Pagina 1 van 1

stuurhuisrubber scheurt

BerichtGeplaatst: 20 nov 2023, 22:55
door Luc van Dijck
Mijn 504 A13 van 1977 heb ik nu 4 jaar. Het is het type zonder stuurbekrachtiging.
In die 4 jaar heb ik al 2 maal de rechter stuurhuisrubber moeten vervangen. De laatste keer november 2022.
De prul is weer overleden. De harmonicarubber is weer gescheurd op een van zijn ribben.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Bij mijn vorige 504 heb ik daar geen last van gehad.

Re: stuurhuisrubber scheurt

BerichtGeplaatst: 21 nov 2023, 10:30
door johnssons
... mogelijk old stock rubberhoes .... rubber uitgedroogd ... zit niets anders op dat weer op zoek naar een nieuwe ...

John

Re: stuurhuisrubber scheurt

BerichtGeplaatst: 21 nov 2023, 11:27
door Luc van Dijck
NOS vermijd ik als het om rubbers gaat. Der Franzose laat gewoon nieuwe produceren. Die gebruik ik dan ook. Van de voortrein heb ik ook alle rubbers vernieuwd met rubbers van der Franzose. Het riojgedrag verbetert aanzienlijk. Ik vroeg me af of de afstelling van de spoorstangen niet zo kan zijn dat de stuurhuisrubber te ver wordt uitgerekt bij maximale wieluitslag naar links.
De rechter spoorstang laat geen schroefdraad meer zien. Zo ver is hij ingedraaid.
Maar geen idee van de werkelijke oorzaak.

Re: stuurhuisrubber scheurt

BerichtGeplaatst: 23 nov 2023, 15:31
door Walle69
Lekt er geen olie op van de motor? Dat kan het rubber aantasten. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat het blijft gebeuren.

Re: stuurhuisrubber scheurt

BerichtGeplaatst: 24 nov 2023, 00:17
door Pininfarina504
Veel dunne imitatierubbers zijn van magere kwaliteit.
Echt zuiver rubber is voortaan een heel dure grondstof, er worden veel z.g.n. fillers gebruikt, dat gebeurt al heel lang, dat is ten nadele van de duurzaamheid. Ik werkte vroeger als textiel en kunststoffen technoloog op het aplicatielab, ook toen al werden er veel fillers gebruikt: kiezel, as, cement, talkpoeder, fijn zand, zaagsel, klei, aardappelmeel, gemalen banden pulp, papier en kartonafval, etc.
Soms verkeerde (originele) klemmen.
Waar ik nu ben heel veel 404 en 504 pick-up en break, stuurhuisrubbers zijn allemaal stuk, of helemaal weg.
Normale wegen zijn hier niet.het
Alles rammelt, alles heeft speling, of is compleet versleten, de auto's echter blijven wel rijden, ook met 3 keer de toegestane belasting.
Enige onderhoud, zijn de reparaties.