Hallo iedereen,
ik heb in het verleden al eens jullie hulp gehad bij vragen omtrent de dynamo, startmotor, etc. Zo is er nu een probleem met de cilinderkopbout...
Bij het stellen van de kleppen las ik in het garageboek dat je de cilinderkopbouten kan aanhalen als de "kop" eraf is geweest. Dit is ooit eens gedaan door de vorige eigenaar (de kop eraf) en zo bedacht ik mij om de bouten eens te controleren. Het boek zegt dat je de bouten een kwart slag moet los draaien alvorens met de momentsleutel vast te zetten en dit alles in een bepaalde volgorde (staat mooi aangegeven in een plaatje).
Nu heb ik de eerste 2 bouten eerst maar eens gechecked hoe vast ze zaten (dus niet eerst een kwart slag loshalen, maar direct met de momentsleutel aanhalen). Deze bewogen een klein beetje voordat de momentsleutel de "klik" gaf. Toen wilde ik kijken wat het zou doen als je het boek "volgt" (dus eerst kwart slag los en dan aanhalen). Nu merkte ik dat je vervolgens niet na een kwart of halve slag de "klik" hoort, maar dat je +- 2/3 hele slagen vaster moet draaien voordat het vast zit (wederom de "klik" van de momentsleutel)! Hierover 2 vragen:
1. Hoe kan het dat je eerst de bout maar een klein beetje vaster kan draaien en dat als je de bout een kwart slag losdraait vervolgens 2 a 3 hele slagen moet draaien voordat hij vast zit?
2. Bij de vierde bout brak deze af. Is dit normaal/ hoe kan dit? Zeker als je met een momentsleutel het juiste aanhaalkoppel gebruikt zoals in het boek staat... Moet wel zeggen dat het abnormaal zwaar was om de bouten aan te draaien! Heb uiteraard ook gekeken en gechecked of de momentsleutel wel juist was ingesteld (55Nm).
Hopelijk kunnen jullie mij wederom helpen! Alvast bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groeten,
Niels