stuurhuisrubber scheurt

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

stuurhuisrubber scheurt

Berichtdoor Luc van Dijck » 20 nov 2023, 22:55

Mijn 504 A13 van 1977 heb ik nu 4 jaar. Het is het type zonder stuurbekrachtiging.
In die 4 jaar heb ik al 2 maal de rechter stuurhuisrubber moeten vervangen. De laatste keer november 2022.
De prul is weer overleden. De harmonicarubber is weer gescheurd op een van zijn ribben.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Bij mijn vorige 504 heb ik daar geen last van gehad.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: stuurhuisrubber scheurt

Berichtdoor johnssons » 21 nov 2023, 10:30

... mogelijk old stock rubberhoes .... rubber uitgedroogd ... zit niets anders op dat weer op zoek naar een nieuwe ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: stuurhuisrubber scheurt

Berichtdoor Luc van Dijck » 21 nov 2023, 11:27

NOS vermijd ik als het om rubbers gaat. Der Franzose laat gewoon nieuwe produceren. Die gebruik ik dan ook. Van de voortrein heb ik ook alle rubbers vernieuwd met rubbers van der Franzose. Het riojgedrag verbetert aanzienlijk. Ik vroeg me af of de afstelling van de spoorstangen niet zo kan zijn dat de stuurhuisrubber te ver wordt uitgerekt bij maximale wieluitslag naar links.
De rechter spoorstang laat geen schroefdraad meer zien. Zo ver is hij ingedraaid.
Maar geen idee van de werkelijke oorzaak.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: stuurhuisrubber scheurt

Berichtdoor Walle69 » 23 nov 2023, 15:31

Lekt er geen olie op van de motor? Dat kan het rubber aantasten. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat het blijft gebeuren.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: stuurhuisrubber scheurt

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 nov 2023, 00:17

Veel dunne imitatierubbers zijn van magere kwaliteit.
Echt zuiver rubber is voortaan een heel dure grondstof, er worden veel z.g.n. fillers gebruikt, dat gebeurt al heel lang, dat is ten nadele van de duurzaamheid. Ik werkte vroeger als textiel en kunststoffen technoloog op het aplicatielab, ook toen al werden er veel fillers gebruikt: kiezel, as, cement, talkpoeder, fijn zand, zaagsel, klei, aardappelmeel, gemalen banden pulp, papier en kartonafval, etc.
Soms verkeerde (originele) klemmen.
Waar ik nu ben heel veel 404 en 504 pick-up en break, stuurhuisrubbers zijn allemaal stuk, of helemaal weg.
Normale wegen zijn hier niet.het
Alles rammelt, alles heeft speling, of is compleet versleten, de auto's echter blijven wel rijden, ook met 3 keer de toegestane belasting.
Enige onderhoud, zijn de reparaties.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron