Leuk topic, ik heb met interesse gelezen. Temeer nog omdat ik zelf een 304 heb gehad. Precies dezelfde kleur als de jouwe, ook een sedan, maar geen schuifdak.
Het bijzondere aan de auto was dat het een diesel was. Ja, zelfs begin negentiger jaren was ik al een dieselfan
Ik kocht de wagen in Susteren, dat is een klein dorpje vlak boven Sittard. Daar stond ie bij een voormalige Volvo-dealer in ruste te koop die ondanks zijn hoge leeftijd nog wat handelde in auto's. De auto was geheel gaaf, bouwjaar 1977 en het bijzondere was dat er een splinternieuwe motor in lag. De vorige eigenaar had er zelf nog maar 25000 km mee gereden, met de nieuwe motor dan.
de wagen gekocht voor toen veel geld, 2500 gulden. dat was een relatief hoog bedrag voor een 304, want je kocht ze toen in het algemeen voor een appel en een ei.
maar de geweldige staat van de auto in combi met de nieuwe motor hielp mij toch over het bekende streepje te trekken. ik weet nog dat mijn vader het helemaal geen goed idee vond, maar toen hij er zelf een keer mee gereden had vond ie 'm toch wel erg ok.
De wagen had een 1400 dieselmotor en absoluut traag, al kon je er wel ongeveer 140 mee halen op de snelheidsmeter. Het voorgloeien duurde een eeuwigheid, maar hij liep heerlijk mooi! verbruik zo rond de 1:19.
Heb er ook een dik jaartje zonder enkel probleem mee rondgereden en was er nog veel langer mee doorgereden als ik niet geraakt was door een bx die mij niet gezien had en de wagen was flink beschadigd.
ik wilde de wagen toen houden en opknappen, maar iedereen om mij heen raadde mij aan de wagen naar de sloop te laten gaan. ik heb dat met veel spijt toen gedaan en daar heeft de wagen nog een jaartje gestaan. na dat jaartje wilde ik de wagen weer gaan halen om 'm toch te gaan opknappen, maar toen was hij net twee weken ervoor in de pers gegaan. heb er altijd zware spijt van gehad.
Als ik de wagen nog had gehad dan zou ik nu een unieke 304 hebben gehad, want de enige diesels die ik nog ken zijn breaks, hier in Nederland. Iedereen denkt altijd dat vw Golf de eerste kleine diesels waren, maar dat is een misvatting. Peugeot was de eerste fabrikant die besloot kleine wagens met een dieselmotor uit te rusten. Dat waren de 204/304 modellen en dat was al eind jaren zestig. De golf was er pas, naar ik meen, in 1973.
als je deze wagen eens ooit wilt wegdoen dan sta ik vooraan in de rij om 'm van je over te nemen! het is precies de 304 die ik nog eens wil hebben. de SLS met de 75pk motor en een schuifdak. helemaal prachtig!