Thanks!

Helaas nog niet kunnen starten dit weekend, er waren nog teveel dingen
ter voorbereiding die meer tijd vroegen dan vooraf gedacht. Onder andere de radiateur,
de remmen en de stekkers vroegen veel tijd.. Niet haasten, wat dat gaat nooit goed!

De aansluiting van deze koelslang op de XU-radiateur is anders dan bij de TU-versie, ik had
een 90 graden bochtje teveel op deze slang zitten. Maar als je die afsnijdt hou je te weinig
lengte over en bovendien zijn die slangen aardig stug en vormvast.. Op zoek naar wat anders dus.

Uiteindelijk opgelost met een koelslang uit de 307, die daar ook van de thermostaat naar de
radiator loopt, voor een habbekrats lijkt dit probleem nu mooi opgelost.

De XU-radiator is ook zo'n 10cm breder dan de TU-versie, dat merk je aan de passagierskant.
Dus van deze slang moetst zo'n 10cm afgesneden worden, dan past het heel mooi.

Ik wilde de sensoren uit de oude radiator overzetten naar de nieuwe. Deze drie kwam ik tegen.
De linker is het thermocontact en kon 1:1 overgezet worden. De middelste is de vlotter voor
het waarschuwingslampje, maar deze kan ik helaas nergens kwijt in de nieuwe radiator.
Volgens mij zit deze sensor bij de XU-modellen in het expansietankje, klopt dat? Want dan
moet ik daar nog een oplossing voor hebben. Voor nu laat ik 'm gewoon even weg. En ja die
rechter, wat is dat eigenlijk voor een raar ding? Die zat in een stalen clipje bovenop de radiator
en lijkt verder nergens op aangesloten te zijn.

Dan de remmen, het was tijd voor een vergelijkend onderzoekje..
Links de standaard XS schijf, Ø247mm massief. Tweede van links de GTi schijf, Ø247mm geventileerd
(dus geen Ø266mm zoals ik eerst dacht!). Dat is de schijf die niet pastte. Maar er zijn dus blijkbaar
2 versies beschikbaar welke alleen verschillen in offset. Ik had dus de lage offset nodig, en deze past!
Dat is dus de derde van links. En achteraan nog een geventileerde schijf van een 206 maar die blijkt
wél Ø266mm te zijn dus dat gaat überhaupt niet.

Dus dat ziet er weer een stuk beter uit zo. Conclusie van het verhaal, wil je massieve schijven upgraden,
neem de GTi schijven met lage offset en de 1.6GTi klauwen (of alleen de remzadels, die kan je ook los
overzetten). De boutjes voor de remschijf zijn gewoon M6, enerzijds was een verzonken kopje het mooist
geweest, maar de wielen passen gewoon omdat de velgen precies op die plek een holte in het pasvlak
hebben. Naja prima zo. Oja en de lange bouten voor de remklauw op het fusee bleken na het ontroesten
aardig poreus en ook een beetje onder de maat. De remklauwen hebben een heel klein beetje speling
nadat je ze hebt vastgeschroefd. Even kijken of daar nog nieuwe voor te krijgen zijn, anders wordt er
nog niet gereden.

Helaas kon ik de remblokken ook nog niet vastzetten omdat ik die plaatjes mis. Heb het even geprobeerd
met een plaatje van de standaard klauwen, maar deze zijn helaas te kort. Volgens mij kun je die dingen
nog los nieuw bestellen, dus dat ook nog maar even doen. Ik moet trouwens ook nog ontluchten, had een
tooltje gekocht voor op de compressor zodat ik dat alleen kon doen. Maar dat werkt nog niet helemaal.
Misschien komende week toch maar even met twee man doen.

De remvloeistof lag er toch af, dus gelijk deze doorn in het oog maar even aangepakt. In verband met
de 1.6 GTi klauwen hoef ik de hoofdremcilinder niet te upgraden (zelfde diameter). Dus deze ontdaan
van z'n roest en even zwart gespoten.

Tankje weer mooi schoongemaakt, er lag allemaal drap onderin.. Maar Dasty is je vriend!

Koppelingspedaal afstellen, 140mm slag moet er ongeveer op, gaan kijken of dat zo voldoende is.

Oja, ik kwam dit ook nog tegen, je kijkt hier zo tegen de achterkant van het vliegwiel aan. Bij het
aluminium blok wordt dit afgedicht met de casting van het tussencarter als het ware. Maar de
gietijzeren blokken hebben dit dus niet. Die horen hiervoor een plaatje op de bak geschroefd te
hebben. Ik kocht dit blok zonder bak dus mocht weer op zoek. Gelukkig dichtbij de juiste kap
gevonden.

Voila! Alles mooi afgedekt. Er moest eerst nog wel een hele stugge pasbus uit de bak gemept
worden, die had vroeger wel een functie in het alu-blok, maar nu dus niet meer. En het ding zit
vast met 1 M8 bout en 1 M10 bout. Hoe die Fransozen soms toch dingen oplossen, het blijft je verbazen.

Het oliefilter heeft plaatsgemaakt voor een adapterplaatje op het blok met ruimte voor de
oliedruksensor. Alleen is nu m'n kabeltje er naartoe te kort, moet dus nog een stukje aangesoldeerd
worden.

Dat is uiteindelijk het minste werk haha.. En het oliefilter heeft bij het losdraaien
met de tang een flinke deuk gekregen, niet optimaal maar het is toch een tijdelijke. Na het inlopen
wordt de olie en het filter natuurlijk weer vervangen. Ik zat te denken aan ongeveer 500 kilometer.

En het grootste mysterie van gisteren, waar moet de stekker van de koelfan ook alweer in?
Ik heb echt een half uur zitten zoeken maar heb 't nog niet gevonden! En het is niet het zwarte blokje
op de slotplaat..

Maar zo'n beetje alles zit er weer in. Alleen het brandstofcircuit moet nog opnieuw aangelegd worden.
Voorheen had ik de brandstofdrukregelaar op de plek van de krik zitten. Maar bij nader inzien, op zich
is dat niet heel ideaal in geval van een aanrijding. Dus die wil ik graag naast het koelvloeistoftankje
hebben, maar daar moet nog een beugeltje voor gemaakt worden. De olie zit er al op dus heb de
startmotor al even geprobeerd, hij gaat wel mooi rond!
Benieuwd of het komende week wel lukt als alle onderdeeltjes binnen zijn!