cilinderkopbout afgebroken

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

cilinderkopbout afgebroken

Berichtdoor NielsGovaert » 31 jul 2016, 12:49

Hallo iedereen,

ik heb in het verleden al eens jullie hulp gehad bij vragen omtrent de dynamo, startmotor, etc. Zo is er nu een probleem met de cilinderkopbout...

Bij het stellen van de kleppen las ik in het garageboek dat je de cilinderkopbouten kan aanhalen als de "kop" eraf is geweest. Dit is ooit eens gedaan door de vorige eigenaar (de kop eraf) en zo bedacht ik mij om de bouten eens te controleren. Het boek zegt dat je de bouten een kwart slag moet los draaien alvorens met de momentsleutel vast te zetten en dit alles in een bepaalde volgorde (staat mooi aangegeven in een plaatje).

Nu heb ik de eerste 2 bouten eerst maar eens gechecked hoe vast ze zaten (dus niet eerst een kwart slag loshalen, maar direct met de momentsleutel aanhalen). Deze bewogen een klein beetje voordat de momentsleutel de "klik" gaf. Toen wilde ik kijken wat het zou doen als je het boek "volgt" (dus eerst kwart slag los en dan aanhalen). Nu merkte ik dat je vervolgens niet na een kwart of halve slag de "klik" hoort, maar dat je +- 2/3 hele slagen vaster moet draaien voordat het vast zit (wederom de "klik" van de momentsleutel)! Hierover 2 vragen:

1. Hoe kan het dat je eerst de bout maar een klein beetje vaster kan draaien en dat als je de bout een kwart slag losdraait vervolgens 2 a 3 hele slagen moet draaien voordat hij vast zit?
2. Bij de vierde bout brak deze af. Is dit normaal/ hoe kan dit? Zeker als je met een momentsleutel het juiste aanhaalkoppel gebruikt zoals in het boek staat... Moet wel zeggen dat het abnormaal zwaar was om de bouten aan te draaien! Heb uiteraard ook gekeken en gechecked of de momentsleutel wel juist was ingesteld (55Nm).

Hopelijk kunnen jullie mij wederom helpen! Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groeten,

Niels
NielsGovaert
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 jan 2014, 20:52

Re: cilinderkopbout afgebroken

Berichtdoor Frank.04 » 31 jul 2016, 18:01

Oei...

Het lijkt mij dat je ver boven het moment hebt gedraaid.

Waarschijnlijk heeft de sleutel al meteen geklikt, waar jij het pas verwachtte na tenminste dezelfde hoeh die je losgedraaid hebt.

Een moment van 55 Nm is behoorlijk laag, zeg maar de helft van een wielmoer.

Zeker niet voldoende om een M12 bout te breken in elk geval.

Wat je kunt doen: zet een bout vast in de bankschroef en 'oefen' met een paar instellingen van je momentsleutel, bijvoorbeeld 20, 50 en 80 Nm. Dan krijg je een beetje gevoel voor de benodigde kracht.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: cilinderkopbout afgebroken

Berichtdoor NielsGovaert » 01 aug 2016, 00:37

Beste Frank,

Dank voor de info! Ik ben het met je eens dat het raar is en niet zou moeten breken bij 55Nm. Heel apart! Goede tip van de bankschroef!

Heb je toevallig ervaring met cilinderkopbouten los draaien en dan pas aanhalen? Zou het kunnen wat ik heb ervaren/waar dient het losdraaien voor?

Gr. Niels
NielsGovaert
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 jan 2014, 20:52

Re: cilinderkopbout afgebroken

Berichtdoor Frank.04 » 01 aug 2016, 08:49

Eerst losdraaien en dan weer vast op het juiste moment is de gebruikelijke procedure.

De reden ervoor is dat statische wrijving (de weerstand die je ondervindt bij in beweging brengen)hoger is dan dynamische wrijving (de weerstand bij het reeds in beweging zijn).

Dus: eerst een stukje los (waarbij je dan meestal een verhoogd moment nodig hebt) en dan in een vloeiende beweging weer aandraaien tot het juiste koppel.

Overigens draait het natuurlijk allemaal om de voorspanning waarmee de bout de constructie (in dit geval de cilinderkop) aantrekt. Deze voorspanning wordt afgeleid uit het aandraaikoppel, maar heeft natuurlijk alles te maken met de lengte van de bout, de spoed (hellingshoek van de draad) en ook: de wrijvingscoëfficiënt tussen de binnen- en buitendraad. Dus nooit olie of vet gebruiken, tenzij dit uitdrukkelijk is voorgeschreven.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: cilinderkopbout afgebroken

Berichtdoor NielsGovaert » 08 aug 2016, 11:34

Beste Frank,

wederom hartelijk dank voor je bericht! Ik heb het inmiddels opgelost... De momentsleutel was het probleem. Die gaf 55Nm aan, maar klikte in de praktijk pas bij een veel grotere koppel! Heel apart, maar na een andere stand te hebben geprobeerd deed hij het weer. Bout vervangen dus en aangehaald met 60Nm en de momentsleutel klikte bij niet al te veel kracht...

Nogmaals dank voor het meedenken en fijn dat het uiteindelijk niet heel lastig bleek te zijn!

MVG,

Niels
NielsGovaert
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 jan 2014, 20:52

Re: cilinderkopbout afgebroken

Berichtdoor sander203 » 12 sep 2016, 20:03

Dat was eerlijk gezegd mijn eerste idee... Als je aangeeft dat je bij een instelling van 55Nm "abnormaal zwaar" moet draaien lijkt de momentsleutel de eerste verdachte. De wereld is vol met momentsleutels van de Aldi die mogelijk nieuw in de winkel al een forse afwijking hebben. Laat staan na drie jaar in een klamme schuur.
Maar ja, een momentsleutel periodiek laten ijken, dat doe ik zelf ook niet... :shock:
Opruimen in ontspannen toestand schijnt één van de adviezen te zijn.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten