door erik-204 » 29 jul 2015, 11:36
Gisteren de aandrijfas keerring van mijn 204 vervangen. Het was een fluitje van een cent, wielen er af, stabilisatorstang los, draagarmbouten onder los en de gehele voorwielophanging opzij trekken. De schuift uit de differentieel, de de as opzij gelegd. Met een schroevendraaier de oude keerring er uitgewipt, daarna de nieuwe keerring in veel vet gezet en op zijn plaats getikt. Daarna nog wat vet in de groef tussen de binnenste en buitenste lip gedaan. De reden voor al dit vet is de kans op verbranden van de droge keerring door de hoge toerentallen van de as. Daarna alles in omgekeerde volgorde terug gezet.
De keerring heeft de maat 40-58-10. Deze keerring kun je bij een technische groothandel halen, ik heb hem bij Indi/Kramp via mijn werk in Varsseveld gehaald. Overigens is de keerring bij der Franzose wel iets goedkoper maar ik had geen verzendkosten en kon de afdichting de volgende morgen afhalen.
Wat ik nog wel afvraag is waarom er een aparte aftapplug voor de differentieel is. Wordt alle olie niet afgetapt via de carterplug??
Ford Transit - 2005
VW Jetta 1 - 1983
Peugeot 204 break - 1974