Gisteren was het eindelijk zover om de 205 te starten! En hij doet het
Nog genoeg te doen... maar hij doet het op eigen benzine. Ik verdacht een verstopte aanvoerleiding, maar
kan vrij zeker zeggen dat er twee slangen verkeerd om zaten aangesloten

. Er is nog veel te finetunen
want op zichzelf blijven lopen wil nog niet, bovendien zijn er af en toe wat backfires.
Soms gaat het opstarten goed en soms niet. Wanneer het goed gaat draait de startmotor op
een mooi tempo rond (de evenredige compressie op alle 4 de cilinders is dan mooi en duidelijk te horen). Bij een
volgende poging lijken de startmotor en de compressie (of ontsteking al) wat ruzie te hebben met elkaar.
Het troubleshooten kan beginnen en ik heb het volgende op de lijst staan:
- Vacuum solenoid van het Rallye-thermostaathuis vervangen voor de koelwater sensor die hoort bij het originele TU3 ECU-netwerk. Deze waren nog niet uitgewisseld. Ik had 'm ook niet nodig in de carburateur setup. Zonder deze sensor stuurt de ECU blijkbaar de injector niet aan. Sluit je deze sensor even los aan op de stekker, dan is er wel teken van leven. Ik denk dat wanneer deze sensor weer op de oorspronkelijke plek in het blok zal zitten, dat er ook een degelijke massa gemaakt wordt en dat de ECU tenminste een fatsoenlijk signaal heeft.
- Experimenteren met/zonder vacuumvervroeging bij koude start (ik vermoed dat vacuumvervroeging normaliter niet mee hoort te doen bij koude start, kan me namelijk heugen dat er in de hoek van de rembekrachtiger een solenoid met stekker en twee vacuumaansluitingen heeft gezeten. Alleen heeft dit bij mij vroeger al niet aangesloten gezeten en uiteindelijk heb ik het eruit gesloopt). Wellicht dat het in deze nieuwe situatie wel weer relevant is? Weet iemand of vacuumvervroeging pas mee hoort te gaan doen bij opgewarmde motor?
- Ontstekingshuis (en rotor) controleren op speling, ik heb het vermoeden dat de vonktiming 'all over the place' is, de distributeur steeds iets verdraaien boekt geen logisch effect. Ik heb namelijk het grootste gedeelte van de distributeur uit elkaar gehad om het vacuumvervroegingspotje aan te sluiten (de oude was lek). Misschien heb ik het niet goed geassembleerd.
- Distributeur vervangen voor een andere (tijdelijk zonder vacuumvervroeging)
- Er hangen nog wat andere losse stekkers in het rond, dat moet geadresseerd worden
Wat ik verder nog wil uitzoeken is het oliecircuit. Ik moet uitzoeken hoeveel liter olie voldoende is en hoe zich dat afleest op de peilstok. Want ik heb nu een mixje van TU5 carterpan, TU3 peilstokbuis en een peilstok waar ik de juiste lengte van betwijfel. Op de peilstok is een bepaald niveau af te lezen (net aan de onderste streep bij een litertje of 5 ofzo, kan dat me niet meer heugen). Nou wil ik zeker weten of de opnemer van de pomp goed diep in de olie hangt, dus komende week hoop ik even met een inspectiecamera door het peilstokgat naar binnen te kunnen loeren.
Ik had nog wat foto's van het proces tot nu toe.

Om te beginnen moest er een adapter gemaakt worden om het TU3-spruitstuk aan de Rallye kop te verbinden. Immers
verschilt het gatenpatroon en ook de diameter en hartmaten van de inlaatpoorten. Dat wordt dus meten, wel handig
als je dan een grote schuifmaat kan lenen

Met de meetresultaten heb ik in SolidWorks een adapter getekend (ik werk dagelijks met dat programma). Na wat itereren met wat simpele 3D-prints was het
zover om een lasergesneden onderdeel te bestellen uit 10mm dik aluminium. Viel qua kosten nog best mee. De inlaatpoorten
zijn niet rond vanwege de overlap (of juist het gebrek daaraan) van de inlaatpoorten. Dit is de basis om te gaan portmatchen.

Na een avondje knooien met een rasp en heel wat dremel gereedschap, is het resultaat zo geworden. Kon slechter
Ik houd maar in gedachte dat dit een tijdelijke (bèta) setup is, uiteindelijk droom ik van ITB's

Met het Solidworks bestand was het heel eenvoudig om gelijk pakkingen te laten lasersnijden uit een vel pakkingpapier.
Uiteindelijk zit het hele injectiesysteem erop, nu loop ik tegen een volgend aandachtspunt aan

Namelijk
dat bij een Rallye-kop het pasvlak voor het inlaatspruitstuk iets onder een hoek omhoog gericht staat (ik schat zo'n graadje of 10?).
De andere TU-koppen hebben dit niet. Het resultaat is nu dat het injectiehuis onder een iets andere hoek omhoog steekt,
dusdanig dat straks misschien mijn motorkap niet dicht kan als alle kunststof kappen eraan zitten

Dan nog de uitlaat. Ten eerste had ik voorbereid om tijdelijk het originele spruitstuk + downpipe weer te gaan gebruiken.
Want dat zou in 1x moeten passen, quick fix, dan hoef ik die slechte uitlaatbocht niet te gebruiken van het 4-2-1 spruitstuk.
Dus de Supersprint er weer af, het originele spul er weer op... je raadt het al... past niet

de downpipe gaat niet
wijd genoeg om de carterpan heen (de TU5 carterpan is dieper). De supersprint past wel, dan maar direct zelf een verbinding
maken. Ik moet een verbinding zien te krijgen tussen het einde van de Supersprint (die stopt net achter de carterpan), naar
de 'flexibele' bevestiging vlak voor de katalysator. Op de weg daar naartoe moet je een bocht over het subframe maken.
Ik had eerst zelf wat geprobeerd te fabriceren met de originele downpipe, maar was niet tevreden over de passing. Ik heb
hier de flens van de pijp afgeslepen, hier wil ik zelf wat op lassen.

Door twee 60 graden bochten pas te maken krijg je een goede 'spanningsloze' verbindinding. Even hechten, uitnemen en aflassen.

Aanschouw mijn geweldige las skills

Maar het zit in elk geval dicht. Dit ga ik ooit nog een keer goed overdoen met meer oefening, maar dan helemaal
naar achteren, en dat flexibele stuk voor de kat zal dan vervangen worden door een moderne gevlochten sectie. Die
flexibele uitlaatverbinding vind ik toch wel het meest waardeloos aan een 205!!!
Woensdag weer verder, ben benieuwd!!