bevestiging vlak voor de katalysator. Op de weg daar naartoe moet je een bocht over het subframe maken.
Ik had eerst zelf wat geprobeerd te fabriceren met de originele downpipe, maar was niet tevreden over de passing. Ik heb
hier de flens van de pijp afgeslepen, hier wil ik zelf wat op lassen.

Afbeelding
Door twee 60 graden bochten pas te maken krijg je een goede 'spanningsloze' verbindinding. Even hechten, uitnemen en aflassen.

Afbeelding
Aanschouw mijn geweldige las skills 8) Maar het zit in elk geval dicht. Dit ga ik ooit nog een keer goed overdoen met meer oefening, maar dan helemaal
naar achteren, en dat flexibele stuk voor de kat zal dan vervangen worden door een moderne gevlochten sectie. Die
flexibele uitlaatverbinding vind ik toch wel het meest waardeloos aan een 205!!!

Woensdag weer verder, ben benieuwd!!
Wout_Holsbeek

Berichtdoor Jasper4980 » 16 feb 2025, 18:17

Geweldig bezig zeg, leuk om te lezen!
Jasper4980

Berichtdoor 309NL » 16 feb 2025, 20:09

Jeetje, je bent flink bezig. Waar haal je moed en energie vandaan?
Succes verder!!!
309NL

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 17 feb 2025, 17:50

Deze 205 is mijn eerste auto en sindsdien (inmiddels zo'n 15 jaar) boeit het mij hoe je een TU 8-klepper simpelweg leuker/sneller kan maken.
Ik herinner mij hoe ik destijds al (o.a. Britse) fora zat af te struinen op zoek naar een
antwoord, in plaats van studeren :mrgreen: . Maar ik vond eigenlijk nooit echt een concreet voorbeeld, een duidelijk verslag,
tips en ervaring, en een resultaat wat bijvoorbeeld al 5 jaar rondreed. Niet genoeg ter inspiratie en voor te gaan sparen.
Daarom is dit altijd een beetje een onbeantwoorde vraag gebleven.

Doordat ik deze auto altijd bewaard heb, kan ik nu op hobby basis experimenteren om daar toch een antwoord op te krijgen.
Het doel is het best haalbare uit een TU 8-klepper te halen, wat ook dagelijks rijdbaar kan zijn en heel blijft. En dat gaat uiteindelijk
gewoon lukken, daar haal ik de motivatie uit :lol: En ook uit de oprechte interesse hoe motortechniek werkt, dat vind ik erg leerzaam.
Tegenwoordig kan je je beter richten op batterij techniek waarschijnlijk :mrgreen: maar dit is gewoon hobby, een kwestie van doen
en kiek'n wat 't wordt.

Ondertussen werk ik aan deze verslaglegging, in de hoop dat anderen er nog wat aan hebben. Ookal nemen de 205'jes
duidelijk af in het straatbeeld. En anders hoop ik dat mensen gewoon met plezier meelezen. :D
Wout_Holsbeek

Berichtdoor Mockenrue » 18 feb 2025, 01:33

Goed bezig :!:
Mockenrue

Berichtdoor 309NL » 18 feb 2025, 20:18

Ik vind het leuk om te lezen ondanks dat ik niet alles 100% begrijp qua techniek. Knap dat je doorzet!
309NL

Berichtdoor Jerre147 » 20 feb 2025, 23:47

Wauw Wout, ik kan je alleen maar heel hard bewonderen voor al het werk je in je 205 gestoken hebt!
Ik heb vorige week en 205 XS gekocht van '91 , ook met het mono point injectie systeem zoals die van u uit de fabriek komt, en ik ben de afgelopen week het hele internet aan het afzoeken naar dingen wat ik er met zou kunnen doen.
Toen stoot ik op dit forum uit en ik heb net een 45 minuten je volledige verhaal gelezen, fascinerend hoor!
En hier staat heel veel informatie die ik zal kunnen gebruiken bij het sleutelen aan de mijne!
Keep up the good work!!!
Jerre147

Vorige

Keer terug naar 205/309