Klussen aan de 205 XS deel 2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 07 jun 2021, 08:43

De spatplaat zit er nu niet onder inderdaad. Het kleppendeksel moet er nog een keertje af als de klepspeling
ingesteld moet worden. Dat gebeurt gelijk na de D-riem. Daarna komt de spatplaat er wel weer tussen. :)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 13 jun 2021, 21:50

Lekker zitten knoeien vandaag, het weer loog er ook niet om! 8) Heerlijk!

Afbeelding
Eerst de opgeknapte carterpan eronder geschroefd met nieuwe RVS boutjes. Dit is overigens de TU5-carterpan,
heb deze gepakt omdat 'ie in beginsel visueel beter was dan de TU3-pan. Maar later bleek dat de TU5-pan een stuk dieper
is, anders past 'ie volgens mij niet over de oliepomp, dus achteraf maar goed dat ik deze gepakt heb! Vloeibare pakking ertussen,
dus moest een paar keer rondom met de ratel voordat alles goed op moment vast zat. Maar het ziet er
weer fris uit zo! De olietemperatuurmeter dient tevens weer als aftapplug, dat werkt super mooi haha!

Afbeelding
Daarna het hele ding van de bok af zodat de krukaskeerring en het vliegwiel er aan konden. Ik wil het
vliegwiel van het XS blok weer gebruiken, gewogen op 3.856 gram wat dus aardig licht is! Het TU5-vliegwiel
zat dacht ik op 5,7kg dus dat scheelt wel aardig, moet bijdragen aan een 'levendig karakter'! :mrgreen: Tevens
scheelt het dat straks de stuurbekrachtigingspomp en aircopomp niet meer mee hoeven te draaien, alleen de
dynamo.. Enige nadeel is dat je met dit vliegwiel beperkt bent tot een Ø180mm koppelingsplaat. Het zwaardere
TU5-vliegwiel gebruikt een Ø200mm koppeling. Ik ben benieuwd of de 180 straks voldoende is, de ervaring zal
het uitwijzen!

Afbeelding
Bij combinatie TU5-blok en TU3-vliegwiel kun je gelukkig nog steeds de lange M6-bout als blokkeerpen gebruiken.

Afbeelding
Het timing plaatje van het XS-blok kun je er ook 1:1 aan schroeven. De TU5 gebruikt hier een beugeltje waar je
de BDP-sensor overheen schuift, maar wij gaan gewoon met de stroboscoop aan de slag! :lol: Overigens dacht ik
altijd dat de twee incapinkjes de enige 'bron van informatie' vormden op dit plaatje, maar na een goede schoonmaakbeurt
blijkt dat er nog veel meer op af te lezen is! :P Van 0 tot 12 graden voorontsteking, we gaan straks beginnen op 8 en
dan kijken waar we uitkomen.

Afbeelding
Distributieriem erop, deze heeft slechts 101 tanden. Volgens mij hoort dat bij de TU5, het past perfect in elk geval.
Op de aluminium blokken komt 104 tanden of zelfs 108 tanden voor. Gek dat daarin zoveel verschil mogelijk is op
blokken die in eerste instantie heel overeenkomstig lijken!

Afbeelding
Er is ook verschil tussen de distributiekappen, de onderste en middelste zijn TU5 specifiek dus niet uitwisselbaar.
Het bovenste kapje is wel uitwisselbaar, maar die van de TU5 heeft een lelijk schuifje op de bovenkant zitten die
ik toch niet ga gebruiken, dus hier komt dan weer de 'cleane' TU3-kap bovenop.

Afbeelding
Als je de multiriembeugel er weer op zou zetten dan had de dynamo 1:1 gepast, maar goed die beugel is dus niet
meer nodig. Dan houd je wat ruimte op het schroefdraad over, dus opgevuld met wat ringetjes. Verdient niet de
schoonheidsprijs maar het werkt in elk geval wel zo, en de poelies zitten mooi uitgelijnd tegenover elkaar.

Afbeelding
Uitlaatspruitstuk en oliepeilstok erop, en dan is het weer zo goed als compleet! Ik moet nog het eea uitvogelen
wat betreft de peilstok, er zit dus lengteverschil in maar in de buisjes zit ook nog weer lengteverschil, én dus ook nog eens de carterpan.
Dit was allemaal geen probleem geweest als ik de TU5 peilstokbuis zou kunnen gebruiken, maar die laat zich helaas niet
vastzetten aan de TU24-cilinderkop. :( Dus moet de linker variant van de buis gebruiken. Nu moet ik uitvogelen welke
combinatie van wat resulteert in het aflezen van de juiste waarde op de peilstok. Er zit zo'n 2cm verschil in,
dat kan zomaar een litertje olie meer of minder zijn dus dat is wel even de moeite waard om uit te zoeken!

Komende week hoop ik ook de motorsteun te kunnen fixen, dan is het blok klaar om weer terug te gaan in de auto! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Doornekamp33 » 14 jun 2021, 13:23

Ziet er goed uit, maar wel een kleine opmerking, zou geen RVS bouten gebruiken, door warmte en koude spanningen breken deze gemakkelijk af, ze kunnen niet zoveel hebben.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 14 jun 2021, 19:46

Hoi thanks voor je opmerking, ik was me hier helemaal niet van bewust. De boutjes die er uit kwamen waren
behoorlijk gaar, ik dacht er juist met RVS voorgoed vanaf te zijn haha. Dan komen er dus andere in.

Ik lees online dat in principe hetzelfde aan de hand is met verzinkte boutjes, wat is dan de volgende beste optie?

De fabrieksboutjes liggen al bij het oud ijzer..
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Doornekamp33 » 14 jun 2021, 21:20

Beste is stalen bouten, 8.8 is prima voor een carterpan, voor zwaarder werk zou ik 10.9 pakken, 12.9 is overdreven..
Ik bestel ze meestal hier.

https://moerenbout.nl/bouten/buiten-zes ... 4014-staal

Maar ze zijn ook in imbus te verkrijgen, net wat je wil en mooi vind.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 jun 2021, 14:57

@Doornekamp heb nu stalen inbusboutjes geregeld, moet ze komende week nog even wisselen!

Afbeelding
Tijdje geleden ook al aan de fusees begonnen. Want 1 wiellager was toch wel wat matigjes en nu ligt toch bijna alles los..
Daarbij waren er nog wel wat andere ergernissen, alles was roestig, vies en vet en de remschijfschroefjes waren bij de kop
afgeknapt of dolgedraaid. Helemaal prut dus, werk aan de winkel.

Afbeelding
Pff dit kan dus een lekke aandrijfashoes doen met je fusee. Wat een bende! Heb alles afgestoken met een platte schroevendraaier,
daarna in een sopje met dasty en afgenomen met de stoomreiniger. Misschien was de azijntruc hier ook wel gepast geweest, maar
daar kwam het deze keer niet van. :mrgreen:

Afbeelding
De flens tik je er redelijk eenvoudig uit met de hamer, in dit geval bleef zowel links als rechts de binnenste lagerschaal aan de
flens vastzitten en de rest van het lager in het fusee. De binnenste lagerschaal hebben we er af gekregen door goed heet te
stoken met de gasbrander en daarna met de beitel eraf te tikken. Voor de rest komt toch echt de pers eraan te pas!

Afbeelding
Afgeknapte boutjes uitboren en opnieuw draad tappen zodat straks de remschijven weer gemonteerd kunnen worden!

Afbeelding
De flenzen zijn voor montage op het werk nog even in de draaibank 'getoucheerd' zodat het pasvlak voor de remschijf weer spiegelglad is.
Weer 100% schone en frisse fusees met nieuwe wiellagers! Alleen was de blijdschap van korte duur, want de nieuwe geventileerde
remschijven passen niet!! :evil: Ze lopen aan de achterkant aan op de remklauwbevestiging. Hoe we dit gaan oplossen is de grote
vraag, voor nu zitten de originele massieve schijven er weer op zodat de auto in elk geval weer kan rollen.

Afbeelding
Nog zo'n ding, de adapter voor de oliedruksensor zit vast tegen het uitlaatspruitstuk. Dit was bij de aluminium TU3 niet het geval.
De sensor zal moeten verplaatsen, volgens mij is er nog 1 optie over, dat is een het plaatsen van een adapter tussen het blok en het
oliefilter. Denk dat we dat maar gaan doen dan.

Afbeelding
Nieuwe bougies geregeld, ik had me nooit eerder echt verdiept hierin.. Zaken over warmtegraad, elektrodeafstand en aantal polen.
Tot voorheen had ik er een setje in zitten met 3 elektrodes, bij nader inzien gaat hier niet de voorkeur naar uit omdat de elektrodeafstand
nauwlijks te meten is met de voelermaatjes. In diverse werkplaatshandboeken wordt de Bosch FR6KDC geadviseerd, dit leek mij een goede
optie. Maar in verband met slechte leverbaarheid gekozen voor de NGK BKR6EZ als alternatief. Deze afgesteld op 0,8mm.

Afbeelding
Klein beetje voortgang met de motorsteun kwestie: net voldoende materiaal weggehaald om ruimte te maken voor het inlaatspruitstuk.
Helaas ontkom ik er echt niet aan om straks weer de bewerkte arm te gaan gebruiken. Er is gewoon geen andere oplossing!

Afbeelding
Maar het was wel weer zover om het blok erin te hangen! De motor eerst uit de bok gehesen om ruimte te maken voor de koppeling,
drukgroep en versnellingsbak. Ik was bang dat dit laatste vreselijk moeilijk zou gaan (had helaas geen hulp gistern :mrgreen: ), maar met een
beetje hulp van de krik ging dat super soepel! Ook de installatie zelf was zo gepiept. Eerder deze week heeft het subframe, stuurhuis
etc dezelfde schoonmaakbeurt gehad als de fusees, zodat het daar ook allemaal weer relatief fris is.

Afbeelding
En ook gelijk weer op de wielen gezet en alles dichtgebouwd. De nieuwe combinatie blok/bak weegt ongeveer 155 kilo, dat is 25 kilo
zwaarder dan het aluminium blok, ik had verwacht dat de auto iets lager op de voorwielen zou staan, maar dit lijkt niet
het geval. Zit er nu toch wel aan te denken om 'm subtiel ietsjes lager te zetten. Maar dat is iets voor later.

Komende week is het een kwestie van alles aansluiten en hopelijk volgend weekend voor het eerst starten! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Michael » 28 jun 2021, 08:54

mooi duidelijke taal en net werk top.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor MarkVDE » 28 jun 2021, 12:04

Mooi werk! Jammer van die remschijven, maar daar weet je vast iets op te vinden!
Als hij zo weer in elkaar geschroefd zit, ziet hij er echt supergoed uit, chapeau!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 04 jul 2021, 17:39

Thanks! 8) Helaas nog niet kunnen starten dit weekend, er waren nog teveel dingen
ter voorbereiding die meer tijd vroegen dan vooraf gedacht. Onder andere de radiateur,
de remmen en de stekkers vroegen veel tijd.. Niet haasten, wat dat gaat nooit goed! :mrgreen:

Afbeelding
De aansluiting van deze koelslang op de XU-radiateur is anders dan bij de TU-versie, ik had
een 90 graden bochtje teveel op deze slang zitten. Maar als je die afsnijdt hou je te weinig
lengte over en bovendien zijn die slangen aardig stug en vormvast.. Op zoek naar wat anders dus.

Afbeelding
Uiteindelijk opgelost met een koelslang uit de 307, die daar ook van de thermostaat naar de
radiator loopt, voor een habbekrats lijkt dit probleem nu mooi opgelost.

Afbeelding
De XU-radiator is ook zo'n 10cm breder dan de TU-versie, dat merk je aan de passagierskant.
Dus van deze slang moetst zo'n 10cm afgesneden worden, dan past het heel mooi.

Afbeelding
Ik wilde de sensoren uit de oude radiator overzetten naar de nieuwe. Deze drie kwam ik tegen.
De linker is het thermocontact en kon 1:1 overgezet worden. De middelste is de vlotter voor
het waarschuwingslampje, maar deze kan ik helaas nergens kwijt in de nieuwe radiator.
Volgens mij zit deze sensor bij de XU-modellen in het expansietankje, klopt dat? Want dan
moet ik daar nog een oplossing voor hebben. Voor nu laat ik 'm gewoon even weg. En ja die
rechter, wat is dat eigenlijk voor een raar ding? Die zat in een stalen clipje bovenop de radiator
en lijkt verder nergens op aangesloten te zijn.

Afbeelding
Dan de remmen, het was tijd voor een vergelijkend onderzoekje.. :mrgreen:
Links de standaard XS schijf, Ø247mm massief. Tweede van links de GTi schijf, Ø247mm geventileerd
(dus geen Ø266mm zoals ik eerst dacht!). Dat is de schijf die niet pastte. Maar er zijn dus blijkbaar
2 versies beschikbaar welke alleen verschillen in offset. Ik had dus de lage offset nodig, en deze past! 8)
Dat is dus de derde van links. En achteraan nog een geventileerde schijf van een 206 maar die blijkt
wél Ø266mm te zijn dus dat gaat überhaupt niet.

Afbeelding
Dus dat ziet er weer een stuk beter uit zo. Conclusie van het verhaal, wil je massieve schijven upgraden,
neem de GTi schijven met lage offset en de 1.6GTi klauwen (of alleen de remzadels, die kan je ook los
overzetten). De boutjes voor de remschijf zijn gewoon M6, enerzijds was een verzonken kopje het mooist
geweest, maar de wielen passen gewoon omdat de velgen precies op die plek een holte in het pasvlak
hebben. Naja prima zo. Oja en de lange bouten voor de remklauw op het fusee bleken na het ontroesten
aardig poreus en ook een beetje onder de maat. De remklauwen hebben een heel klein beetje speling
nadat je ze hebt vastgeschroefd. Even kijken of daar nog nieuwe voor te krijgen zijn, anders wordt er
nog niet gereden.

Afbeelding
Helaas kon ik de remblokken ook nog niet vastzetten omdat ik die plaatjes mis. Heb het even geprobeerd
met een plaatje van de standaard klauwen, maar deze zijn helaas te kort. Volgens mij kun je die dingen
nog los nieuw bestellen, dus dat ook nog maar even doen. Ik moet trouwens ook nog ontluchten, had een
tooltje gekocht voor op de compressor zodat ik dat alleen kon doen. Maar dat werkt nog niet helemaal.
Misschien komende week toch maar even met twee man doen.

Afbeelding
De remvloeistof lag er toch af, dus gelijk deze doorn in het oog maar even aangepakt. In verband met
de 1.6 GTi klauwen hoef ik de hoofdremcilinder niet te upgraden (zelfde diameter). Dus deze ontdaan
van z'n roest en even zwart gespoten.

Afbeelding
Tankje weer mooi schoongemaakt, er lag allemaal drap onderin.. Maar Dasty is je vriend! 8)

Afbeelding
Koppelingspedaal afstellen, 140mm slag moet er ongeveer op, gaan kijken of dat zo voldoende is.

Afbeelding
Oja, ik kwam dit ook nog tegen, je kijkt hier zo tegen de achterkant van het vliegwiel aan. Bij het
aluminium blok wordt dit afgedicht met de casting van het tussencarter als het ware. Maar de
gietijzeren blokken hebben dit dus niet. Die horen hiervoor een plaatje op de bak geschroefd te
hebben. Ik kocht dit blok zonder bak dus mocht weer op zoek. Gelukkig dichtbij de juiste kap
gevonden.

Afbeelding
Voila! Alles mooi afgedekt. Er moest eerst nog wel een hele stugge pasbus uit de bak gemept
worden, die had vroeger wel een functie in het alu-blok, maar nu dus niet meer. En het ding zit
vast met 1 M8 bout en 1 M10 bout. Hoe die Fransozen soms toch dingen oplossen, het blijft je verbazen. :mrgreen:

Afbeelding
Het oliefilter heeft plaatsgemaakt voor een adapterplaatje op het blok met ruimte voor de
oliedruksensor. Alleen is nu m'n kabeltje er naartoe te kort, moet dus nog een stukje aangesoldeerd
worden. :roll: Dat is uiteindelijk het minste werk haha.. En het oliefilter heeft bij het losdraaien
met de tang een flinke deuk gekregen, niet optimaal maar het is toch een tijdelijke. Na het inlopen
wordt de olie en het filter natuurlijk weer vervangen. Ik zat te denken aan ongeveer 500 kilometer.

Afbeelding
En het grootste mysterie van gisteren, waar moet de stekker van de koelfan ook alweer in? :mrgreen:
Ik heb echt een half uur zitten zoeken maar heb 't nog niet gevonden! En het is niet het zwarte blokje
op de slotplaat..

Afbeelding
Maar zo'n beetje alles zit er weer in. Alleen het brandstofcircuit moet nog opnieuw aangelegd worden.
Voorheen had ik de brandstofdrukregelaar op de plek van de krik zitten. Maar bij nader inzien, op zich
is dat niet heel ideaal in geval van een aanrijding. Dus die wil ik graag naast het koelvloeistoftankje
hebben, maar daar moet nog een beugeltje voor gemaakt worden. De olie zit er al op dus heb de
startmotor al even geprobeerd, hij gaat wel mooi rond! :mrgreen:

Benieuwd of het komende week wel lukt als alle onderdeeltjes binnen zijn!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 aug 2021, 13:40

Helaas helaas, het project staat stil ivm koophuis en verbouwing! Deadline voor sleuteloverdracht niet gehaald.
Auto jammer genoeg ook nog niet gestart, maar met haastwerk maak je vaak meer kapot dan goed.
Zal het na de winter wel weer een keer oppakken. De auto moet volgende week weer de schorsing in ivm APK.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor dimi_v » 27 aug 2021, 20:42

gefelicteerd met je huis, je kunt ook niet alles tegelijk. Echt een mooi verslag dit, ik hou er van, passie in iets steken. En netjes ook, erg leuk om te lezen.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 29 aug 2021, 21:22

Bedankt! 8)

Nee klopt, kan niet allemaal tegelijk. En dan nog, stel de eerste start had al wel gekund, dan kun je
alsnog niet direct de weg op, er zal nog zat afstelwerk in zitten!

Oja. Wat nog wel leuk is om te melden. De eeste post op ons nieuwe adres was een uitgave van het magazine 'Torque'
van de Britse Peugeotclub, PSCUK (Peugeot Sport Club UK). Ik had namelijk in hun webshop 'via een omweg' een blanco vierkant
Peugeot sleuteltje besteld omdat ik er nog eentje bij moest hebben. Omdat ik er alleen een Brits bezorgadres kon invoeren,
schreef ik een email naar de vereniging. De contactpersoon heeft de verzending keurig afgehandeld, maar deze bleek tevens
de redacteur van het clubblad te zijn, dus kwamen we in gesprek over het project. Hij stelde voor een stuk te schrijven over
het project voor in de volgende uitgave, super tof!

En dus heel toevallig lag het magazine als eerste poststuk in de nieuwe brievenbus! Heel mooi geworden, de auto staat op
de cover en 4 kantjes aan verhaal! 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 11 mei 2022, 22:52

De draad rondom project 205 XS is weer opgepakt!

Na bijna een jaar lag er een mooie laag stof op de auto, samen met wat plakjes vogelpoep! Op de nieuwe lak! :shock:
Er kunnen blijkbaar vogeltjes de hal in komen die lekker op de trekstang van het dak gaan zitten kakken.. Precies onder mijn auto!
Daar kun je niet lekker mee werken, dus eerst maar een wasbeurtje. Gelukkig gaat het er goed af!
Afbeelding

Hoewel er thuis nog genoeg te doen valt, hebben we met de heren afgesproken dat woensdagavond de gezamenlijke sleutelavond wordt.
Komt het er misschien toch nog een keer van! :D

Heel veel zin om weer verder te gaan, volgende week verder met het brandstofsysteem.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor pEus » 13 mei 2022, 15:03

Wout_Holsbeek schreef:Bedankt! 8)

Nee klopt, kan niet allemaal tegelijk. En dan nog, stel de eerste start had al wel gekund, dan kun je
alsnog niet direct de weg op, er zal nog zat afstelwerk in zitten!

Oja. Wat nog wel leuk is om te melden. De eeste post op ons nieuwe adres was een uitgave van het magazine 'Torque'
van de Britse Peugeotclub, PSCUK (Peugeot Sport Club UK). Ik had namelijk in hun webshop 'via een omweg' een blanco vierkant
Peugeot sleuteltje besteld omdat ik er nog eentje bij moest hebben. Omdat ik er alleen een Brits bezorgadres kon invoeren,
schreef ik een email naar de vereniging. De contactpersoon heeft de verzending keurig afgehandeld, maar deze bleek tevens
de redacteur van het clubblad te zijn, dus kwamen we in gesprek over het project. Hij stelde voor een stuk te schrijven over
het project voor in de volgende uitgave, super tof!

En dus heel toevallig lag het magazine als eerste poststuk in de nieuwe brievenbus! Heel mooi geworden, de auto staat op
de cover en 4 kantjes aan verhaal! 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Echt gaaf 8)
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor MarkVDE » 14 mei 2022, 14:01

Wout_Holsbeek schreef:De draad rondom project 205 XS is weer opgepakt!

Na bijna een jaar lag er een mooie laag stof op de auto, samen met wat plakjes vogelpoep! Op de nieuwe lak! :shock:
Er kunnen blijkbaar vogeltjes de hal in komen die lekker op de trekstang van het dak gaan zitten kakken.. Precies onder mijn auto!
Daar kun je niet lekker mee werken, dus eerst maar een wasbeurtje. Gelukkig gaat het er goed af!


Hoewel er thuis nog genoeg te doen valt, hebben we met de heren afgesproken dat woensdagavond de gezamenlijke sleutelavond wordt.
Komt het er misschien toch nog een keer van! :D

Heel veel zin om weer verder te gaan, volgende week verder met het brandstofsysteem.

Kijk, welkom terug!
Een sleutelclubje opzetten is wel een goed idee ja, dan he b je toch wat meer druk om iets af te krijgen! En vogelpoep is wel echt gevaarlijk spulm daar hheft hij niks aan overgehouden? Mij de mijne is er op de mototrkap lang geleden toch wel op twee plekken iets ingebrand, misschien is het handiger om die hele (ook gedeukte) kap te vervangen...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 16 mei 2022, 09:09

Thanks!

Wat denk ik echt gescheeld heeft is dat de hele auto nog dik in de wax zat van de trouwdag, sindsdien is
er nauwelijks mee gereden en heeft 'ie altijd binnen gestaan. Veel water en deppen met een sponsje autoshampoo
deed wonderen gelukkig. Als je het er echt ingebrand hebt zitten zou je nog kunnen proberen het te polijsten misschien?
Dan ga je vanzelf de hele auto doen want het glimt weer als een malle daarna :mrgreen:

Klopt met zo'n vaste sleutelavond kun je tenminste weer een beetje plannen, en een keer meehelpen bij de andere wagens is
natuurlijk ook leuk. Zo staat er nog een Alfa Spider die weer in elkaar moet, en achter de 205 staat nog een E38 7-serie
waar een E39 M5 blok incl. handbak in is komen te hangen. Die rolt al wel weer maar rijdt nog niet. Ook een gaaf project! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 07 jul 2022, 23:04

Tussen het thuisklussen door, vanavond nog even tijd voor de Peugeot gehad.
Had al eerder een beugeltje gemaakt voor de brandstofdruk regelaar. Die komt nu naast het
koelwatertankje te hangen. Netjes op twee trillingsdempertjes, gaat nergens heen zo. 8)
Inmiddels ook ingebouwd.
Afbeelding

En ook met z'n tweeën een leakdown test uitgevoerd in de hal. Gewoon uit nieuwsgierigheid,
kijken of alles netjes afsluit. In de ontstekingsvolgorde en geteld vanaf de bak-kant:
Afbeelding

Dus dat ziet er wel goed uit, haast te goed? Misschien nog eens doen als 'ie een tijdje gelopen heeft.
De resultaten zijn in elk geval constant over alle 4 de kamers. Hoop volgende week een accu te
hebben, bakolie en koelwater moeten er nog op, en dan zouden we in principe een keer kunnen starten! :roll:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 13 jan 2023, 17:33

Hoi Wout, wat een mooie klussen doe jij aan je Peugeot zeg! Echt respect, ook voor hoe zorgvuldig je er mee omgaat en hoe diep/ver je uitzoekt wat je allemaal moet doen.

Ik vroeg me af hoe jij met de motorsteun bent omgegaan aan de passagiers kant. Die dubbele dellortos zitten bij mij behoorlijk in de weg en heb daarom de motorsteun een stukje af moeten zagen en zijn er nog maar twee bouten die de motor omhoog houden ipv de originele drie. De twee overgebleven bouten zijn nu al 2x afgebroken bij mij, dus ik vroeg me af hoe jij dat hebt opgelost?

Vr.gr. Owen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 jun 2022, 10:06

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 20 jan 2023, 23:56

Hee Owen, dankjewel! :mrgreen:
Ik denk er elke week weer aan om wat op te pakken, maar de winter of anders wel de klussen thuis eisen hun aandacht op!
Het XS project staat momenteel op een erg laag pitje, er valt niks te posten.. gelukkig staat 'ie droog in de hal dus geen man overboord :roll:

Voor wat betreft je vraag: ik ben precies zover als jij nu.. Voor de eerste start en wat rondjes om het erf om eea af te stellen wou ik het zo laten.
Maar voor daarna is dit ook mijn prio #1. Heel goed om te weten dat jij nu al aangeeft dat dit een zwak punt is!

Ik dacht eerst aan een tropische zoektocht naar een originele 1.3 Rallye motorsteun. Maar volgens mij t/m bouwjaar '89 ongeveer was de aanslag
in de carrosserie (dus ook in de Rallye) helemaal anders. Voor mijn 91'er is dat dus geen optie. Maar misschien voor jou wel??

Voor de toekomst denk ik zelf aan een custom made motorsteun welke ik op het werk kan lassen. Ik had contact met de man van dit Youtube filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=1WNI2pXcIWo&lc=UgztY7quOA5OQ5ic02t4AaABAg.9P63yH4QbJD9P6A-xRkWWA&ab_channel=DRMotorsport
Hij heeft er ook zelf eentje geklust.

Gaaf, heb jij ook een XS met dubbele dellorto's? Wat is jouw setup? Heel benieuwd, tijdje al niet meer op het forum gezeten!

Grt, Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 22 jan 2023, 12:25

Hi Wout,

Ja jammer dat er even wat minder gebeurt, maar als er een flinke klus geklaard is zakt het tempo daarna vaak ook even in, bij mij in ieder geval wel.
Ik heb een Spaanse 93-er, fabriek af nog met carburateur, maar nu dus met dubbele Dellortos DHLA40. Mijn setup komt volgens bij behoorlijk overeen met die van jou. Inlaatspruitstuk van een 1.3 Rallye, cilinderkop van een 206, 4-2-1 uitlaat met custom aangepaste bocht over mijn (niet-gti) subframe. Op de rollenbank testte ik een gemiddelde 89pk. Dat hoop ik nog te verbeteren naar ongeveer 100 met een snelle nokkenas en instelbaar nokkenas tandwiel. Maar dan is ie wel klaar denk ik.. :)

Na een maand of 3 testrijden braken voor het eerst mijn 2 motorsteunstudbouten af.. wat me enigszins verbaasde want ik zag ook op YouTube vergelijkbare setups met dubbele Webers en afgezaagde motorsteunen. Kan zijn dat de boutgaten van mijn cilinderkop wat zijn uitgelubberd, of de schroefdraad is beschadigd bij uitboren van de studs, of het is gewoon echt te zwak met slechts 2 bouten. Ik overweeg ook om mijn motorsteun aan te passen en weer een derde boutgat in gebruik te nemen aan de zijkant van de cilinderkop. Ook denk ik eraan om daarbij ook de 2 boutgaten op te tappen naar M12.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 jun 2022, 10:06

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 28 jan 2023, 01:11

Hee Owen,

Dat ziet er netjes en schoon uit onder de motorkap zeg. Gaaf hoor! 8)
Scheelt inderdaad dat je nog een carburateurversie had voor de ombouw inderdaad!
89PK op de rollenbank is denk ik niet verkeerd hoor, dit is gemeten aan de wielen niet waar?
Zolang 'ie maar sleurt over een groot deel van het toerenbereik! Dat geeft de meeste fun!
Ik zat met een 1.3 Rallye kop op 97PK aan de wielen.. De vlag kon uit zou je denken, maar alleen
boven de 4000 toeren had je er wat aan, daaronder was het 3x niks!

Ik heb je foto's gezien en inderdaad, precies hetzelfde vwb die motorsteun. Gister lang over nagedacht.
Het probleem is gewoon dat door het ontbreken van die 3e verbinding de arm kan buigen en twisten
ten opzichte van het montageblok aan de motor. Maar heb gisteren nog even door m'n projectfoto's gekeken:
Afbeelding
Het originele 3e schroefgat bij de rode pijl is dus onbruikbaar, want daar zit het inlaatspruitstuk pal boven. Maar de gaten bij de
groene pijlen zijn bij mij wel bruikbaar. Hoop bij jou ook? Zie bij jou de dynamo ook in die hoek zitten namelijk..
bij mij zit de dynamo rechtsvoor in de hoek. Zit te denken om uit een dikke staalplaat (8mm) 2
contouren te laten lasersnijden en te laten buigen (en zelf lassen). Kan prima werken als custom motor-ophang-arm!
En dan een extra zetting maken om de boutgaten bij de groene pijlen ook te gebruiken.
Zal dit weekend nog even een schetsje maken. Dat alu blokje wat aan de motor vastzit laat ik liever zitten,
want in mijn geval bij de TU5 (gietijzer blok) dekt ie de distributieriem netjes af. En bij de TU3 (alu) zit
hier zelfs de waterpomp bij geïntegreerd dus daar is ie al helemaal onmisbaar..!

Laat maar weten als je interesse hebt in een kopie van een custom motorsteun!

PS. ik ben ook heel benieuwd naar hoe je die uitlaat bocht over het niet-GTI subframe voor elkaar hebt gekregen! Ik heb
nu een afgeslepen stuk van de originele 205-pijp op mijn 4-2-1 RVS spruitstuk geschoven, en die maakt dan de bocht over
het subframe, maar gevoelsmatig is dat het allemaal net niet.. Ik heb weinig ruimte thv het schutbord en ben bang dat ie
hem bij belasting gaat raken. Heb jij misschien wat foto's?

Bedankt en het zou echt super tof zijn om deze bottlenecks (want zo voelt het voor mij :mrgreen: ) uit de wereld te helpen!

Mvg, Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 02 feb 2023, 12:53

Hi Wout,

Ik denk dat bij mij bij jouw twee linker groene pijlen de dynamo in de weg zit. Ik zat in eerste instantie te denken om het schroefgat waar jouw rechter groen pijl naar wijst te gaan gebruiken voor een nieuw op te lassen aftakking van mijn motorsteun. Maar ben benieuwd naar jouw oplossing, hou me op de hoogte zou ik zeggen! [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Voor wat betreft mijn uitlaat; ik heb mijn 4-2-1 spruitstuk ingekort (niet goed voor de flow, maar moest helaas om plek te maken voor de bocht over het subframe heen) en daarna mijn originele downpipe in stukjes gezaagd om die daar op te lassen. Eerst met een enkel puntlasje, dan proefpassen en eventueel de bocht wat aanpassen om vervolgens af te lassen.
Ook heb ik bij Van der Velden in Delft een nieuwe flens laten watersnijden (foto 2) obv een spruitstukpakking die zij in cad nagetekend hebben. De originele flens was heel dun en de boutgaten zaten verkeerd. Ook heb ik met de nieuwe flens een klein beetje de hoek kunnen veranderen van de flens tov de pijpen om meer ruimte te creëren voor de bocht onder het motorblok door, want dat was nogal krap (zie laatste foto).

Is een beetje monster van Frankenstein geworden, maar hij past en er gaat gas doorheen! ;)AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 jun 2022, 10:06

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 02 feb 2023, 13:04

Bij mij gaat hij nu zo over het subframe heen.. het past allemaal net. Als extra ophangpunt heb ik een standaard uitlaat beugel vastgelast op een stripje staal en dat aan mijn schutbord gebout. Maar ik geloof niet dat het ècht nodig is en je hoort er wel ietwat extra gebrom van binnen, dus ik haal die denk ik weer weg binnenkort. (Vind hem ook niet mooi staan eigenlijk, beetje gebeund.. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT])AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 jun 2022, 10:06

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Doornekamp33 » 02 feb 2023, 15:11

Dat aan je schutboord vastmaken is niet handig, uitlaat hangt daar vast, en je motor beweegt in de rubbers, kan wel als je hem daar ophangt aan een uitlaatrubber zodat die kan bewegen.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 02 feb 2023, 16:20

Ja klopt, er zou inderdaad een rubber tussen moeten, maar dit was een experiment en ik denk ook dat ik de beugel maar beter in z'n geheel weglaat..

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 jun 2022, 10:06

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten