Klussen aan de 205 XS deel 2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 27 jul 2023, 14:03

Hi Wout, ik heb inmiddels mijn motorsteun zo aangepast; extra beugel gemaakt door een staalstrip op een hoekbeugel te lassen. De bestaande boutgaten in het ophangpunt gebruikt en 2 kleine gaatjes in de onderkant van de motorsteun gemaakt. De motorsteun en het ophangpunt kunnen nu niet meer t.o.v elkaar bewegen/wiebelen. Praktijktest moet nog volgen, ik hoop dat het afdoende is.. maar ik denk het wel. De beugel hoeft eigenlijk meer trekkracht op te kunnen nemen dan drukkracht, dus heel dik zou die niet moeten hoeven te zijn.
Heb jij ook je beugel nog gemaakt? Ben nog wel benieuwd hoe dat verlopen is.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 jan 2025, 22:42

Hoi Owen,

Lang niet meer op het forum aanwezig geweest. Hoe werkt je motorsteun tot nu toe?
Ben wel benieuwd! Hopelijk vervangt alles tezamen het gebrek aan de derde bout..

En hoe is het met je uitlaat spruitstuk?

Ik heb vorige week mijn verzaagde motorsteun arm vervangen voor een complete originele,
dat samen met een (tijdelijk) monopoint injectie inlaatspruitstuk.
Lang verhaal kort, na ruim 3,5 jaar stilstand heb ik deze maand de boel weer serieus
opgepakt en werk nu aan een soort van bèta versie van mijn blok, waarmee ik in elk geval
de boel rijdend hoop te krijgen, APK kan halen en van daaruit weer verder te pionieren.

Hoop binnenkort een mooie update te kunnen doen :)

Grt Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Wout_Holsbeek

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 01 feb 2025, 21:37

Grappig, op oudjaarsavond stond de XS beslist niet op de lijst met goede voornemens voor 2025.
Nog geen week later ligt er opeens een plan klaar en een volle bak motivatie om weer aan de slag te gaan.

In 2021 werd er gepionierd aan een mooie Frankenstein TU-motor met hopelijk wat meer (praktische) PK's.
Want inmiddels was duidelijk dat een Rallye-kop op een standaard TU3 met dubbele carbs weliswaar
tot wat meer power leidt, echter niet zozeer voor een betere motorkarakteristiek.
Kort samengevat, wat was er in 2021 qua bewegende delen samengevoegd:
- TU5 8 klepper onderblok
- 205 Rallye cilinderkop
- TU5 16 klepper zuigers voor verhoogde compressie
- De gewone XS versnellingsbak
- TU3 vliegwiel
En daarbij:
- Zelf gefabriceerd 4-2-1 spaghetti spruitstuk
- Weer de dubbele Dellorto's.

Maar het project is dus stilgevallen.
Zoals eerder vermeld ontvingen we de sleutel van ons koop(klus)huis en daar is vervolgens
veel tijd naartoe gegaan. Ook loopt er hier inmiddels een geweldige dochter van 1,5 jaar oud rond :mrgreen:
Dus de 205 staat niet bovenaan de lijst. Zonde maar het is even wat het is.

Hoe dan ook.. vergeten was 'ie zeker niet. Ben er tussen de oren vaak mee bezig geweest hoe ik het
weer op moet pakken. En ik betrap mezelf steeds op een aantal gedachtes:
- Ik ben echt heel veel tegelijk aan het aanpassen. Hoe ga je straks in vredesnaam gericht troubleshooten?
- Ik was niet tevreden over de manier hoe het 4-2-1 spruitstuk op de originele uitlaat zat aangesloten
- Ik heb geleerd dat carburateurs heel veel tijd kunnen kosten - en dat heb ik tegenwoordig een stuk minder :)
- Het idee van de verzaagde motorsteun (om plek te maken voor het inlaatspruitstuk) stond mij eigenlijk helemaal niet aan.
Niet echt gedachten dus waarvan je uit je stoel springt om weer aan de slag te gaan. En opeens is daar het besef
dat je gewoon wilt rijden, maakt niet uit, linksom of rechtsom :). Het heeft lang genoeg geduurd zo.

In de laatste dagen van de Kerstvakantie bedacht ik me opeens: waarom niet eerst een (soort van) bèta versie bouwen
met standaard inlaat, standaard injectiesysteem, ECU, standaard uitlaat. Dat kost niks en ligt voorhanden. Dat eens laten inlopen en APK halen.
Hopelijk in het voorjaar weer stukkies kunnen rijden. En van daaruit eens verder kijken zodra ik dat op de rit heb. :-)
Ik vind voor nu eigenlijk de nieuwe combinatie van de draaiende delen wel spannend genoeg :mrgreen:

Afijn, begin januari heb ik de 205 weer uitgeruimd in de loods :-)
Wat is er inmiddels zoal gebeurd:
- Carburateurs + spruitstuk eraf
- Normale motorsteun erop
- Elektra, injectiehuis en ECU weer volgens schema aangesloten
- Adapterplaat gemaakt om TU3 spruitstuk op de Rallye-kop passend te krijgen
- Ontstekingshuis wat opgefrist (en een nieuw vacuumpotje erin gezet, de oude was lek)

Vandaag alle vloeistoffen en filters erop gezet. 20L nieuwe benzine erbij in (tank was bijna leeg :roll: )
De status tot nu toe: Er is wel vonk maar nog geen benzine (denk dat de aanvoerleiding verstopt zit).
Hij ploft wel een paar keer op remreiniger dus dat is een goed teken :mrgreen:
En dat is dan ook gelijk een knal van jewelste want de uitlaat stopt nog vóór de katalysator haha.

Op de to do lijst voor deze maand:
- Uitlaatbocht spruitstuk -> katalysator netjes maken
- Benzinecircuit schoonmaken en fixen waar nodig
- Starten en lopend krijgen :)
- Voorremmen gangbaar maken en een rondje om het erf

Afbeelding
Oja en ik heb de sierstrips in de bumper zilver gespoten, vind het wel passen zo :mrgreen:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Wout_Holsbeek

Vorige

Keer terug naar 205/309