Grappig, op oudjaarsavond stond de XS beslist niet op de lijst met goede voornemens voor 2025.
Nog geen week later ligt er opeens een plan klaar en een volle bak motivatie om weer aan de slag te gaan.
In 2021 werd er gepionierd aan een mooie Frankenstein TU-motor met hopelijk wat meer (praktische) PK's.
Want inmiddels was duidelijk dat een Rallye-kop op een standaard TU3 met dubbele carbs weliswaar
tot wat meer power leidt, echter niet zozeer voor een betere motorkarakteristiek.
Kort samengevat, wat was er in 2021 qua bewegende delen samengevoegd:
- TU5 8 klepper onderblok
- 205 Rallye cilinderkop
- TU5 16 klepper zuigers voor verhoogde compressie
- De gewone XS versnellingsbak
- TU3 vliegwiel
En daarbij:
- Zelf gefabriceerd 4-2-1 spaghetti spruitstuk
- Weer de dubbele Dellorto's.
Maar het project is dus stilgevallen.
Zoals eerder vermeld ontvingen we de sleutel van ons koop(klus)huis en daar is vervolgens
veel tijd naartoe gegaan. Ook loopt er hier inmiddels een geweldige dochter van 1,5 jaar oud rond
Dus de 205 staat niet bovenaan de lijst. Zonde maar het is even wat het is.
Hoe dan ook.. vergeten was 'ie zeker niet. Ben er tussen de oren vaak mee bezig geweest hoe ik het
weer op moet pakken. En ik betrap mezelf steeds op een aantal gedachtes:
- Ik ben echt heel veel tegelijk aan het aanpassen. Hoe ga je straks in vredesnaam gericht troubleshooten?
- Ik was niet tevreden over de manier hoe het 4-2-1 spruitstuk op de originele uitlaat zat aangesloten
- Ik heb geleerd dat carburateurs heel veel tijd kunnen kosten - en dat heb ik tegenwoordig een stuk minder :)
- Het idee van de verzaagde motorsteun (om plek te maken voor het inlaatspruitstuk) stond mij eigenlijk helemaal niet aan.
Niet echt gedachten dus waarvan je uit je stoel springt om weer aan de slag te gaan. En opeens is daar het besef
dat je gewoon wilt rijden, maakt niet uit, linksom of rechtsom :). Het heeft lang genoeg geduurd zo.
In de laatste dagen van de Kerstvakantie bedacht ik me opeens: waarom niet eerst een (soort van) bèta versie bouwen
met standaard inlaat, standaard injectiesysteem, ECU, standaard uitlaat. Dat kost niks en ligt voorhanden. Dat eens laten inlopen en APK halen.
Hopelijk in het voorjaar weer stukkies kunnen rijden. En van daaruit eens verder kijken zodra ik dat op de rit heb.
Ik vind voor nu eigenlijk de nieuwe combinatie van de draaiende delen wel spannend genoeg
Afijn, begin januari heb ik de 205 weer uitgeruimd in de loods
Wat is er inmiddels zoal gebeurd:
- Carburateurs + spruitstuk eraf
- Normale motorsteun erop
- Elektra, injectiehuis en ECU weer volgens schema aangesloten
- Adapterplaat gemaakt om TU3 spruitstuk op de Rallye-kop passend te krijgen
- Ontstekingshuis wat opgefrist (en een nieuw vacuumpotje erin gezet, de oude was lek)
Vandaag alle vloeistoffen en filters erop gezet. 20L nieuwe benzine erbij in (tank was bijna leeg

)
De status tot nu toe: Er is wel vonk maar nog geen benzine (denk dat de aanvoerleiding verstopt zit).
Hij ploft wel een paar keer op remreiniger dus dat is een goed teken
En dat is dan ook gelijk een knal van jewelste want de uitlaat stopt nog vóór de katalysator haha.
Op de to do lijst voor deze maand:
- Uitlaatbocht spruitstuk -> katalysator netjes maken
- Benzinecircuit schoonmaken en fixen waar nodig
- Starten en lopend krijgen :)
- Voorremmen gangbaar maken en een rondje om het erf

Oja en ik heb de sierstrips in de bumper zilver gespoten, vind het wel passen zo
